SkyscraperCity Forum banner

"Eindhoven opnieuw onveiligste gemeente"

10516 Views 74 Replies 34 Participants Last post by  BlaZ
Van www.nu.nl
'Eindhoven opnieuw onveiligste gemeente'

ROTTERDAM - Eindhoven is opnieuw de onveiligste gemeente van Nederland. Dat stelt het AD zaterdag, op basis van zijn jaarlijkse Misdaadmeter. Eindhoven was vorig jaar ook al de onveiligste stad, daarvoor gold Rotterdam jarenlang als onveiligst.

Na Eindhoven komt dit jaar Tilburg, gevolgd door Arnhem. Rotterdam komt op nummer 4, Amsterdam op 8. Als veiligste gemeente komt Nieuwkoop (ZH) uit de bus. In de top-10 van veiligste gemeenten staan veel Friese plaatsen.

Uit de Misdaadmeter blijkt verder dat het aantal inbraken in auto's met 8 procent is afgenomen ten opzichte van de vorige editie.

Ook het aantal bromfietsdiefstallen daalde fors, met 17 procent. Het aantal bedreigingen (1 procent) en mishandelingen (4 procent) nam wel toe. De hoeveelheid geregistreerde gevallen van oplichting steeg met 11 procent.

De Misdaadmeter is opgesteld aan de hand van cijfers van 25 politiekorpsen en geeft een overzicht van 37 soorten delicten.

Reactie

De uitslag van de test heeft de gemoederen in Eindhoven afgelopen jaar beziggehouden. Burgemeester Rob van Gijzel van Eindhoven laat in een schriftelijke reactie weten dat hij het niet leuk voor Eindhoven vindt om weer op de eerste plaats te eindigen.

"Veiligheid heeft de volle aandacht. De veiligheidsbeleving neemt toe en er is een dalende trend in het aantal delicten. Die trend willen we graag doorzetten."

Van Gijzel ziet ook één lichtpuntje. Eindhoven scoort hoog door het stijgende aantal aangiften. Volgens hem wijst die hoge aangiftebereidheid op vertrouwen in de overheid.
De 1 t/m 20 lijst van http://www.ad.nl/misdaadmeter/?page=score2007

1 Eindhoven
2 Tilburg
3 Arnhem
4 Rotterdam
5 's-Hertogenbosch
6 Utrecht
7 Breda
8 Amsterdam
9 Roermond
10 Nijmegen
11 Groningen
12 Alkmaar
13 Heerlen
14 Maastricht
15 Roosendaal
16 's-Gravenhage
17 Venlo
18 Bergen op Zoom
19 Sittard-Geleen
20 Helmond

Valt me op dat Den Haag zo laag staat in vergelijking met de andere grote steden, ze pakken het daar blijkbaar toch goed aan.
See less See more
1 - 20 of 75 Posts
Goh de Brabantse steden doen het allemaal ''goed''...
Veel Limburgse (5) gemeentes in de top20, zou dat wat te maken hebben met drugstoeristen?
Nogmaals wordt duidelijk dat het 'grotestedenbeleid' niet deugt, de G4 krijgen onevenredig veel geld voor veiligheid.
Nogmaals wordt duidelijk dat het 'grotestedenbeleid' niet deugt, de G4 krijgen onevenredig veel geld voor veiligheid.
Naast dat dit een reden kan zijn speelt er nog meer mee lijkt me.
In Eindhoven heeft een tijd een soort van campagne gelopen om toch maar vooral overal aangifte van te doen. In (enkele van) "de grote steden" worden volgens mij aangiftes van bijv. fietsendiefstal al niet meer aangenomen. Dat lijkt mij ook het gehele aantal van aangiftes te beinvloeden. Mensen krijgen namelijk een idee van "ze doen toch niks, dus waarom zou ik aangifte doen?". Aangezien de misdaadmeter gebaseerd is op de officiele aangiftecijfers geeft dat dus een enorm vertekend beeld van de werkelijke situatie.
See less See more
^Fietstendiefstal wordt volgens mij niet meegerekend, het gaat om zwaardere vergrijpen.

Maar goed kijk je bevoorbeeld naar autodiefstal of -inbraak dan moet je ook meewegen dat het autobezit hier relatief hoog is en Eindhoven een grote inkomende pendel kent, dus veel auto's van buiten de stad. Dat verklaart ook een hoop. Daarnaast is er meer voertuigcriminaliteit in de grensstreken, hetzelfde geldt voor drugscriminaliteit.

Ik denk de combinatie centrumfunctie (meer mensen in de stad dan er wonen, met bijbehorende risico's) en geografische ligging (dichtbij België en Duitsland) de belangrijkste reden is waarom Eindhoven slecht scoort. Sowieso scoren grenssteden slecht in het onderzoek: 14 van de 20 'crimineelste' gemeenten liggen niet ver van de Belgische en/of Duitse grens...
See less See more
Groningen boven Leeuwarden? Waarom geloof ik daar geen barst van?
Of het deugt gewoon.....of zie je liever dat "we" veel centen krijgen en alsnog bovenin staan?
^ Daar heb je wel een punt, ja. :)
^Fietstendiefstal wordt volgens mij niet meegerekend, het gaat om zwaardere vergrijpen.
Ik haal het ook vooral als voorbeeld aan waarom mensen misschien ook van zwaardere dingen geen aangifte gaan doen.
Misdaadmeter

De misdaadmeter is door en door slecht. Het is bedacht om ons angst aan te praten, want angst verkoopt. Daarnaast is het natuurlijk bar slecht voor het imago van steden. Veel mensen reageren verbaasd als ik zeg dat ik uit Gouda kom en geloven niet dat ik 's nachts nog alleen op straat durf te lopen.

Gouda was namelijk een aantal jaren geleden de 'onveiligste stad' van Nederland. De reden: een maniak heeft in een half jaar tijd 300 fietsen gestolen. In Gouda is iedereen nog zo braaf daar aangifte van te doen dus was er ineens een enorme toename van de 'criminaliteit'.

Natuurlijk kan ik niet ontkennen dat er problemen zijn, maar persoonlijk word ik erg weinig met criminaliteit geconfronteerd. Maar om zo ongeveer iedere stad van meer dan 50.000 inwoners en zelfs Schoonhoven als 'onveilig' te bestempelen zoals het AD doet slaat natuurlijk nergens op. In Afghanistan loop je kans op een bermbom te stappen, in de sloppenwijken van Rio zijn veel verkeersongelukken omdat niemand durft te stoppen voor het rode stoplicht, in Darfur worden mensen uit hun huis geschoten, in Irak wordt je hoofd afgehakt en o ja, in Gouda zijn 29 snorfietsen gestolen.
See less See more

Maar goed kijk je bevoorbeeld naar autodiefstal of -inbraak dan moet je ook meewegen dat het autobezit hier relatief hoog is en Eindhoven een grote inkomende pendel kent, dus veel auto's van buiten de stad. Dat verklaart ook een hoop. Daarnaast is er meer voertuigcriminaliteit in de grensstreken, hetzelfde geldt voor drugscriminaliteit.

Ik denk de combinatie centrumfunctie (meer mensen in de stad dan er wonen, met bijbehorende risico's) en geografische ligging (dichtbij België en Duitsland) de belangrijkste reden is waarom Eindhoven slecht scoort. Sowieso scoren grenssteden slecht in het onderzoek: 14 van de 20 'crimineelste' gemeenten liggen niet ver van de Belgische en/of Duitse grens...
Je kan Eindhoven toch geen grensgemeente noemen,de enige Belgen en Duitsers die hier komen is om te winkelen en hier over de Belgische grens moet je ver rijden om een beetje stad tegen te komen,Oost europeanen zie ik wel steeds meer.
Volgens mij is de enige reden dat Eindhoven boven aan staat het Stratumseind,veel mishandelingen in het centrum al is dat ook onzin want als er 6 zatlappen vechten zullen ze vaak aangifte tegen elkaar doen als ze opgepakt worden.Hebben ze weer 6 aangiftes.
In Eindhoven zie je de laatste jaren vooral s'nachts wel amper politie op straat in vergelijking met steden als bijvoorbeeld Amsterdam en Rotterdam.(de rest kom ik zelden) Dat zal wel met geld uit Den Haag te maken hebben.
See less See more
Onze gemeente heeft de lichste kleur, dus meest veilige soort?
Misschien speelt PSV ook wel een rol. De verschillende internationale wedstrijden die in de stad gespeeld worden brengen ook altijd ongeregeldheden en arrestaties met zich mee. Met een grote groep supporters die regelmatig op de been zijn in de stad zijn het aantal vernielingen en mishandelingen ook groter. Bovendien is stratumseind ook een concentratie van jeugd dat zich vaak maar moeilijk kan beheersen. Ik heb het gevoel dat in andere steden de leeftijd van het uitgaanspubliek doorgaans wat ouder is, en ook meer verspreid.

Wat de oorzaak ook kan zijn, het lijkt me een beetje overtrokken. Ik voel me in Eindhoven niet onveiliger dan in een andere soortgelijke stad.

Ik nodig dan ook iedereen uit om vooral een keertje langs te komen. Gaan we samen bier zuipen, herrie schoppen, bushokjes vernielen, fietsen stelen en mensen mishandelen ;)
See less See more
Zoals gezegd een subjectieve lijst. Veel criminaliteit door 'goede' burgers word niet gemeld, laat staan door criminelen onderling. Ook zullen steden met veel tourisme veel meer dieven aantrekken, dan steden die dat niet hebben. Trouwens ook raar dat de meeste mensen bij criminaliteit vooral denken aan diefstal en geweld. witte-boorden-criminaliteit word nogal onderschat, terwijl we daar allemaal aan mee betalen.

Je hebt ook ieder jaar een lijst waarbij het 'gevoel' van veiligheid word onderzocht, welke ook weer erg subjectief is.

De absolute criminaliteit is dus niet te meten.
See less See more
Den Haag is zo 'veilig' vanwege de vele politie op straat ivm beveiliging voor ambassades en overheidsgebouwen.
Den Haag is zo 'veilig' vanwege de vele politie op straat ivm beveiliging voor ambassades en overheidsgebouwen.
Die bevinden zich allemaal in 2 a 3 wijken in het centrum dus dat gaat niet op,mischien is DH gewoon een prettige stad om in te wonen?ander volk mischien?

Begint ergens op te lijken,Den Haag doet het eigenlijk op alle vlakken goed en toch steeds met die schuine oog kijken,waarom toch?
See less See more
Ik zal mezelf even quoten want tot nu toe heeft niemand hier op gereageerd:
De misdaadmeter is door en door slecht. Het is bedacht om ons angst aan te praten, want angst verkoopt. Daarnaast is het natuurlijk bar slecht voor het imago van steden. Veel mensen reageren verbaasd als ik zeg dat ik uit Gouda kom en geloven niet dat ik 's nachts nog alleen op straat durf te lopen.

Gouda was namelijk een aantal jaren geleden de 'onveiligste stad' van Nederland. De reden: een maniak heeft in een half jaar tijd 300 fietsen gestolen. In Gouda is iedereen nog zo braaf daar aangifte van te doen dus was er ineens een enorme toename van de 'criminaliteit'.

Natuurlijk kan ik niet ontkennen dat er problemen zijn, maar persoonlijk word ik erg weinig met criminaliteit geconfronteerd. Maar om zo ongeveer iedere stad van meer dan 50.000 inwoners en zelfs Schoonhoven als 'onveilig' te bestempelen zoals het AD doet slaat natuurlijk nergens op. In Afghanistan loop je kans op een bermbom te stappen, in de sloppenwijken van Rio zijn veel verkeersongelukken omdat niemand durft te stoppen voor het rode stoplicht, in Darfur worden mensen uit hun huis geschoten, in Irak wordt je hoofd afgehakt en o ja, in Gouda zijn 29 snorfietsen gestolen.
See less See more
1 - 20 of 75 Posts
This is an older thread, you may not receive a response, and could be reviving an old thread. Please consider creating a new thread.