SkyscraperCity banner
Status
Not open for further replies.
1 - 20 of 516 Posts

·
|/|/|\/|
7,721 Posts
Discussion Starter · #1 · (Edited)
Vervolg van: Eindhoven: projectenoverzicht (6)

Welkom, hier vind je een compleet overzicht van huidige en toekomstig plannen en projecten in Eindhoven. Bij elk project vind je een link naar de desbetreffende thread, of je kunt er meer informatie over zoeken door op de link 'Database' te klikken.

IN AANBOUW / RECENTELIJK VOLTOOID

Admirant

Hoogte: 105 m.
Status: voltooid medio 2006

Update topic
Database
Website

**

Porthos

Hoogte: 101 m.

Update topic
Database
Website

**

Vestedatoren

Hoogte: 90 m.

Update topic
Database
Website

**

Wooncomplex de Vier Jaargetijden

Hoogte: 51 m.
Status: voltooid begin 2006

Update topic
Database
Website

**

Woontoren Kruidenbuurt

Hoogte: 43 m.
Status: in aanbouw
Voltooiing: begin 2007

Database

**

De Weerde

Hoogte: ~35 m. (13 verdiepingen)
Status: in aanbouw

**

De Parade

Hoogte: 63 m.
Status: in aanbouw sinds oktober 2006
Voltooiing: ?

Database

-------

PLANNEN EN STUDIES I

In deze sectie staan torens die zeker gerealiseerd zullen worden: alleen de bouw ervan moet nog beginnen.

**

Meerrijk ontwikkeling

Hoogte: 2x 75 m. en 2x 45 m.
Start bouw: eind 2006 / begin 2007

Database

**

Gagelbosch I & II

Hoogte: 84,2 m. & 75,1 m.
Sloop oudbouw: eind 2006 / begin 2007
Start nieuwbouw: begin 2007

Database

**

De Ranken

Hoogte: 2x 52 m.
Locatie: Winkelcentrum Cassandraplein (stadsdeel Woensel-Noord)
Start bouw: 2006

Database
Website

**

Plein Prinsejagt

Hoogte: 51,5 m.

-------

PLANNEN EN STUDIES II

In deze sectie staan torens waarvan enkel nog studies of visies bestaan, hiervan is dus nog niet zeker of ze daadwerkelijk gerealiseerd zullen worden. Algemeen gesproken kun je ervan uitgaan dat een project in de fase 'studie' meer kans van slagen heeft dan een project in de fase 'visie'.

**

Hof van Eden

Hoogte: 130 - 140 m.
Architect: Sol Design
Locatie: naast de Groene Toren en Hotel Corso, hoek Vestdijk/Raiffeisenstraat (stadsdeel Centrum)
Status: visie

**

Bunkertoren

Hoogte: 117 m. (mast tot 145 m.)
Architect: Odeon Architecten
Locatie: boven de bestaande 'Bunker' aan de Kennedylaan (stadsdeel Woensel-Zuid)
Status: studie

▪ Hurks Bouwgroep heeft interesse getoond in het ontwerp van Odeon Architecten. Momenteel wordt er met alle betrokken partijen bekeken of het realiseren van de toren mogelijk is.

Website

**

TU/e Towers

Hoogte: 60 m.

Database

**

Toren 1809

Hoogte: Onbekend
Locatie: BCC gebouw, hoek Hermanus Boexstraat / 18 Septemberplein

-------

GEBIEDSONTWIKKELINGEN

Strijp S

Hoogtes:

▪ 103 meter
▪ 97 meter
▪ 91 meter
▪ 79 meter
▪ 70 meter
▪ 64 meter (2x)
▪ En een tal van lagere torens

Status: definitief
Start bouw: 2008
Voltooiing: 2015

Definitief plan:

Update topic
Website

**

Stadionkwartier

Nieuwbouw op de parkeerterrein ten westen van het Philips Stadion. Het plan bestaat onder meer uit een woontoren, en diverse wooncomplexen.

Er wordt onder meer ook gewerkt aan de verbouwing van de oostkant van het stadion. Hier zal de tribune gestript worden en een nieuwe glazen gevel voor in de plaats komen, waardoor er onder meer meer vloeroppervlak ontstaat voor onder andere een 'leisure-center'.

Hoogte: tot 75 m.
Status: definitief

Database

**

Rond de Admirant & 18 Septemberplein

Rond de Admirant is een nieuwe markante, herkenbare winkelstraat in het centrum van Eindhoven, ontsloten vanaf het 18 Septemberplein en de Vrijstraat. De nieuwe winkelstraat wordt onderdeel van het bestaande winkelgebied.

Rond de Admirant: (afb. 1)

Voltooiing: 2007

18 Septemberplein: (afb. 2)

Start bouw: reeds gestart. Fase I (het ombouwen van de rotonde naar een kruispunt) is al voltooid. Momenteel wordt het voetgangersgedeelte tussen de Bijenkorf/Piazza en Mc Donald's/C&A onderhanden genomen.
Voltooiing: 2007 / 2008

1)

2)

Update Topic (+ meer info)
Website

**

Emmasingelkwadrant

Herontwikkeling van het gebied tussen het Philips Stadion en de Witte Dame. De Gender komt terug in het gebied als een 'groene long' rondom met name nieuwbouw, waarvan de hoogste gebouwen van het gebied ongeveer 65/70 meter hoog zullen worden (23 verdiepingen). Verder komt Plaza Futura waarschijnlijk ook naar dit gebied en wordt het plein voor de oostzijde van het Philips Stadion onder handen genomen. Daarnaast zal er een Chinees paviljoen komen in de buurt van het huidige Lichtplein (achter de Witte Dame), in het kader van de vriendschapsband met het Chinese Nanjing.

Met het Viktoriakwartier (westelijk deel / links op de impressie) wordt als eerste gestart.

Hoogte: 50 t/m 70 m.
Status: studie

**

Stationsdistrict

"Het stationsgebied in de Eindhovense binnenstad gaat de komende vijftien jaar ingrijpend veranderen. Het NS-station zal worden vergroot, de onveilige fietstunnels onder de Fellenoord verdwijnen en er komt nieuwbouw op de plaats van het Beursgebouw en de VVV-vestiging. Dat willen de gemeente, NS Vastgoed, ProRail en de bouwondernemingen Heijmans en Hurks. Doel is het stationsgebied aantrekkelijker te maken voor wonen, werken en winkelen door de onderdelen van de binnenstad beter op elkaar te laten aansluiten. Het gebied tussen Fellenoord en het spoor moet meer bij het centrum worden getrokken en ook de scheiding tussen Eindhoven-noord en de binnenstad moet worden opgeheven."

Hoogte: Locatie Postkantoor: 125 meter. Beursgebouwlocatie: onbekend, waarschijnlijk tot 120 meter.
Locatie: ten zuiden van de Fellenoord (afbeelding 1) en achter het TPG-gebouw (afbeelding 2) (stadsdeel Centrum)
Status: goedgekeurd door gemeenteraad 2002-2006, deels 'on-hold' gezet door nieuwe gemeenteraad. In oktober 2006 kwam echter weer het bericht naar buiten dat de toren op de TPG-Post locatie er, mits de markt hiervoor goed genoeg is, na de sloop van het gebouw in 2008 gebouwd zal worden.
Start bouw: na de sloop van het huidige gebouw in 2008

1)

2)

Database

**

Tradeforum/Nimbus

Te ontwikkelen 'leisurepark', met o.a. gezondheids themapark Asklepion, megabioscoop, beursgebouw en grote winkelketens. In september 2006 werd bekend gemaakt dat Nimbus in deze vorm definitief van de baan is. Er worden studies gedaan naar de invulling voor 'Nimbus nieuwe-stijl'.

Hoogte: tot 100 m.

Database

-------

GROTE ONTWIKKELINSGEBIEDEN NA 2010

**

Schellens-terrein

Toren op de hoek van de Vestdijk/Bleekweg

**

Emmasingelkwadrant

Overige locaties Emmasingelkwadrant

**

Strijp S

Overige locaties Strijp S, daarna herontwikkeling van voormalig Strijp R en Strijp TQ

**

Meerhoven

Landforum en A2-zone (Be A2)

**

Winkelcentrum Woensel

Fase II

**

Oostzijde Vestdijk

**

NRE-terrein

**

Kanaalzone

**

·
|/|/|\/|
7,721 Posts
Discussion Starter · #2 ·
@ Alargule

Geinige kaart, al helemaal omdat de metro dan bijna onder mijn huis komt :) De halte 'Biarritzplein' is op een minuutje lopen van mijn huis af, prima plan dus :cheer:

·
Digue-le-Bois
1,133 Posts
^^

Zou mooi zijn als dit ooit werkelijkheid wordt, maar dan moet er ook nog een lijntje naar Tongelre en Helmond bij met twee haltes op het TU terrein. Station Berenkuil, stel je voor!

·
Registered
3,053 Posts
Als dat lijntje Helmond maar via Geldrop gaat, dan vind ik het allang goed!

Dit vraagt om een biertje.

·
Premium Member
12,967 Posts
^^ Je kunt ook een station bouwen aan de bestaande spoorlijn bij de Berenkuil (en/of evt. ergens in Tongelre, bijvoorbeeld bij 't Karregat) - met de vier bestaande stations te Helmond, een nieuw station onder Nuenen en een kwartiersdienst heb je dan een prima metro-achtige verbinding via bestaand spoor. Het zou nog vrij goedkoop te realiseren zijn ook ;)
Ik heb met deze 'metro' vooral een spooraansluiting op het oog gehad van die stadsdelen en omliggende dorpen die nu te ver van het spoor afliggen - en waar het OV uit buslijnen bestaat die niet al te vaak rijden en bovendien vaak vrij traag zijn. Eigenlijk geldt dat - m.u.v. Tongelre, Geldrop en het centrum van Eindhoven - eigenlijk voor de gehele stad. Vandaar de lijn door Woensel (als alternatief voor buslijn 1), de lijnen naar Waalre (via Stratum) en Veldhoven (via Gestel). Een mogelijke aftakking bij het Winkelcentrum Woensel (niet op de kaart) loopt naar Son (en Breugel), ofwel via de Kennedylaan (middenberm) of via de wijken Vaartbroek en Heesterakker (om maar in SSC-termen te spreken: zo'n viaductje valt wel mooi in te passen - bovendien is het lekker grootstedelijk :D). De huidige HOV-lijn naar Meerhoven en Welschap zou in de toekomst ook wel vermetrood kunnen worden, zou daar aanleiding toe zijn.
Voor omliggende plaatsen als Nuenen, Helmond, Geldrop, Acht en Best denk ik dat de huidige spoorlijnen voldoen - met extra stations en een hogere frequentie. Een soort Randstadrail, maar dan anders. 'Lichtstadrail', zeg maar ;)

·
...
3,313 Posts
Als we toch aan het fantaseren zijn...

Voor de eerste metrolijn zou ik voor een 'Noord-Zuidlijn' kiezen met als belangrijkste stations/haltes:

Son – Ekkersrijt(meubelplein/kantoren) – WC Woensel – Fontys Hogescholen/Universiteit – Centraal Station – Stadhuisplein/Van Abbemuseum – Stadsschouwburg – Tongelreep/Kunstijsbaan – High Tech Campus – Aalst/Waalre

De tweede metrolijn zou Eindhoven CS - Meerhoven/Airport met afsplitsing naar Veldhoven zijn. Maar op deze trajecten rijdt al de Phileas, dus laten we die eerst maar een kans geven.

Voor de richtingen Best, Helmond en Geldrop liggen al bestaande spoorlijnen. Met een paar nieuwe haltes aan deze lijnen en een hogere frequentie van treinen heb je hier ook een metro-achtig systeem.

Lichtstadrail is inderdaad een uitstekend naam voor dit alles. :D

·
Registered
3,053 Posts
Briljant allemaal. Maar ik denk dat een Metro wellicht onhaalbaar is (;)). Desonkdanks denk ik dat een monorail (of iets dergelijks bovengronds) wel erg handig zijn.

·
Premium Member
12,967 Posts
Laat ik het onder de noemer 'één beeld zegt meer dan 1000 woorden maar weer eens samenvatten in een plattegrond:

...waarbij A, B en C metro- dan wel HOV-lijnen zijn en S1 en S2 lightrailverbindingen via bestaand spoor zijn, met een hoge frequentie (4 à 6 keer per uur). Pure fantasie, maar toch...;)

·
...
3,313 Posts
Leuk gedaan. :)

Als je lijn B vanaf de Europalaan weer via de Kennedylaan laat lopen ontsluit je ook het Diaconessen-ziekenhuis, Fontys en de TU/e.

Verder zou ik Lijn A wel langs de High Tech Campus laten gaan, dus via de Prof. Holstlaan richting Aalst. Eigenlijk zou ik het hele zuidelijke deel van A wat westelijker laten lopen; Stadhuisplein - Schouwburg - Tongelreep/Ijsbaan.

Hangt er natuurlijk ook vanaf of je delen kunt ondertunnelen, maar goed we zijn toch aan het fantaseren, dus dat kan. :D

·
Premium Member
12,967 Posts
Kijkend naar je voorstel denk ik dat een lijn Son-Ekkersrijt-Huizingalaan-Montgomerylaan-CS wel haalbaarder zou zijn, dennol. Die lijn zou je geheel bovengronds kunnen uitvoeren, grotendeels in de middenberm van de bestaande wegen in Eindhoven (met een viaduct over/tunnel onder kruisende wegen). Naast het viaduct over de A58 van de huidige Huizingalaan leg je een nieuwe aan voor de metro. Vervolgens via de noordzijde van het Kanaal naar Son en Breugel; je kunt de lijn evt. laten eindigen aan de oude N265, waarmee Son weliswaar maar één station heeft, maar voor de ontsluiting van Son kun je nog altijd een buslijn gebruiken.
Áls Eindhoven ooit al een metro zou krijgen (en dat zou dan een VAL-achtige lijn moeten worden, met relatief kleine stations, kleine treinen en automatische besturing), lijkt dat me de meest haalbare lijn.

·
Urbanist
3,280 Posts
Lichtstad said:
Jammer dat je nu niet als je deze thread opent direct alle projecten op een rij ziet :(
Ja idd, als die kabouter het werk voortaan aan een echte Ehv'er overlaat!?!

·
Illustrateur
13,092 Posts
Leuk die metroplannen, maar die laatste van Alargule lijkt me wat te ambitieus. Maar wel leuk voor de ontelbaar lange termijn. :D
Alargule is wel van de metro's, zo merk ik op. ;)

Ik zag in de krant dat Strijp S een imagoprobleem heeft door slechte comunicatie en het ontbreken van een goede naam. De stad zou door het verbeteren van deze twee problemen meer contact met de inwoners van de stad hebben, want aan interesse schijnt geen gebrek te zijn.

Ik ben dan ook voor de naam 'Strijpse Poort'. Simpel, doeltreffend en duidelijk. Als je het terrein vanuit het centrum passeert, zul je door het poortgebouw komen, welke in lijnen recht naar Strijp en de Wielewaal lopen.

·
Premium Member
12,967 Posts
^^ Ik vind metro's ech wel kei gaaf ja, om maar in het plaatselijke dialect te blijven spreken. En vooral als gedachte-oefening voor mijn geboortestadje ;)
Ach, we zullen wel zien...

·
No Worries
908 Posts
Goed, de naam van deze threat gaat inmiddels nergens meer over... of: de naam gaat wel ergens over maar het overzicht van die naam niet... of: het overzicht gaat nergens over en de naam wel, maar de reacties niet... of: de Threat 'droomvisies' gaat nergens over terwijl deze threat wel ergens over gaat... of: de naam gaat wel ergens over maar de reacties verwijzen niet naar de naam van threat...of: de threat is geen treath, althans hij is het wel maar geeft geen meerwaarde aan andere threats...of: de reacties zijn wel een threat maar verwijst niet naar de naam van de threat...
Tja ik wil maar zeggen dat als ik iets wil zeggen het liever nu zeg dan dat ik het straks moet zeggen. Dit gezegd zijnde zeg ik omdat ik zeg dat ik dit moet zeggen dan helemaal niet hebben gezegd uiteindelijk.

Ik heb gezegd.

·
Premium Member
12,967 Posts
Marc Visscher said:
Goed, de naam van deze threat gaat inmiddels nergens meer over... of: de naam gaat wel ergens over maar het overzicht van die naam niet... of: het overzicht gaat nergens over en de naam wel, maar de reacties niet... of: de Threat 'droomvisies' gaat nergens over terwijl deze threat wel ergens over gaat... of: de naam gaat wel ergens over maar de reacties verwijzen niet naar de naam van threat...of: de threat is geen treath, althans hij is het wel maar geeft geen meerwaarde aan andere threats...of: de reacties zijn wel een threat maar verwijst niet naar de naam van de threat...
Tja ik wil maar zeggen dat als ik iets wil zeggen het liever nu zeg dan dat ik het straks moet zeggen. Dit gezegd zijnde zeg ik omdat ik zeg dat ik dit moet zeggen dan helemaal niet hebben gezegd uiteindelijk.

Ik heb gezegd.
Godallemachtig, je lijkt mijn ouwe wel! ...maar je hebt natuurlijk wel gelijk :D

·
Registered
33 Posts
Eindhoven-Helmond metro

goed, dit is dus mijn idee. ik vind het best realistisch, alleen moet er op een klein stukje maar geboord worden.. als voorbeeld heb ik tyne and wear metro system gebruikt (newcastle upon tyne)
van de stations best tot en met beukenlaan hoeft er alleen maar een tweede rails naast de bestaande aangelegd te worden (amsterdam), daarna moet er wel geboord worden.

·
Premium Member
12,967 Posts
Hey, nog een Eindhovenaar die een metro wel ziet zitten op 't forum! :cheers1:

Toch een punt(je) van kritiek: wat is nu de meerwaarde van deze lijn? Hij volgt grotendeels het bestaande spoor - de enige nieuwe route is tussen Helmond en Geldrop en het stukje onder de stad door. M.a.w.: wat is nu het grote voordeel van deze lijn boven het huidige spoor?

1 - 20 of 516 Posts
Status
Not open for further replies.