SkyscraperCity banner
1 - 20 of 196 Posts

·
|/|/|\/|
7,721 Posts
Discussion Starter · #1 ·
In dit topic gaan we de komende jaren nieuws, updates en wie-weet-wat-nog-meer uitwisselen over het nieuw te ontwikkelen gebied Strijp R.

Ben je op zoek naar de plannen voor Strijp S?
Klik dan op de onderstaande afbeelding van Strijp S:

Strijp R

Visie

www.jebentr.nl said:
Eind 2005 heeft Amvest het eigendom van Strijp R verkregen van Koninklijke Philips Electronics NV. Een locatie van circa 18,8 hectare ten noordwesten van het centrum van Eindhoven. Een kans om een duurzaam leefmilieu te ontwikkelen met 700 tot 800 woningen.

Het past in de historische voetsporen van Philips om de toekomst van R te ontwerpen voor bewoners die van economisch belang zijn voor de stad. Eindhoven bouwt in de komende periode haar rol als leidend centrum in technologie verder uit en ontwikkelt de creatieve economie. Strijp speelt in beide ontwikkelingen een grote rol.

Leading in technology

In Strijp S nestelt zich, stap voor stap, de creatieve sector. R richt zich primair op de technologiegroep. Hoogopgeleide technologen, verbonden aan talloze kennisintensieve bedrijven, instituten en opleidingen die Eindhoven rijk is. Maar ook de mensen die in deze organisaties werken in andere vakgebieden. Wat zij delen is het leven in de vanzelfsprekendheid van maakbaarheid.

Hart van deze doelgroep wordt gevormd door mensen (die beginnen) met kinderen.
De garnituur door studenten, expats en senioren die zich in deze omgeving thuis voelen. In de wijk is aandacht voor kinderen en hun activiteiten, voor freelancen en ondernemen aan huis. Dat maakt de wijk ook tijdens werktijden levendig.

Stedelijk én groen

De bomen en groene begrenzing geven R een ontspannen en geborgen sfeer. Maar de stedelijkheid is door de korte (fiets)afstand tot het centrum voelbaar. Dit stedelijke karakter is voelbaar in de cultuur van R. Mensen die elkaars eigenheid respecteren en verschillen prikkelend en interessant vinden.

Het gaat deze groep om de inhoud. Woonomgeving en huis zijn comfortabel, ‘hosten’ hun manier van leven. De wijk heeft een heldere structuur, zodat je weet waar je bent. met duidelijke in- en uitgangen. De bewoners zijn goed geïnformeerd en zoeken kwaliteit, duurzaamheid en service waar ze op kunnen vertrouwen. Ze zijn innovatief, sterk online en connectief (met een voorkeur voor netwerken boven formele organisaties).

Innovatief en connectief

Ook in hun woonomgeving verwachten zij passende innovatie. Breedband, geavanceerde verlichting, moderne domotica, energiebewuste installaties, afvalscheiding zijn maar een paar voorbeelden.

Van nature zijn de beoogde bewoners geen gemeenschapsbouwers. Het sociale leven moet hen een beetje ‘overkomen’. Op plekken om te sporten, waar de kinderen spelen of in een minimarket.

In de overtuiging dat het concept breed aan zal spreken gaat R zich op deze groep richten. Het logische vervolg op de sociale innovaties van Philips uit de vorige eeuw. R is de volgende stap.
Kijk voor meer info (en een film) op de site!

·
|/|/|\/|
7,721 Posts
Discussion Starter · #3 ·
Ah ja, mooi. Deze week stond er trouwens wéér wat over Strijp R in het ED. Over het toen-der-tijd mooi uitgedachtte groenplan. De ontwikkelaars hebben laten weten zoveel mogelijk van dat groen, anno 2007 mooie grote bomen, te willen bewaren. Het is dan ook erg karakteristiek voor Strijp R. Ook vanwege de ligging tegen het Philips de Jonghpark (of ja, aan die kant van de Oirschotsedijk is het al de Wielewaal geloof ik). Strijp S mist een echt groot park om de hoek. Dat terrein staat ook niet bepaald bekend vanwege z'n groen.

Waar Strijp S een echt centrum van de stad moet worden is Strijp R meer de overgang tussen het groene land en de stad. Mooi, die opbouw. :)

·
-- EINDHOVEN ROCKCITY --
2,478 Posts
Ah mooi, Strijp-R topicje!:)

Ik kom er elke dag voorbij gefietst als ik naar mn werk moet, kan het dus mooi in de gaten houden..

en ik denk ook dat het erg lang gaat duren voor dat ze met strijp R gaan beginnen... zeker omdat het naast gelegen strijp S straks in volle gang is!
Dat zal toch wel meevallen? Strijp-S is een veel groter project dan Strijp-R. Ze zullen toch niet wachten totdat Strijp-S helemaal af is?

·
|/|/|\/|
7,721 Posts
Discussion Starter · #5 ·
Volgens de plannen wordt inderdaad al aardig snel begonnen met Strijp R, in tegenstelling tot Strijp S. Uiteindelijk zal dit gebied ook eerder opgeleverd moeten worden.

·
Registered
1,041 Posts
In het nieuwsbericht wat ik heb geplaatst staat dat ze in 2010 willen beginnen. Dat het lang gaat duren omdat Strijp S ook op de schop gaat lijkt me niet, het zijn 2 verschillende projecten die niet afhankelijk zijn van elkaar. De enige overeenkomst is dat het een oud gebied is wat wordt herontwikkeld.

Wat hoogte betreft zal er denk ik niet veel schokkends komen. Het wordt ten slotte vooral een normale woonwijk.

·
|/|/|\/|
7,721 Posts
Discussion Starter · #7 ·
Hm ja, nu lees ik het ook. Ik dacht uit eerdere berichten te hebben begrepen dat ze best snel willen beginnen. Maar dat kan ook het bouwrijp maken zijn. Er is immers flink vervuild door Philips.

·
Urbanist
3,281 Posts
Ze wouden 2010 al de eerste woningen opleveren.

·
Registered
1,214 Posts
Zou mooi zijn als het een beetje parallel loopt aan de Strijp S ontwikkeling. Das nog eens een bouwput... :eek:

·
...
3,313 Posts
Ik heb begrepen dat hier voornamelijk of eigenlijk alleen grondgebonden woningen komen, dus stadswoningen en rijtjeshuizen plus wat vrijstaand spul. Heeft wel eens in het ED gestaan.

Niks mis mee, aan zulke wijken is ook behoefte in Eindhoven en het is hiervoor een uitstekende locatie, maar naar mijn mening niet echt een skyscrapercity updatetopic waardig. Ook al is er de hippe website met filmpje. Als in de toekomst (als alles wat concreter wordt) blijkt dat ik er naast zit en er toch bijzondere dingen neergezet gaan worden kun je toch altijd alsnog een thread openen?

Overigens mag iedereen die dat wil natuurlijk best discussiëren over dit plan ondanks dat er nog geen streep op papier staat, maar ik denk dat jullie snel uitgepraat zijn. ;)

·
Carpe Diem
1,183 Posts
Jullie met je hoog altijd, wah maakt het nou uit hoe hoog het word jonge? Zolang er maar genoeg woningen zijn hier is het goed.

G

·
Ik snap ook nooit zo goed waarom mensen op dit forum (tuurlijk het is een hoogbouwforum) zo geilen op hoogte. Het gaat om kwaliteit en dat hoeft niet per definitie hand in hand te gaan met hoogte.
Ik snap best dat hoogte een stad stedelijk maakt en aanzien geeft (zie r'dam) maar dat is slechts één manier waarop je dit kunt bewerkstelligen. Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden.

·
Urbanist
3,281 Posts
Jullie met je hoog altijd, wah maakt het nou uit hoe hoog het word jonge? Zolang er maar genoeg woningen zijn hier is het goed.
:eek:hno:

·
...
3,313 Posts
Het hoeft niet persé hoog te zijn, maar ik vind wel dat hier besproken projecten een bepaalde (groot)stedelijke maat en schaal en/of impact op de stad door functie moeten hebben. Zonder hier harde eisen aan te hangen, het blijft een gevoelskwestie. Een project als het zwemstadion vond ik bijvoorbeeld wel skyscrapercity waardig ondanks dat het niet hoog is.

Bij Strijp R heb ik het gevoel (nog) niet. Er zijn toch ook geen aparte updatetopics over andere grote nieuwbouwwijken zoals Lakerlopen, deelgebieden van Meerhoven, de Lieven of Berckelbosch (voorheen Tongelresche akkers)? De laatste is ook naar ontwerp van Diederen Dirrix en er komen daar zelfs meer woningen dan op Strijp R.

Dit is gewoon mijn mening niets meer. Aan de andere kant zie ik ook wel dat dit forum steeds meer een algemeen Eindhoven forum wordt en al lang geen hoogbouw update forum meer is. In dat geval laat iedereen dan maar threads openen die hij/zij zelf interessant vindt van rijteshuizen en 4-hoog appartementjes tot OV en infrastructuur tot plaatselijke evenementen etc. Ik zal er niet meer over zeuren.

Inmiddels toch al bijna 1 pagina volgeluld over Strijp R. ;)

G

·
In dat geval laat iedereen dan maar threads openen die hij/zij zelf interessant vindt van rijteshuizen en 4-hoog appartementjes tot OV en infrastructuur tot plaatselijke evenementen etc. Ik zal er niet meer over zeuren.
Maak ik hieruit op dat jij van mening bent dat dit forum wel zoveel mogelijk over hoogbouw moet gaan en niet over gezeur in de marge? Dus alleen hoogbouw is interessant de rest boeit niet zoveel?

Mijn inziens moet dit forum gaan over de stad Eindhoven. En dan vooral over (bouw)projecten (welke hoogte dan ook). Het is vooral leuk om te lezen hoe Eindhoven als stad verder verbeterd wordt, op welke manier dan ook.

·
...
3,313 Posts
Nee hoor, het gaat niet alleen om hoogte. Er zijn genoeg 'lage' projecten zoals bijv. het 18 septemberplein en rond de Admirant die ik echt wel interessanter vind dan een doorsnee torentje van 12 hoog. Zoals ik al zei: een gevoelskwestie.

Aan de andere kant dacht ik dat we voor het kleinere spul het projectenoverzicht hadden en voor niet bouwprojecten en ontwikkelingen het café (dat inmiddels een eigen subforum heeft zie ik :)). Anders kun je voor alles wel threads aanmaken en dat lijkt me ook niet de bedoeling…

·
Urbanist
3,281 Posts
Hoe je het ook went of keert, het is en blijft een hoogbouw forum, wat betekend dat er veel mensen zijn die facinatie hebben voor hoogbouw. Dat er daarnaast ook ruimte is voor laagbouwprojecten en andere 'woonwijk' ontwikkelingen hoor je niemand over zeuren. Integendeel, ik denk dat de meeste het juist bijzonder interessant om Eindhoven te volgen; ook de minder (hoog)waardige bouwprojecten. We hebben daar immers het café en het projectenoverzicht voor.

Dus kortzichtige opmerkingen dat het gros van de mensen hier alleen geilt op hoogbouw vind ik totaal ongepast. Als je het Eindhoven subforum goed bijhoudt dan weet je dat de meeste mensen hier niet zo 'close-minded' zijn. Plan van mij en Effes voor uitbreiding van Eindhoven???

·
|/|/|\/|
7,721 Posts
Discussion Starter · #20 ·
Ochja, het klinkt anders niet slecht. Eindhoven kan zo'n wijk wel gebruiken. Je moet natuurlijk ook niet op dezelfde strategie inzetten als bijvoorbeeld Strijp S. Zo heeft Eindhoven voor ieder wat wils. :)

Ben wel benieuwd naar wat meer uitgewerkte plannen. Want wát een enorme omslag: van een zwaar vervuild industrieterrein naar een semi-natuur/woonpark.

1 - 20 of 196 Posts