Skyscraper City Forum banner
1 - 20 of 30 Posts

·
Accepteer Geen Middelmaat
1,492 Posts
Discussion Starter · #1 · (Edited)
Vandaag, in de categorie Steden Waar Je Anders Niet Snel Komt:

Екатеринбург

Jekaterinburg, Rusland.

Met 1,2 miljoen Ruslands derde belangrijkste stad, na Moskou en St Petersburg.
De stad ligt ongeveer 1800 km oostelijk van Moskou, in het Oeral-'gebergte' (= glooiende heuvels). De stad wordt ook nog weleens aangedaan als eerste etappe op de Transsiberië-express.

Deze lading foto's komt eigenlijk uit twee trips. Eentje in nov/december, toen het besneeuwd en modderig was, en eentje in april, toen het goed weer was en de sneeuw weg was maar het eerste groen nog moest komen.

Het is helemaal geen kwade stad. Het is tegenwoordig een combi van communistische stijl en moderne westerse ontwikkelingen. In het centrum vele rechte lanen met grootse gebouwen. De buitenwijken staan vooral vol met de typische 'commieblocks'.
Intussen schieten de moderne apartementencomplexen, mooie winkelcentra en hoge kantoorgebouwen vooral de laatste paar jaar als paddestoelen uit de grond.
Helaas blijken er niet veel 'street scenes' tussen te zitten. Sorry daarvan. ;)

1 Stadhuis

2 Stadbeeld van Lenin tegenover het stadhuis, aan de centrale as van de stad: de Leninboulevard (Prospekt Lenina).

3 Langs Prospekt Lenina (een wat open deel ervan)

4 Tram in buitenwijk

5 Trolleybussen in het centrum

6

7

8 Uitzicht over buitenwijk

9 De opera aan de Prospekt Lenina

10 Vanuit de dierentuin

11 Een van de laatste houten huizen

12 De 'Chinese markt'

13 Overal nieuwe apartementencomplexen in ontwikkeling

14 Nieuwe shopping malls

15 Uitzicht over de opera, Staatsuniversiteit van de Oeral en de rest van de stad

16 De opera van binnen

17 Zicht op de belangrijkste kerk van de stad (gebouwd op de sterfplaats van de laatste tsaar, vermoord door de communisten).
In de verte de grote machinefabriek Oeralmach.

18 Een wat rijkere, nieuwere wijk nabij het centrum

19 - 184m in aanbouw

Bonus

Verchotoerje (Верхоту́рье), verderop (500km) in de provincie:

20

21

22

23

In dezelfde serie (Steden Waar Je Niet Snel Komt):
Pyongyang, Noord-Korea

·
|/|/|\/|
7,721 Posts
Daar kom je inderdaad niet snel. Echt top, wat we hier op het Fotoforum allemaal te zien krijgen. :eek:kay: Overigens zie ik mezelf niet snel in deze stad wonen.

·
Registered
3,857 Posts
Zeer aparte fotoreeks. Mooie foto's van een aparte stad. De stad ziet er eigenlijk niet eens zo groot uit als 1,2 miljoen inwoners. Misschien omdat er allemaal flats staan en het daardoor compacter is?

·
1,492 Posts
Discussion Starter · #5 ·
Favo's: #1, 4 en 15.
Thanks. :)

De woonflats (o.a. #8) zijn niet zo hoog als in Moskou.
Dat zou kunnen. Nou staan er wel nog geregeld uitschieters tussen van rond de 16 verdiepingen. De foto zelf is ook genomen van de 12e verdieping van zo'n gebouw. Puur toevallig staat er echter geen enkele in de foto. Het zal komen doordat de hogere gebouwen doorgaans aan de rand van de wijk staan en niet in het midden.

Zijn de containers op #12 net zoals in moskou opslagruimtes van handelaren?
Dat klopt. De containers vormen min of meer opslag en marktkraam (de onderste laag) in een.
Overigens wordt de markt wellicht nog wel meer gerund door Centraal-Aziaten dan door Chinezen. Daarbij is het gedeelte met de containers ook wel het goedkoopste en meest crappy deel. Andere delen bestaan uit meer permanente gebouwtjes of zijn in grote, relatief nieuwe verzamelgebouwen opgenomen waar elke handelaar z'n eigen halfopen winkeltje heeft. (Inderdaad net als in Oost-Azië / China).

Wat is dat voor opvallende schoorsteen/toren op #19?
Dat was ik nog vergeten te melden.
Dat is de beroemde tv-toren van Ekaterinburg. Enkele decennia geleden is de bouw begonnen, maar deze is nooit afgemaakt. (Ik zou even moeten nazoeken waarom precies.) Sindsdien staat het (hoge!) skelet van deze onafgebouwde toren als een symbool voor de stad.
Achter het gebouw in aanbouw is trouwens nog net een ander symbool zichtbaar: het circus (Die witte 'koepel').

·
Skyscraperfan
1,251 Posts
Hier komt bijna niemand xD, sommige wijken zien er wat vervallen en 'arm' uit.
Grappig dat daar trolleybussen zijn.

·
1,492 Posts
Discussion Starter · #8 ·
Veel buitenwijken zien er in zekere zin wel vervallen en arm uit ja, afgezien dan van de nieuwere apartementencomplexen. Maar ja, dat is typisch Russisch volgens mij. Ten eerste is het land gewoon een stuk armer. (Tot voor kort was de Nederlandse economie gemeten in euro's absoluut gezien groter dan de Russische!), ten tweede zijn Russen sowieso veel meer gewend aan dat soort kleinigheden en kleine ongemakken. Die accepteren ze gewoon.

In Jekaterinburg rijden trouwens vooral oude Duitse bussen. (Compleet met Notausstieg.)
Afgezien dan van de pendelbussen naar de Ikea (een jaar geleden geopend), dat zijn nieuwe Scania's. :)

·
Registered
1,216 Posts
Geweldige serie! Rusland trekt me enorm. Novosibirsk, Irkutsk en Ekaterinburg staan echt nog op mijn 'to do'-lijstje. :uh: :yes:

·
--------------
2,761 Posts
Bedankt voor de reportage! Zulke reportages halen mij zeker ook over om een keer richting het oosten te trekken! Die grauwheid heeft iets triests maar het geeft wel een speciaal gevoel lijkt me wel indrukwekkend om dat een keer in real life te aanschouwen.

·
1,492 Posts
Discussion Starter · #11 ·
De grauwheid heeft iets triests ja, maar daar moet je ook een beetje doorheen kijken, cq dat moet je een beetje negeren. En zo spannend ziet de gemiddelde Nederlandse buitenwijk van tussen 1945 en 1980 er doorgaans ook niet uit.
Het centrum is bovendien al een heel stuk minder grauw.

Ik vind het zelf in elk geval altijd superfascinerend, dit soort tripjes. Dit zijn toch de plekken in de wereld waar een hoop spannende dingen (ten goede en soms ten kwade) gebeuren. Daarmee vergeleken zijn we in Nederland toch maar in hopeloze en dodelijk saaie stilstand verzand.

·
Registered
1,134 Posts
geweldig! ook altijd nog een droom van mij. Om naar totaal niet toeristische stadje en dorpen te gaan waar ze geen toeristen of buitenlanders verwachten.
En dat kan natuurlijk heel goed in het gigantische Rusland.

·
Fan van de Neudeflat
2,499 Posts
Gave repo! Deze stad was ik nog erg benieuwd naar, het is een van de steden die ik uit tijdgebrek heb overgeslagen op de Transsib. Maar heel veel anders dan andere Siberische steden ziet het er niet uit. ;)

·
1,492 Posts
Discussion Starter · #16 ·
Maar heel veel anders dan andere Siberische steden ziet het er niet uit. ;)
Dat idee had ik al.

Toch grappig, na mijn bezoeken aan Ekaterinburg heb ik een heel ander idee van Russische steden in het algemeen. Daarvoor wist ik toch nooit precies wat ik moest verwachten...

Overigens is dit nog niet Siberisch. Dit is de Oeral, hierna (ri. Oost) komt gelijk Siberië.

·
Your advertisement here?
6,840 Posts
Nog meer complimentjes! Een stad waar je nog nooit bent geweest en normaliter niet zo snel gaat komen is leuker om te zien in een fotoserie dan je eigen achtertuin. Bij deze dus, bedankt!

·
Carpe Diem
1,183 Posts
Sommige delen van de stad lijken wel dood:| Maar goed sommige delen zijn daarintegen ook weer erg mooi, bedankt voor het delen van de foto's, ze zijn mooi!

·
Voorbijganger
2,079 Posts
Mooi serie hoor! Mijn vrouw is er ook weleens geweest, toen met heel veel sneeuw. Wel grappig is dat er vanuit Moskou een snelweg loop naar deze stad. Dat was een cadeautje van Jeltsin, die hier vandaan kwam...

1 - 20 of 30 Posts