Skyscraper City Forum banner
1 - 10 of 10 Posts

·
Error
5,783 Posts
Discussion Starter · #1 ·
Vorige week ben ik een paar dagen in London geweest, en ik heb daar heel wat gezien. Omdat ik niet overal foto’s van gemaakt heb en het aardig veel is om in één serie te zetten, beperk ik mezelf tot het Emirates Stadium.

Het Emirates Stadium dus, sinds 2006 de nieuwe thuisbasis van Arsenal. Kosten van dit nieuwe stadion: 430 miljoen pond. Afgelopen vrijdag heb ik hier een stadiontoer gedaan.

1. De gedenksteen van de opening van het stadion.

2. Om maar meteen goed te beginnen, dit is de ruimte waar alle hoge pieten zich bevinden op wedstrijddagen.

3. En die krijgen dan dit uitzicht te zien.

4. En dit. De hoeken zijn bewust lager zodat de wind ook nog enigszins het veld kan bereiken, wat ervoor zorgt dat het veld wat beter bespeelbaar is.

5. De dakconstructie van het stadion, en een overzicht van de 4 ringen van het stadion. Deze foto is gemaakt op de onderste kleine ring in het midden, onder de skyboxen. Dat heet "club level". Een kaartje hiervoor is duur, maar je krijgt er wel gratis drankjes bij. Tijdens de rust is deze ring dan ook leeg, omdat iedereen waar voor z'n geld aan het halen is :booze:

6. Het dak.

7. De spelerstunnel.

8. De stoelen van deze directors' box. Hier zou ik het ook wel 90 minuten op uithouden :lol:

9. Nu gaan we naar beneden, richting kleedkamers. Onderweg komen we langs een foto van de eerste wedstrijd in dit stadion.

10. En een foto van de laatste wedstrijd op Highbury (excuses voor de flits).

11. Het logo van Arsenal bij de spelersingang. Dit is onderdeel van de psychologische oorlogsvoering van Arsène Wenger. Als de tegenstander binnenkomt is dit namelijk het eerste wat ze zien. Vervolgens lopen ze naar hun kleedkamer door een gang die volhangt met grote foto's van de successen van Arsenal door de jaren heen.

12. De spa in de kleedkamer van Arsenal. Op wedstrijddagen huren ze iemand in om de watertemperatuur op exact 40 graden te houden.

13. De doctor's room. Hier bevinden zich zo ongeveer de duurste spullen in het hele stadion. Het is ook zo geregeld dat een speler binnen 10 minuten van het veld in het ziekenhuis kan zijn.

14. Beetje onscherpe foto van de kleedkamer. Hier zijn ook weer enkele aspecten van de psychologische oorlogsvoering zichtbaar. Ten eerste de vorm. Wenger heeft in Japan geleerd dat ronde vormen positieve invloed hebben. Deze kleedkamer heeft dan ook de vorm van een hoefijzer. De kleedkamer van de tegenstander is dus zo vierkant als het maar kan. Ten tweede de kussens. Hier zitten de spelers op kussens die de bloeddoorstroming bevorderen. In de andere kleedkamer zitten de spelers op houten banken. Ten derde de tafel in het midden. Hier is hij precies laag genoeg zodat spelers elkaar zittend kunnen zien als de tafel in hun midden staat. In de andere kleedkamer is de tafel veel hoger zodat de spelers moeten opstaan. Tenslotte de vloer. Deze is gemaakt van een heel duur anti-slip materiaal. In de andere kleedkamer ligt dus een tegelvloer. Toen Chelsea op bezoek kwam hebben ze de vloer nog maar wat extra opgepoetst :lol:

15. De spelerstunnel. Ook hier is de tactiek van Wenger zichtbaar. Als je door deze tunnel heen loopt zie je eigenlijk alleen maar een rode gloed voor je ogen.

16. De dug-out. Deze is niet zo luxe als in andere stadions, omdat je op deze stoeltjes niet makkelijk indut. In het hele stadion staan dezelfde stoeltjes. Als ze het stadion gevuld hadden met kuipstoeltjes hadden er 70,000 mensen in gekund, maar ze hebben voor wat comfortabelere stoeltjes gekozen.

17. Veld en stadion gezien vanuit de dug-out.

18. Vanuit de dugout naar links gezien.

19. De persruimte. Arsenal is al een paar keer uitgeroepen tot de club met de beste persfaciliteiten.

20. Idem. Het is net een kleine bioscoopzaal. De gids vertelde dat toen Liverpool langs kwam voor de Premier League, de zaal ongeveer voor een derde gevuld was. Toen ze een paar dagen later echter weer langs kwamen, toen voor de Champions League, zat de hele zaal stampvol.

21. Buiten. Het stadion ligt op ongeveer 450 meter van het oude Highbury af, en op ongeveer 250 meter van de metrohalte Arsenal. Hier zat ook nog het Arsenal museum, waar ik maar heel even in geweest ben. Er waren namelijk ook nog een paar basisschoolklassen aanwezig.

22. Weer het stadion. Emirates heeft Arsenal 105 miljoen pond betaald voor 8 jaar shirtsponsoring en 15 jaar de naam van het stadion.

23. Ik ben ook nog maar even naar Highbury gelopen. De twee lange tribunes zijn verbouwd tot appartementen, en aan de korte zijden zijn nieuwe flats verrezen.

24. Een blik op de andere kant van Highbury.

25. Metrohalte Arsenal.

BONUS:

26. Zeer dreigende lucht boven London (zaterdagavond).

27. Zondagochtend. Het Emirates stadion is zichtbaar, maar het is heel moeilijk te vinden. Het was bovendien nogal heiig. De foto is genomen vanuit Hampstead Heath.

Hopelijk vonden jullie het wat, en reacties zijn altijd welkom :cheers:

·
Crooswijkert
5,796 Posts
^^Karakter komt in de loop der jaren lijkt me.

·
XXX
512 Posts
Mooie tour, natuurlijk wel logisch dat Arsenal met de tijd meegaat maar de sfeer op Highbury (waar je als speler zowat bijna tussen het publiek stond als er een corner werd genomen) blijft ongeëvenaard :)
Foto 9 is wel leuk, eerste wedstrijd in het Emirates stadium was tegen Ajax trouwens :)

·
Error
5,783 Posts
Discussion Starter · #8 ·
Ondanks dat er vaak gezegd wordt dat nieuwe stadions niet zoveel sfeer hebben is dat hier niet echt het geval. Het is zeer sfeervol, vooral omdat de onderste ring vaak volledig wordt bevolkt door de fans die het meeste lawaai maken. Zo hoor je dat in het hele stadion.

·
Registered
4,357 Posts
^^Karakter komt in de loop der jaren lijkt me.
Ik vond de gelaagdheid in het oude stadion met dat oude gebouw en elke tribune met een ander karakter erg karakteristiek. Ook de ligging midden in een woonwijk vond ik briljant.

Ondanks dat er vaak gezegd wordt dat nieuwe stadions niet zoveel sfeer hebben is dat hier niet echt het geval. Het is zeer sfeervol, vooral omdat de onderste ring vaak volledig wordt bevolkt door de fans die het meeste lawaai maken. Zo hoor je dat in het hele stadion.
sfeervol is het zeker, naast jouw rede ook doordat de tribnune doorloopt tot het veld en je geen betonnen wand hebt zoals in Arena of Zwolle.

1 - 10 of 10 Posts