SkyscraperCity banner
1 - 10 of 10 Posts

·
Moderator
15,248 Posts
Discussion Starter · #1 · (Edited)
Eind mei ben ik een paar dagen in Emmen geweest en heb van hieruit enkele uitstapjes gemaakt. De eerste dag ging de route per fiets via de Emmerdennen en het Valtherbos naar Valthe, Exloo, Odoorn en Klijndijk. De dag erop waren de wijk Emmermeer, het klooster in Ter Apel en Bourtange het reisdoel en met Zuidbarge en Erica sloot ik het weekend af.

Al die foto's komen nog, maar we beginnen met de Emmerdennen en het Valtherbos.

26-05:

1. Veenkampenweg. Hier kun je de Emmerdennen infietsen

2. Hunebed D45, vlak bij het station kun je dit hunebed vinden.

3.

4.

5. We trekken dieper het bos in, het bos ligt midden in de plaats Emmen.

6. Het is echt schitterend in de Emmerdennen

7.

8.

9.

10. Via dit fietspad, wat nog best druk bereden wordt, toeren we door dit bos.

11. En juist als je het echte jungegevoel krijgt ben je opeens op de Randweg nabij Emmerschans

12.

13.

14. De Parochieweg wordt een fietspad wat langs de Emmerdennen gaat

15.

16. Langs de Oude Roswinkelerweg tussen Emmen en Weerdinge

17. De Emmerhoutstraat

18.

19. Na een stukje Oude Roswinkelerweg gaat we het Valtherbos in

20. Deze betonnen fietspaden rijden heerlijk, al zijn ze soms smal en slingerend, wat het mooi maakt (en uitdaagt flink hard te gaan fietsen en de stuurmanskunsten te testen) maar ook opletten, want er duiken wel eens onverwacht een peleton wielrijders of twee naast elkaar fietsende keuvelende bejaarden op vanachter een struik

21. Hunebed D40

22.

23. Prachtige natuur

24. In het hele Valtherbos vindt je langs de fietsroute deze moderne zwerfkeien

25.

26. Het onderduikershol

27.

28.

En na dit onderduikershol verlaten we het Valtherbos op weg naar Valthe

·
Bas
14,372 Posts
Mooie serie wederom, Topaas. En vanzelfsprekend voor mij ook bekend terrein. 3 weken geleden (op weg naar Ter Apel) kwam ik langs de Emmerschans, ik schrok er een beetje van dat het daar zo kaal is langs de Schansweg. Duurt jaren voordat daar de bomen weer groot zijn.
Ook grappig is de benaming van allerlei hunebedden, zoals D40. Ik zal eens even kijken hoe de Duitsers hun steenheuvels benoemen, daar hadden ze heel vroeger ook hunebedbouwers.

Dat onderduikershol is een reconstructie, dat kan iedereen ook wel zien. Goed dat de herinnering levendig wordt gehouden. `Door hulp van enkelen der sterksten uit dit Drentse land`, dat is zeer treffend verwoord, daar in die tijd ook heel wat Drenthen kozen voor de NSB en dus voor de bezetters. Gezien de bittere armoede in deze streken destijds een min of meer voor de hand liggende keuze voor velen. Moge het toeval zijn, Topaas op die ene dag in de Emmerdennen bij het onderduikershol, ik op die ene dag, en misschien wel op hetzelfde moment, bij de toenmalige `vijand` in Sögel, zo`n 40 km verderop :)
bij hun gedenkstenen .....

Nog vraagje: Ligt dat fietspad (foto 14 en 15) op het tracé van de voormalige tramlijn tussen Emmen en Ter Apel?

·
Utrecht/Deventer/Emmen
921 Posts
Topaas, niemand krijgt genoeg van je fotoseries! Deze is weer geweldig! :cheers:
Ik ben opgegroeit aan de Emmerhoutstraat, nouja ik ben nu 16 maar heb er 12 jaar lang met plezier gewoont! prachtig gebied.

favo's: 2 & 17

Nog vraagje: Ligt dat fietspad (foto 14 en 15) op het tracé van de voormalige tramlijn tussen Emmen en Ter Apel?
Nee, dit is het fietspad vanaf Valthe richting Emmermeer, hier was de Noordelijke Rondweg ongeveer gepland.

·
mentula agricolæ vulgaris
1,328 Posts
Inderdaad erg mooi. Fantastisch fietsen daar met dat weer. Ik benijd je.

·
Talking monkey
3,664 Posts
Het zijn wel echte keien, maar ze zijn bewerkt door 'kunstenaars'. Maar ik vind het ook drie keer niks, een onbewerkte 'oer'kei straalt veel meer uit.

·
Urbanist
3,280 Posts
Lekker buitenlands foto 11 en 12.

·
MP
10,104 Posts
Ik vind foto 11 en 12 nou juist ontzettend Nederlands. Zulke dorpjes heb je hier ook overal, dat had zo Limmen of Heiloo kunnen zijn. Gelukkig is er ook nog wat couleur locale in deze serie, op foto 13 bv., dat is echt zo'n Oost-Nederlandse gevel. En veel groen natuurlijk. Fijne serie!

·
Urbanist
3,280 Posts
@Plaas, zo typisch Nederlands is het niet. De straatprofielen zouden zo in België kunnen liggen. Daar tref je veel van dat soort profielen aan. Lekker buitenlands dus :)

Image Google

Image Google

1 - 10 of 10 Posts