SkyscraperCity banner

1 - 20 of 7481 Posts

·
-
3,465 Posts
Discussion Starter #1 (Edited)
Alles over de ontwikkelingen in Emmen: geneuzel over stedelijkheid, hypothetisch en pretentieus gezwets en zo nu-en-dan wat foto's van een projectje. :)

·
Hoogbouw terrorist
2,874 Posts
Lekker veel toren(tje)s in de planning! Goed geclusterd ook.. dat grote groene park in het midden van Emmen, is dat de dierentuin? Ik zie daar ook bebouwing.. dat houdt dus in dat het al rond is met de verhuizing van de dierentuin naar de rand van Emmen. Of zie ik dit verkeerd

Booming Emmen?

·
Hoogbouw terrorist
2,874 Posts
Ze hebben nog 15 jaar om het park te verhuizen als ze het park nog even open willen houden.. Op den duur is het denk ik onhoudbaar om een dierentuin in het centrum van een stad te houden. Alhoewel het wel zijn charmes heeft. Als je nu het park uitstapt sta je midden in Emmen. Goed voor de middenstand en het houdt de stad erg levend.

·
Registered
2,880 Posts
Oei..dat is een erg lekkere Hoogbouwvisie. Kan Assen nog wat van leren!!

Voordeel van Emmen is dat het zich snel kan uitbereiden. Qua landschap heeft de omgeving weinig beperkingen om uit te bereiden. Dat is handig. Het gevaar heb je wel, dat er grootschalige stedelijke gebieden kunnen worden gerealiseerd, zonder dat daar een goed beleid in wordt gevoerd. Kijk maar naar het Bedrijvenpark A37, die bijna aan Klazienaveen groeit.

·
-
3,465 Posts
Discussion Starter #10
Zo, Emmen roert zich ook. Hoe hoog moeten de hoogste rode torens worden? Is 60m het maximum?
50 Meter is nu de maximale bouwhoogte in het centrum. Maar te zien is op de foto's dat er in de 2020 visie ruimte is om hoger te bouwen. Of dat daadwerkelijk gebeurt is maar de vraag...

Te zien is een rode toren recht van de Hondsrugweg, en die is duidelijk hoger dan 50 m. Als ik het goed begrepen heb worden binnen een maand de eerste plannen voor dat gebied bekend gemaakt (het terrein van de voormalige discotheek Big Fun). Ik ben benieuwd of Emmen dan ook echt hoger gaat bouwen.

Ik dacht dat ze de oude dierentuin nog een tijdje open wilden laten, zijn dit soms de allernieuwste plannen?
Tja, twee dierenparken vlak bij elkaar lijkt toch niet zo rendabel te zijn. Op de lange termijn zie ik de complete dierentuin wel verhuizen naar de Es.

Voordeel van Emmen is dat het zich snel kan uitbereiden. Qua landschap heeft de omgeving weinig beperkingen om uit te bereiden.
Klopt, alleen vergeet niet dat het centrum wel beperkt is omdat het grenst aan een waterwinningsgebied.

·
Rick Bakker
5,233 Posts
909 said:
..alleen vergeet niet dat het centrum wel beperkt is omdat het grenst aan een waterwinningsgebied.
Perfect voor een ecowijk:) Een nieuwe wijk hier in Culemborg is ook op een waterwingebied gebouwd. De huizen staan op een schuimbetonfundering, dus geen heipalen!
www.eva-lanxmeer.nl, voor de geinterreseerden

·
-
3,465 Posts
Discussion Starter #13
Ik vind het toch mooier dat het centrum letterlijk aan het platteland grenst, dus mag het van mij wel zo blijven.

Is er al een nieuw noorderdierenpark??
Er is een uitbreiding op de Es. De twee dierenparken zijn met elkaar verbonden via de Traverse, een soort van loopbrug.

·
Registered
501 Posts
vinman said:
Oei..dat is een erg lekkere Hoogbouwvisie. Kan Assen nog wat van leren!!
Dit snap ik niet. Een foto van een maquette is geen hoogbouwvisie, dat zijn enkel voorstellen voor afzonderlijke gebouwen. Een visie zegt iets over waarom er waar hoogbouw kan komen en in wat voor mate/hoogte. En dat heeft Assen nu juist wel en Emmen (bij mij weten) nog niet.

Dat Parc Sandur ziet er wel apart uit! Lijkt wel aardig Amerikaans met al die Cul de Sacs.

Als het Noorderdierenpark daar weg gaat, zou dat een retetof gebied zijn om te herontwikkelen. Aan de andere kant: dan verdwijnt er wel een heel stuk levendigheid uit de binnenstad. De binnenstad ligt mooi tussen de parkeerplaats en het park. Dat zou straks dan verdwijnen.

@ Emmenaars:
Wat voor een soort plan is dat Emmen 2020? Een soort toekomstvisie?

·
-
3,465 Posts
Discussion Starter #16
Emmen 2020 is een plan waarin eigelijk de richting wordt aangegeven welke kant Emmen op wil en hoe men dat wil gaan doen. Op www.emmen.nl kan je er wel informatie over vinden (over het ene onderwerp meer dan over het andere).

Een van de onderdelen van het masterplan voor het centrum in 2020 is dat hoogbouw gewenst is. Er staat op de themapagina van het masterplan:

"Hoogbouw wonen en kantoren gewenst."

"Markant (hoge) gebouwen geven een duidelijk 'begin van het stadscentrum' aan."

Natuurlijk blijft het vaag en inhoudsloos, maar wat in mijn ogen belangrijk is, is dat de wil om de hoogte in te gaan wel aanwezig is.

·
Registered
2,880 Posts
@Diehard Nee, oke. Maar het zegt wel iets hoe onder andere de gemeente verder wil. En dat is een goede kant op.

·
Registered
501 Posts
Ok, dat is in ieder geval een goede insteek. Nu moet B&W nog opeens toestemming geven voor een gebouw van 60+ zodat de gemeenteraad op de achterste poten staat en om een hoogbouwvisie gaat vragen. Zo ging dat in Assen tenminste :)

Wel interessant om je af te vragen in hoeverre Emmen echt hoogbouw nodig heeft. Zoals eerder opgemerkt schijnt uitbreiding op het grondgebied van de gemeente Emmen vrij makkelijk en redelijk obstakelloos te zijn. Je kunt je afvragen in hoeverre inbreiding en hoogbouw in bestaand stedelijk gebied van de grond komt omdat inbreiding altijd duurder en moeilijker te realiseren is dan uitbreiding. Aan de gemeente om te bepalen in hoeverre er voor de weg van de minste weerstand wordt gekozen (en dat dan ook te vertalen in beleid en financiën). Er zijn in ieder geval locaties genoeg waar hoogbouw mooi zal passen.

·
Registered
2,880 Posts
Langs de vierbaans weg door/langs het centrum ('zone 2') kan je leuke dingen doen. Zeker qua verstedelijking. Dat de overheid hier graag meer hoogbouw ziet, kan ik me voorstellen.

·
...
1,450 Posts
Hoogbouwvisie voor Emmen.

De gemeente Emmen is al een tijd bezig om een hoogbouwvisie te ontwikkelen welke ze nu op een thema-pagina hebben uitgewerkt. Er zijn 8 plekken in het centrum gekozen waar tot 50 meter gebouwd mag worden (L). Daarnaast zijn 2 plekken voor hoogbouw tot 80 meter (XL)

De Thema-pagina
http://www.emmen.nl/md/1631/hoogbouwvisie.pdf?sid=8bde7d7582545306528a670ee31c2a9c

Dierentuin is het grote groene stuk maar zal in geheel naar de 'noordbarger-es' verplaatst worden. Zenith wordt op de onderste 'XL'-locatie gebouwd.

Wit is bestaand, blauw is visie. Op een na hoogste blauwe toren in het midden is Zenith

Bron: www.emmen.nl

1 - 20 of 7481 Posts