SkyscraperCity banner

21 - 40 of 7511 Posts

·
Registered
5,264 Posts
De plannen zien er erg netjes uit. Profileert zich toch wel als dé stad van Drenthe met dit soort ontwikkelingen.
Op de Noordbarger-es is de dierentuin gepland, is dat het onderste groene gedeelte...?

·
-
3,477 Posts
Discussion Starter #23
Er zijn inmiddels al meerdere overlegrondes geweest over de invulling van de 'oude' dierentuin. Maak je maar geen illusies, ambitieus wordt het niet. Het gros van de deelnemers aan deze overlegrondes lijken behoudende harken te zijn die nog steeds in de waan leven dat Emmen toch wel een dorp is waarvan het centrum gezellig voor bejaarden moet zijn. Een vriend van mij heeft zich nog kunnen opgeven om aan deze rondes te deel te nemen, het feit dat hij de enige is die relatief jong is spreekt ook wel zich. Te veel mensen laten zich leiden door de waan van het heden zonder rekening te houden met de toekomst.

·
Rotterdammer!
14,104 Posts
Huidige dierenpark wordt in toekomst niet volgebouwd

Emmen kan opgelucht ademhalen. De huidige centrumlocatie van het dierenpark wordt in de toekomst niet volgebouwd met flats of appartementen. Dat blijkt uit de visie die stedebouwkundige Ashok Bhalotra dinsdagavond aan de bevolking presenteerde in hotel De Giraf.

Het centrumdeel van het dierenpark komt naar verwachting binnen nu en tien jaar vrij, wanneer het park naar de Noordbargeres aan de rand van het centrum verhuist. De gemeente Emmen nam Bhalotra van KuiperCompagnons in Rotterdam in de arm om een toekomstvisie voor het achtergebleven gebied te ontwerpen.

Voor zo'n vijhonderd Emmenaren pleitte Bhalotra voor het behoud van het landschap van het elf hectare grote terrein. Bebouwing - bijvoorbeeld woningen, winkels, horeca - mag alleen op die plekken waar nu ook al bebouwing staat. De nieuwbouw moet zo bijzonder zijn, dat het een attractie op zich wordt. Bhalotra ziet het terrein als groene oase in het centrum, waar ruimte is voor rust en voor evenementen.

De bal ligt nu bij het gemeentebestuur. Het college van burgemeester en wethouders adviseert de gemeenteraad in november om in te stemmen met de visie. In de jaren erna moeten er op basis van dat document concrete plannen worden ontwikkeld.

Bron: Dagblad van het Noorden

·
Registered
5,293 Posts
Een volledig overzicht is te vinden op de themasite van de gemeente Emmen.

Bron: DvhN
Dierenpark Emmen verhuist in 2014 emmen -
Het Dierenpark Emmen verhuist uiterlijk in 2014 in zijn geheel naar de Noordbargeres. Op die locatie, net buiten het Emmer stadshart, wil het park tussen de 150 en 200 miljoen euro investeren in een compleet nieuwe dierentuin.

Het nieuwe dierenpark beslaat ruim 27 hectare. Ter vergelijking: het huidige park in het centrum is 11 hectare groot. In het nieuwe park is ook een nieuw theater opgenomen, dat in een opvallend vormgegeven entreegebouw wordt geïntegreerd.

Vanuit de centrale ontmoetingsruimte kunnen bezoekers zes verschillende ’werelden’ betreden, zoals de wereld van het water, de wereld van de hete droogte en de wereld van de ijzige kou. In elke ’wereld’ zijn dieren te vinden die passen in die sfeer. De kans is groot dat leeuwen en ijsberen in het park terugkeren. Mogelijk maken dolfijnen er hun debuut.

Bezoekers kunnen lopend door het park heen, maar gezien de grote afstanden zijn er ook boten, kabelliften en een trein beschikbaar. De dierentuin, die nu al voor een klein deel op de es is gevestigd, moet aanmerkelijk meer entertainment gaan bieden dan het huidige park. ”Mensen willen tegenwoordig niet alleen iets zien of leren, maar vooral ook iets beleven”, vertelt directeur Henk Hiddingh.

De mix van natuur en cultuur is straks door heel het park te vinden. Niet alleen krijgt het theater volop ’dierentuinelementen’, ook komen er op verscheidene plekken in het park faciliteiten voor voorstellingen.

Momenteel telt het park 190 fulltime banen. Als de plannen doorgaan, houdt Hiddingh er rekening mee dat dit aantal verdubbelt.

Het komende jaar wordt verder onderzocht of de plannen technisch haalbaar zijn en of de financiering kan worden rondgebreid. Eind volgend jaar wordt de knoop definitief doorgehakt.

A) Wereld van de ontmoeting
Dit opvallend vormgegeven, dertig meter hoge complex biedt onder meer ruimte aan het nieuwe theater. Op het overdekte, gratis toegankelijke binnenplein komen de kassa's voor dierenpark en theater en een restaurant. Hier kijken bezoekers ook tegen de voorgevel van het theater aan, die wordt uitgevoerd als een wand met theaterloges. De loges gaan op de grens tussen theater en dierenpark langzaam over in een grottenmuur. Bezoekers kunnen vanuit het entreegebouw alle 'werelden' van het park betreden. Voor de 'wereld van de vochtige warmte' wordt in het gebouw een dertig meter hoge glazen kas gebouwd, met daarin een immense kunstboom. Bezoekers kunnen met een lift naar de top van die boom en via een wandelpad over de takken naar beneden. In de kas leven dieren als slangen, vlinders en kolibries. Op de begane grond ligt een moeras met alligators en zeekoeien.

B) Wereld van het theater
Het theater krijgt een grote zaal (minimaal 800 stoelen) en een kleine zaal (300 tot 600 stoelen) en kan ook grote producties bergen. De aankleding wordt in dierentuinstijl, bijvoorbeeld door zebraprints op de stoelen of balkons in de vorm van grote waterleliebladeren.

C) Wereld van de vochtige warmte
Na de forse kas komen bezoekers bij een grote waterpartij met verschillende eilandjes, waarop onder meer dieren als gibbons en brulapen leven. Onder leiding van een gids kan er een bootreis langs de eilandjes worden gemaakt, maar ook een wandeling is mogelijk. Een fors deel van deze wereld en de aangrenzende werelden wordt overspannen met een net, waardoor de grootste vrije vlucht-volière ter wereld ontstaat. Ook de olifanten spinnen garen bij dit parkdeel: zij krijgen er een verblijf dat drie keer zo groot is als het huidige.

D) Wereld van het water
Vanuit het hoofdgebouw begint een ondergrondse route langs een paar enorme aquaria. Van daaruit wandelen bezoekers door een glazen tunnel door het haaienbassin heen. De tunnel leidt naar een groot bassin voor zeezoogdieren (inhoud: 15 miljoen liter water). Dit bassin biedt in elk geval ruimte aan Californische zeeleeuwen. Ook hoopt het dierenpark er op termijn walrussen en dolfijnen in onder te brengen. Bij de waterpartij komt een natuurlijk vormgegeven tribune met zeshonderd zitplaatsen, waar bezoekers demonstraties kunnen zien van natuurlijk gedrag van de dieren. De route eindigt langs een strand, waar bezoekers met een beetje geluk oog in oog met de zeeleeuwen komen.

E) Wereld van de hete droogte
In deze wereld reizen bezoekers per trein door een smalle kloof, waarin onder meer mantelbavianen leven. Via de kloof belanden ze in een woestijn, die langzaam overgaat in de savanne. Grote trekpleister worden de leeuwen, die weer hun intrede in het dierenpark doen. Ook komt er een groot nijlpaardenbasssin en is de kinderboerderij op de pleisterplaats gepland.

F) Wereld van de ijzige kou
Van de savanne reizen bezoekers naar de wereld van de toendra en de poolcirkel. Dat kan onder meer via een kabelbaan, die hen vlak langs de ijsberen leidt. De koningspinguïns krijgen er een ijzig binnenverblijf. Andere dieren in deze wereld zijn rendieren, elanden en poolvossen. Bovendien komt ook hier een fikse volière, waarin onder meer zeearenden, sneeuwuilen en raven vliegen.

·
Registered
4,844 Posts
C) Wereld van de vochtige warmte
Na de forse kas komen bezoekers bij een grote waterpartij met verschillende eilandjes, waarop onder meer dieren als gibbons en brulapen leven. Onder leiding van een gids kan er een bootreis langs de eilandjes worden gemaakt, maar ook een wandeling is mogelijk. Een fors deel van deze wereld en de aangrenzende werelden wordt overspannen met een net, waardoor de grootste vrije vlucht-volière ter wereld ontstaat. Ook de olifanten spinnen garen bij dit parkdeel: zij krijgen er een verblijf dat drie keer zo groot is als het huidige.
O jeee hier krijg ik sterk het Jurassic Park gevoel bij :):lol:
Verder prachtige plannen voor zowel de dierentuin als Emmen zelf, of is Emmen nu één grote dierentuin ;).
Ken de stad zelf bijna net zo goed als mijn eigen stad, dat wil wat zeggen !!

·
-
3,477 Posts
Discussion Starter #28

·
Talking monkey
3,586 Posts
Hallo iedereen!

Ik ben nieuw hier en val gelijk met de deur in huis met Emmen-updates! :nuts:

Hieronder een impressie van een gebouw dat bij het nieuwe dierenpark gebouwd wordt. Zo'n 30 meter hoog word ie, werktitel 'De Ontmoeting'. Hierin komt een restaurant, het nieuwe theater van Emmen en de ingang van het dierenpark + shop. Vanuit het restaurant komt er waarschijnlijk uitzicht op het nieuwe alligatorverblijf. De brug onder het gebouw, is de traverse:

Een impressie van het nieuwe theater is helaas verdwenen van de website van DvhN.
Verder nog dit bericht:
Hondsrugweg Emmen wordt deels verdiept

Gepubliceerd op 27 oktober 2007, 09:57
Laatst bijgewerkt op 27 oktober 2007, 11:43

emmen -
De Hondsrugweg in Emmen wordt deels verdiept aangelegd. Door vervolgens een plein over de weg aan te leggen, ontstaat een veilige oversteek tussen het winkelcentrum en de Noordbargeres, waar het nieuwe dierenpark en theater moeten komen.

Door de plannen voor het nieuwe dierenpark en theater staat de Hondsrugweg weer hoog op de politieke agenda. De verkeersader vormt een barrière tussen het winkelcentrum en de es. De gemeente wil nu de Hondsrugweg gedeeltelijk, tussen de Westenesscherstraat en de Van Schaikweg, verdiept aanleggen. Door er vervolgens een plein overheen te bouwen, kunnen wandelaars veilig de Hondsrugweg kruisen.

Ook het naastgelegen parkeerterrein op het Willinkplein moet op de schop. Als het aan verkeerswethouder Jenne Holman (PvdA) ligt, wordt daar een ondergrondse parkeergarage aangelegd. "Ik wil eigenlijk geen auto meer op het Willinkplein zien. Daar kun je dan een groot evenementenplein aanleggen, waar bijvoorbeeld de kermis weer kan terugkeren."

Volgens Holman is de operatie technisch haalbaar, maar kleven er nog veel haken en ogen aan. "Zo ligt de es bijvoorbeeld hoger dan het Willinkplein. De vraag is dan of je het plein straks op een hoger niveau wilt aanleggen. Dat zou meteen betekenen dat je de Hondsrugweg minder diep hoeft aan te leggen."

Op het lopende onderzoek rust forse tijdsdruk. De gemeente wil het project meenemen in de subsidieaanvragen voor het gehele dierenparkproject. Bovendien wordt komend voorjaar begonnen met de bouw van de zeventig meter hoge wolkenkrabber - met daaronder een parkeergarage - op het Willinkplein. "Voor die tijd moeten wij duidelijk hebben wat we met het plein willen", aldus Holman.
De Hondsrugweg is de drukke weg die tussen het centrum en de es doorloopt, deze wordt dus waarschijnlijk deels ondergronds. Geen hoogbouw, maar wel een mooi nieuw stedelijk stukje straks denk ik. :D

·
Bas
13,665 Posts
Hartelijk dank voor je updates. Ik voel me erg betrokken bij Emmen, ik heb er gewoond en ik kom inderdaad, op weg naar de A31, vaak heel vroeg over de bekende Hondsrugweg. Wat ze hier presenteren, een soort `Big Dig`, is een prima plan, en misschien kun je dan ook weer 70 km/u rijden over de Hondsrugweg, zonder verkeerslichten. En dat nieuwe plan voor het dierenpark neemt ook gelukkig steeds vastere vormen aan. Ik ben benieuwd hoe dat gaat uitpakken, Emmen is goed bezig.

Telkens als ik over de Hondsrugweg rijd, denk ik aan Tim. Hij was 22 jaar toen hij daar, na een driedubbele salto met zijn auto gemaakt te hebben, kwam te overlijden, enkele jaren geleden. Hij was zoon van een vroegere buurman van ons. Ik heb kleine Tim in zijn eerste jaren meegemaakt, hem als baby in handen gehad.... Vandaar dat ik telkens aan hem denk, als ik daar langs moet. Het leven is hard, keihard.

·
Mapmaker
2,265 Posts
Ik heb altijd al beweerd dat Emmen de provincieplaats bij uitstek is die Hoogbouw in het centrum kan hebben.. Niet voor niets heeft Emmerhout mij gemaakt als hoogbouwliefhebber:cheers:

Plannen zien er goed uit.

De bouw van 'Zenith' (heb ik mogen lezen) start in maart volgend jaar:)

·
Talking monkey
3,586 Posts
Ik heb altijd al beweerd dat Emmen de provincieplaats bij uitstek is die Hoogbouw in het centrum kan hebben.. Niet voor niets heeft Emmerhout mij gemaakt als hoogbouwliefhebber:cheers:

Plannen zien er goed uit.

De bouw van 'Zenith' (heb ik mogen lezen) start in maart volgend jaar:)
Klopt. En dan moet hij in December 2009 klaar zijn dacht ik. Ik verwacht dat er tegen die tijd ook al meer bekend is over de 80m toren + mediamarkt op het Noorderplein. Jaja, het zijn mooie tijden in Emmen...:banana:

·
Talking monkey
3,586 Posts
En weer een bericht (geen hoogbouw, maar toch een belangrijke stedelijke ontwikkeling):

Onderzoek haalbaarheid spoorlijn Emmen-Groningen
dinsdag 30 oktober 15:48
EMMEN - Gedeputeerde staten hebben een onderzoeksvoorstel uitgewerkt naar de haalbaarheid van een spoorlijn tussen Emmen en Groningen. Het college wil dat de studie zich, naast de spoorlijn Emmen - Stadskanaal – Veendam - Groningen, ook richt op de internationale aansluiting naar Meppen en Oost-Europa.
Bovendien stelt het college voor om niet alleen de verkeerskundige aspecten van de spoorlijn te onderzoeken, maar ook de economische en ruimtelijke mogelijkheden van een groter gebied mee te nemen. De kosten bedragen naar schatting 90.000 euro. Wanneer provinciale staten instemmen met dit voorstel en de financiële dekking hebben aangegeven, zal het onderzoek uitgevoerd worden. Provinciale staten hadden op 4 juli 2007 gedeputeerde staten om een haalbaarheidsonderzoek gevraagd.
Hoop dat dit er komen gaat, zal denk ik enorme impuls aan Emmen geven. Bovendien, de twee grootste gemeenten van Noord-Nederland en geen onderlinge treinverbinding? :bash:

·
Enjoy your freedom!
7,513 Posts
Een grote stad zou inderdaad aansluiting moeten hebben op het spoor. Amstelveen heeft het als grote stad ook niet, maar wel weer verbonden met het stadsvervoer van Amsterdam. Wanneer staat dit onderwerp geagendeerd?

·
-
3,477 Posts
Discussion Starter #35
^ Emmen heeft wel aansluiting op het spoor, maar alleen naar Zwolle.

·
Talking monkey
3,586 Posts
Hier nog een overzichtje van een aantal (kleinere) plannen waarvan sommige al af zijn en andere bijna af. Ik heb de interessantste er even tussenuit gepikt.

In het Centrum is het plan Iris momenteel in aanbouw, hier komen meerdere appartementen en woningen, hieronder een tweetal impressies:

Het hoogste complex van Iris (ong. 30 meter), in aanbouw:
EDIT: ik zie dat dit niet de hoogste is, enfin, de hoogste wordt dus een meter of 30 ;)

Naar mijn mening het mooiste ontwerp, voltooid:

En nog een plan in het centrumgebied van de wijk Emmermeer, in aanbouw:

Verder de plannen voor het centrumgebied van de wijk Emmerhout, hierover weet ik eigenlijk niets. Hier kom ik namelijk nooit ;). Ik denk dat de grote toren in het midden de al bestaande Emmerhoutflat is, zoniet dan is dat best een hoge 'nieuwe'. Kan iemand die wat meer bekend is daar wat meer vertellen? Wat staat er al van onderstaand plaatje en wat is nieuw?

·
Talking monkey
3,586 Posts
Verder zal het zorgcentrum De Horst langs de Hondsrugweg (tussen de grote parkeerplaats en de 'nieuwe' dierentuin in) binnenkort geheel tegen de vlakte gaan en opnieuw worden opgebouwd. Hoe dat er dan allemaal gaat uitzien is mij nog niet bekend, wel weet ik dat het in ieder geval 30m+ gaat worden.
Niet spectaculair hoog, maar toch wel een leuke aanvulling dan. Ik hoop op een meter of 45.

EDIT: Verder nog wat gelezen over de langzaamaan verpauperende Wilhelminastraat even buiten het Centrum, volgens Burgermeester Bijl hebben diverse grote projectontwikkelaars plannen met dit gebied, maar 'die hebben nooit haast' en 'willen altijd eerst weten hoeveel stenen er op een vierkante meter kunnen'. Oftewel, zoals ik het opvat, daar komt hoogbouw.

·
...
1,450 Posts
Verder de plannen voor het centrumgebied van de wijk Emmerhout, hierover weet ik eigenlijk niets. Hier kom ik namelijk nooit ;). Ik denk dat de grote toren in het midden de al bestaande Emmerhoutflat is, zoniet dan is dat best een hoge 'nieuwe'. Kan iemand die wat meer bekend is daar wat meer vertellen? Wat staat er al van onderstaand plaatje en wat is nieuw?
Beide flats aan de kopse kanten van het winkelcentrum, de flat waar 'Emmerhout' op staat en de flat rechts onder zijn nieuw (max. 8 lagen). De hoge flat bestaat al.

De Horst wordt, zoals ik begrepen heb, 8 of 9 lagen.

Dat de Wilhelminastraat wordt aangepakt is een goede zaak. Sommige stukken zien er erg verrot uit. Ik denk echter dat ze niet hoger gaan dan een meter of 15 :(

·
Talking monkey
3,586 Posts
Beide flats aan de kopse kanten van het winkelcentrum, de flat waar 'Emmerhout' op staat en de flat rechts onder zijn nieuw (max. 8 lagen). De hoge flat bestaat al.
Jammer, zou mooi zijn geweest als dat een nieuwe was.

De Horst wordt, zoals ik begrepen heb, 8 of 9 lagen.
Ik noemde de Horst, maar dat is natuurlijk de Holdert. Ik weet niet op welke jij nu doelt :nuts:, maar de presentatie van het nieuwe dierenpark gaf dierentuindirecteur Hiddingh dat het nieuwe gebouw 'de ontmoeting' 30 meter hoog wordt. Daar voegde hij aan toe dat dat misschien hoog klinkt, maar dat de nieuwe Holdert hoger wordt. Met 9 lagen red je dat niet...

Dat de Wilhelminastraat wordt aangepakt is een goede zaak. Sommige stukken zien er erg verrot uit. Ik denk echter dat ze niet hoger gaan dan een meter of 15 :(
Ze mogen tot 25m bouwen in het centrum, tenzij wordt aangegeven dat het nog hoger mag. Op de beide uiteinden van de Wilhelminastraat staat de gemeente bouwen tot 50m toe. Ik hoop echt dat het gigantisch verpauperde gedeelte op de zuidoosthoek van de Wilhelminastraat een mooie toren van 50m krijgt. Hopen dat die projectontwikkelaars ambitieus zijn en dat ook daadwerkelijk doen. Aan de gemeente de taak dan ook, om het een beetje te stimuleren.

·
Talking monkey
3,586 Posts
Oh, nog een vraagje aan 0591:

weet jij misschien hoe hoog de op één na hoogste toren van Emmen is?

Ik weet dat de Emmerhoutflat de hoogste is met 55 meter, en vermoed dat 'die ene' in Angelslo de nummer 2 is.

Weet jij of dat klopt, en zo ja, hoe hoog hij is?

21 - 40 of 7511 Posts