SkyscraperCity banner
1 - 20 of 48 Posts

·
Mapmaker
2,432 Posts
Discussion Starter · #1 ·
Nu ik eindelijk een beetje tijd heb en nu het eindelijk lukt om foto's te plaatsen, laat ik nu een paar uit Emmen zien.

Persoonlijk vind ik de flats in Emmerhout de mooiste. In Emmerhout staan maar 5 flats die hoger zijn dan 3 bouwlagen. Prachtig gegroepeerd in het winkelcentrum van de wijk.

Uitzicht vanaf de voormalige vuilnisbelt richting 'het veen'

Emmerhout

Centrum

centrum 2

Centrum 3

Centrum 4

Centrum 5

Achter de hondsrug

·
Registered
501 Posts
Tim B said:
ja ik ben ook wel verrast door de hoogbouw daar. Maar het moest ook wel als grootste stad van Drenthe.
Onjuist: Assen is de grootste stad van Drenthe qua inwonertal (Emmen is wel de grootste gemeente).
Emmen (min overige kernen) heeft begin 2005 56.626 (zie deze tabel)
Assen (min overige kernen) heeft begin 2005 61.477 (zie deze tabel; waarbij de wijken 5 en 6 uitgesloten moeten worden).

Ik heb wel de indruk dat in Emmen meer hoogbouw aanwezig is dan in Assen. Zolang het duurt ;)

·
Bas
14,396 Posts
EMMEN IS NUMMER 1 .

Ik heb zelf ook in Emmen gewoond en er plezierige herinneringen aan overgehouden, het is wel degelijk de stad met de meest urbane uitstraling in wijde omtrek. Het overtreft Assen zeker wat bezoekersaantallen betreft, en wat inwoneraantallen, nou, ik weet dan ook niet waar ze de grenzen trekken. Is Barger-Oosterveld nu wel of niet een wijk van Emmen of een zelfstandig dorp. Klazienaveen (15000 inw) is ook al bijna aan Emmen vastgeklonterd middels twee bedrijventerreinen. Dus zou je kunnen stellen dat qua agglomeratie Emmen veel groter is dan Assen. In ieder geval overtreft Emmen de Drentse Hoofdstad qua sfeer, drukte, gezelligheid, stedelijkheid, winkelaanbod, het voetballen en aantallen Duitse bezoekers. Maar even terug naar de foto`s: Ik heb ook dichtbij die flat in Emmerhout gewoond, ja die hoge, en ik vond `m destijds al best wel hoog. Is lange tijd de hoogste woonflat van Noord-Nederland geweest. Ze hebben er intussen wel een woud van antennes op geplaatst. Bedankt voor de leuke plaatjes, Emmen blijft een prachtige woon-en werkplek.

·
Registered
501 Posts
railway stick said:
Ik heb zelf ook in Emmen gewoond en er plezierige herinneringen aan overgehouden, het is wel degelijk de stad met de meest urbane uitstraling in wijde omtrek. Het overtreft Assen zeker wat bezoekersaantallen betreft, en wat inwoneraantallen, nou, ik weet dan ook niet waar ze de grenzen trekken. Is Barger-Oosterveld nu wel of niet een wijk van Emmen of een zelfstandig dorp. Klazienaveen (15000 inw) is ook al bijna aan Emmen vastgeklonterd middels twee bedrijventerreinen. Dus zou je kunnen stellen dat qua agglomeratie Emmen veel groter is dan Assen. In ieder geval overtreft Emmen de Drentse Hoofdstad qua sfeer, drukte, gezelligheid, stedelijkheid, winkelaanbod, het voetballen en aantallen Duitse bezoekers. Maar even terug naar de foto`s: Ik heb ook dichtbij die flat in Emmerhout gewoond, ja die hoge, en ik vond `m destijds al best wel hoog. Is lange tijd de hoogste woonflat van Noord-Nederland geweest. Ze hebben er intussen wel een woud van antennes op geplaatst. Bedankt voor de leuke plaatjes, Emmen blijft een prachtige woon-en werkplek.
Zit wel wat in dat Emmen een grotere agglomeratie heeft dan Assen. Maar aan de andere kant: als Assen indertijd wat meer geluk had bij de herindeling van de gemeentes, dan bestond Assen net als Emmen uit een gemeente met een centrale stad met daar omheen dorpen en plaatsen als Vries, Tynaarlo, Zuidlaren, Bovensmilde, Smilde, Rolde, Zeijen. Ongeveer net zo'n situatie als de gemeente Emmen nu heeft.

Wat betreft stedelijkheid kan ik niet heel goed oordelen. De keren dat ik er ben geweest viel me op dat het winkelcentrum niet echt druk en gezellig was, maar ik heb er ook niet doelbewust rondgelopen om dat te onderzoeken (wordt misschien tijd om dat eens te doen :)). De hoogbouw viel me wel op, dat is in Emmen sterker aangezet. Aan je stelling over het winkelaanbod, bezoekersaantallen en voorzieningen durf ik echt te twijfelen, het verzorgingsgebied van Assen is ongeveer 400.000: vast wel minstens zo groot als die van Emmen. Daarnaast is Assen een grote concurrent van Groningen (en voetbal: wij hebben het TT-circuit waar ook minstens tweewekelijks grote evenementen zijn met een gemiddeld aantal toeschouwers dat een voetbalwedstrijd in de eerste divisie ver overstijgt ;)). Maar goed, dit blijft een beetje een gevoelskwestie. Wil je het echt kunnen vergelijken dan zullen distributie-planologische onderzoeken naast elkaar moeten worden gelegd.

Tenslotte: het valt me op dat ik weinig uit Emmen hoor over nieuwbouwprojecten van allerlei aard, zowel op het forum als in het DvhN. Komt dat omdat Emmen minder sterk groeit dan Assen of door de Regiovisie Groningen-Assen? Kan natuurlijk ook te maken hebben met mijn grotere kennis van Assen dan van Emmen, maar ik heb de indruk dat er in Assen meer op stapel staat dan in Emmen. Misschien tijd voor een overzicht van projecten in Emmen om dit beeld weg te nemen (of te bevestigen)?

·
Alias Thec
1,365 Posts
Diehard said:
Onjuist: Assen is de grootste stad van Drenthe qua inwonertal (Emmen is wel de grootste gemeente).
Emmen (min overige kernen) heeft begin 2005 56.626 (zie deze tabel)
Assen (min overige kernen) heeft begin 2005 61.477 (zie deze tabel; waarbij de wijken 5 en 6 uitgesloten moeten worden).

Ik heb wel de indruk dat in Emmen meer hoogbouw aanwezig is dan in Assen. Zolang het duurt ;)
ja ik reken in gemeenten en dan heeft Emmen er 100000 en Assen er maar 62000 of zo ;)

http://home.wxs.nl/~pagklein/gemprov.html

·
Mapmaker
2,432 Posts
Discussion Starter · #13 ·
Emmen mikt in 2020 op 120.000 inwoners

DvhN

26 mei 2005, 08:18 uur • Artikeloverzicht

Gerard de Kleine

Emmen -

De gemeente Emmen streeft naar een economische impuls, mede door het aantrekken van koopkrachtige bewoners vanuit andere delen van Nederland. Er wordt de komende tijd uitgegaan van een vestigingsoverschot van 750 personen per jaar. Het college van burgemeester en wethouders (B en W) mikt in 2020 derhalve op ruim 120.000 inwoners.

In de gemeente Emmen wonen nu circa 108.000 mensen. Het bureau RIGO Research en Advies, dat door B en W is geraadpleegd, denkt dat de aanzienlijke stijging van het inwoneraantal te bereiken is door het creëren van een verleidelijk woningaanbod.

De onderzoekers zien Parc Sandur als succesvol voorbeeld van een landelijk woonmilieu waar veel bovenregionale vestigers (met name mensen uit het westen) op af zijn gekomen. "Een woonwijk waar de bewoners een permanent vakantiegevoel hebben en waar de beleving dus een grote rol speelt."

Het bureau stelt onder meer voor villawijken aan het water te bouwen, naar Amerikaans voorbeeld een seniorenwijk aan te leggen waar het schoon en veilig wonen is, woningen in het bos te bouwen, maar ook het element van goed en goedkoop wonen (easyjet genaamd) niet uit het oog te verliezen.

De onderzoekers concluderen tot slot dat de gemeente Emmen haar imago moet verbeteren. Het goedkoop wonen in de groene ruimte moet veel meer benadrukt worden en de marketing van nieuwbouwplannen is voor verbetering vatbaar.

B en W hebben RIGO Research en Advies opdracht gegeven tot een beperkt vervolgonderzoek.

Negatieve invloed

Negatieve invloed op het vestigingsoverschot in Emmen, zo merken de onderzoekers van RIGO Research en Advies op, heeft de migratiebeweging naar Duitsland. Woningen in de Duitse grensregio zijn soms 40 tot 50 procent lager in prijs dan een vergelijkbare woning in Emmen. Ook zijn de bouwkavels schappelijk geprijsd.

De huizen zijn vaak ruimer en hebben doorgaans een slaap- en badkamer op de begane grond. Kopers ontvangen bij nieuwbouw in Duitsland een subsidie van 10.000 euro. De hypotheekrente is volledig aftrekbaar op het Nederlandse inkomen, ongeacht of de lening in Nederland of Duitsland is afgesloten.

·
Alias Thec
1,365 Posts
http://www.emporis.com/en/wm/bu/?id=199389 op deze pagina van Emporis, staat dat AbelTasmanding beschreven als hoogste gebouw van de provincie Drenthe! Die Commieblock :) in Emmen (op de tweede foto) aan de Houtweg heeft wel 7 verdiepingen meer een dakopbouw en een zendmast van Nozema op het Dak! (waarom kijken die editors daar toch nooit verder dan hun neus lang)
ALs het een limburger die nog nooit in van beide steden een voet heeft gezet al opvalt...

·
Registered
6,719 Posts
Uhmm ik vind het wel raar dat veel mensen Emmen niet kennen .
Een kameraad van me woont er en ik ken de stad dus wel redelijk .

@ in from zwo38
wow, de helft kleiner dan zwolle maar volgens mij meer en mooiere woontorens
Met deze zin kan ik alleen maar zeggen ..........kom dan maar niet in Enschede dan kijk je je ogen uit .

Emmen heeft ik dacht 105.000 inwoners en heeft een MEGA grote gemeente ...als zijn de keren ervan wel zeer gespreidt .
Zwolle heeft ik dacht zo'n 110.000 inwoners dus de helft gaat niet op .
Want als we dan die gemeente's er omheen niet meetellen die wel er bij horen dan staat Enschede ook weer als 7 de grootste stad in ons land op de kaart .

En Verder is Emmen een behoorlijke bedrijfslustige stad .....die de laatste jaren mooie verbouwingen is ondergaan .
Maar net zoals soms bij ons kan het er op sommige winkelgebieden heel dorps zijn .

Al is de kern van Emmen een stuk minder compact dan die van de onze ......plus het feit dat het Centrum van Emmen juist niet de kern van de stad is maar de kern ( winkelgebied ) ligt aan de rand van de stad .

·
...
1,450 Posts
Als het goed is zal die overgang nog groter worden, want hoogbouw (tot 60m) is gewenst in het centrum (vind het gemeente bestuur).
Binnenkort zal er begonnen worden aan het project "De Klokkenslag", met woongebouwen van 1x12, 1x10, en 3x8 verdiepingen.
Nu maar wachten tot ze die 60m gaan benutten!

·
Registered
2,880 Posts
Klinkt goed! Emmen heeft het naar mijn mening hard nodig. Veel ouds is daar ook al niet meer te vinden. Minder dan in Assen tenminste.

1 - 20 of 48 Posts