SkyscraperCity Forum banner

Enschede: Roombeek (vuurwerkrampgebied)

3742 Views 25 Replies 11 Participants Last post by  Q.
Hier is al een lopend topic over, maar ik wilde deze foto's eventjes in een apart topic gooien om het wat minder te laten ondersneeuwen. Ik heb eind 2003 al flink wat foto's gemaakt in het rampgebied en vandaag weer een handjevol, veel vanaf de zelfde locaties en hoeken/perspectieven als waar ook persfoto's van zijn gemaakt. Deze heb ik naast/onder elkaar gezet zodat de verschillen duidelijk zijn.

Tollenstraat vanaf Roomweg

13 mei 2000:

Oktober 2003:

Maart 2005:

Tollenstraat vanaf Singel

1999:

Oktober 2003:

Maart 2005:

Roomweg
13 mei 2000:

Oktober 2003:

Maart 2005:

Grolsch

13 mei 2000:

Oktober 2003:

Maart 2005:

S.E. Fireworks ingang a/d Tollenstraat

13 mei 2000

Oktober 2003:

Maart 2005:
See less See more
15
1 - 20 of 26 Posts
Kijk dat begint er alweer goed uit te zien. Wat gaan ze maken op de plek van de voormalige vuurwerkfabriek? Komt daar ook nog iets van een monument?
Hoe dat precies ingericht gaat worden weet ik niet .
Dat dit een zeer uniek stukje stadsvernieuwing in NL word dat is wel duidelijk . Hier even een afbeelding van hoe het toekomstige Grolsch terrein er uit moet komen te zien .
( dit omdat er nu een compleet nieuwe fabriek net buiten de stad ligt ) deze ligt/lag zo'n 500 meter van het Centrum .
En gelegen in de wijk het Roombeek .
See less See more
Nemo01 said:
Kijk dat begint er alweer goed uit te zien. Wat gaan ze maken op de plek van de voormalige vuurwerkfabriek? Komt daar ook nog iets van een monument?
Zie http://www.overijssel.nl/dossiers/archief/vuurwerkramp/00005/

See less See more
Best eigenaardig om die vergelijkingen te zien.
Het gaat nu echt hard daar. :)
Het duurt nog wel voor 2010 voor het echt iets is. Misschien nog wel langer denk ik. Maar een paar grote deelprojecten zijn nu gestart (zoals het voorzieningencluster) en dat zal flink schelen tegen de leegte.
Als het goed is gaan alledrie de clusters dit jaar in aanbouw. :happy:

Gezondheidscluster:

Cultuurcluster:

Voozieningencluster:
See less See more
3
Ook alle drie op dezelfde hoek Roomweg/Schurinksdwarsweg/Lonnekerspoorstraat. :)
Dat wordt echt een mooi stedelijk punt in de toekomst.
Uiteindelijk gaat het wat harder dan in het begin. Dit gebied had naar mijn mening al klaar moeten zijn!!!

De plannen moeten toch binnen 1 jaar rond kunnen zijn. Daarnaast vind ik het schandalig dat het monument nog niet klaar is.

MvG
Rogier de Groot
See less See more
Nou, veel sneller kon het denk ik niet: enorm veel eigenaren, belangen etc....
...ontwerpen, herontwerpen, verkopen, verhuren, plannen, overeenstemmen, bouwen...

Trouwens de meeste woningen die verwoest werden tijdens de ramp zijn al herbouwd. De grote nu nog braakliggende vlakten lagen voor de ramp ook al braak, of er stond een lege fabriek.
Er is heel zorgvuldig met de bewoners overlegd over het ontwerp, zowel van de wijk als van het monument. Ik denk dat iedereen juist heel tevreden is over de zorgvuldige planvorming. Als de gemeente een bepaalde eigen visie door had gedrukt en alles nu al klaar was geweest, waren de rapen pas echt gaar geweest.
See less See more
Errik said:
Er is heel zorgvuldig met de bewoners overlegd over het ontwerp, zowel van de wijk als van het monument. Ik denk dat iedereen juist heel tevreden is over de zorgvuldige planvorming. Als de gemeente een bepaalde eigen visie door had gedrukt en alles nu al klaar was geweest, waren de rapen pas echt gaar geweest.
Dit is zo, maar het komt in Nederland heel vaak voor dat het voorbereidt werk pas opgestart wordt, zodra is overeenstemming. Deze werkzaamheden kunnen zonder problemen al eerder opgestart worden. In dat geval hoeft alleen de kaartjes voor het bestemmingsplan op te stellen. Dit is binnen enkele weken te doen.

MvG
Rogier de Groot
See less See more
die vuurwerkramp blijkt achteraf een geluk bij een ongeluk..........

Mag ik dit zeggen?
Naja, het is iig grappig bedoeld.
Puur technisch gezien is het natuurlijk wel een buitenkans. Puur technisch dus.
^^ tis niet grappig, maar wel deels subjectieve waarheid; het zijn echt leuke plannen die Enschede hier uitvoert.
Zonder de ramp was dit een standaard vinexwijk geworden. Nu wordt het een vinexwijk met erg leuke accenten en wordt er op sommige punten flink met geld gesmeten.
Winus said:
en wordt er op sommige punten flink met geld gesmeten.
Deden ze dat ook toen de bewoners hun uitkering moesten krijgen......?

Apart om te zien hoe het er op 13 mei 2000 uitzag en tegenwoordig. Apart dus, niet leuk.
Gosee said:
Deden ze dat ook toen de bewoners hun uitkering moesten krijgen......?
Nee, daar hoor je nog steeds verhalen over. Het bepalen van schade is blijkbaar moeilijker dan het ramen van de kosten bij een nieuwbouwproject. Verder valt het te wijten aan de 'potjespolitiek' en is dus eigenlijk niet met elkaar te vergelijken.
See less See more
1 - 20 of 26 Posts
This is an older thread, you may not receive a response, and could be reviving an old thread. Please consider creating a new thread.