Skyscraper City Forum banner
1 - 17 of 17 Posts

·
Registered
7,234 Posts
Discussion Starter · #1 ·
Aangezien de laatste tijd wat wijken voorbij zijn gekomen uit verschillende steden, leek het me wel leuk om ook een Enschedese wijk onder de aandacht te brengen.
Bij deze is het de wijk "het Twekkelerveld" geworden, die in het Westelijke deel van Enschede gelegen is.
Vreemd genoeg valt het gebied wel onder stadsdeel Noord.
De wijk ligt dichtbij een aantal belangrijke gebieden uit Enschede, enwel het Havengebied, het B&S Park, Go Planet en de Universiteit.
Het B&S park is voor de toekomst samen met het UT terrein aangewezen als Kennispark Twente. Op dit moment zijn er al een aantal van die nieuwbouwontwikkelingen op dat terrein actief, waaronder een nieuw Nanolab (20.000m²). Ook de plannen van het Arke stadion en de 400meter-ijsbaan, welke naast deze wijk gelegen zijn, kennen we ondertussen.
Het gebied dat ik op de foto gezet heb, is eigenlijk het Twekkelerveld en het Bruggenmors. In de volksmond word eigenlijk alles grofweg tussen de Haven en de Hengelosestraat het Twekkelerveld genoemd.
Maar officieel zijn ze allemaal onder andere wijknamen onderverdeeld : Bruggenmors, Twekkelerveld, Rigterbleek, Tubantia en het Zwik.
Samen zijn ze goed voor zo'n 9500 inwoners van de stad.
Ik heb dus alleen een deel van het Bruggenmors en het Twekkelerveld op de foto gezet, het andere is gewoonweg een te groot gebied voor 1 reportage.
Vooral omdat daar (Rigtersbleek,Tubantia,Zwik) ook veel mooie woningen, pleintjes en fabrieken gelegen zijn.
Het Twekkelerveld, een wijk die vooral net na de Oorlog ('50) tot stand gekomen is, kent een grote diversiteit aan woningen en flats welke speciaal deze wijk kenmerken.
Ook het Bruggenmors heeft een aantal "typisch Enschedese" woningen, sommigen zijn daarvan zelfs nog wat ouder.
En misschien komt het door de snelle groei van de stad, welke in de textieltijd en net na de oorlog plaatsvond, dat Enschede redelijk wat van dit soort wijken kent. Het is dus niet bijzonder om alleen hier portiekflats en hoogbouw aan te treffen. Ook nog redelijk wat andere wijken staan vol met woontorens, flats en zelfs gallerijflats.
Deze wijk die buiten het Centrumgebied valt mag zich daarom nog best stedelijk noemen op alle vlakken, zowel op bebouwing als met
de bevolkingsopbouw die voor een redelijk deel uit allochtonen bestaat.
Een multiculterele wijk dus, met ook hier een nieuw centrumplan voor de wijk in ontwikkeling.
Het wijkwinkelcentrum moet daarmee 4x zo groot worden al nu het geval is plannen Twekkelerveld
Hengelo ligt overigens niet zo ver van het Twekkelerveld af gelegen.
Waardoor de keuze tussen winkelen in beide steden meer een kwestie van keuze is, dan een probleem in afstand.

Enschede, met de wijk Twekkelerveld / Bruggenmors aangegeven in rood

www.maps.google.nl

Zoom rode gebied, het linker deel is Bruggenmors wat onder de volksmond gewoon doorgaat als Twekkelerveld.
Het rechter deel naast de Westerbegraafplaats (groenzone) is het Twekkelerveld met bekende straten zoals de Van Heekstraat.
De twekkelerzoom is het gebied tussen de spoorlijn(lonnekerbrugstraat) en de bebouwing.

www.maps.google.nl

Bruggenmors / Twekkelerveld

1.Appartementen Bruggenmors.
Voor veel Enschedeers een waar begrip, en ook bezoekers aan de stad zien dit als herkenning van Enschede als ze met de trein komen.
Op de voorgrond de spoorlijn Enschede-Hengelo-Amsterdam/Rotterdam.

2.Appartementen Twekkelerveld, omgeving Poolsterstraat.

3.Trafohuisje op de "Twekkelerzoom", tevens omgebouwd als kunstobject.
S'avonds licht er achter de glazen bouwstenen een equalizer op.
Het hele gebied rond de Twekkelerzoom staat in het teken van kunst, zo ook de waterzuivering in dat gebied.
Bij treinreizigers is het dan ook een standaard ritueel als je Enschede binnenkomt.

4.Twekkelerzoom, een groenzone tussen de spoorlijn en het bebouwde gebied van de wijk.

5.Nee, we zijn hier nog niet in Duitsland ........

6.Weer 1 van de appartementencomplexen in de omgeving van de Poolsterstraat

7.Het Orionplantsoen/Draakstraat, misschien wel "typisch" voor het Twekkelerveld, de grote diversheid aan bebouwing.
Van tuindorpachtig wonen tot grote stedelijke appartementencomplexen.

8.Hoe dorps wil je het hebben ......? En dat tussen al het hoogbouw !!

9.Deze hoogbouw bedoel ik dan, rijen van deze complexen staan aan de Maanstraat.

10.Spoortunnel Auke Vleerstraat, net daarvoor gaat de straat over een brug bij het Twentekanaal.
Voor de toekomst staan hier nog forse uitbreidingsplannen op tafel (2x2 baans).
Dat alles in verband met de verkeerstromen richting A-35 vanaf de UT, B&S Park, Arke Stadion en Go Planet.

11."Typisch Enschede" gezien vanaf de Lonnekerbrugstraat, tussen de bebouwing liggen nog aardige groenzone's.

12.Hoogbouw word afgewisseld met laagbouw.

13.Wijkwinkelcentrum Twekkelerveld, welke in de aankomende jaren een complete metamorfose gaat meemaken.

14.Idem alleen nu de zijkant van het blok.
Dit braakliggende terrein, waar meerdere appartementencomplexen zijn gesloopt, moet plaats maken voor een nieuwbouw Winkelcentrum + Hoogbouw.
Het huidige bestaande winkelcentrum word ingepast in de plannen en volledig opgeknapt.

15.

16.Deze in baksteen opgetrokken appartementen mochten gelukkig wel blijven staan tegenover het Winkelcentrum.
De gesloopte app. waren dan ook geen schoonheden met hun beplatingen.

17.Ook deze wijk ontkomt niet aan (een beetje) nieuwbouw, al geven deze woningen totaal niet het "Twekkelerveld gevoel" weer.
Enschede is een stad die veel aan inbreiden doet, en niet aan uitbreiden.
Veelal oude kale vlakten/industriegronden uit de textieltijd worden opgevuld met nieuwe woon/werkgebieden.
Of complete wijken worden geherstructueert of opgeknapt.

18.Nieuwbouw gezondheidscentrum + appartementen, een onderdeel van het nieuwe Centrumplan van deze wijk.
En al lijkt het zo een redelijk klein complex, er heeft een heel plein voor moeten wijken.
Als je op de 2de satelliet foto (oude situatie) naar de Maanstraat kijkt, dan is dit het gebied links van het woord Maan en het Winkelcentrum ligt daar rechts van.

Dan nu een apart stukje van het Twekkelerveld : "DE SAHARA"

Dit gebied ligt grofweg rond de Westerbegraafplaats, en tussen de Plutostraat en Olieslagweg.
Het heeft zijn naam te danken aan de "witte huizen" die er in deze straten staan.
Ook de appartementen in het gebied het Bruggenmors dragen bij aan deze sfeer.
Het is een erg sfeervolle, rustige, groene en bovendien erg campingachtig manier van wonen.
Vooral de Plutostraat en de Venusstraat spannen hiermee de kroon.

19.Marsplantsoen.

20.Venusstraat.

21.Marsplantsoen.

22.Venusstraat.

23.Castorstraat.

24.Castorstraat.

25.En omdat de Haven 1 van de gebieden is die aan deze wijk grenst, een foto vanaf Handelskade Zuid.
Welke op dit moment een complete metamorfose ondergaat.

Veel plezier met kijken :eek:kay:
Vraag gerust als iets niet duidelijk is ;), aangezien ik soms nogal teveel in 1 keer wil zeggen :) .

·
Annoying member
6,975 Posts
Deprimerende zooi. Wel bekend, heb een jaar lang recht tegenover het vervallen winkelcentrum gewoond, ik zie dat ze dat nog steeds niet tegen de vlakte hebben gegooid.

·
AstroNout
5,139 Posts
Leuke en voor mij een welbekende serie. Heb hier vier jaar gewoond boven het winkelcentrum (foto 13). Leuk om weer eens terug te zijn na al die jaren.

@ Apostle. Woonde je toevallig ook aan de Algolstraat? Zo ja in welke periode. Ik woonde daar van 93 t/m 97. Misschien zijn we praktisch buren geweest.

·
Annoying member
6,975 Posts
Neuh, ik heb in 2004/2005 aan de Van Heekstraat gewoond, laatste blok. In 97 woonde ik nog bij mn ouders. ;)

Hier:

·
Registered
7,234 Posts
Discussion Starter · #6 ·
Leuk detail : op de eerste satellietfoto kun je het gebied/stadion zien liggen waar zojuist de FBK-games gehouden zijn (onder de naam Enschedesestraat).
Dit stadion is geheel opgeknapt/vernieuwd en de "FBK-games" is het grootste internationale (GP II) atletiek-evenement van Nederland.
Ook het trainingscomplex van FC Twente is daar gelegen, welke op zijn beurt weer een paar honderd meter van het Arke stadion gelegen is.
Misschien interessant of leuk om te weten voor sportliefhebbers !!

·
Bas
14,615 Posts
Hele mooie plaatjes, het scrollt inderdaad zo gemakkelijk weg. Ik heb de wijk wel eens in mijn rechteronderooghoek gezien, maar het viel mij verder niet op. En het wonen in zo`n tuindorp als De Sahara is nog helemaal niet zo gek. Deze bebouwing vind ik wèl weer typisch Enschedees. Wel leuk, dat je in de haven eindigt. Veel mensen weten die haven niet eens te vinden, ze ligt eigenlijk ook wel een eindje buiten de stad, maar is er toch!:)

·
Registered Abuser
6,345 Posts
Die appartementen op foto 1 geven mij een Oostblok gevoel. Ze doen heel on-Nederlands aan. Best wel cool eigenlijk.

·
Registered
327 Posts
Leuke serie en hele mooie foto's. Kijkt lekker weg en je krijgt een goede indruk ervan.

Vraagje: hoe kopieer of sla jij die satelietfoto's op? Als ik bij maps google op de afbeelding met mn linkermuisknop klik om op te slaan in mn bestand, lukt dat niet.
Dat kan door op de knop Print Scrn op je toetsenbord te drukken en te plakken in paint of een vergelijkbaar programma. Moet je nog wel de randjes er af knippen. :cheers:

·
Henk
249 Posts
Die zgn. Sahara huizen met hun omgeving zien er toch uit als een plaatje? En dan te bedenken dat ze ooit gebouwd zijn als "noodwoningen". vlak na de oorlog als oplossing voor de grote woningnood. Zouden maximaal 10 jaar blijven staan. Niemand wil ze toch meer kwijt?
De naam Sahara is eigenlijk een niet officiele naam voor dit leuke deel van Twekkelerveld. Omdat het zover van het centrum is verwijdert zei iemand ooit dat als je daar ging wonen je haast in de Sahara woonde. Zo ver weg.
Een beetje gelijk had hij natuurlijk wel, want een oom van mij die daar woonde ging altijd op de fiets naar de markt in Hengelo, dat is dichterbij dan het centrum van Enschede.

·
The only way is up
87,561 Posts
Appartementen als op foto 6 en 9 zijn er ook heel veel in Amersfoort gebouwd en die
worden nu massaal (en terecht) gesloopt. Die huisjes in 'de Sahara' vind ik best geslaagd.

·
Registered
969 Posts
Mooie serie. Leuk om wat van Enschede te zien weer. Een stad waar ik nog net eerder geweest ben. Zoals de flatneuroot aangeeft doen de witte flats met de schuine daken erg onnederlands aan. Maar dat vind ik de wijk juist sieren. Overal maar dezelfde flats in Nederland is ook maar saai toch?

·
Registered
7,234 Posts
Discussion Starter · #16 ·
Ik zou wel vaker een aantal wijken in het daglicht willen zetten, om zo jullie van wat informatie te voorzien (als het tenminste interessant gevonden word?).
Alleen gaat er wel veel tijd inzitten ;):) !!

Deze wijk is niet de mooiste wijk uit de stad, maar het heeft wel iets aparts en bijzonders.
Ook de stedelijke factoren komen hier allemaal aanbod, of het nu gaat om culturen of om de beleving ervan.
Vooral de witte flats en witte huizen zijn een fraai detail in deze wijk :).
Hoogbouw is er dan wel volop aanwezig, het is bij lange na niet de hoogbouwwijk van Enschede.
Daar zijn 2 andere wijken meer in vertegenwoordigd, al kan het Twekkelerveld er ook best wat van met haar redelijk aantal aan flats.
Het is wel een wijk die veel te maken heeft gehad met de textieltijd/geschiedenis van de stad, al heb ik daar in deze serie weinig van onder de aandacht gebracht.
Het twekkelerveld oogt misschien voor sommigen dus een beetje niet-Nederlands met haar flats, maar voor Enschedeers is het juist typisch Enschedees.

Is er misschien een suggestie van iemand die graag iets zou willen zien van een wijk uit Enschede?
En dan niet de bekende wijken, maar van een aantal onbekende wijken.
Heb zelf genoeg voorstellen, maar het is wel leuk als er iets voorgedragen word.

·
Registered
9 Posts
Lol, we halen vrijdags meestal patat bij Cafetaria Twekkelerveld in het winkelcentrum van foto 13. Ondanks dat we met het bedrijf aan de Hengelosestraat tegenover Schuttersveld zitten en het dus niet de cafetaria is die meest dichtbij is.

Verder kom ik ook regelmatig in een van die witte commie blokken omdat daar nog een aantal oud studiegenoten wonen.

1 - 17 of 17 Posts