SkyscraperCity banner
1 - 20 of 38 Posts

·
Registered
3,170 Posts
Discussion Starter · #1 ·
Erasmus schreef in 1520:
"Het lijkt me weinig uit te maken waar iemand precies geboren is. Me dunkt, het is een ijdele vorm van verheerlijking wanneer een stad of een land er prat op gaat een mens te hebben voortgebracht die groot werd door zijn eigen inspanningen en zonder de hulp van zijn geboorteland. Het land dat hem groot maakte heeft meer recht zich te beroemen dan het land dat hem voortbracht."

Welk een ironie dat Rotterdam zich kleedt met de nalatenschap van Erasmus, bruggen en universiteiten en weet ik niet wat vernoemend.
Zijn er Nederlandse steden die, Erasmus indachtig, zich wel mogen beroemen op mensen van mondiale betekenis? Ik denk zelf aan Amsterdam, met een Rembrandt en een Cruyff en een Anne Frank. Is er een stad die bijvoorbeeld Van Gogh zou mogen claimen?

·
Rick Bakker
5,321 Posts
Ik weet dat Nuenen van Gogh claimt, maar er zijn er nog een aantal die hetzelfde doen.

·
|/|/|\/|
7,721 Posts
CborG: Dat terwijl hij er maar een paar jaar, misschien nog niet eens, geleefd heeft. Van Gogh is namelijk in Zundert geboren, die mogen dan wel die persoon aan hun dorp binden vind ik.

Overigens hebben wij de gloeilamp geclaimt, dat terwijl ie allang was uitgevonden :)

·
Willem II Tilburg
2,232 Posts
Van Gogh heeft in Tilburg op school gezeten. Voor de rest heeft hij in Nederland geen speciale band met een stad gehad. Dus bij deze heeft Tilburg van Gogh geclaimt :)

·
Bas
14,380 Posts
Leeuwarden claimt ook....

`Koko` Hoekstra, de enige doelman ter wereld die ooit een uittrap verzilverde met een doelpunt..... in het tegenovergestelde doel! 85 meter en dus een doelpunt, dat is in de hele wereld vertoond op tv.

·
Kejje't hoore dan!?
205 Posts
Rembrandt kwam overigens uit Leiden en heeft ook hier het schilderen geleerd. Zijn beroemde werken die hij in opdracht van de rijke aristocraten maakte, maakte hij echter pas in de periode dat hij in Amsterdam woonde. Mag Amsterdam hierdoor Rembrandt claimen, zoals het al eeuwen doet? Zo erg dat bijna geen enkele toerist weet dat hij eigenlijk helemaal niet uit Amsterdam kwam? Ook dat doet geen recht vind ik.

Bij Erasmus is blijkbaar het omgekeerde gebeurd. Iedereen weet dat hij geboren was in Rotterdam, maar velen (waaronder ik) hebben er nog nooit van gehoord dat hij in Deventer op school gezeten heeft en daar groot geworden is. Blijkbaar hebben grotere steden gewoon meer overtuigingskracht in het claimen van beroemdheden, ongeacht hoeveel tijd ze er doorgebracht hebben en wat ze er gepresteerd hebben, dan kleinere.

·
Registered
3,170 Posts
Discussion Starter · #11 ·
Leienaar said:
Rembrandt kwam overigens uit Leiden en heeft ook hier het schilderen geleerd. Zijn beroemde werken die hij in opdracht van de rijke aristocraten maakte, maakte hij echter pas in de periode dat hij in Amsterdam woonde. Mag Amsterdam hierdoor Rembrandt claimen, zoals het al eeuwen doet? Zo erg dat bijna geen enkele toerist weet dat hij eigenlijk helemaal niet uit Amsterdam kwam? Ook dat doet geen recht vind ik.
Het was Amsterdamse rijkdom die hem in de gelegenheid stelde zich te ontplooien. Sterker nog, ik denk zelfs dat hij alleen dankzij de typisch Amsterdamse ruimdenkendheid van zijn opdrachtgevers zijn eigen benadering van groepsportretten tot uiting kon brengen. Kijk naar de in Haarlem opererende Frans Hals: die schijnt ook meer te hebben gewild maar nooit te hebben gemogen. Me dunkt dat Amsterdam dus wel iets heeft bijgedragen aan de grootheid van Rembrandt.

Leienaar said:
Bij Erasmus is blijkbaar het omgekeerde gebeurd. Iedereen weet dat hij geboren was in Rotterdam, maar velen (waaronder ik) hebben er nog nooit van gehoord dat hij in Deventer op school gezeten heeft en daar groot geworden is. Blijkbaar hebben grotere steden gewoon meer overtuigingskracht in het claimen van beroemdheden, ongeacht hoeveel tijd ze er doorgebracht hebben en wat ze er gepresteerd hebben, dan kleinere.
Rotterdam was er wel snel bij. Al rond 1600 was het meen ik deze stad die het eerste standbeeld in de geschiedenis van Europa oprichtte voor een niet-heilig, niet-adelijk en niet-mythologisch figuur. Dat is natuurlijk wel weer sympathiek. Basel en Deventer hebben volgens mij niets gedaan met de nalatenschap van Erasmus.

·
Banned
7,712 Posts
waarom is dat wel triest, en de naamgeving in rdam niet triest. In BE heeft hij tenminste lesgegeven, aan een zelf gestichte school!

·
Weestwel?
1,713 Posts
Leeuwarden claimt verder nog Troelstra, Slauerhoff, Piet Paaltjens, Havank, Simon Vestdijk en Ome Willem :D

·
Kejje't hoore dan!?
205 Posts
Piet Paaltjens wordt hier ook geclaimd, aangezien hij hier studeerde en tijdens zijn studietijd al veel van zijn bekende werk schreef. Een andere schrijver is Eric Hazelhoff Roelfsema, die het ook grotendeels in Leiden spelende 'Soldaat van Oranje' schreef. Verder de schilders Jan Steen, Gerrit Dou, Lucas van Leyden, Rembrandt van Rijn (nou ja, alleen zijn vroege jaren dan, iedereen hier erkent ook wel dat Amsterdam eigenlijk belangrijker is in de schilderscarriëre van Rembrandt) en schildersfamilie Van Mieris (Leidsche Fijnschilders). Wetenschappers als Kamerlingh Onnes, Boerhaave, Huygens, Lorentz, Stevin en Von Siebold zijn allemaal geen geboren Leidenaars, maar wel groot geworden aan de universiteit en worden daarom ook "geclaimd". Ook staatsman Thorbecke is hier groot geworden. Leiden is overigens nog steeds leverancier van politici: de nieuwe minister Pechtold en staatssecretaris Schultz waren hier enkele jaren terug nog wethouders en ook ex-D66-er Thom de Graaff is een Leidenaar.

En last but not least: Mary Beij ofwel de Zangeres zonder Naam was een hele echte Leidse!

·
Registered
1,881 Posts
@Leienaar

Vergeet van der Lubbe niet, die hier waarschijnlijk de Rijksdag in de fik stak.

·
Registered
3,170 Posts
Discussion Starter · #18 ·
Elke stad kan wel een paar beroemde Nederlanders claimen, maar ik ben vooral op zoek naar die paar zeldzame Nederlanders die een blijvende impact op de wereld hebben.
Met Lorentz heeft Leiden wel even de bedenker van Speciale Relativiteitstheorie in huis. En Huygens is ook niet mis (zat die echt in Leiden? jr of sr?). Je kan zeggen dat de stad Leiden echt bijgedragen heeft aan de grootheid van de wetenschappers in het lijstje van de Leienaar. De toenmalige bevolking van de stad heeft immers een langdurig beleg doorstaan en er een universiteit mee verdient.

·
Alias Thec
1,365 Posts
In denk dat Heerlen zich zou kunnen beroepen op een grote concentratie toparchitecten die er geboren zijn, maar ja het blijft een beetje raar..... heerlen.

·
Rick Bakker
5,321 Posts
Culemborg claimt Jan van Riebeeck, degene die Kaapstad (kaapkolonie) heeft gesticht, ook al woonde de man vanaf zijn 2de in Schiedam:)

1 - 20 of 38 Posts