Skyscraper City Forum banner
1 - 20 of 28 Posts

·
Registered
628 Posts
Indien je mijn bijdrage aan deze website wenst te bewonderen: klik even door naar de Eeklose foto's. Ik vind het trouwens een fantastisch initiatief, dagelijks komen er nog foto's bij.

·
Bike It!
22,249 Posts
Well done, Niels!
Kan iedereen daar foto's aan toevoegen? Zo ja, hoe?
Ik heb ook nog enkele beschermde, Eeklose monumenten in mijn archief.
Of plaats jij ze voor mij?

Pomstation VMW

Watertoren VMW

Sint-Vincentiuskerk en Belfort

Huysmanshoeve.

·
Registered
628 Posts
Well done, Niels!
Kan iedereen daar foto's aan toevoegen? Zo ja, hoe?
Ik heb ook nog enkele beschermde, Eeklose monumenten in mijn archief.
Of plaats jij ze voor mij?
Iedereen mag foto's doorsturen. Je kunt ze gemakkelijk via mail bezorgen aan de eigenaar van de site. Op volgende link staat zowat alles wat je daarvoor moet doen. Klik even door naar 'Foto's doorsturen':
http://www.erf-goed.be/

Ze ontvangen nieuwe foto's met open armen. Bovendien wordt, zoals het hoort, de naam vermeld. Het is ook aangewezen om een beetje uitleg over het desbetreffende monument te geven (ik kopieer gewoonlijk de tekst op de informatiepaneeltjes van Toerisme Oost-Vlaanderen)

Knappe foto's trouwens.

·
Bike It!
22,249 Posts
^^ Shit...ik heb mijn foto's nu net vrij drastisch gecomprimeerd.
En Erfgoed.be vraagt nu net grote foto's (1400 x 1800)
Moeten die echt in zo'n hoge resolutie doorgestuurd worden?

·
Registered
628 Posts
^^ Shit...ik heb mijn foto's nu net vrij drastisch gecomprimeerd.
En Erfgoed.be vraagt nu net grote foto's (1400 x 1800)
Moeten die echt in zo'n hoge resolutie doorgestuurd worden?
Dat hoeft niet, maar het wordt wel ten zeerste aangeraden. Heb je de originele foto's met hogere resolutie niet meer?

·
Bike It!
22,249 Posts
^^ Die zijn misschien gebrand op één of andere CD.
Ik zoek eens in die stapel.

·
Registered
4 Posts
Hallo Niels en anderen. Bedankt om hier nog wat reclame te maken voor onze website www.erf-goed.be. Er staan ondertussen al bijna 1800 foto's op de site, maar er moeten er dus nog (heel) veel bijkomen! Alle erfgoedfoto's zijn dus van harte welkom op [email protected] (zeker uit de regio's waarvoor er nog niet veel zwarte stipjes op de kaart staan :)).
Wat betreft die afmetingen, we plaatsen inderdaad liefst weinig-gecomprimeerde foto's, zodat ook bijvoorbeeld details in de architectuur goed zichtbaar zijn. Maar als je je originelen niet meer vindt, mag je de verkleinde versies ook gerust doorsturen. We zullen het voor 1 keer wel door de vingers zien ;-)

·
Bike It!
22,249 Posts
Hallo Niels en anderen. Bedankt om hier nog wat reclame te maken voor onze website www.erf-goed.be. Er staan ondertussen al bijna 1800 foto's op de site, maar er moeten er dus nog (heel) veel bijkomen! Alle erfgoedfoto's zijn dus van harte welkom op [email protected] (zeker uit de regio's waarvoor er nog niet veel zwarte stipjes op de kaart staan :)).
Wat betreft die afmetingen, we plaatsen inderdaad liefst weinig-gecomprimeerde foto's, zodat ook bijvoorbeeld details in de architectuur goed zichtbaar zijn. Maar als je je originelen niet meer vindt, mag je de verkleinde versies ook gerust doorsturen. We zullen het voor 1 keer wel door de vingers zien ;-)
Ook uit godvergeten dorpjes?...dat is een kolfje naar de hand van ff, die hier toch al enkele series over zijn fietstochten door 'the far west' plaatste.

Ik veronderstel dat één foto per monument volstaat?

·
Registered
4 Posts
wel, da's een zeer goede vraag, en ik heb dan ook even moeten overleggen met mijn collega-medewerkers :)
we zijn eigenlijk al van bij het begin van de website van plan om er op termijn ook brussel bij te nemen. in eerste instantie vonden we de 12.000 beschermde monumenten en landschappen in vlaanderen echter al een voldoende grote uitdaging...
nu de website goed draait, zouden we inderdaad brussel erbij kunnen nemen. ik stel voor dat, als iemand ons een mooie reeks brusselse foto's kan bezorgen, we dit ook officieel doen :)

de volledige lijst van beschermde objecten in brussel is overigens hier te vinden: http://www.monument.irisnet.be/nl/patrimoine/2007_01_NL.pdf

·
Registered
628 Posts
Fijn om je ook hier aan te treffen Tijl. Ik heb gezien dat ondertussen ook de foto's van benonie op de website staan en ik veronderstel dat de nieuwe lading Antwerpse foto's afkomstig is van taboe.

De Eeklose sectie is nu zo goed als compleet. Enkel nog de katholieke werkmanskring, de paterskerk, het kloostergedeelte van Ten Doorn, de voormalige fabriek Textiles d'Eecloo en één of andere hoeve bij Balgerhoeke. Als ik de mogelijkheid heb leg ik deze gebouwen binnenkort eens vast op foto. Misschien kan benonie daarbij helpen?

·
Bike It!
22,249 Posts
De Eeklose sectie is nu zo goed als compleet. Enkel nog de katholieke werkmanskring, de paterskerk, het kloostergedeelte van Ten Doorn, de voormalige fabriek Textiles d'Eecloo en één of andere hoeve bij Balgerhoeke. Als ik de mogelijkheid heb leg ik deze gebouwen binnenkort eens vast op foto. Misschien kan benonie daarbij helpen?
Als ik nog eens tijd heb ga ik zeker nog eens op pad met de camera. Momenteel is dit uitgesloten wegens zware renovatiewerken aan mijn woning.
Het hoevetje in de Pastoor Bontestraat ken ik (het ouderlijk huis van een zeer goede vriendin) maar is wel een eind fietsen.
De Katholieke Werkmanskring is hier in de buurt, net zoals die textielfabriek. Die laatste is echter zo goed als niet zichtbaar vanaf de openbare weg. Ik bel wel eens aan bij de eigenaar (?) die in het oude villaatje ervoor woont. Trouwens, de kapel van de H. Hartkliniek zit er ook nog niet tussen. Daarvan is vooral het interieur de moeite. De buitenkant is ronduit afzichtelijk.
Ik bezocht de kapel enkele jaren terug tijdens Open Monumentendag. Als ze dit jaar terug open is ga ik er wel eens op af om de mooie binnenkant te fotograferen.

·
Registered
1,013 Posts
mss off topic: tof webdesign van Erfgoed Vlaanderen..

ik zal na de examen (lees: 18 juni :)) ook eens op fototour gaan in Hasselt en omstreken..

·
Registered
12,504 Posts
Nieuw herkenningsteken voor beschermd onroerend erfgoed

Geert Bourgeois, Vlaams Minister-President en tevens bevoegd voor ondermeer onroerend goed, heeft vorige week het nieuwe herkenningsteken voor beschermd onroerend goed voorgesteld. Dat deelt Herita, de Vlaamse erfgoedorganisatie, mee.

De gemeente Dilbeek kreeg als eerste het nieuwe herkenningsteken op de gevel van zijn gemeentehuis. Dat is gehuisvest in het Kasteel de Viron, een 12 torens tellend monumentaal gebouw dat in 1862 ontworpen werd door architect Jean-Pierre Cluysenaar, die afstamde van een Hollandse architectenfamilie, en hier te lande bekend werd door zijn ontwerp van de Brusselse Sint-Hubertusgalerijen.

Het typische blauw-witte schildje, bedoeld voor beschermde monumenten en beschermd varend ergoed, zou vandaag oneigenlijk gebruikt worden volgens Herita. Volgens een verdrag uit 1954, dat werd afgesloten in Den Haag, zou het blauw-witte kenteken enkel voorbehouden zij voor sites die gevrijwaard moeten worden van militaire handelingen.

De lancering van het nieuwe herkenningsteken, ontworpen in samenwerking met Nederland, is gekoppeld aan het in werking treden van het Onroerend Erfgoed Decreet. Alle types van onroerend erfgoed krijgen een gelijkaardig herkenningsteken: zowel beschermde archeologische sites, monumenten, cultuurhistorische landschappen als stads- en dorpsgezichten, aldus Herita.

http://theartserver.org/persberichten/2015/03/16/nieuw-herkenningsteken-voor-beschermd-onroerend-erfgoed/

Wat een verslechtering. Ik begrijp het probleem ook niet. Waarom zou het universele beschermingssymbool niet volstaan? Wil Bourgeois niet dat de monumenten onder het verdrag van Den Haag vallen?

Het nieuwe symbool blinkt alleszins uit in onverschilligheid en onopvallendheid. Een wit bordje met een gele rand valt echt niet op.

1 - 20 of 28 Posts