SkyscraperCity banner
1 - 6 of 6 Posts

·
Jürgen Leschinger
9,761 Posts
Discussion Starter · #1 ·

Exposities over architectuur en bouw de komende weken
De komende periode zijn er op verschillende plaatsen in Nederland exposities over bouw en architectuur te bezoeken. De redactie van www.zibb.nl/bouw zette er een aantal op een rijtje.

Architectuur van Herman Hertzberger
7 mei 2005
Orpheus, Apeldoorn
Excursie met een inleidende lezing over de werken van Herman Hertzberger. De lezing vindt plaats in het door deze architect ontworpen schouwburg. Daarna volgt een wandeling waar u o.a. het CODA bezoekt.
Informatie: Artifex
Tel: 020-6208112
www.artifex-travel.nl

Rondleiding Jugendstil
8 mei 2005
Architectuurcentrum Aorta, Utrecht
Rondleiding in Utrecht langs Art Nouveau gebouwen.
Informatie:Aorta
Tel: 030-2321686
www.aorta.nu

Architectuurprijs Amersfoort
8 mei tot 19 juni 2005
Zonnehof, Amersfoort
Deze tentoonstelling met als titel ‘het allermooiste van de stad’ laat de tien meest belovende projecten zien die de afgelopen twee jaar in Amersfoort zijn gerealiseerd. Men kan een stem uitbrengen op een project. Het project met de meeste stemmen krijgt de Architectuurprijs Amersfoort 2005.
Informatie:Zonnehof
Tel: 033-4633034
www.dezonnehof.nl

Kop van Zuid
14 mei 2005
Hotel New York, Rotterdam
Tijdens deze architectuurexcursie krijgt u inzicht in het ontstaan van dit markant gebied. De lezing vindt plaats in Hotel New York en daarna wandelt u met een historicus langs de vele gebouwen op de Kop van Zuid.
Informatie: Artifex
Tel: 020-6208112
www.artifex-travel.nl

Antoni Gaudi
Tot en met 28 september 2005
Kunsthal, Rotterdam
Tentoonstelling over de fascinerende wereld van architect Antoni Gaudi. Aan de hand van maquettes, materialen, voorwerpen en foto’s ontstaat een beeld van een architect op eenzame hoogte die de invloed van Art Nouveau verwerkte tot een geheel eigen stijl. Zijn beroemdste bouwwerken de Sagrada Familia kathedraal en Casa Mila zouden het aanzien van Barcelona voor eeuwig veranderen.
Informatie: Kunsthal Rotterdam
Tel : 010-4400301
www.kunsthal.nl

·
Administrator
30,101 Posts
Ik wil niet lullig doen over de Kop van Zuid excursie van Artiflex, maar als je via de dienst Stedenbouw zelf Joep Boute belt (die dat overigens fantastisch kan) en een of andere ouwe bok via het gilde regelt dan ben je dus geen €47,50 pp kwijt. Toch knap dat zo'n club bedrijf kan maken met dezelfde activiteiten die lokale architectuurcentra voor een habbekrats aanbieden.

De agendas van archined of architectenweb zijn trouwens ook prima manieren om na te gaan wat er allemaal te doen is. Overigens merk ik er nog vrij weinig van dat er over drie weken een internationale architectuur biënnale van start gaat hier.

·
Registered
311 Posts
Ik wil niet lullig doen over de Kop van Zuid excursie van Artiflex, maar als je via de dienst Stedenbouw zelf Joep Boute belt (die dat overigens fantastisch kan) en een of andere ouwe bok via het gilde regelt dan ben je dus geen €47,50 pp kwijt. Toch knap dat zo'n club bedrijf kan maken met dezelfde activiteiten die lokale architectuurcentra voor een habbekrats aanbieden.
Ja ben je daar verbaasd over? Er zijn zat bedrijven die activiteiten uitvoeren die net zo goed door non-profit instellingen hadden kunnen worden uitgevoerd. Vaak zit het verschil hem in de marketing. Een architectuur centrum uit Rotterdam, ziet vooral de stadsregio als doelgroep, aangezien daar de subsidie vandaan komt. Artiflex komt uit Amsterdam en heeft heel Nederland als doelgroep. Waardoor er ook mensen uit Amsterdam of Groningen er sneller mee in contact komen. Puur de marketing.

·
The only way is up
86,623 Posts
Jan said:
Overigens merk ik er nog vrij weinig van dat er over drie weken een internationale architectuur biënnale van start gaat hier.
Nogal vreemd. Het zal binnen het wereldje wel bekend zijn, maar als je je als architectuurstad
wil promoten moet zoiets gewoon vet in de kranten zodat ook het 'gewone volk' het zal weten. :eek:hno:
Wat staat er btw. zoal op het programma van die architectuur biënnale ?

·
Administrator
30,101 Posts
@ Mabit: het zit 'm niet zo zeer in de marketing, maar vooral in de financiering. Non profit clubs krijgen de centen vanuit overheden waardoor ze overhead, zoals personeelsuren en backoffice, uit de algemene pot financieren. Wat dat aangaat is die €47,50 gewoon de kosten met (naar ik aanneem) een redelijke winstmarge. Dat geeft te denken over de daadwerkelijke kosten per deelnemer aan activiteiten die door lokale architectuurcentra worden georganseerd. Wanneer je in het jaarverslag kijkt van Rotterdam Festivals, dan lees je dat er gemiddeld alleen al aan subsidie van die club gemiddeld €10 per deelnemer in zit. Of dat nuttig is is een politieke discussie. Wel valt me op dat ik in een stad als Rotterdam soms wel erg weinig mensen zie zitten bij de lezingen die de AIR in De Unie organiseert. Maar daarnaast zie je ook forumers weinig bij architectuurdingen die ook leuk zijn.

@ Eric: Willem Alexander komt de 2e Biënnale openen, dus het is meer dan een opgevoerde tentoonstelling. Dat er niet echt naar de massa wordt gecommuniceerd komt omdat men zich vooral richt op internationaal, zichzelf professioneel noemend publiek. Ook met zo'n thema als 'de zondvloed' zullen weinigen die architectuur als liefhebberij hebben iets kunnen en eerlijk gezegd staat er ook niks in het programma waar ik naartoe zou willen. Voor het zogenaamde city program somt gewoon op wat er normaal gesproken ook al te zien is, hooguit met een klein thematintje. Overigens staat onder excursies dat mensen voor €135 mee kunnen doen met een wandeling over de Kop van Zuid onder leiding van een van de studenten van Archiguides, maar dat lijkt me een tikfout.

·
Registered
311 Posts
het zit 'm niet zo zeer in de marketing, maar vooral in de financiering. Non profit clubs krijgen de centen vanuit overheden waardoor ze overhead, zoals personeelsuren en backoffice, uit de algemene pot financieren. Wat dat aangaat is die €47,50 gewoon de kosten met (naar ik aanneem) een redelijke winstmarge. Dat geeft te denken over de daadwerkelijke kosten per deelnemer aan activiteiten die door lokale architectuurcentra worden georganseerd. Wanneer je in het jaarverslag kijkt van Rotterdam Festivals, dan lees je dat er gemiddeld alleen al aan subsidie van die club gemiddeld €10 per deelnemer in zit. Of dat nuttig is is een politieke discussie. Wel valt me op dat ik in een stad als Rotterdam soms wel erg weinig mensen zie zitten bij de lezingen die de AIR in De Unie organiseert. Maar daarnaast zie je ook forumers weinig bij architectuurdingen die ook leuk zijn.
Ik snap dit stuk niet zo goed. Je had het eerst over de (in jou ogen) veel te hoge prijs van de excursie, en dat locale organisaties dat veel goedkoper kunnen.

Tuurlijk is dat zo, non profit organisaties hebben over het algemeen sowieso lage kosten omdat ze vaak met vrijwilligers werken, en hun huisvesting vaak vinden in gebouwen die toch al een culturele bestemming hebben en daardoor veel goedkoper zijn. Maar dat doet er verder niet toe.

Je kunt er ontegenzeggelijk vanuit gaan dat die 47.50% een hele hoge winstmarge kent. De architectuur-rondleidingen-markt is niet een markt die zich kenmerkt door prijsconcurrentie. Een profit organisatie zou dan wel gek zijn om genoegen te nemen met 20% rendement.

1 - 6 of 6 Posts