SkyscraperCity Forum banner
1 - 20 of 48 Posts

·
Registered
3,942 Posts
Discussion Starter · #1 · (Edited)
Esonstad nabij Dokkum en Lauwersoog!

Ik ben vandaag met m'n ouders naar Esonstad geweest. Dat is een nieuw dorp die ze ergens in een weiland vlak bij Dokkum bouwen vanuit het niets. Er komen ongeveer rond de 500 woningen die bedoeld zijn voor de mensen die een extra vakantie huisje willen hebben met water bij het huis.
Net zoals ons, gingen er nog duizenden mensen vandaag een blokje rijden vanwege het mooie weer.

Esonstad is vrijwel uniek en is een groot project die momenteel voor één derde deel af is. De foto's laten dus één derde deel zien van wat er is. De huizen zijn allemaal in ouderwetse stijl gemaakt. Esonstad is momenteel nog vrijwel leeg, maar bijna alle huizen zijn verkocht, en ze zijn alweer bezig om de nieuwe stadsuitbreiding aan het voorbereiden.

Het nieuwe stadhuis van Esonstad.

Winkelcentrum van Esonstad. Nu nog leeg.

Hier links de oude dijk die Friesland tegen het water beschermde. Achter de dijk zit nu het Lauwersmeer.

Het water staat nog laag omdat ze nog aan het bouwen zijn.

Je kunt niet met de auto Esonstad binnen, vandaar die auto's daar.

Dit is vanaf de dijk genomen met het Lauwersmeer. In de verte ligt Groningen.

Hiervoor en links komen nog nieuwe delen van Esonstad.

Een van de vele havens.

Tussen de huisjes in zie je de grote kerk van het dorpje Anjum.

Stadhuis vanaf de dijk.

Het Lauwersmeer met de sluizen

Weer de sluizen.

Hier komt nog allemaal nieuwe Esonstad bij.

De Lauwersseewei van Lauwersoog naar Dokkum. Met warm weer staat hier kilometers file naar de zee.

Sluizen weer.

De zee richting de waddeneilanden. Wij konden ze zien, maar op de foto's helaas niet.

Lauwersseewei weer.

Lauwersmeer weer. Sommige mensen waren er al aan het zeilen.

Fries landschap nabij de afsluitdijk.

De drukste weg van Dokkum naar Lauwersoog. Richting Dokkum.

Landschap Friesland.

Laatste foto net een paar kilometer voor Dokkum.

·
Rick Bakker
5,338 Posts
Ezonstad, heet het echt zo? Wat een verschrikelijke naam, klinkt als Ezelstad.

Leuke foto's maar mij zul je er niet snel vinden.

·
hemelschraper
2,031 Posts
Het is retro en dus erg laf, maar goed, met wat mensen en groen zal het er toch best aardig toeven zijn.

·
Bas
15,467 Posts
Ik ben er ook wel eens langs gereden, bedankt voor de foto`s, Sims. Ezonstad is best wel leuk, helaas maakt zoiets het Lauwersmeergebied weer ietsje minder dun bevolkt. Het is daar anders zo rustig. Ga er ook graag heen.

Ezonstad is ook niet zo groot, maar ik vind het wel een aardig en gedurfd project. Je moet wel een behoorlijk grote projectontwikkelaar zijn, wil je opeens een nieuw dorp bouwen met alle voorzieningen die daarbij horen. Maar de naam vind ik ongelukkig gekozen, men had dit oord beter Ezonwierde/Ezonwarde/Ezondam/Ezonhaven/Ezonveld/Ezonhúsen of zoiets kunnen noemen. ;)

·
Registered
3,942 Posts
Discussion Starter · #7 · (Edited)
...

Esonstad is op zich een vrij groot project voor onze gemeente. De stad was veel mooier dan wij gedacht hadden. We waren er voor het eerst geweest maar we dachten dat het een klein dorpje met 20 huisjes zou zijn en een saaie omgeving, maar het was ver boven onze verwachting

·
Registered
114 Posts
Ik ben nooit echt liefhebber van retro geweest. Maar van jouw foto's word ik toch echt heel nieuwschierig en ga dit project binnenkort maar eens bezoeken. Je kan het geforceerd noemen, maar ik vind dit er toch wel heel gaaf uitzien.

·
Registered
3,942 Posts
Discussion Starter · #11 ·
...

Ik geloof dat het alleen vakantie huizen zijn voor mensen die bijvoorbeeld zomers met hun jacht hier willen komen, of de waddeneilanden willen bezoeken. Het hele jaar er wonen mag volgens mij niet. Het is ook een Landal park zoals je op foto 16 kan zien aan de vlag. Landal is vooral vakantiehuis woningen

·
Lord of the Lampposts
1,547 Posts
Bedankt voor de foto's.
Bah, erg lelijk allemaal dat Ezonstad. Retro van het ergste soort. Het is allemaal gewoon prefab. Al die ramen zitten op dezelfde hoogte. Hier krijg ik geen vakantiegevoel van.

·
Registered
3,942 Posts
Discussion Starter · #15 ·
...

Hmm ik zie eigenlijk nergens ramen op dezelfde hoogte. Alle huizen hebben verschillende ramen. Geen 1 huis is hetzelfde in het stadje. Elk huis heeft net iets anders dus elk huis is weer uniek. Ik denk dat het over een paar jaar veel mooier lijkt dan nu, want nu is alles nog zo nieuw, zo kaal. Als mensen er eenmaal wonen, en het stadje wat tuinen heeft, dan lijkt het al heel wat beter

G

·
Volgens de forumideologen, geindoctrineerd door vaak dikke boeken van door een select aantal mensen als belangrijk beschouwde architectuurtheoretici, is retro het ergste dat er is. Kolhoff, Brandevoorde, het zijn rode lappen voor de verantwoorde forummer die z'n boeken heeft gelezen of er over heeft horen vertellen.
Ikzelf vind dit een aantrekkelijk uitziend project, dat een veel prettiger leefklimaat biedt dan de eenvormige en fantasieloze vinexwijken. Dat er wordt teruggegrepen op herkenbare, "ouderwetse" architectuurvormen interesseert me niets: het zegt juist wat over de bestendigheid en de tijdloosheid van die ontwerpen. Het publieke domein, dat echt deel uitmaakt van de wijk zal denk ik veel beter benut worden dan de karakterloze buitenruimte in vinex- en buitenwijken. Een doordacht en gedurfd project waarbij niet begrotingen en vierkante meters per kavel centraal staan, maar de leefomgeving met kwaliteit. Volgens de Volkskrant zou de naam trouwens te herleiden zijn tot een oude nederzetting ter plaatse.

·
Registered
4,042 Posts
Leuke serie Simsplanet! Ik had nog nooit van Ezonstad gehoord, ik moet toegeven dat het er zo op de foto's erg leuk uit ziet. Het doet mij heel erg denken aan net zo'n wijk bij Helmond, alleen dit is een compleet nieuw dorp. Ik word er erg nieuwsgierig van en zou er zelf ook wel eens willen kijken. Is het ver van Dokkum rijden?

·
Registered
7,836 Posts
Leuke reportage, toevallig stond er vrijdag een foto op de voorpagina van de Volkskrant. Voor een vakantiepark vind ik het nog wel kunnen. Wel jammer van die typische nieuwbouw schuurtjes in de achtertuin (eerste foto).

·
Registered
3,942 Posts
Discussion Starter · #20 ·
...

@Ramses; Je moet gewoon de Lauwersseewei van Dokkum volgen, en dan richting Anjum gaan, en dan kom je er vanzelf. Het is heel dicht bij de sluizen op de onderste foto's, alleen iets meer richting Dokkum. Ik denk 8 km van Dokkum af ofzo. Hier een route:

Het ligt eigenlijk onder Oostmahorn waar veel mensen komen om te surfen. Het ligt vrijwel tegen Oostmahorn aan. Je moet gewoon de weg van Dokkum naar Lauwersoog volgen, alleen bij Anjum rechts afslaan en dan om Anjum heen rijden en dan kom je er vanzelf.

1 - 20 of 48 Posts
This is an older thread, you may not receive a response, and could be reviving an old thread. Please consider creating a new thread.