SkyscraperCity Forum banner
1 - 17 of 17 Posts

·
Registered
21,385 Posts
Discussion Starter · #1 ·
Bruzz.be

Fietssnelweg tussen Denderleeuw en Brussel krijgt vorm

Brussel 24/10/2017 - 14:44 VT © BRUZZ

De plannen werden voorgesteld in het bijzijn van Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA, tweede van links) (© Tom Dehaene)

Wie van Denderleeuw naar Brussel fietst, kan dat in de toekomst via een nieuwe fietssnelweg doen. De provincie Vlaams-Brabant, de gemeente Dilbeek en het Brussels gewest hebben een voorkeurstraject voor de nieuwe snelweg voorgesteld.

Het voorkeurstraject voor de nieuwe route loopt naast de spoorlijn die Brussel met Gent verbindt. Er is ook een aansluiting voorzien met de fietssnelweg die naast de spoorweg van Dendermonde naar Brussel loopt. De route loopt dan door de Bockstaelwijk en het kanaal.

Beliris, het federaal investeringsfonds voor Brussel, zal het voorkeurstraject onderzoeken. Eens de studie afgerond is, wellicht volgend jaar, zullen de werken van start gaan.​

·
Registered
2,775 Posts
Wat zijn nu eigenlijk de beste/veiligste wegen om per fiets van Gent in Brussel te geraken? Ik dacht de Schelde volgen tot Wichelen, vandaar via Lede en Aalst naar Brussel via de steenwegen, al ben ik geen fan van die lange saaie drukke steenwegen, tenzij ze echt wel deftig afgescheiden fietspaden hebben. Laat nou net dat hetgene zijn dat zo moeilijk te vinden is, afgaande op Google Maps...

·
Registered
10,701 Posts
ik zou eens proberen op fietsnet.be met de fietsknooppunten, en dan proberen de grootste omwegen recht te trekken.

·
Registered
74 Posts
Wat zijn nu eigenlijk de beste/veiligste wegen om per fiets van Gent in Brussel te geraken? Ik dacht de Schelde volgen tot Wichelen, vandaar via Lede en Aalst naar Brussel via de steenwegen, al ben ik geen fan van die lange saaie drukke steenwegen, tenzij ze echt wel deftig afgescheiden fietspaden hebben. Laat nou net dat hetgene zijn dat zo moeilijk te vinden is, afgaande op Google Maps...
Ik pendel regelmatig van Aalst naar Brussel met de fiets (koersfiets). De oude steenweg N9 is de kortste en snelste route, maar veruit de minst aangename. Deels wel goede fietspaden, maar op grondgebied Asse liggen ze er heel slecht bij. Veel files in Asse tijdens de spits, dus je krijgt wel wat onaangename dingen binnen.

Er zijn leukere en rustigere routes. En mocht je dat niet afschrikken, die zijn meer heuvelend. Ik neem verschillende routes om af te wisselen, maar meestal komt het neer op varianten van 2 routes.

Route 1 in grote lijnen: vanuit Aalst langs Affligemdreef richting abdij van Affligem (mooi afgescheiden breed fietspad). Vanaf de abdij langs Hekelgem, Essene dorp en Asbeek dorp. Vanuit Asse rijd je ten zuiden van het centrum van Asse (Heedstraat, Mazier, Hoogpoort...) richting Bekkerzeel. Van daar geraak je tot in Zellik zonder een meter steenweg te hebben gedaan. Zeker de mooiste omgeving om door te rijden.

Route 2: iets langer, maar wel vlakker. Van Aalst langsheen de Dender (jaagpad) tot Liedekerke industriezone. Van daar min of meer de spoorlijn Denderleeuw-Jette volgen via Sint-Katarina-Lombeek, Ternat, Sint-Martens-Bodegem, Dilbeek-station, Groot-Bijgaarden (Dansaertlaan) richting Sint-Agatha Berchem. Of alternatief vanaf Ternat langs Sint-ulriks-Kapelle naar Groot-Bijgaarden. Meer autoverkeer, weinig fietspaden van goede kwaliteit, maar wel vlakker parcours (ook wel 2 km langer).

Meer details kan ik je nog wel geven als je dat wil.

·
Brussels sprout
17,582 Posts
Bruzz:
Plannen voor fietssnelweg tussen Dilbeek en Brussel kosten 4,5 miljoen euro
EDB© BRUZZ

Er ligt een ontwerp klaar voor een veilige fietsweg tussen Sint-Martens-Bodegem, een deelgemeente van Dilbeek, en Jette. Als alles goed loopt, zouden de werken in 2021 van start kunnen gaan. De kosten voor het 5,5 kilometer tellende fietspad worden geraamd op een slordige 4,5 miljoen euro.

Dat schrijft het Nieuwsblad. De fietssnelweg die Sint-Martens-Bodegem met Jette moet verbinden, moet in de toekomst deel uitmaken van een 55 kilometer tellend fietspad dat van Gent via onder meer Aalst, Denderleeuw, Ternat en Dilbeek naar Brussel zou leiden.

Omdat het hele zogenaamde F2-tracé in één keer aanleggen onmogelijk is, worden hier en daar al delen voorbereid. Eén daarvan is het stuk tussen Dilbeek en de hoofdstad, dat volgens de plannen langs spoorlijn 50 zou worden aangelegd.

“Het ontworpen traject start aan het station van Bodegem en sluit aan op de fietssnelweg F212 in Jette,” zegt gedeputeerde voor Mobiliteit Tom Dehaene (CD&V) aan het Nieuwsblad. “Dat is ideaal omdat er aan het traject langs de sporen weinig conflictpunten of hoogteverschillen zijn.”

Nieuwe tunnel

Volgens Marijn Struyf van De Werkvennootschap zal het om een comfortabel tracé gaan. “De fietssnelweg zal vier meter breed zijn en autovrij zijn. Waar het fietspad het autoverkeer kruist, krijgen de fietsers voorrang,” klinkt het.

Daarnaast wordt over het hele traject verlichting voorzien en werden enkele oplossingen bedacht voor knelpunten. Zo zal in de doorgang bij de tunnels onder de E40 een extra tunnel worden gecreëerd voor de fietser.

De Werkvennootschap werkt het studiewerk van de provincie het komende anderhalf jaar verder uit. Als alle procedures en vergunningen vlot verlopen, kan de aanleg starten in 2021. De kosten voor het deeltraject worden geraamd op 4,5 miljoen euro.

·
Urban dweller
16,370 Posts
Ik ben heel benieuwd hoe men dat in de praktijk gaat doen. En voor slechts 4.5 miljoen! Ik werk vlakbij de spoorweg en zou zelfs die werken vanuit mijn bureau kunnen gadeslaan.

·
Urban dweller
16,370 Posts
^^ Die kaart blijft wel onduidelijk. Er staan wel lijntjes op waar dat Fietsgen moet komen, maar het zegt niet over hoe dat er gaat uitzien? Gaat het over een fietssuggestiestrook of een volledig afgescheiden fietspad? :dunno:

·
Registered
2,636 Posts
Op de kaart staat het tracé, dat wil natuurlijk niet zeggen dat voor al die zones plannen zijn uitgetekend. Het gaat om de hoofdassen voor het fietsverkeer, die zijn ook terug te vinden in Good Move. Het goede aan dat plan is dat het enerzijds een visie definieert en anderzijds ook een hele reeks regels en (wettelijk bindende) verplichtingen invoert, dat creëert dus mogelijkheden om goede infrastructuur te realiseren.

Meestal komt het fiets-GEN in Good Move overeen met het PLUS-netwerk voor fietsen, grof gezegd betekent het dat er ruime afgescheiden infrastructuur voorzien moet worden. Hier en daar gaat het fiets-GEN over straten die deel zijn van het COMFORT-netwerk. Dat zijn rustigere straten waar minder ingezet zal worden op afgescheiden infrastructuur.

·
Urban dweller
16,370 Posts
Vandaag heb ik de fietssnelweg afgefietst tussen Liedekerke en Anderlecht. Ik weet niet zeker of dit de juiste draad is. Het nummer van de snelweg wordt nergens vermeld.
Ik vond het niet zo geweldig, de fietssnelweg volgt niet de hoogte met het spoor, maar gaat op en neer om naar bruggen over of tunnels onder de spoorweg te gaan.
Ook zijn er veel ontbrekende stukken en is de bewegwijzering heel slecht en bijna onbestaande. Op sommige plaatsen moet je op goed geluk rechtdoor of links onder de sporen. Raad maar.

Ik ben begonnen in Ternat, in de bosstraat.

Ik vroeg me af wat die sportvelden waren. Tennis is het niet, ondanks dat het er een beetje op lijkt. Is dit Padel?

Een uitzondering dit bord. Er staan ook nergens wegwijzers naar nabijgelegen dorpen: wambeek, schepdaal en dergelijke.

Steenweg Asse-Edingen

Ander richting

Dit is echt een steile bergaf, jammer genoeg zijn ze zo heel wat.

Dit is de enige plek waar men een onderdoorgang onder een kruisende steenweg heeft gemaakt. De Ninoofsesteenweg in Schepdaal.

Einde van de fietssnelweg in Schepdaal IJsbergstraat. Verderop in Anderlecht is er nog een kortstukje, maar dan moet je je weg zien te vinden in de kleine straatjes van Neerpede.

·
Registered
10,701 Posts
Die nummers kun je terugvinden op fietssnelwegen.be , ik denk dat dit inderdaad de F209 is.

Die oversteek met de N285 (Asse - Enghien) is niet reglementair voor fietssnelwegen wel (die mag nooit voorrang moeten geven...), maar volgens het online kaartje is daar inderdaad een paar 100 meter nog niet afgewerkt. Ik vermoed dat er daar dus nog een ongelijkgrondse kruising komt ?

·
Registered
230 Posts

VERBETERINGEN AAN DE F209 IN LIEDEKERKE, TERNAT EN DILBEEK
De F209 is de fietssnelweg die van Denderleeuw naar Brussel loopt, via Liedekerke, Ternat en Dilbeek, en spoorlijn 50A volgt.

Vorig jaar startte het proces om de route te gaan verbeteren. Het resultaat: een actieplan rond onderhoud, verlichting, bewegwijzering en uitgewerkte ontwerpplannen voor het verbeteren van kruispunten van de fietssnelweg met de lokale gemeentelijke wegen. Daarnaast bevroeg de provincie de gebruikers naar hun ervaringen.

Met deze resultaten werd snel aan de slag te gaan. Gemeente Ternat richtte onlangs negen kruispunten opnieuw in.
  • Extra markeringen en kleine ingrepen zorgen voor een veiligere route
  • Delen van de fietssnelweg met lokaal autoverkeer werden fietsstraten.
  • Gemeente nam onderhoud van de route over van Infrabel voor een vlot beheer van de route
In Dilbeek werden ook kruispunten verbeterd:
  • Ter hoogte van de Wijngaardstraat, de IJbergstraat, de Roomstraat, de Herdebeekstraat, de Bullenbergstraat, de Borrestraat en de Poverstraat in Schepdaal/Itterbeek maakte gemeente Dilbeek de fietsoversteken veiliger en zichtbaarder.
De Provincie Vlaams-Brabant zal ook voorzien in straatverlichting en bewegwijzering.
  • De lichtstudie is lopende. De plaatsing van de verlichting wordt verwacht in de loop van 2021.
  • Ook bewegwijzering, een belangrijk knelpunt dat gebruikers signaleerden, wordt voorzien. Die komt er vanaf midden 2021.
Meer weten over de F209? Kijk op onze routepagina.

STUDIE VOOR FIETSSNELWEG TUSSEN STATIONS VAN ST.-MARTENS-BODEGEM EN TERNAT
Om de F2-fietssnelweg tot het centrum van Ternat te kunnen aanleggen, start de provincie Vlaams-Brabant een nieuwe ontwerpstudie op het grondgebied van Ternat en Dilbeek. De F2 is de fietssnelweg die van Gent naar Brussel loopt, via Ternat en Dilbeek, en spoorlijn 50 volgt.

• Een traject van 3,2 km: van het station van Sint-Martens-Bodegem, door het centrum van Ternat tot aan het station van Ternat.
  • Door de dichte bebouwing in dit gebied is de realisatie van de fietssnelweg een uitdaging. De Provincie Vlaams-Brabant neemt de rol op als trekker en bouwheer om tot snellere realisatie te kunnen komen.
  • In nauwe samenwerking met de gemeenten Dilbeek en Ternat
  • De studie leidt werd gegund aan de studiebureaus Sweco en Buur.
  • De ontwerpplannen moeten binnen een jaar klaar zijn.
In 2016 deed de provincie al een uitgebreide studie naar het traject van de volledige F2. Daaruit kwam een voorkeurtracé voort dat zich aan de noordzijde van de spoorlijn bevindt. De provincie maakte toen ook concrete ontwerpplannen voor het traject tussen de Brusselse grens en station Sint-Martens-Bodegem. Ze droeg die ontwerpplannen vervolgens over aan De Werkvennootschap voor uitvoering, die momenteel lopende is.

754449

·
Urban dweller
16,370 Posts

VERBETERINGEN AAN DE F209 IN LIEDEKERKE, TERNAT EN DILBEEK
De F209 is de fietssnelweg die van Denderleeuw naar Brussel loopt, via Liedekerke, Ternat en Dilbeek, en spoorlijn 50A volgt.

Vorig jaar startte het proces om de route te gaan verbeteren. Het resultaat: een actieplan rond onderhoud, verlichting, bewegwijzering en uitgewerkte ontwerpplannen voor het verbeteren van kruispunten van de fietssnelweg met de lokale gemeentelijke wegen. Daarnaast bevroeg de provincie de gebruikers naar hun ervaringen.

Met deze resultaten werd snel aan de slag te gaan. Gemeente Ternat richtte onlangs negen kruispunten opnieuw in.
  • Extra markeringen en kleine ingrepen zorgen voor een veiligere route
  • Delen van de fietssnelweg met lokaal autoverkeer werden fietsstraten.
  • Gemeente nam onderhoud van de route over van Infrabel voor een vlot beheer van de route
In Dilbeek werden ook kruispunten verbeterd:
  • Ter hoogte van de Wijngaardstraat, de IJbergstraat, de Roomstraat, de Herdebeekstraat, de Bullenbergstraat, de Borrestraat en de Poverstraat in Schepdaal/Itterbeek maakte gemeente Dilbeek de fietsoversteken veiliger en zichtbaarder.
De Provincie Vlaams-Brabant zal ook voorzien in straatverlichting en bewegwijzering.
  • De lichtstudie is lopende. De plaatsing van de verlichting wordt verwacht in de loop van 2021.
  • Ook bewegwijzering, een belangrijk knelpunt dat gebruikers signaleerden, wordt voorzien. Die komt er vanaf midden 2021.
Meer weten over de F209? Kijk op onze routepagina.

STUDIE VOOR FIETSSNELWEG TUSSEN STATIONS VAN ST.-MARTENS-BODEGEM EN TERNAT
Om de F2-fietssnelweg tot het centrum van Ternat te kunnen aanleggen, start de provincie Vlaams-Brabant een nieuwe ontwerpstudie op het grondgebied van Ternat en Dilbeek. De F2 is de fietssnelweg die van Gent naar Brussel loopt, via Ternat en Dilbeek, en spoorlijn 50 volgt.

• Een traject van 3,2 km: van het station van Sint-Martens-Bodegem, door het centrum van Ternat tot aan het station van Ternat.
  • Door de dichte bebouwing in dit gebied is de realisatie van de fietssnelweg een uitdaging. De Provincie Vlaams-Brabant neemt de rol op als trekker en bouwheer om tot snellere realisatie te kunnen komen.
  • In nauwe samenwerking met de gemeenten Dilbeek en Ternat
  • De studie leidt werd gegund aan de studiebureaus Sweco en Buur.
  • De ontwerpplannen moeten binnen een jaar klaar zijn.
In 2016 deed de provincie al een uitgebreide studie naar het traject van de volledige F2. Daaruit kwam een voorkeurtracé voort dat zich aan de noordzijde van de spoorlijn bevindt. De provincie maakte toen ook concrete ontwerpplannen voor het traject tussen de Brusselse grens en station Sint-Martens-Bodegem. Ze droeg die ontwerpplannen vervolgens over aan De Werkvennootschap voor uitvoering, die momenteel lopende is.

View attachment 754449
Is nog veel werk aan, zie mijn reportage.

1 - 17 of 17 Posts