Fietsen sinds kort verboden op jaagpad rechteroever Schelde Zingem-Oudenaarde
minister Crevits heeft nog vééél werk om haar verschillende administraties op één lijn te krijgen::bash:
De hoofdfietsassen verdwijnen rapper dan ze nieuwe kunnen aanleggen...
minister Crevits heeft nog vééél werk om haar verschillende administraties op één lijn te krijgen::bash:
De hoofdfietsassen verdwijnen rapper dan ze nieuwe kunnen aanleggen...
Fietsers niet meer welkom op jaagpad
Waterwegen en Zeekanaal verbiedt alle verkeer op rechteroever Schelde
Antoine Vermeulen vindt het absurd dat de dienst Waterwegen en Zeekanaal de verbodsborden, die op het jaagpad alle verkeer verbieden, pal naast de borden van het fietsroutenetwerk plaatst. pdv
© Paul Darragas
OUDENAARDE/ZINGEM - Het jaagpad op de rechteroever langs de Schelde is voortaan ook verboden terrein voor fietsers. Het jaagpad maakt nochtans deel uit van het fietsroutenetwerk van Toerisme Oost-Vlaanderen. Paul Darragas
Fietsers zijn niet langer welkom op het jaagpad op de rechteroever van de Schelde. Vanaf de brug in Zingem tot Oudenaarde heeft de verantwoordelijke overheidsdienst Waterwegen en Zeekanaal, afdeling Bovenschelde, op de toevalswegen richting jaagpad de verkeersborden C3 geplaatst. Deze borden verbieden de toegang voor alle verkeer, en dus ook voor fietsers. Merkwaardig is dat de borden pal naast fietsroutebordjes staan. Het jaagpad maakt immers deel uit van het fietsroutenetwerk van Toerisme Oost-Vlaanderen. De dienst Waterwegen en Zeekanaal argumenteert dat het jaagpad in eerste instantie een dienstweg en geen fietspad is (zie stukje apart).
Antoine Vermeulen uit Ename, die dagelijks op het jaagpad een fietstochtje maakt en sinds begin vorig jaar de slechte staat van het wegdek aanklaagt, is verbolgen: 'Ik vermoed dat de dienst Waterwegen en Zeekanaal geen klachten over de slechte staat verdraagt en daarom nu botweg beslist om het fietsverkeer te verbieden. In maart vorig jaar al had ik gevraagd om enkele herstellingen uit te voeren. Op bepaalde stukken is het wegdek met putten bezaaid. Toen ik einde vorige week aan het jaagpad in de Sint-Salvatorstraat in Ename kwam, was ik volkomen verrast door de C3-verbodsborden. Die borden werden trouwens ook aan de brug over de Schelde in Zingem en in de Hemelrijkstraat ter hoogte van de Ohiobrug in Eine geplaatst. De verbodsborden staan dan ook nog eens pal naast de bordjes van het fietsknooppuntennetwerk. Het jaagpad maakt ook nog eens deel uit van de Scheldevallei-fietsroute. Kortom, een absurde situatie.'
Het jaagpad langs de Schelde is niet alleen een uitgelezen terrein voor de recreatieve fietsers, ook veel scholieren nemen dit traject naar het stadscentrum van Oudenaarde. 'De overheid heeft de mond vol over veiligheid, maar één van de veiligste fietstrajecten in de omgeving wordt voor fietsers wel verboden terrein. Dit is ongehoord', schudt Antoine Vermeulen het hoofd. 'Het jaagpad verder stroomafwaarts tussen Zingem en Gavere werd vorige zomer wel volledig vernieuwd. Ik begrijp niet waarom dat in Oudenaarde niet kan.'
Het stadsbestuur van Oudenaarde is nog niet op de hoogte van de bizarre beslissing van Waterwegen en Zeekanaal. 'Hoe is zoiets mogelijk?', reageert schepen van Mobiliteit Richard Eeckhaut (CD&V). 'De stad ziet de jaagpaden zonder discussie als onvervalste fietspaden. De Schelde is bovendien een belangrijk belevingsmoment. Wij zullen alles in het werk stellen om het fietsverbod ongedaan te maken.'
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=CJ2LDH5Q