SkyscraperCity banner
1 - 20 of 85 Posts

·
Registered
6,069 Posts
Discussion Starter · #1 ·
maandag 29 november 2010 15:50

Facebook komt naar Amsterdam. De netwerksite gaat hier een vestiging openen. Ook Twitter zou op zoek zijn naar kantoorruimte.

Dat meldt Het Parool. Facebook zou van plan zijn een verkoopkantoor te openen. Het bedrijf heeft vacatures geplaatst voor een hoofd verkoop, een verkoopmanager en Nederlands sprekende advertentieverkopers.

Facebook volgt daarmee het voorbeeld van LinkedIn, dat vorig jaar neerstreek in een pand op Schiphol. Nu twee van de populairste netwerksites zich hier hebben gevestigd, kan ook Twitter natuurlijk niet achterblijven. Ook het microblog zou volgens hardnekkige geruchten plannen hebben voor een Amsterdamse vestiging.
Bron: AT5

·
Registered
34,647 Posts
^^ Een aardige aanwinst voor Amsterdam zou ik denken. Met hoeveel mensen denkt men naar Amsterdam te komen?

·
Registered
2,140 Posts
Twitter heeft in totaal nog geen 200 medewerkers, dus een nieuwe vestiging voor ws. puur Nederland (en België) zou ik met positieve insteek op 20 schatten.
Facebook vestiging Dublin heeft zo'n 40 medewerkers, wat me voor Nederland en België ook een redelijke schatting lijkt.

Het is niet veel, maar kan wel een mooie promotie zijn voor Amsterdam op ICT gebied. Ik weet niks van die sector, maar dacht dat Amsterdam daar niet heel hoog aangeschreven stond. Eerder Enschede en Zoetermeer, en DH voor de telecom.

·
Registered
872 Posts
Twitter heeft in totaal nog geen 200 medewerkers, dus een nieuwe vestiging voor ws. puur Nederland (en België) zou ik met positieve insteek op 20 schatten.
Facebook vestiging Dublin heeft zo'n 40 medewerkers, wat me voor Nederland en België ook een redelijke schatting lijkt.

Het is niet veel, maar kan wel een mooie promotie zijn voor Amsterdam op ICT gebied. Ik weet niks van die sector, maar dacht dat Amsterdam daar niet heel hoog aangeschreven stond. Eerder Enschede en Zoetermeer, en DH voor de telecom.
Ik weet er ook niet veel van, maar ik dacht altijd wel dat Amsterdam bovenop een internet-hub ligt (een knooppunt in het wereldnetwerk wat internet heet). Daar zijn er overigens niet heel veel van (paar honderd in de wereld ofzo). Ik ga wel even kijken of ik hier meer informatie over kan vinden op internet.

edit : Het heet de Amsterdam Internet Exchange:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Amsterdam_Internet_Exchange

·
Registered
6,069 Posts
Discussion Starter · #5 · (Edited)
@Rietendak
Uhum, de aanwezigheid van ICT in Amsterdam en de regio is juist groot. Denk aan IBM, Cisco, Microsoft. Recentelijk hebben alle grote Indiase ICT bedrijven een Nederlands of een Europees hoofdkantoor hier geopend. In en rondom Amsterdam zijn er vele datacentra, een van de grootste open internetknooppunten ter wereld (AMS-IX) en het EGI (European Grid Initiative). Daarnaast is er voor gaming (denk bijvoorbeeld aan Guerrilla games) meer activiteit te bespeuren dan in de rest van Nederland. Hoewel het internationaal beter kan, is het in Nederland wel hét cluster op ICT gebied.

Op 1 januari 2010 werken zo'n 45586 banen in de ICT sector in Amsterdam geteld.

·
Registered
2,140 Posts
Ah, kijk. Blijkt toch in ieder geval dat ik met mijn sidenote dat ik er niks van wist wel weer helemaal gelijk had. ;).

·
Registered
6,069 Posts
Discussion Starter · #7 ·
^^ Een aardige aanwinst voor Amsterdam zou ik denken. Met hoeveel mensen denkt men naar Amsterdam te komen?
Qua hoeveelheid mensen is het nauwelijks interessant, wat op zoiets als Rietendak wel zal uitkomen. Qua namen natuurlijk wel. Op langer termijn een aardige kans dat bedrijven die zich in Amsterdam hebben gevestigd zoals Kraton, LiuGong, bfinance, of Medco Celesio meer invloed uitoefenen qua geld of aantal werknemers, maar wie kent ze?

·
Registered
10,816 Posts
^^

verder heeft Amsterdam nog BT (voormalige British Telecom) met zo'n 1500 man, Tele2 met een man of 1000, Telfort (wat er van over is) Lebara Mobile, Verizon, UPC/Priority Telecom, Huawei (de chinese tegenhanger van Cisco) en zo meer. er zijn nogal wat telco activiteiten in amsterdam. en in de regio nog meer.

·
Registered
5,774 Posts
vodaphone @ teleport bijvoorbeeld

hoewel ze daar voor het eind van 2010 al weer weg willen zijn, naar ODE

het heeft verder alleen maar met het gungstigere belasting klimaat te maken, dan dat amsterdam een hub is ofzo.

Ierland had altijd het laagste, en moet dat nu waarschijnlijk gaan verhogen. Dan wordt amsterdam ineens een stuk aantrekkelijker

·
Registered
10,816 Posts
vodafone NL biedt louter diensten voor de lokale markt. BT en Verizon zijn wel degelijk een hub. Een groot deel van hun internationale dataverkeer wordt al een jaar of 15 vanuit hun respectieve netwerkcentre's in amsterdam verwerkt.

·
Geregistreerd gebruiker
3,246 Posts
NRC Handelsblad mogelijk toch naar Amsterdam

Ik wist niet goed waar ik dit bericht moest plaatsen,maar jullie zijn weer in de race.

NRC Handelsblad mogelijk naar Amsterdam
vandaag 11:21

DEN HAAG - De redactie van NRC Handelsblad verhuist mogelijk toch niet naar het centrum van Den Haag. Amsterdam is weer in de race als nieuwe vestigingsplaats van de Rotterdamse krant, meldt website De Nieuwe Reporter.

De uitgever van NRC heeft zijn oog laten vallen op het voormalige kantoor van de Optiebeurs aan het Rokin. Het gebouw leek eerst te klein, maar kan nu toch worden aangepast voor de redactie.

NRC Handelsblad weet binnen een paar maanden waar het nieuwe hoofdkantoor komt.

·
Registered
6,069 Posts
Discussion Starter · #12 ·
Ik had persoonlijk de hoop al opgegeven. Het zou in Amsterdam een zegen voor deze locatie zijn als NRC zich hier zou vestigen.

NRC Media verhuist wellicht toch naar Amsterdam

Amsterdam is weer helemaal terug in de running als mogelijke vestigingsplaats van NRC Media. De uitgever van NRC Handelsblad en nrc.next heeft zijn oog laten vallen op het voormalige onderkomen van de Optiebeurs aan het Rokin, midden in het oude centrum en op loopafstand van het Centraal Station. Bovendien zal over enkele jaren de Noord-Zuidlijn voor de deur stoppen. Het gebouw leek eerst te klein voor de kranten, die onder meer een grote open werkvloer verlangen voor de redacteuren. Maar een studie heeft aangetoond dat het pand tegen aanvaardbare kosten kan worden aangepast.

Een mooi Haags aanbod

Begin november meldden vele media nog als vaststaand feit dat NRC Media vanuit Rotterdam zou gaan verhuizen naar Den Haag. Wethouder Economische Zaken Henk Kool heeft een mooi aanbod in elkaar gesleuteld waarvoor ook de Haagse burgervader Jozias van Aartsen zich persoonlijk sterk maakt. NRC Media kan 3600 m2 werkruimte krijgen in de bibliotheekvleugel van het spierwitte Haagse stadhuis van architect Richard Meier aan het Spui. Op de begane grond komt dan een NRC Café en een auditorium voor debatten. De gemeente betaalt de verbouwingskosten van twee miljoen euro en een rental holiday – een huurvrije periode – voor nog eens zo’n bedrag.

Aardige details

Aardig detail: vanuit zijn liberale vrije-markttraditie heeft NRC Handelsblad nooit subsidies van de overheid willen aannemen. Als de keuze alsnog op Den Haag valt, neemt de krant voor het eerst gemeenschapsgeld aan. Nog een aardig detail: eind jaren tachtig ging de redactie van NRC Handelsblad vergeefs een dag in staking uit protest tegen de toenmalige verhuizing van de Westblaak in Rotterdam-Centrum naar het huidige onderkomen in de buitenwijk Rotterdam-Alexanderpolder, vlakbij een meubelboulevard. De staking werd georganiseerd door Henk Kool, toen nog redacteur van de krant.

Niet-aanvalsverdrag

Ondanks de berichten was ook in november in feite nog niets zeker, behalve dan dat NRC Media weggaat uit Rotterdam. De havenstad, die de kranten dolgraag naar het centrum had zien komen, viel al in een vroeg stadium af. Daarmee was de Amsterdamse PvdA-burgemeester Eberhard van der Laan bevrijd van zijn niet-aanvalsverdrag met collega en partijgenoot Ahmed Aboutaleb in Rotterdam. Met de VVD’er Van Aartsen gaat Van der Laan graag de strijd aan. De rol van de gemeente Amsterdam beperkt zich tot het zoeken naar geschikte panden en het bij elkaar brengen van huurder en mogelijke verhuurders. Geld bieden is niet nodig: het Optiebeurs-gebouw is particulier eigendom van Dijkhuis Vastgoed Management (DVM).

Familiebedrijf

Directeur van de tweede generatie in het familiebedrijf was jarenlang Chris Dijkhuis. Hij is tevens de vader van Maike Dijkhuis, de voormalige geliefde van Willem Holleeder, zoals de pleitbezorgers van een NRC-verhuizing naar Den Haag graag mogen benadrukken. Maar dat is een toevallige bijkomstigheid: DVM is nooit in verband gebracht met Holleeders criminele imperium. Blikvanger van de DVM-bezittingen is de Rembrandttoren in Amsterdam-Oost, waar 56 bedrijven zijn gevestigd. In Amsterdam onderhandelde NRC Media eerst over een voormalig bankkantoor, eveneens aan het Rokin, pal naast de oude Optiebeurs. Dat gebouw viel af toen bleek dat eigenaar ABN Amro het niet wil verhuren.

Een grote meerderheid vóór Amsterdam

De NRC-redacteuren zijn altijd in grote meerderheid vóór Amsterdam geweest. Velen van hen wonen daar al, en de hoofdstad is ook het centrum van de haute finance en van kunst en cultuur, twee terreinen waaraan de NRC-kranten van oudsher veel aandacht besteden. Ook de nieuwe hoofdredacteur Peter Vandermeersch sprak al half juli zijn voorkeur uit voor Amsterdam, al raakte hij eveneens gecharmeerd van de Haagse optie. Vandermeersch’ pleidooi voor Amsterdam leidde in de zomer tot een protestpetitie van NRC-redacteuren die juist in Rotterdam wilden blijven. In de Rotterdamse gemeenteraad riep GroenLinks-fractievoorzitter Arno Bonte toen ook het stadsbestuur op zich daarvoor sterk te maken. NRC Media was volgens Bonte “beter op zijn plaats langs het bruisende water van de Maas dan aan het stilstaande water van de Amsterdamse grachtengordel”. Maar Rotterdam bleek kansloos: de petitie werd ondertekend door ‘slechts’ 49 van de ruim tweehonderd redacteuren.

Amsterdam ook het centrum van de media?

Als NRC Media kiest voor Amsterdam, mag de stad zich definitief ook het centrum van de media noemen. Alle grote landelijke kranten zitten daar al, op het AD na, en de laatste tijd verkiezen ook steeds meer omroeporganisaties Amsterdam boven Hilversum.

Bron: De Nieuwe Reporter

·
Registered
2,140 Posts
Ik zou graag de NRC zien komen, maar vind de locatie in Den Haag toch wel echt beter. Daar zit je tussen de politiek, de intellectuelen en de stad, op het Rokin zit je toch vooral bij de Amsterdam Dungeon en de Kalverstraat.

Filmpje locatie Den Haag:

Het oude filmmuseum (waar de AVRO in gaat) zou een mooie locatie zijn geweest, de Hallen zijn misschien te ver van het centrum, maar er moet toch iets beters te bedenken zijn. Het Vijzelstraatgebouw?

·
Registered
6,069 Posts
Discussion Starter · #14 ·
Het goede van de locatie in Den Haag is dat het eigenlijk al vrij af is en dat je de sfeer gelijk kunt voorstellen. Iets dat je in Amsterdam niet kan aanbieden. Bij het Rokin zal het initiatief primair bij het NRC Handelsblad moeten liggen, maar als je daar dingen organiseert, dan kom je makkelijk de intellectuelen, de studenten en de stad tegen. Aan de achterkant van het gebouw zit het Nes, waar tal van theaters zitten. De UvA zit om de hoek. Je kan deze groepen goed bereiken op deze locatie. De ingrediënten liggen er in de omgeving, meer dan in het geval van de nieuwe Centrale Bibliotheek in Amsterdam. Als de NRC sterk genoeg is, dan kunnen ze heel goed het vliegwiel zijn voor transformatie van deze locatie. Daarmee kan NRC Media wel duidelijk haar eigen smoel maken op deze locatie. Dat laatste lijkt mij moeilijk in Den Haag op de voorgestelde locatie (blijft toch primair het stadhuis).

Andere locatie zelf zou ik aan Hirschgebouw te denken en The Bank (voor zowel plint als kantoorruimte), maar deze locaties zijn ook vrij duur. Op het Oosterdokseiland kan je ook het nodige doen, maar dat zal wel te lang duren.

·
Registered
3,434 Posts
Optiebeurs is een goede optie! :D Dat maakt die kant van het Rokin een stuk levendiger (en zo lelijk is dat gebouw van Cees Dam nu ook weer niet).

In Amsterdam onderhandelde NRC Media eerst over een voormalig bankkantoor, eveneens aan het Rokin, pal naast de oude Optiebeurs. Dat gebouw viel af toen bleek dat eigenaar ABN Amro het niet wil verhuren.
^^ Dat gaat over het Fortisgebouw ernaast (het roze ding), als ik het goed begrijp. Volgens mij wil ABN Amro daar nu wel van af toch?

·
Registered
2,140 Posts
Wanneer wordt hier dat nieuwe pleintje aangelegd als onderdeel van de nieuwe Rode Loper? En wanneer staat die verhuizing eigenlijk gepland? Die zou je wel leuk samen kunnen laten gaan mocht het er van komen.

·
Registered
3,434 Posts
Andere locatie zelf zou ik aan Hirschgebouw te denken en The Bank (voor zowel plint als kantoorruimte), maar deze locaties zijn ook vrij duur. Op het Oosterdokseiland kan je ook het nodige doen, maar dat zal wel te lang duren.
Nog een optie: bejaarden uit gebouw Flesseman, plamuurlaag van de gevel, en in hetzelfde lettertype als vroeger NRC HANDELSBLAD op de gevel. Bushuis en Trippenhuis op kruipafstand, dus het intellectuele klimaat zit wel snor (maar ook aan het plattere vermaak is gedacht ;)).

·
Registered
1,192 Posts
De optiebeurs zou een erg goede keuze zijn. Voor het NRC omdat ze heel centraal zitten, met de eerder genoemde voorzieningen dichtbij. Maar ook voor de stad omdat het Rokin hier de opleving mee krijgt die ze nodig heeft.

Ik denk dat het een prachtige straat kan zijn en als het metrostation af is, kan dat ook snel gebeuren. Er zijn echter verschillende voorzieningen nodig om de straat ook echt goed te laten leven. Bar Italia doet dat nu al voor uitgaanspubliek in de avond, het NRC zou het vanuit intellectueel perspectief kunnen doen. Als er ook meer kwaliteitswinkels terugkomen en de Dungeon verdwijnt, is het plaatje bijna af.

·
Registered
2,140 Posts
Met deze OR kan het wel wat worden. Het risico dat het een toeristenplek wordt om vettige zakjes patat te laten slingeren is echter ook vrij groot.

·
Registered
10,816 Posts
Го́голь;69240539 said:
Nog een optie: bejaarden uit gebouw Flesseman, plamuurlaag van de gevel, en in hetzelfde lettertype als vroeger NRC HANDELSBLAD op de gevel. Bushuis en Trippenhuis op kruipafstand, dus het intellectuele klimaat zit wel snor (maar ook aan het plattere vermaak is gedacht ;)).

tsja,
als je er geen moeite mee hebt om bewoners uit hun huis te kieperen, waarom dan niet terug naar het oude nest op de nieuwezijds. zijn gelagaliseerde krakers dus wat zou het...

1 - 20 of 85 Posts