SkyscraperCity banner

1 - 20 of 118 Posts

·
Futurologist
1,561 Posts
Discussion Starter · #1 · (Edited)
Ik loop soms door een buurt in onze stad en denk soms dat er met een klein beetje verandering een groot verschil zou kunnen gemaakt worden. Maar ook als ik de vele verlaten industriepanden zie, vraag ik me af wat de mogelijkheden zijn.
Ik ben benieuwd naar jullie mening. Aalstenaars en Aalst-sympathisanten, wat zouden jullie nog extra willen of willen veranderen in onze stad om ze aantrekkelijker, mooier, functioneler, etc... te maken?
Voorbeeld: Aalst heeft niet echt landmarks, hoe zou JIJ dit aanpakken?

Afspraken:
  • Zend (liefst) een foto over de welgemeende locatie
  • Eigen ontwerpen zijn vooral welkom, maar bij voorkeur niet te technisch
  • Beschrijf je idee in minstens 5 zinnen

:cheers:

·
Oilsjteneer
1,950 Posts
Keizershallen/Keizerspoort

Leuk idee, maar ik weet niet of er veel Aalstenaars op zullen reageren.

Met de vele toekomstige projecten aan de Dender zal de hele stad binnen dit en 10 jaar op bepaalde plaatsen enorm veranderen. Waar er vooral over te fantaseren valt, is de toekomstige evenementenzaal/basketzaal op de Tragel. Dankzij de geplande ligging aan de viaduct en aan de Dender kan dit misschien een nieuwe 'landmark' worden.

Een plek die me momenteel redelijk 'stoort' is de grote parking van de vroegere Keizershallen.
Het is handig om er te parkeren gezien de grote oppervlakte en de vele parkeerplaatsen, maar toch vind ik dat deze plek meer moet zijn dan alleen parking. Op wandelafstand van de Grote Markt is dit gebied met veel potentieel. Behalve enkele vage studies in 2004 heb ik over dit gebied nog nooit iets gevonden.

Op bovenstaande foto heb ik de parking Keizershallen in het rood aangeduid. De gele omkadering beschouw ik als het hele gebied waar er eventuele veranderingen kunnen gebeuren. (Dit is natuurlijk maar een pure gok)

Gezien de belangrijkheid van de parking zou ik het aantal parkeerplaatsen zeker behouden (of beter nog: vermeerderen), maar dan wel grotendeels ondergronds. Hierdoor zou er een groot (en groen?) stadsplein kunnen verschijnen.
Het proberen te bewaren van de winterfoor op die plek lijkt me evident, omdat hier altijd de meeste kermisattracties staan.
De winkels tussen de Keizershallen en de Kalfstraat/Sint-Jobstraat zou ik persoonlijk ook bewaren, maar ik zou ze op zijn minst in een nieuw jasje steken. Men kan misschien hetzelfde doen zoals men gaat doen op de Tragel, namelijk alles veranderen maar toch nog een zeker aantal winkels voorzien in het hele project?
Gezien de grootte zou ik ook nog enkele zones voorzien voor appartementen en/of kantoren.

Hoe zouden jullie dit gebied willen zien evolueren?

·
Futurologist
1,561 Posts
^^ De zone van de parking zou ik inderdaad ondergronds leggen tot 3 verdiepingen. Bovengronds zou ik een marktplein aanleggen waar (bijna) dagelijks events zoals markten en festivals plaatsvinden. Een 'groene', geluidsdichte omheining zorgt er dan voor dat de buren gespaard blijven van geluidshinder. De zone met de winkels zou ik afbreken en heropbouwen. Aldi, Action, Brico enz... blijven, maar er ik zou er een groot kantoorgebouw bovenop zetten en aan de achterkant ook winkels bij zetten, een groot atrium voor het kantoorgebouw en een nieuw hoofdkwartier voor de interventiediensten.

·
Registered
228 Posts
Goede ideeën allemaal, ook moet er zeker een oplossing gezocht worden naar de bereikbaarheid van deze parking, nu is deze enkel bereikbaar via Beekveldstraat wat files veroorzaakt, en ook niet echt ideaal is voor het politiekantoor.

·
Futurologist
1,561 Posts
Discussion Starter · #6 ·
^^ Je zou daaruit net zo goed kunnen concluderen dat die parking misschien juist weg moet, in plaats van 'm als een soort heilige, onontvreemdbare verworvenheid te beschouwen die enkel nog mag groeien ;)
Dat ligt nog zo simpel niet. Parkeerruimte in Aalst is schaars en deze parking is überbelangrijk, om nog maar te zwijgen van een van een van de belangrijkste in het centrum. Misschien nog een tweede oprit vanaf de Kalfstraat?

·
Oilsjteneer
1,950 Posts
^^
Een inrit ter hoogte van het huidige steegje zou me dan het meest logisch lijken.

De goede bereikbaarheid per auto is inderdaad het grootste probleem van deze parking. De straten rondom zijn grotendeels éénrichting.

·
Gezond Verstand
292 Posts
De files voor deze parking (soms tot aan rond punt De haring !) worden vooral veroorzaakt door de trage toegang tot deze parking en wanneer de parking volzet is. De trage toegang wordt veroorzaakt omdat er langs de kant Beekveldstraat maar 2 opritten zijn. Telkens stoppen, ticket nemen en openen + sluiten van de slagbomen is te traag voor 750 auto's met maar 2 toegangen. Dus dit zou moeten verdubbelen. Als de parking volzet is op topdagen dan staat het verkeer gewoon vast terwijl de pendelparking leeg staat. De verkeersbegeleiding naar de parkings die, hopelijk zo snel mogelijk geplaatst wordt, kan hier een oplossing brengen. De 'poorten' bij het binnenrijden van de Beekveldstraat zijn om te lachen, missen hun veiligheidsdoel en stroppen het verkeer. Iedereen klaagt nu over te weinig parkeerplaats in Aalst. Met de parkings (De Ridderstraat, Werf, Hopmark, Zonnestraat, pendelparking ...) is er nu meer parkeerplaats in de stad dan 10 jaar geleden, er zijn natuurllijk ook meer wagens maar toch. Ik ben zeker voorstander om van deze grote open vlakte iets mooier te maken. Een ideetje voor in de gemeenteraad Bart?

PS Ik vind de parking voor de winkels kant Hubo, een gedrocht. Moet beter kunnen.

·
Futurologist
1,561 Posts
Discussion Starter · #9 ·
De files voor deze parking (soms tot aan rond punt De haring !) worden vooral veroorzaakt door de trage toegang tot deze parking en wanneer de parking volzet is. De trage toegang wordt veroorzaakt omdat er langs de kant Beekveldstraat maar 2 opritten zijn. Telkens stoppen, ticket nemen en openen + sluiten van de slagbomen is te traag voor 750 auto's met maar 2 toegangen. Dus dit zou moeten verdubbelen. Als de parking volzet is op topdagen dan staat het verkeer gewoon vast terwijl de pendelparking leeg staat. De verkeersbegeleiding naar de parkings die, hopelijk zo snel mogelijk geplaatst wordt, kan hier een oplossing brengen. De 'poorten' bij het binnenrijden van de Beekveldstraat zijn om te lachen, missen hun veiligheidsdoel en stroppen het verkeer. Iedereen klaagt nu over te weinig parkeerplaats in Aalst. Met de parkings (De Ridderstraat, Werf, Hopmark, Zonnestraat, pendelparking ...) is er nu meer parkeerplaats in de stad dan 10 jaar geleden, er zijn natuurllijk ook meer wagens maar toch. Ik ben zeker voorstander om van deze grote open vlakte iets mooier te maken. Een ideetje voor in de gemeenteraad Bart?

PS Ik vind de parking voor de winkels kant Hubo, een gedrocht. Moet beter kunnen.
Vooral dan dat laatste, inderdaad ja!

·
Registered
94 Posts
Groen Aalst heeft al eens een idee gelanceerd voor de Keizershallen (door hen blijkbaar Keizerspoort genoemd). http://www.groenaalst.be/keizerspoort_van_kille_parking_naar_een_bruisend_stadsproject

Ik ben er zeker niet tegen. Wat meer groen en de wagens ondergronds zou inderdaad welkom zijn. Bebouwing is in zekere zin ook mogelijk. Al gaan we altijd in het vaarwater van de winterfoor komen. In ieder geval vind ik die immense parking vandaag afschuwelijk. Ik woon in de buurt en moet dat (trouwens onveilig voor voetgangers en fiets) gedrocht bijna dagelijks kruisen.

De parking aan de Hubo is inderdaad ook een ramp. Bekijk op een zaterdag eens de chaos. Ook een speelveld voor fraudeurs trouwens. Bumperkleven achter een betalende gebruiker om er gratis af te komen, de slagboom die af en toe plots in het gras ligt, etc.

·
Futurologist
1,561 Posts
Discussion Starter · #11 · (Edited)
Ik heb nog een idee gekregen voor een woontoren aan de Hopmarkt. Door die centrale ligging is een plint voor horeca en winkelruimte ideaal en kan er een woontoren van 20 hoog worden gebouwt. In het centrale gedeelte, in het midden van de winkelplint, onder de toren, zijn 2 verdiepingen voor parkeerplaats ideaal.

Dit zou dan de locatie zijn:

(http://postimg.org/image/72cl6xqtp/)

Hoofdzakelijk zou mijn idee zijn om er iets kunstzinnig van te maken zodat het structuur een landmark wordt.

·
Oilsjteneer
1,950 Posts
Kan je jouw idee even schetsen of tekenen?

Een woontoren van 20 verdiepingen zou denk ik niet passen op die plek. Het zou te veel afsteken met de herenhuizen. 10 verdiepingen lijkt me dan al wat realistischer, bijvoorbeeld zoals het torengebouw van K in Kortrijk maar dan zonder winkelcentrum. Met die hoogte zou het in Aalst ook al een 'landmark' kunnen zijn.

Het is wel zo dat met die plek veel kan gedaan worden, ook al was het maar om de Hopmarkt en het Keizersplein beter met elkaar te verbinden. Ik denk dat het in de praktijk wel niet makkelijk zal zijn om zo'n heel woonblok te kunnen opkopen en te slopen.

·
Futurologist
1,561 Posts
Discussion Starter · #14 · (Edited)

Een woontoren van 20 verdiepingen zou denk ik niet passen op die plek. Het zou te veel afsteken met de herenhuizen. 10 verdiepingen lijkt me dan al wat realistischer, bijvoorbeeld zoals het torengebouw van K in Kortrijk maar dan zonder winkelcentrum. Met die hoogte zou het in Aalst ook al een 'landmark' kunnen zijn.

Het is wel zo dat met die plek veel kan gedaan worden, ook al was het maar om de Hopmarkt en het Keizersplein beter met elkaar te verbinden. Ik denk dat het in de praktijk wel niet makkelijk zal zijn om zo'n heel woonblok te kunnen opkopen en te slopen.
De bedoeling zou zijn om het meest luxueuze appartementsgebouw van de stad daar te plaatsen. In theorie kunnen de huidige bewoners en zaken hun vestiging behouden, maar verhuizen ze naar een locatie in het luxegebouw. Tijdens de constructietijd kunnen de bewoners en zaakvoerders mee investeren en bewoners tijdelijk op hotel gaan er recht over. Het gebouw zou dan natuurlijk in recordtijd worden gebouwt met betonnen prefab-delen.

Dit is een snelle schets van de woontoren (ik weet dat ik geen sketchup genie ben en de proporties en verdiepingen kloppen ook niet, 't is alleen om een idee te krijgen):
http://postimg.org/image/vdtiw8rrb/
Nu nog iemand die het zou zien zitten om mijn idee verder te willen uitwerken in sketchup, want ik ben hier geen held in...
PS: ik ben een fan van organische architectuur en zou dat eigenlijk prefereren in dit idee.

·
Moderator
12,770 Posts

Of het zou afsteken tegen de herenhuizen of niet hangt niet af van hoeveel verdiepingen de bovenbouw telt, maar van de schaal en materialiteit van de plint. Als de plint goed aansluit met de omliggende herenhuizen (niet te massief, met vergelijkbare kroonlijsthoogte, een ritmische uitwerking van de gevel in harmonie met de context,...), dan maakt het niet uit of er boven die plint een blok van 5, 10, 15, 25... bouwlagen staat.

Voor de hoogte van de bovenbouw moet je dus niet kijken naar de omliggende herenhuizen. Wat wel relevant is, is de bezonning van de omgeving, en dan vooral van de Hopmarkt zelf. Daar denk ik dat het schoentje misschien wel knelt: het bouwblok ligt ten zuidwesten van het plein, waardoor het eigenlijk op het belangrijkste moment van de dag, de zon van een stuk van het plein zou weghouden.

·
Oilsjteneer
1,950 Posts
Wat wel relevant is, is de bezonning van de omgeving, en dan vooral van de Hopmarkt zelf. Daar denk ik dat het schoentje misschien wel knelt: het bouwblok ligt ten zuidwesten van het plein, waardoor het eigenlijk op het belangrijkste moment van de dag, de zon van een stuk van het plein zou weghouden.
Inderdaad, zelfs de huidige bebouwing vormt in de wintermaanden al voor veel schaduw. Een gebouw van 10 verdiepingen zou tijdens die periode vanaf 14 à 15u voor een permanente schaduw zorgen. Enkel tijdens de zomer zou het meevallen van schaduw, op voorwaarde dat het gebouw zoveel mogelijk geplaatst is naar het Keizersplein toe en dat het niet te breed is.

Onderstaande video is een poging om aan te tonen dat een kleine toren wel mogelijk is wanneer die zover mogelijk van de Hopmarkt staat, zonder dat het een grote schaduw schaduw werpt over het plein. (Beelden van 1 april).
Het gebouw en de plint zijn uiteraard snel ineen geflanst, zonder enige details :)...

http://imageshack.us/clip/my-videos/811/lnqsweqqihhlalmdyegaqp.mp4/

·
Futurologist
1,561 Posts
Discussion Starter · #17 · (Edited)
Inderdaad, zelfs de huidige bebouwing vormt in de wintermaanden al voor veel schaduw. Een gebouw van 10 verdiepingen zou tijdens die periode vanaf 14 à 15u voor een permanente schaduw zorgen. Enkel tijdens de zomer zou het meevallen van schaduw, op voorwaarde dat het gebouw zoveel mogelijk geplaatst is naar het Keizersplein toe en dat het niet te breed is.

Onderstaande video is een poging om aan te tonen dat een kleine toren wel mogelijk is wanneer die zover mogelijk van de Hopmarkt staat, zonder dat het een grote schaduw schaduw werpt over het plein. (Beelden van 1 april).
Het gebouw en de plint zijn uiteraard snel ineen geflanst, zonder enige details :)...

http://imageshack.us/clip/my-videos/811/lnqsweqqihhlalmdyegaqp.mp4/
tof om te weten dat mijn "ontwerp" daar al juist zat:lol:

·
Registered
228 Posts
Ik hoop ooit nog mee te maken (al zal het wel utopie zijn) dat de ouden dender opnieuw wordt getrokken, en waardoor het eiland chipka een uniek woongebied wordt in het centrum van de stad. (Uiteraard op voorwaarde dat er dan voor Syral een alternatief bestaat zodat we geen tewerkstelling verliezen, door een herlocalisatie bijvoorbeeld)

·
Oilsjteneer
1,950 Posts
Ik hoop ooit nog mee te maken (al zal het wel utopie zijn) dat de ouden dender opnieuw wordt getrokken, en waardoor het eiland chipka een uniek woongebied wordt in het centrum van de stad. (Uiteraard op voorwaarde dat er dan voor Syral een alternatief bestaat zodat we geen tewerkstelling verliezen, door een herlocalisatie bijvoorbeeld)
Mooie visualisatie. Zelf getekend?

Deze plek blijft inderdaad dé droomlocatie in Aalst om een grootschalig project op poten te zetten.
Jammer dat men destijds de oude dender gewoon heeft toegesmeten en ook eigelijk een beetje dat heel het eiland Chipka gedurende de 20ste eeuw geleidelijk werd ingepalmd door fabrieksgebouwen.
Enkele foto's van toen tonen dat er hier en daar mooie herenhuizen stonden langs de kant van de Dender.

Syral is wel één van de belangrijkere werkgevers hier in Aalst. Gezien het aantal m² dat men nu nodig heeft, lijkt het me weinig waarschijnlijk dat een herlocalisatie op het Aalsters grondgebied mogelijk zou zijn?

1 - 20 of 118 Posts