Skyscraper City Forum banner

welke route lijkt het leukst?

• 1 door sjiek dorp / dwars door de stad / naar jaren 60 flats in de betuwe

Votes: 3 20.0%
  • 3 weer sjiek dorp / suffe omweg station / heuvels op naar ziekenhuis

Votes: 5 33.3%
  • 5 de metro van arnhem! om de 5 of 6 minuten

Votes: 2 13.3%
  • 7 lijkt wel zwitserland! en zoeft langs gelredome

Votes: 5 33.3%
1 - 20 of 32 Posts

·
Helder
2,689 Posts
Ik ben te onbekend met Arnhem om te stemmen. Welke steden in NL hebben eigenlijk trolleybussen? Alleen Arnhem?

·
Banned
7,712 Posts
Discussion Starter · #13 ·
lijn 1 was de 'elitelijn' rechttoe rechtaan door Oosterbeek, Arnhem en Velp. Nu kronkelt 3 over de heuvels bij het ziekenhuis en zoeft dan over Velperweg naar de oostrand van Velp, makkelijk sturen iig :happy:

CBorg
Ik heb niet echt goede foto's van een trolley op de Middenweg, Geitenkamp gezien maar daar is de helling 'Zwitsers'!

Lijn5 is het meest 'urban' denk ik.

Volgend jaar worden lijnen doorgetrokken naar het station Arnhem-Zuid; naar de retro vinex in Schuytgraaf.

In lijn 7 is je euro het meest waard; van bijna in Rozendaal naar bijna in Bemmel, €1!

·
kejje nagaan!
5,062 Posts
Helaas ben ik zo goed als totaal onbekend in Arnhem, en heb ik de trolleybus nog nooit gehad. Ja, toen ik jaren geleden (volgens mij 1987 of 88) met de basisschool naar Burgers Dierenpark ging, heb ik daar in de buurt wel een paar trolleybussen gezien, van die oude, afgeleid van de bekende standaard streekbus die overal in Nederland te zien was. Stemmen kan ik dus (nog) niet. Maar voor hen die wel bekend zijn met deze stad: en die net als ik van lijnenkaarten houden: dit is het netwerk (afkomstig van Wikipedia)

Over trolleybussen gesproken, weet iemand hoe het zit met de plannen van Almere, om zijn netwerk van vrije busbanen (de 'Maxx') binnen enkele jaren om te vormen tot trolleybusnetwerk?

·
pazfoto.nl
867 Posts
@Mojito, ik zou het erg raar vinden als Almere een Trolleynetwerk zou aanleggen.
Deze vorm van stil en mileu vriendelijk bussen zal binnenkort (10 a 20 jaar) niet meer de Schoonste manier zijn.
Bussen zullen op waterstof(waar al veel mee getest word) rijden of weet ik veel welke andere manier op dat moment wordt de trolley qua onderhoud gewoon veels te duur.

De trolleybus hoort gewoon bij Arnhem!

Arnhem heeft trouwens het grootste trolley netwerk van de wereld!

·
Fan van de Neudeflat
2,499 Posts
Bussen zullen op waterstof(waar al veel mee getest word) rijden of weet ik veel welke andere manier op dat moment wordt de trolley qua onderhoud gewoon veels te duur.
Veel steden vinden trolleybussen nu al te duur. De afgelopen 10 jaar zijn er gigantisch veel trolleynetwerken verdwenen.

Arnhem heeft trouwens het grootste trolley netwerk van de wereld!
Die vier lijntjes? Daar geloof ik niets van. In veel Oost-Europese steden zijn netwerken met soms tientallen lijnen, die tot ver in de buitenwijken komen. Moskou bijvoorbeeld.

Ergens op de Krim is trouwens een heel erg lange trolleybuslijn tussen twee steden, ik geloof Yalta en Sebastopol. Die is iets van 50 kilometer lang.

·
kejje nagaan!
5,062 Posts
@ SMartijn

ben ik helemaal met je eens, de brandstofcel heeft de toekomst, ik had zelfs ergens gelezen dat ook Arnhem over een jaar of tien, twintig zijn trolleynet zou kunnen heroverwegen, als waterstof een succes wordt...

Wat Almere betreft, ik had een paar jaar geleden van het plan gehoord (ik geloof in een lokale krant) en deze site vertelt er meer over, maar die ziet er eerder uit als zijnde een plannetje/proefballonnetje/wild ideetje van een bepaalde politicus/partij (CDA Almere) dan dat het echt een officieel plan van de gemeente is...

·
arnhmember
1,490 Posts
Leuke topic, mooie plaatjes. Van Lijn 1 maak ik het meest gebruik, ook wel eens in zijn totale lengte. Mijn moeder woont in Oosterbeek, mijn vader net achter de dijk te Huissen, drie stappen achter het Duifje:)

·
Registered
2,152 Posts
Mojito said:
Over trolleybussen gesproken, weet iemand hoe het zit met de plannen van Almere, om zijn netwerk van vrije busbanen (de 'Maxx') binnen enkele jaren om te vormen tot trolleybusnetwerk?
Van dit idee heb ik al jaaaren niets meer gehoord en zou ook (zie bovenstaande reacties) een stom plan zijn.
Wel zijn de busbanen zo aangelegd dat ze in de toekomst makkelijk om te bouwen zijn tot (snel)trambanen. Dit gaat actueel worden wanneer de reistijden vanuit de wijken naar het centrum te lang worden en als het reizigersaanbod te groot wordt.

1 - 20 of 32 Posts