SkyscraperCity banner
1 - 20 of 20 Posts

·
scentless apprentice
150 Posts
Discussion Starter · #1 · (Edited)
Zaterdag 13 mei heeft Hearts de beker na 8 jaar weer eens gewonnen en vandaag (14 mei) en der waren zo'n 250.000 mensen langs de weg
hier wat foto's die ik even genomen heb van de stad en de mensen)
--------
(01 - Cockburn street)

(02 - Cockburn street 2) (was opweg maar het stadhuis en om een AD te kopen ;) )

03 - Opkomst spelers

04 - spelers op de bus

05 - nogmaals de spelers

06 - nog 1 keertje

07 - op weg het centrum in

08 - in achtervolging van de bus

09 - naar The Mound

10 - even richting calton hill kijken

11 - mensen die een sluiproute nemen

12 - The Mound

13 - The Mound 2

14 - meer mensen onder weg

15 - op weer naar tynecastle (stadion)

16 - Princess Street

17 - Kasteel

18 - Haymarket (ps..der staat HEARTS op de jongetjes vlag,niet Fart ;) )

19 - (geen voetbal plaatje maar net buiten het centrum waar me familie in de buurt woont)

----------

dat waren ze,sorry als de kwaliteit slecht is maar ik heb de resize optie gekozen via imageshack omdat ik nog geen fatsoenlijke foto programma op me laptop heb,maar ja..hopelijk vinden jullie het nog leuke fotos

groetjes vanuit scotland :cheers:

·
Registered
1,979 Posts
Prima stad om te zijn lijkt me zo, zeker met zo'n feestje. De buurt waar je familie woont doet nogal troosteloos aan, hoop voor de schotten dat ze niet allemaal zo wonen. En foto 18, daar zit toch wel een luchtje aan...

·
|/|/|\/|
7,721 Posts
Tsja, tsja, tsja, ik weet het niet. Zelfs als er feest is in zo'n typisch Schotse stad lijkt het om een begravenis te gaan, zo triest is het aanblik. Aan de ene kant een bijzonder mooie stad, aan de andere kant ook niet.

·
|/|/|\/|
7,721 Posts
Natuurlijk hangt het ook af van hoe je het bewerkt en uiteindelijk presenteert. Heel vaak vallen foto's slecht uit als ze te groot geplaatst worden. Ik geef je graag een voorbeeld van bewerking + presenteren:

Eerst:

Nu:

·
scentless apprentice
150 Posts
Discussion Starter · #11 ·
Lichtstad said:
Natuurlijk hangt het ook af van hoe je het bewerkt en uiteindelijk presenteert. Heel vaak vallen foto's slecht uit als ze te groot geplaatst worden. Ik geef je graag een voorbeeld van bewerking + presenteren:

da's zeker een mooi verschil,maar ja zoals ik zei..ik heb nog geen echte foto bewerkings programma op me laptop zitten,alleen een standaard programma die bij de printer zat..welke programma heb jij gebruikt ?

·
Registered
441 Posts
Doveling said:
Edinburgh is een prachtige stad, maar die grijze lucht is daar nog 100 keer hardnekkiger dan hier.Ben ik toch blij dat ik hier zit........
Na een jaartje (september 2005-tot nu) hier te hebben gezeten moet ik zeggen dat het weer me hier alleszins meevalt... dat komt ook doordat Edinburgh aan de oostkust ligt, aan de westkust is letterlijk drie keer zo veel regen. In Glasgow regent het echt bijna altijd.
Wat me hier vooral opvalt is hoe wisselvallig het weer is. In Nederland kan je er meestal wel vanuit gaan dat als het 's ochtends grijs is, het 's avonds ook zo is. Hier heb je, ook in de winter, heel vaak heldere dagen, die echter een uur later weer door dikke wolken en plenzende regen worden vervangen, en omgekeerd. De combinatie regen-zon veroorzaakt hier ook vaak schitterende regenbogen. Enfin, ook op een zonnige dag ga ik nooit zonder een jas in mijn tas de deur uit.
Tot slot moet opgemerkt worden dat ik de zomer de dagen hier langer zijn dan in Nederland. :) Het Edinburgh festival is dan ook meestal een zonnige aangelegenheid.

Dat Edinburgh toch erg grijs is, komt niet door het weer, maar door de gebouwen. Traditioneel wordt hier alles in dezelfde grijze natuursteen uitgevoerd. Ook nieuwbouwprojecten vaak, door welstandsregels en door het conservatisme op architectuurgebied wat de Britten van oudsher hebben: wilde continentale stijlen als barok/rococo en art nouveau zijn hier nooit echt doorgedrongen, maar de strenge tempel-achtige neoclassicistische stijlen (ook zichtbaar op de foto's) vind je overal. Laatst was er nog een documentaire op de BBC waarin geklaagd werd over de conservatieve architectuur in de nieuwbouwwijken hier; en passant werden IJburg en Ypenburg de hemel in geprezen!

Daarnaast is alle bestrating OOK grijs hier, en staan er nergens bomen langs de straten. Natuurlijk zijn er wel schitterende parken en is er in privetuinen veel groen, maar het idee van het met bomen omzomen van stadswegen is hier nauwelijks bekend.

·
scentless apprentice
150 Posts
Discussion Starter · #13 ·
Lichtstad said:
Tsja, tsja, tsja, ik weet het niet. Zelfs als er feest is in zo'n typisch Schotse stad lijkt het om een begravenis te gaan, zo triest is het aanblik. Aan de ene kant een bijzonder mooie stad, aan de andere kant ook niet.
oh enne,triest is edinburgh zeker niet..tuurlijk zijn der slechte buurten maar ja noem mij maar eens een stad waar dat niet zo is.Als het eens goed weer is (en dat is zeldszaam ;) ) zal ik eens wat meer foto's nemen van iets minder bekende buurten zoals Gorgie,Dalry,Leith en nog meer

·
scentless apprentice
150 Posts
Discussion Starter · #14 ·
Maartinho said:
Na een jaartje (september 2005-tot nu) hier te hebben gezeten moet ik zeggen dat het weer me hier alleszins meevalt... dat komt ook doordat Edinburgh aan de oostkust ligt, aan de westkust is letterlijk drie keer zo veel regen. In Glasgow regent het echt bijna altijd.
Wat me hier vooral opvalt is hoe wisselvallig het weer is. In Nederland kan je er meestal wel vanuit gaan dat als het 's ochtends grijs is, het 's avonds ook zo is. Hier heb je, ook in de winter, heel vaak heldere dagen, die echter een uur later weer door dikke wolken en plenzende regen worden vervangen, en omgekeerd. De combinatie regen-zon veroorzaakt hier ook vaak schitterende regenbogen. Enfin, ook op een zonnige dag ga ik nooit zonder een jas in mijn tas de deur uit.
Tot slot moet opgemerkt worden dat ik de zomer de dagen hier langer zijn dan in Nederland. :) Het Edinburgh festival is dan ook meestal een zonnige aangelegenheid.

Dat Edinburgh toch erg grijs is, komt niet door het weer, maar door de gebouwen. Traditioneel wordt hier alles in dezelfde grijze natuursteen uitgevoerd. Ook nieuwbouwprojecten vaak, door welstandsregels en door het conservatisme op architectuurgebied wat de Britten van oudsher hebben: wilde continentale stijlen als barok/rococo en art nouveau zijn hier nooit echt doorgedrongen, maar de strenge tempel-achtige neoclassicistische stijlen (ook zichtbaar op de foto's) vind je overal. Laatst was er nog een documentaire op de BBC waarin geklaagd werd over de conservatieve architectuur in de nieuwbouwwijken hier; en passant werden IJburg en Ypenburg de hemel in geprezen!

Daarnaast is alle bestrating OOK grijs hier, en staan er nergens bomen langs de straten. Natuurlijk zijn er wel schitterende parken en is er in privetuinen veel groen, maar het idee van het met bomen omzomen van stadswegen is hier nauwelijks bekend.

Dat is zeker waar,zoals de gezegde gaat 'In scotland beleef je alle 4 jaar getijden in 1 dag' enne waar in edinburgh woon je ? ik woon in de Corstorphine buurt

284 Posts
Altijd leuk om foto's van die mooie stad te zien! Door het gebruik van die bouwstenen en het druilerige weer lijkt het een grauwe stad maar dat is het zeker niet! Ik ben er 1x geweest but I fell in love with that city!

En noem mij een voetbalclub met een mooiere naam dan The Hearts of Midlothian!

·
Registered
441 Posts
mahavira said:
Dat is zeker waar,zoals de gezegde gaat 'In scotland beleef je alle 4 jaar getijden in 1 dag' enne waar in edinburgh woon je ? ik woon in de Corstorphine buurt
Marchmont, grote studentenflat grenzend aan de Bruntsfield Links (=golfbaan in de stad!) / Meadows. Helaas zit mijn kamer aan de verkeerde kant, dus geen uitzicht op kasteel/Arthur's Seat, maar een blik op Warrender Park Crescent. Ook mooi een straatje, heel Marchmont is schitterend met lange aangesloten Victoriaanse huizenblokken.
Zit er overigens nog maar een weekje of 2, dan remigreer ik weer. Ik schrijf hier mijn scriptie, en het is nog wel even aanpoten de laatste week. Als studieontwijkend gedrag kijk ik geregeld op dit forum.

·
|/|/|\/|
7,721 Posts
@ mahavira

1. Ik heb Photoshop gebruikt. Maar er zijn ook zat simpelere fotobewerkingsprogramma's waar niet alles op zit, maar wel alles wat je zo nodig hebt om je foto's snel en vooral simpel te bewerken. Vaak zitten deze programma's bij de software van je camera, moet je maar eens na kijken.

2. Ik geloof best dat Edinburgh een erg leuke stad is hoor! Heb ook wel wat met Britse steden, ze ademen allemaal een aparte sfeer uit. Een Schots muziekje op de achtergrond en ik zie me daar al zitten. Lijkt me zeker mooi om te bezoeken. Maar, als inwoner leek het me zo'n trieste stad, alles heeft een, tja, grauwe aanblik. En dat komt inderdaad alleen door de kleur van de gebouwen. De bouwwerken zelf zijn opzich wel aardig.

En leuk dat er 2 HHF'ers in Edinburgh zitten! :cheers:

·
Registered
5,054 Posts
Had je niet over die Schotse koppen heen kunnen fotograferen? Hoe staat het met de restauratie van die afgebrande monumenten, ook aan The Royal Mile meen ik.

www.irfanview.com is simpel dus snel en goed, ook geschikt voor audio!

Ik heb de finale gevolgd op 5live, steeds dat vermelden van de jonkies die in Gretna trouwen kwam op een gegeven moment de keel uit :D

·
Registered
441 Posts
Bikkel said:
Had je niet over die Schotse koppen heen kunnen fotograferen? Hoe staat het met de restauratie van die afgebrande monumenten, ook aan The Royal Mile meen ik.
Dat vlot nog niet zo; de afgebrande panden zijn gesloopt maar in het gat gebeurt nog nix. Het schijnt dat eind 2005 er wel een projectontwikkelaar in geslaagd is om alle voormalige eigenaars uit te kopen; tot voor kort konden die het maar niet eens worden over herbouw, vandaar dat het al zo lang duurt.

De faculteit informatica van de universiteit brandde destijds ook af, inc. robotjes en bibliotheek. Informatica krijgt nieuwbouw bij de rest van de campus op George Square. Weinig creatieve architectuur maar beter dan de parkeerplaats die het eerst was:

Iemand hier in mijn klas beweerde overigens dat ze nog een e-mail van de universiteit uit 2002 in haar archief had waarin iets stond als "BRAND! Verlaat het pand NU!". De enige manier om de nerds bij informatica te waarschuwen, blijkbaar. :)

1 - 20 of 20 Posts