SkyscraperCity Forum banner

Feyenoord Café

751336 Views 8563 Replies 205 Participants Last post by  Topaas
Om de discussie in het draadje van het stadion niet al te veel te vervuilen begin ik hier maar een draadje waar we de toekomst en de prestaties van Feyenoord goed kunnen bespreken met elkaar.

Er worden veel zaken flink door elkaar heen gebruikt. Fijn zou zijn als mensen kunnen verwijzen naar feiten als feiten te melden zijn. Speculeren is natuurlijk ook gewoon leuk en aardig, maar af en toe een linkje naar een andere site is wel zo fijn.

Hoe groot is de schuld nu echt op dit moment. Ik heb alles tussen de 25 en 40 miljoen al vernomen, maar weet het antwoord ook niet.

Laatste bericht hierover

'Feyenoord voor even uit problemen dankzij investeerder'
Uitgegeven: 22 september 2010 14:23
Laatst gewijzigd: 22 september 2010 14:47
AMSTERDAM - Feyenoord heeft de liquiditeit voor dit seizoen veilig weten te stellen dankzij een deal met een internationale investeringsmaatschappij.

© ANP
De financieel geplaagde club heeft volgens Voetbal International langs die weg recentelijk de beschikking gekregen over ruim tien miljoen euro.
Daarmee kunnen deze voetbaljaargang in elk geval de salarissen en rekeningen worden betaald.

Woordvoerder Raymond Salomon wil het bericht namens Feyenoord desgevraagd niet bevestigen. ''Wij doen nooit uitspraken over eventuele investeerders waarmee we zaken doen'', zegt hij tegenover NUsport.
''Ik kan wel zeggen dat wij geen nieuwe leningen aangaan. Dat mag ook niet eens volgens het plan van aanpak van de KNVB.''
Herfinanciering
Het lijkt er daarom op dat de bewuste investeringsmaatschappij een oude lening tegen voor Feyenoord gunstigere voorwaarden heeft overgenomen.
''We kijken wel naar herfinanciering. Stel dat we voor een lening waarvoor we nu 8 of 9 procent rente betalen, ergens anders maar 4 of 5 procent kwijt zijn, dan kan het verstandig zijn dat over te zetten.''
Salomon spreekt met klem de verhalen tegen dat het onder curatele staande Feyenoord een nieuw plan van aanpak moet indienen bij de KNVB. ''Dat is totale onzin. We zitten op schema met de sanering.''
Nieuwe Kuip
Een andere meevaller voor de club uit Rotterdam-Zuid is dat Stadion De Kuip BV een lening van anderhalf miljoen euro krijgt om de plannen voor een nieuwe Kuip verder uit te werken.
RTV Rijnmond meldt woensdagmiddag dat een meerderheid van de Rotterdamse gemeenteraad hiermee akkoord is gegaan.
© NUsport/Daan Smink

http://www.nu.nl/sport/2339380/feyenoord-even-problemen-dankzij-investeerder.html

Als er nog mensen zijn die ideeën hebben over hoe Feyenoord wel te redden is dan hoor ik dat als fanatiek aanhanger ook graag. Ik begin ondertussen een beetje somber te worden en heb wel goed nieuws nodig.
1 - 20 of 8564 Posts
Been nu wegsturen kost je als club alleen maar extra geld, en de prestaties zullen er niet door verbeteren. Dat Been wat kan heeft hij wel bewezen bij NEC en vorig jaar bij Feyenoord toen hij met een matige ploeg toch netjes bij de eerste 5 kwam. Dat zie ik dit jaar niet meer gebeuren, mede omdat Gio gestopt is.

Feyenoord heeft een gigantisch financieel probleem. Maar RotterdamA maakt zich meer druk over de trainer...
Ik ga me toch langzamerhand ook druk maken om de trainer. Heb toevallig net in het voetbal café daar iets over geschreven.

'Het komt nooit meer goed met Feyenoord', dat zijn woorden van een maat van me een jaar of 2 geleden. Ik ben bang dat hij gelijk gaat krijgen.
De enige redding en ik weet, het is vloeken in de kerk. Is je ziel verkopen aan één of andere enorm rijke sjeik of rus, als die überhaupt daar in willen trappen. Met een miljoen of 150 heb je een begin en kun je misschien weer meedoen in de NL top.
Vanuit mijn bronnen "meen ik te weten" dat de schuld nu € 36 miljoen bedraagt, € 21 miljoen daarvan is rentedragend. Die schuld loopt dit seizoen nog op met ongeveer 2,5 miljoen. Met de KNVB was volgens mij afgesproken een stijging van ongeveer een miljoen, dus hier kan een issue liggen dat door een financierder (donateur) moet worden opgelost.

Ondanks alle bezuinigingen drukken de salarissen van Gert-Jan Verbeek, Van Bronckhorst, Makaay, Hofland, De Cler en Landzaat nog te zwaar op de begroting. Zeker nu de inkomsten vanuit de business en de seizoenkaarten dit jaar tegenvallen. Vandaar het grotere bedrag voor de oplopende schuld, want zaken als een groepsfase Europa League kwalificatie waren niet begroot.

De salarissen van voornoemde trainer en spelers drukken nog steeds op de begroting (en vorig jaar ook nog Henk Timmer voor 100%) omdat Feyenoord met die spelers betalingsregelingen heeft afgesloten over een uitgesteld deel van de contractuele vergoeding waarop ze recht hadden/hebben gedurende hun contractperiode bij Feyenoord. Zo werden de liquide middelen niet onder een dermate zware druk geplaatst dat dit tot niet nagekomen verplichtingen richting het CFK van de KNVB zou leiden. Dat had onherroepelijk een puntenaftrek tot gevolg gehad.

Het is duidelijk dat Feyenoord onder Peter Bosz (en Van den Herik, Kerkum, Vogelzang en de nu nog steeds zittende financieel directeur Onno Jacobs) contracten heeft afgesloten die op tenminste twee kwalificaties voor de CL in 4 jaar waren gebaseerd. En daarbij had men dan nog ver moeten komen ook, zodat de veel vettere inkomsten uit de tweede ronde van de CL de zaak echt hadden kunnen financieren. Onbegrijpelijk. Peter Bosz zei laatst dat hij het dossier Feyenoord had afgesloten 1 dag nadat hij was teruggetreden. Maar hij heeft de club tenminste 5 jaar terug geworpen waar andere clubs (nog) vooruit gaan. :bash:

Eric Gudde is na een uitgebreide selectieprocedure namens de Raad van Commissarissen benoemd als Algemeen Directeur, maar ook als het bestuurlijke gezicht van Feyenoord naar buiten toe. Daarbij is ingecalculeerd dat hij in deze extreem moeilijke periode als Kop van Jut zou gaan fungeren. Je moet het maar willen. En mede daarom zie je persvoorlichter Raimon Salomon ook eigenlijk niet of nooit in beeld. Ook de andere leden van de directie zie je niet, op uiteraard Leo Beenkhakker na. Ook dat is een bewuste keuze geweest van de RvC en de directie.

Het moet werkelijk enorm frustrerend zijn als bestuurder om de schuld bij de BVO te zien oplopen terwijl er al zoveel op vrijwel alles bezuinigd is. Het is dan ook ongelofelijk dat de verantwoordelijke personen van toen op een dermate schaal Russische Roulette met mogelijke, maar hoogst onzekere inkomsten, gekoppeld aan 100% zekere uitgaven, hebben gespeeld. :bash:

Die puinhoop wordt nu (eindelijk) opgeruimd, maar op zijn vroegst volgend seizoen wordt er pas een 0-begroting bereikt. Dit is volgens mij ook in het saneringsplan met de KNVB afgesproken, alhoewel ik daarvan de details niet ken. Die zijn volgens mij ook niet openbaar gemaakt.

In de tussentijd moet de jeugd, gesteund door de ervaren krachten die er nog zijn (ook in de trainersstaf) de kar trekken. Dat daarbij Fernandez weer 9 maanden weg is, en ook Tomasson het eerste half jaar nu gaat missen, is daarbij een enorme tegenslag. Maar goed, die kunnen we er ook nog wel bij hebben.

De talenten moeten doorgroeien naar een (zeer) acceptabel niveau zodat ze daarna voor aardige prijzen verkocht kunnen worden. Grote klappers zal Feyenoord daarbij niet maken, maar daarvan moet mede de schuld afbetaald gaan worden. Tot die tijd zal de eenwording van Feyenoord vooral op het operationele vlak gaan gebeuren, omdat nu nog te vaak identieke afdelingen bij de club, het stadion en de amateurs langs elkaar heen (schijnen te) werken.

De financiën worden pas samengevoegd als de puinhopen bij de BVO echt onder controle zijn, waardoor de club weer in categorie II van de KNVB kan worden ingedeeld. Categorie II staat voor zorgelijk, maar curatele is niet meer noodzakelijk. Toch moet men ook dan jaarlijks 2 keer de financiële staat aan de KNVB presenteren.

Wegsturen kan Feyenoord nu al helemaal niemand. Daarvoor is absoluut geen geld meer beschikbaar. En afkoopsommen zijn er al veel te veel betaald de laatste jaren. Dus zullen we moeten roeien met de riemen die we hebben.

Er is gelukkig heel veel goede jeugd, maar die worden uiteraard niet allemaal toppers. Er zit echter achter de talenten die nu bij Feyenoord 1 en Excelsior 1 zijn, ook weer een hele goede generatie bij de (nu) A1 en B1-teams. Gekoppeld aan een betere financiële situatie in de toekomst, en direct uitzicht op een nieuw stadion waar nu al bedrijven zich financieel aan willen verbinden (die uiteraard ook weer wat daarvoor terug zullen verlangen), moet Feyenoord er weer bovenop komen.

Met name de aanpak die FC Twente heeft gevoerd voor- en nadat men naar het nieuwe stadion is verhuisd, is daarbij een voorbeeld en een graadmeter. Toegegeven, daar had men niet een dergelijk grote schuldenlast en is er ook gemeentelijke steun geweest, maar uiteindelijk heeft men na 10 jaar werken op eigen kracht de top in NL bereikt. Bij Feyenoord is de schuld dan wel een nadeel, maar de grootte en koopkracht van de potentiële achterban, en het reeds hebben van een groot stadion (met helaas beperkte commerciële potentie) is een voordeel t.o.v. de situatie destijds bij FC Twente. AZ is uiteraard een slecht voorbeeld omdat daar veel door één grote financierder is betaald en georganiseerd.

Dus uiteindelijk is er zeker hoop voor Feyenoord, maar de komende jaren speelt men in de middenmoot met af en toe een uitschieter naar boven, zoals vorig seizoen. Kijk je naar de klasseringen van Feyenoord de laatste jaren is plaats 7 min of meer het gemiddelde. En daar zal het nog wel 2-3 jaar bij blijven. Daarna kan men in stappen weer naar de NL top (2015-2017), zeker gestimuleerd door het nieuwe stadion. En daarna is alles weer mogelijk, van succes tot deceptie. En wie weet hoe het Europese Voetbal er uit gaat zien als de UEFA werkelijk eens de mega-schulden van de buitenlandse topclubs aan de kaak gaat stellen. Dus er kan in een paar jaar een boel veranderen.
See less See more
Uiteraard. Hoe lang de tunnel ook moge zijn, en het gebrek aan orientatie waar Feyenoord zich nu dan in die tunnel bevindt moet je ook het opportunisme wat altijd inherent is aan voetballerij af en toe de rug toe keren. De achterstand die er momenteel is op clubs als Twente is Ajax is structureel gebleken en dat is een keiharde realiteit. Echter, er zijn ook bepaalde structurele kwaliteiten die je dan ook niet mag negeren.

- Feyenoord heeft de beste jeugdopleiding van Nederland en een van de beste van de wereld. Dit is geen enkele grootspraak, kijk de resultaten (en jeugdinternationals) er maar eens op na, de regio Rotterdam herbergt blijkbaar opmerkelijk veel voetbaltalent, alhoewel er ook op jongere leeftijd gescout wordt natuurlijk. Doe het van mijn part af als een cliche, maar dit is echt de basis waarop Feyenoord moet gaan bouwen.

- Het huidige Feyenoord 1 is piepjong en daar zit absoluut nog rek in. Zonder Rob van Dijk in het doel was de gemiddelde leeftijd van Feyenoord zondag in de klassieker 20,6 jaar geweest. Laten we stellen dat het gemiddelde Nederlandse talent rond zijn 25ste richting het buitenland mogen we vaststellen dat er zeker nog een paar jaar verbetering inzit waar Feyenoord zichtbaar van kan leren.

- Feyenoord heeft een grote achterban. Discussies over wie nou de grootste is in Nederland lopen altijd vast op een definitiekwestie, punt blijft dat een hoop mensen het aan het hart gaat wat er nu met deze club gebeurt. Continuïteit in het beleid (ik ben dan ook absoluut geen voorstander van protesten bij het Maasgebouw momenteel) kunnen een hoop mensen over de streep trekken om eens wat geld in de club te steken. Beenhakker zal daar een niet onbelangrijke rol in spelen. De man is een vakman pur sang.

Natuurlijk, zeker na gisteravond is het heel verleidelijk om mee te gaan in de zwartgalligheid van de huidige situatie van Feyenoord maar daarvoor is deze club veel te mooi. Een realistische en dus sombere blik over het huidige zieltogende bestaan mag, maar dat mag nooit doorslaan naar notoire doemdenken.
See less See more
@ Epa

Mooie uitgebreide uiteenzetting. Je mist nog 1 ding, en dat is dat (een deel van) de supporters de afgelopen jaren ook veel kapot heeft gemaakt voor de club. Boete op boete voor ongeregeldheden, wedstrijden zonder publiek en zelfs een jaar uitsluiting van Europees voetbal. Alles bij elkaar loop je daardoor vele miljoenen euro's mis. En dan tel je nog niet mee dat door dit soort 'hooligans' ook nog eens vele potentiële sponsors afhaken. Van je eigen achterban moet je het maar hebben... Het feit dat dit soort dingen bij Twente niet of nauwelijks gebeuren is mede bepalend voor het succes daar.

Feyenoord zou er dus goed aan doen om zelf ook veel harder in te grijpen tegen randdebielen in het stadion.
De talenten moeten doorgroeien naar een (zeer) acceptabel niveau zodat ze daarna voor aardige prijzen verkocht kunnen worden. Grote klappers zal Feyenoord daarbij niet maken, maar daarvan moet mede de schuld afbetaald gaan worden.
Zonder goede en ervaren spelers in je selectie, waarvan deze jonge jongens iets kunnen leren en of opsteken, worden ze waarschijnlijk niet veel beter!
Kijk maar naar van Persie, Kalou en Kuyt. Die zijn beter geworden door goede spelers om hun heen. Feyenoord kan geen (goede) spelers aantrekken. Daarom zie ik ze ook niet veel beter worden. Dat betekent weer dat je ze niet voor het gewenste bedrag kan verkopen, omdat ze gewoon weg niet goed genoeg zijn. Leuke en aardig die goede jeugdopleiding, maar Feyenoord heeft nog nooit eigen spelers voor veel verkocht. Ook niet in goede tijden, dus laat staan in slechte tijden. Nee, ik heb er geen vertrouwen meer in. Alleen een smak geld kan ons nog redden om weer mee te doen met de "grote" jongens!
@ Epa

Mooie uitgebreide uiteenzetting. Je mist nog 1 ding, en dat is dat (een deel van) de supporters de afgelopen jaren ook veel kapot heeft gemaakt voor de club. Boete op boete voor ongeregeldheden, wedstrijden zonder publiek en zelfs een jaar uitsluiting van Europees voetbal. Alles bij elkaar loop je daardoor vele miljoenen euro's mis. En dan tel je nog niet mee dat door dit soort 'hooligans' ook nog eens vele potentiële sponsors afhaken. Van je eigen achterban moet je het maar hebben... Het feit dat dit soort dingen bij Twente niet of nauwelijks gebeuren is mede bepalend voor het succes daar.

Feyenoord zou er dus goed aan doen om zelf ook veel harder in te grijpen tegen randdebielen in het stadion.
Om te beginnen doet Feyenoord er alles aan om de fanatieke supporters de Kuip uit te werken dus wat dat betreft hebbie je zin al.

Verder ben je bepaald niet op de hoogte. Ook bij twente (en zeker in europees verband) zijn er x op x ongeregeldheden. De boetes waar je het over heb waren rond de 25000 euro. Peanuts in het hedendaagse voetbal. Vraag maar es aan de heren grootverdieners hoe lang ze daar over moesten doen om dat bedrag bij elkaar te sparen. Er is 1 wedstrijd geweest waar de gele zijde niet mocht worden verkocht. Dat ging om een wedstrijd in de eerste ronde van de EL. Een wedstrijd die nooit uitverkocht is dus alle mensen die normaal op geel zaten konden nu ergens anders gaan zitten. Als laatste heb Feyenoord alleen door eigen (wan)prestaties op het veld niet mee gedaan aan europees voetbal. Daar hadden de supporters niks mee te maken.Wel zijn we er na de wedstrijd in Nancy voor de rest van het toernooi uit gegooid maar dat was dus niet 1 jaar maar (hoogstwaarschijnlijk 1 wedstrijd). Overigens europees voetbal levert niet zoveel op hoor. De CL wel maar de EL kost bijna net zoveel zals het oplevert...O ja en wat betreft de sponsors, die komen niet vanwege de hooligans maar vanwege het structurele wanbeleid van het bestuur. Geef je geld aan Feyenoord en je weet zeker dat het in een hele diepe put verdwijnt.

De supporters de schuld geven is echt van hetzelfde nivo als Been de schuld geven!
See less See more
@ Epa

Hoeveel die "supporters" Feyenoord gekost hebben, weet ik niet. Wel is Feyenoord door die naam ook internationaal als tegenstander om tegen te oefenen duidelijk minder aantrekkelijk geworden. En die factor had ik inderdaad nog niet genoemd. ;)

Maar ook de wedstrijd tegen de Spurs die niet gehouden kon worden door de rellen heeft geld gekost (volle Kuip + TV gelden is al gauw € 2 miljoen.

Ook sponsors blijven (mede) daardoor weg. Uiteraard zal ook de bestuurlijke situatie voor vele sponsors niet aantrekkelijk zijn geweest bij Feyenoord. Juist daar is het verheugend om te zien dat er toch weer een aantal nieuwe sponsordeals gekomen zijn, en dat er met het nieuwe stadion weer nieuwe sponsors aandienen. Dat moet er mee te maken hebben dat Gudde en Koevermans dat gedeelte weer aardig op de rails aan het krijgen zijn, alhoewel het ook daar nog veel beter kan. Maar blijkbaar hebben die sponsors langzaam maar zeker weer wat vertrouwen in de huidige leiding opgebouwd, of omgekeerd, heeft de nieuwe leiding en de openheid die zij betracht, daarvoor gezorgd.

Maar voor nog betere deals moet er eerst beter gepresteerd worden en attractiever worden gespeeld. Je hoeft heus niet elk jaar kampioen te zijn om als Feyenoord zijnde een goede sponsordeal af te kunnen sluiten. Als het "product" aantrekkelijk is, is die goede sponsordeal altijd bereikbaar. Met een goede bestuurssituatie erachter, kan dat alleen nog maar beter worden.
See less See more
En dat doen ze gelukkig ook -eindelijk- heel duidelijk nu.

Zo lezen we bij de stadionregels dat "feyenoord bepaalt wat getolereerd wordt in de Kuip en niemand anders" een uitspraak die logisch is, maar tot voor kort nog goed was voor een flinke lading stenen door de ruiten van het Maasgebouw.

Verder is het nu eindelijk zo dat er strak gecontroleerd wordt bij de toegang, maar dat supporters die niet al kankerroepend gedrogeerd door de toegangspoortjes komen met een glimlach worden ontvangen en vaak zo kunnen doorlopen. Tot een jaar geleden werden wij bij de blauwe poortjes als ware criminelen behandeld, gelukkig wordt nu onderscheid gemaakt tussen zijn die gezellig een wedstrijd komen kijken en zij die menen dat hamas en kanker roepen toch hele normale uitingen zijn in een stadion.

Meest opvallende actie daarin is het hand-in-hand kaartje wat is geïntroduceerd.

Overigens heeft je normaal gedragen echt geen negatieve invloed zijn op fanatiek zijn. Ik kon ook vandaag maar weer moeizaam praten na al mijn luidkeelse aanmoedigen aan Cabral, Bruins en De Vrij, maar heb toch niet het gevoel dat het werpen van bierglazen en aanstekers naar Rodaspelers een uiting van clubliefde zijn, danwel het imago van Feyenoord bij potentiële geldschieters enorm versterkt. Dat ik geen spelers van de tegenstander allerlei terminale aandoeningen toe wens en geen voorwerpen richting veld werpt is voor een aantal mensen in de Kuip een volstrekt rare uiting van burgelijke gehoorzaamheid, maar heeft echt niks te maken met ontbreken van fanatisme.
See less See more
@ Epa

Natuurlijk is voetbal gerelateerd geweld altijd betreurenswaardig en Feyenoord heeft daar als zijnde breed gedragen volksclub gedurende de laatste 30 jaar veel last gehad. Net zo als andere West-Europese volksclubs als Ajax, Anderlecht, Manchester United, Liverpool en Juventus is dat spijtig genoeg haast inherent aan hun bestaan. Verwerpelijk, maar het moet dus blijkbaar in een breder licht gezien worden.

Wat ik wel kan concluderen is dat de afgelopen jaren vrijwel niets is gebeurd omtrent hooliganisme in de Kuip. Het lijkt er dan ook op dat de UEFA Feyenoord al jaren onder een vergrootglas heeft liggen om als lijdend voorwerp te fungeren voor hun zero-tolerance beleid t.o.v. hooligans. Als ik de jammerlijke gebeurtenissen in Nancy vergelijk (achteraf bleek het daar voornamelijk aan de organisatie van Franse kant te liggen) met bijvoorbeeld de rellen tussen Anderlecht en Athletic de Bilbao (mensen op het veld, politie aangevallen) van afgelopen jaar, gaat iedere vergelijking mank. Waar laatstgenoemden clubs er met een magere geldboete afkwamen moest Feyenoord wel twee jaar lang op de blaren zitten.

De UEFA is uiteraard niet de schuldige van de huidige malaise bij Feyenoord maar hun buitenproportionele straffen, met enkel en alleen als doel om de buitenwereld te laten zien dat er niet met hen werd gesold, hebben het zaakje niet geholpen.
See less See more
Overigens heeft je normaal gedragen echt geen negatieve invloed zijn op fanatiek zijn. Ik kon ook vandaag maar weer moeizaam praten na al mijn luidkeelse aanmoedigen aan Cabral, Bruins en De Vrij, maar heb toch niet het gevoel dat het werpen van bierglazen en aanstekers naar Rodaspelers een uiting van clubliefde zijn, danwel het imago van Feyenoord bij potentiële geldschieters enorm versterkt. Dat ik geen spelers van de tegenstander allerlei terminale aandoeningen toe wens en geen voorwerpen richting veld werpt is voor een aantal mensen in de Kuip een volstrekt rare uiting van burgelijke gehoorzaamheid, maar heeft echt niks te maken met ontbreken van fanatisme.
Goede praat. :)
waarom laten ze de boel niet gecontroleerd failliet gaan, en dan verder op de licentie van excelsior? dat heeft cor kieboom in de jaren 50 ook geflikt op de licentie van holland sport.
Er is bij mijn weten altijd gecommuniceerd geworden dat Feyenoord moet overbruggen naar 2018, tot het nieuwe stadion er is. Dan kunnen de inkomsten groeien etc. etc.

Momenteel is men volgens mij stevig aan het saneren en de begroting op orde krijgen. Toch wel een voorwaarde om ooit weer terug te komen.
waarom laten ze de boel niet gecontroleerd failliet gaan, en dan verder op de licentie van excelsior? dat heeft cor kieboom in de jaren 50 ook geflikt op de licentie van holland sport.
nou, dat was een 'iets' andere situatie:

"Kort daarop zag Kieboom zich voor een nieuw probleem gesteld. Doordat Feijenoord de promotie naar de in 1955 nieuw te vormen hoofdklasse dreigde mis te lopen, bestond het gevaar dat de club niet op het hoogste niveau vertegenwoordigd zou zijn. Om plaatsing veilig te stellen zocht Kieboom op eigen initiatief contact met het bestuur van het in financiële problemen verkerende Holland Sport uit Den Haag, dat zich inmiddels wèl voor de hoofdklasse had gekwalificeerd, en bracht hij een bod op de club uit. Dat werd in beginsel geaccepteerd, waardoor Feijenoord zich - via een achterdeur - al op voorhand vergewiste van een plaats in de hoofdklasse. Toen de Rotterdammers zich korte tijd later ook op sportieve wijze wisten te kwalificeren, annuleerde Kieboom de overeenkomst, al nam Feijenoord wel de beste spelers van Holland Sport over."

bron: http://www.inghist.nl/Onderzoek/Projecten/BWN/lemmata/bwn6/kieboom
Hahaha wat een topic joh, een beetje supporters de schuld geven en Been de schuld geven van de chaos die ontstaan is in onze club. Tuurlijk zijn er supporters geweest die fouten hebben gemaakt, wat de club een paar ton gekost heeft. Maar ja, in de jaren '90 was dat nog wat erger en toen werden we toch 2 keer kampioen en wonnen we 4 keer de beker, dus daar kan het niet aan liggen. En ja, Been maakt fouten, helaas is het een mens, maar ik zou geen trainer weten die het beter kan met dit materiaal. En vorig jaar werden we toch netjes 5e.

Nee, de enigen die verantwoordelijk zijn voor het oplopen van de schuld naar 36 miljoen (en inmiddels 48,5 vanwege het tekort dit seizoen en de 10 miljoen kapitaal) zijn de bestuursleden en de RvC. Compleet jarenlang financieel wanbeleid van met name Onno Jacobs waardoor we nu absoluut geen spelers van welk niveau ook kunnen kopen, en nog steeds wordt de hand boven z'n hoofd gehouden door een Dick van Well (je weet wel, van Dura Vermeer) die er alleen zit om een belang te hebben in een nieuw stadion.

Een nieuw stadion? We zijn nu gaten in de begroting aan het afdekken met inkomsten van komende jaren, dus we mogen blij zijn als we in 2018 uberhaupt nog een club hebben om heen te gaan, want de financiele wanorde wordt alleen maar groter. En ik ben bang dat een faillisement op termijn onvermijdelijk is.
See less See more
^^

Ik geef niet 'de supporters' 'DE schuld'. Wat is er mis is bij Feyenoord is een aaneenschakeling van oorzaken. Epa heeft er een mooi betoog over. De problemen met de supporters (een klein deel ervan maar met grote gevolgen) zijn daar gewoon onderdeel van, en dat heeft niet enkele tonnen gekost maar enkele miljoenen, een significant deel van de schuld.

Ik hoop dat dit in de toekomst in de hand gehouden kan worden. Je moet er toch niet aan denken dat je in 2017 eindelijk weer CL haalt na alle ellende en dat je dan na 2 wedstrijden eruit geflikkerd wordt na rellen.
^^ Inderdaad. De kleine groep raddraaiers (in mijn ogen zijn dat geen echte supporters) hebben (substantieel) aan het probleem bijgedragen. En dat was en is totaal onnodig. Topaas heeft dat prima verwoord en ik meen zelf ook op dat gebied van onbesproken gedrag te zijn. Maar de echte hoofdoorzaak is het opnieuw voeren van (financieel) wanbeleid door de verschillende besturen. En Van den Herik had destijds toch beloofd nadat Feyenoord onder zijn leiding gered was en weer aardig op de rails stond, dat dit nooit meer zou mogen gebeuren.

Rond de winst van de UEFA-cup had Feyenoord de zaak redelijk op orde. De organisatie groeide, er werd (te) veel geld uitgegeven, maar dat was nog te overzien. Er was wel schuld, maar die was (nog) beheersbaar. Ergens daarna is het volledig misgegaan. Nadat Rob Baan is vertrokken is het spel met Gullit/Petrovic begonnen (nog o.l.v. Van den Herik :(). Er werden vele spelers gehaald, en vrijwel allen zijn roemloos vertrokken en met verlies verkocht. De uitzonderingen zijn uiteraard Van Persie (veel te weinig opgebracht), Kuijt, Kalou en Castelen. Maar zelfs die opbrengsten hebben niet genoeg zoden aan de dijk gezet om de schuld te doen verminderen.

Daarna kwam Peter Bosz (en later Gert-Jan Verbeek) en bestuurlijk kwam na Van den Herik Gerard Kerkum weer terug (onder zijn leiding was het vorige echec ontstaan :() en daarna de dure, nog meer geld verslindende Peter Vogelzang. Toen is er "beleidsmatig" ingezet op een mix van een paar talenten met (veel en veel) te dure spelers in hun nadagen. Die moesten de jeugd versneld naar de top brengen en tegelijkertijd tenminste 2 x in de CL ver komen. Dus eigenlijk ook tenminste 2 keer kampioen worden. De Russische Roulette waar ik al eerder aan refereerde.

Het enige wat goed is gegaan (ook onder Peter Bosz) is de uitbouw en versterking van de jeugdopleiding. Dat wordt de overlevingsboei voor Feyenoord. Dat moet ze ook zijn omdat er voorlopig geen geld voor dure spelers zal zijn. En wat mij betreft komt dat er ook nooit meer in die bedragen die nu tot de dramatische situatie hebben geleid.

Dat plan van de dure, gemixte selectie is dus totaal mislukt, en is helaas de hoofdoorzaak voor de huidige, nog steeds stijgende schuldenberg, ook al wordt er nu overal keihard gesaneerd. Het komt ooit zeker wel weer goed met Feyenoord. En als het zover is, mag Eric Gudde van mij een standbeeld krijgen voor de Nieuwe Kuip. Want dan is de club pas echt gered. Iedereen die nu vooral (op de diverse supportersites ongenuanceerd) richting de huidige directeur schelden en dreigen en zijn vertrek eisen hebben helaas ondanks alle beschikbare informatie nog steeds niet begrepen wat de situatie van de club is zoals Eric Gudde en de RvC die aantroffen was, en in welke richting die situatie zich onvermijdelijk zou gaan bewegen. Die beweging is helaas uitgekomen, en is de diepe put waar we nu weer uit moeten zien te komen.

Leve Feyenoord 1! :cheers:
See less See more
nou, dat was een 'iets' andere situatie:

"Kort daarop zag Kieboom zich voor een nieuw probleem gesteld. Doordat Feijenoord de promotie naar de in 1955 nieuw te vormen hoofdklasse dreigde mis te lopen, bestond het gevaar dat de club niet op het hoogste niveau vertegenwoordigd zou zijn. Om plaatsing veilig te stellen zocht Kieboom op eigen initiatief contact met het bestuur van het in financiële problemen verkerende Holland Sport uit Den Haag, dat zich inmiddels wèl voor de hoofdklasse had gekwalificeerd, en bracht hij een bod op de club uit. Dat werd in beginsel geaccepteerd, waardoor Feijenoord zich - via een achterdeur - al op voorhand vergewiste van een plaats in de hoofdklasse. Toen de Rotterdammers zich korte tijd later ook op sportieve wijze wisten te kwalificeren, annuleerde Kieboom de overeenkomst, al nam Feijenoord wel de beste spelers van Holland Sport over."

bron: http://www.inghist.nl/Onderzoek/Projecten/BWN/lemmata/bwn6/kieboom

natuurlijk was het een andere situatie. maar problemen dwingen tot creatieve oplossingen en de mogelijkheden zijn er. zelfs dicht in de buurt. failleren is een algemeen erkende financieringsconstructie en al te goed is buurmans gek! real betaalt zijn rekeningen ook niet.
^^

Ik geef niet 'de supporters' 'DE schuld'. Wat is er mis is bij Feyenoord is een aaneenschakeling van oorzaken. Epa heeft er een mooi betoog over. De problemen met de supporters (een klein deel ervan maar met grote gevolgen) zijn daar gewoon onderdeel van, en dat heeft niet enkele tonnen gekost maar enkele miljoenen, een significant deel van de schuld.

Ik hoop dat dit in de toekomst in de hand gehouden kan worden. Je moet er toch niet aan denken dat je in 2017 eindelijk weer CL haalt na alle ellende en dat je dan na 2 wedstrijden eruit geflikkerd wordt na rellen.
CL?

Als je daaraan durft te denken dan heb je denk ik niet door hoe beroerd het er nu voor staat:

- We hebben 40 miljoen schuld.
- We draaien met een kwalitatief marginale selectie (jonge jongens, relatief lage salarissen) zelfs 2,5 miljoen verlies.
- We hebben geen liquide middelen om de selectie te versterken.
- De kans op hoge transferinkomsten in de toekomst zijn nihil vanwege het gebrek aan kwaliteit, aflopende contracten, en de huidige economische omstandigheden.
- Van een redelijk aantal spelers (waaronder Wijnaldum, Bruins, Mulder, Fer en Vlaar) moet al 25% uitgekeerd worden aan deelnemers in de talentpool.
- Een deel van de inkomsten uit seizoenkaartverkoop en verkoop business seats van het komende jaar is al verpand.

Ik zie als enige mogelijkheid een overname door een rijk persoon of een consortium, want anders kom je nooit meer uit deze financiele chaos.
1 - 20 of 8564 Posts