SkyscraperCity banner
1 - 20 of 41 Posts

·
|/|/|\/|
7,721 Posts
^ Ja lijkt me ook het meest logische :)

Van Dale zegt dit:

flat·ge·bouw (het ~)
1 hoog gebouw waarin op iedere etage een aantal woningen gevestigd zijn => appartementsgebouw, blokkendoos, flat

to·ren (de ~ (m.), ~s)
1 hoog, meestal boven andere gebouwen uitstekend bouwwerk

Woontoren kent ie niet, vreemd genoeg wel toren flat :):

to·ren·flat (de ~ (m.))
1 torenvormig flatgebouw => woonsilo

·
heanig an
4,554 Posts
Woonsilo klinkt ook er positief. :) Ik vind overigens dat een toren minstens 2x zo hoog moet zijn als ie breed is en een minimumhoogte moet hebben van ca 35 meter (Enschede-schaal)

·
Digue-le-Bois
1,133 Posts
Het woord flat heeft een enorm negatieve lading. Ik ben ervoor om de hedendaagse hoogbouw gewoon woontoren of kantoortoren te noemen. Dan krijg je tenminste ook niet van die termen als woontorenneurose (dat klinkt echt niet) zoals het bij flat wel flatneurose werd.

·
Urban Struggle
5,239 Posts
CborG said:
Als ie breder is dan hoog is het een flat, vind ik.
Niet per se,de 6 'torens' in Ommoord zijn in mijn ogen toch meer flats,terwijl ik de Ungertoren weer meer een toren vind.De Willemswerf is een twijfelgeval imo,een kantoorgebouw noem je ook niet zo snel een flat
Misschien heeft het aanwezig zijn/of ontbreken van balkons/galerijen ook wel invloed op het 'flatgevoel' bij een gebouw

·
Het Stuiterkonijn
316 Posts
^

:lol:

Kijk goed naar de definities van de woorden. Een flat kan nooit een kantoorgebouw zijn en andersom... Enkel woningen kunnen flat worden genoemd...

Montevideo is mixed-use... Het AD had m dus nooit flat mogen noemen! :D

:cheers:

Westpoint bestaat trouwens wel alleen uit woningen. En voor mij heeft die lelijkheid ook de status van een flat.. ;)

:cheers:

·
Het Stuiterkonijn
316 Posts
flat·ge·bouw (het ~)
1 hoog gebouw waarin op iedere etage een aantal woningen gevestigd zijn => appartementsgebouw, blokkendoos, flat
Ik hoop trouwens niet dat er op alle verdiepingen boven de BG woningen zitten... (dus sommigen ook alleen kantoren) anders heb ik alsnog ongelijk.. ;)

·
Registered
1,034 Posts
*Lichtstad* said:
^ Ja lijkt me ook het meest logische :)

Van Dale zegt dit:

flat·ge·bouw (het ~)

to·ren (de ~ (m.), ~s)
1 hoog, meestal boven andere gebouwen uitstekend bouwwerk

Woontoren kent ie niet, vreemd genoeg wel toren flat :):

to·ren·flat (de ~ (m.))
1 torenvormig flatgebouw => woonsilo
en wat als alle gebouwen weer boven deze to-ren uitsteekt, is dat dan nog wel een toren....

·
Registered
139 Posts
Ik vind dit onderscheid een beetje moeilijk te omschrijven. Het ene gebouw noem ik gewoon een flat en het andere is voor mij een woontoren. De titel flat geef ik meestal aan goedkoop ogende bouwwerken. Woontoren is meer weggelegd voor luxere complexen.

Voorbeelden in mijn omgeving

Flat in Leeuwarden

Woontoren in Groningen

En dan heb ik nog een categorie dat niet hoog genoeg is voor de titel woontoren, maar waarvoor ik flat te denigrerend vind. Deze noem ik gewoon appartementencomplexen

Appartementencomplex in Leeuwarden

Foto's van Tresaor, Bonnema en Mezelf

·
Lord of the Lampposts
1,549 Posts
Apartementencomplex vind ik eigenlijk alleen passen bij blokvormige (kubus) gebouwen, puntdaken buiten beschouwing gelaten, zoals die in Leeuwwarden. Ook massief ogende woongebouwen zoals de Compagnie in Rotterdam schaar ik onder apartementencomplex.

Een flat is gewoon voor mij een langwerpig gebouw met verschillende woonlagen met gallerij of portieken.

Bij het woord "woontoren" denk ik aan iets verticaals zoals de Montevideo.

Torenflat denk ik aan die dingen die bijv. in Ommoord staan.

·
Administrator
30,097 Posts
Als het plat, breed en een beetje hoog is noem ik het een flat (wat ook de letterlijke vertaling van flat is), is het slank en hoog en vind ik het verder gewoontjes, dan heet het een woontoren, is die erg slag, erg hoog en vind ik 'm mooi, dan noem ik het een woonwolkenkrabber. We gebruiken dat woord wolkenkrabber veel te weinig hier. Ik probeer het zoveel mogelijk erin te gooien.

·
Lord of the Lampposts
1,549 Posts
@ Jan

Ja dat woord gebruik ik eigenlijk maar zelden en denk ik eerder aan gebouwen die je in de VS of Azië kan vinden.
De Montevideo een wolkenkrabber te noemen, ik weet het niet. Ik zal het niet snel gaan gebruiken denk ik.

·
Cosa dire cosa fare
3,439 Posts
'Flat' is Engels voor 'plat', dus dan denk ik eerder aan iets lang, plat en niet zo hoog, zoals de flats in Poptahof in Delft.
'Woontoren' is dan weer wel hoog, het beste voorbeeld is uiteraard Westpoint.

In Vlaanderen doen wij daar niet zo moeilijk over. Wij noemen het gewoon allemaal 'appartementsblok'. :)

Voilà, hier heb je de mening van een nimby. ;)

·
Registered
6,644 Posts
Het zou me een worst wezen wat er in een woordenboek staat ....ik beoordeel zoiets zelf vaak wel :):) .

Dit is in Enschede een 209 tellend appartementencomplex en is Velen malen breder dan hoog maar is voor mij echt geen Flat .

Van dit soort gaan er nog veel meer komen de aankomende jaren .

1 - 20 of 41 Posts