SkyscraperCity banner

Prachtig of walgelijk?

• 10

Votes: 0 0.0%
  • 9.5

• 9

• 8.5

• 8

Votes: 2 6.7%
  • 7.5

Votes: 4 13.3%
  • 7

• 6.5

• 6

Votes: 3 10.0%
  • 5.5

Votes: 1 3.3%
  • 5

• 4

• 3

• 2

Votes: 1 3.3%
  • 1

Votes: 5 16.7%
1 - 20 of 35 Posts

·
Gouda's Glorie
7,880 Posts
Discussion Starter · #1 · (Edited)
Gegevens
Naam: Beemsterhoek, Purmerhoek en Schermerhoek
Plaats: Capelle aan den IJssel
Functie: wonen
Hoogte toren: 15 verdiepingen (~45 meter)
Jaar: 1971
Architect: onbekend

In Capelle aan den IJssel, voorstad van Rotterdam, is een bizar stukje galerijflat-architectuur te vinden. Aan de Beemsterhoek, Purmerhoek en Schermerhoek staan drie gigantische flats van 15 verdiepingen. De langste twee flats zijn 300 meter lang. Doordat er een niet al te kleine groep Chinezen woont, worden de flats in de volksmond ook wel 'de Chinese muur' genoemd. De drie flats samen tellen ongeveer 1300 appartementen.

Levens gereduceerd tot een hokje in een muur.

Schermerhoekflat by alwinoll, on Flickr

In de vakantie zijn er weinig kinderen. by alwinoll, on Flickr

Purmerhoek by 123_456, on Flickr

031809095909.jpg by mcmo's, on Flickr

031809100320.jpg by mcmo's, on Flickr

·
Bas
14,385 Posts
Ik heb een 7 gegeven, omdat ik deze typerende `Sattelitenstadt`-flats al ruim geheel mijn leven bewust ken. Vroeger vaak aan langs gereden op weg naar familie in Rotterdam, je zag ze vanaf de A20 opdoemen als dreigende voorposten van de grote stad. Tot hier en niet verder, zo leek het toen. Ondertussen is heel Alexander volgebouwd en vallen de Beemsterhoek, Purmerhoek en Schermerhoek niet meer op.

Verrassend om te mogen concluderen dat deze flatgebouwen er nog zo mooi uit zien. 15 bouwlagen, 14 verdiepingen op typische bergingen, erg goed gedaan in die tijd. Bedankt voor deze bijdrage, Arrrgh! Jeugdsentiment.

·
Gouda's Glorie
7,880 Posts
Discussion Starter · #6 ·
Ik heb een 2 gegeven, omdat precies dezelfde flats in 15000-voud in Nederland zijn neergezet. Dit is alleen wel de grootste variant, daarom geen 1.

·
Bas
14,385 Posts
Niet overdrijven. Tel maar even mee waar soortgelijke flats of wooncomplexen in die jaren zijn neergezet. Ik begin met Zeist, Zaandam, Purmerend, Bijlmermeer, Venlo-Blerick, Heerlen, Zoetermeer (?), Alphen a/d Rijn (?), Utrecht (?), vul maar aan, maar ik denk dat je niet veel verder komt.

Voordeel van deze flatcomplexen is, dat je op geringe oppervlakte erg veel mensen kwijt kunt. En verdichting, dat willen wij als hoogbouwers toch eigenlijk allemaal wel graag zien?

·
Gouda's Glorie
7,880 Posts
Discussion Starter · #9 ·
Je vergeet Rotterdam, Rijswijk, enz, en als je alle flats meerekent die er exact hetzelfde uitzien maar kleiner van schaal zijn kun je ook Gouda, Waddinxveen, en alle andere kleine steden en dorpen meerekenen.

Het enige wat verschilt is dat de ene 6 verdiepingen heeft en de andere 15. Verder zijn ze precies hetzelfde.

·
Registered
215 Posts
Voordeel van deze flatcomplexen is, dat je op geringe oppervlakte erg veel mensen kwijt kunt. En verdichting, dat willen wij als hoogbouwers toch eigenlijk allemaal wel graag zien?
Inderdaad, ook vind ik ook altijd een beetje de hypocrisie van dit forum. Wel grote dichtheid maar geen flats. Tja niet iedereen heeft het geld om in Calypso te wonen.

·
Lord of the Lampposts
1,549 Posts
Niks mis mee. Misschien wat saai maar ik heb gallerijflats nooit lelijk gevonden. Ik woon liever gestapeld tussen het groen dan drie hoog ergens achter. Ik voel me in een (oude) stad met smalle straatjes eerder weggestopt.
Een 8 voor deze.

·
Bike It!
22,248 Posts
Ik heb nooit de aversie van velen tegen dit soort flats begrepen. Lekker dicht en dus planmatig, economisch en ecologisch verantwoord. Lelijk vind ik dit absoluut niet, integendeel. Er is ergere hoogbouw. 7,5/10

·
Registered
12,443 Posts
^^Maar de nadelen zijn er ook:
-vaak eenzijdig bewonersbestand wat de nodige problemen met zich meebrengt
-veel nutteloos kijkgroen
-lage kwaliteit van de gebruikte materialen
-monotoonheid

Wat me overigens wel opvalt is dat men in Nederland vaak geëxperimenteerd heeft met een soort bijengraatmotief terwijl het in België meer naast elkaar geplaatste blokken zijn. Vergelijk Bijlmer en deze flats maar eens met Linkeroever in Antwerpen of de Watersportbaan in Gent.

·
Lord of the Lampposts
1,549 Posts
^^Maar de nadelen zijn er ook:
-vaak eenzijdig bewonersbestand wat de nodige problemen met zich meebrengt
-veel nutteloos kijkgroen
-lage kwaliteit van de gebruikte materialen
-monotoonheid
-het eerste kom je ook in oude wijk niet modernistische wijken ook tegen. Hier in Rotterdam heb je er genoeg van.
-Wat is nutteloos kijkgroen? Ik kijk liever tegen een parklandschap dan tegen in zijn reet krabbende overbuurman aan. Waar ik nu woon is dat laatste helaas het geval (OK niet zo banaal) maar de overburen wisten op den duur veel over ons te vertellen zonder dat ik ze echt ontmoet had. Ik ben niet zo van dat soort sociale controle.
Ik woon prima waar ik nu woon (lekker dicht bij het centrum en het centraal station) maar het had van mij qua opbouw wel wat modernistische gemogen.
-Dat monotone vind ik juist soms een zegen en juist dat weelderige groen in zulke wijken contrasteert heerlijk met dat strakke van de flats.

·
hubba hubba
1,469 Posts
Levens gereduceerd tot een hokje in een muur.
Klopt. Maar je hebt wel een leuk uitzicht, een groot balkon, een lift, groen voor de deur, ruimte om je auto te parkeren en geen inkijk van de overburen. Dit is wmb toch een stuk leefbaarder dan die vooroorlogse wijken in binnensteden, daar vind ik deze hokjesgedachte toch meer van toepassing.

Deze flats zijn in architectonische zin niet mooi, dus in dat opzicht zou ik er geen hoog cijfer voor kunnen geven. Ze zijn daarentegen wel erg functioneel en praktisch.

·
Registered
12,443 Posts
-het eerste kom je ook in oude wijk niet modernistische wijken ook tegen. Hier in Rotterdam heb je er genoeg van.
Kan zijn. Maar het aantal van die flats met een gevarieerde bevolking is zeldzamer dan sneeuw in Australië.

-
-Wat is nutteloos kijkgroen? Ik kijk liever tegen een parklandschap dan tegen in zijn reet krabbende overbuurman aan. Waar ik nu woon is dat laatste helaas het geval (OK niet zo banaal) maar de overburen wisten op den duur veel over ons te vertellen zonder dat ik ze echt ontmoet had. Ik ben niet zo van dat soort sociale controle.
Nutteloos kijkgroen omdat het geen enkele functie heeft. Oorspronkelijk dacht men dat de flatbewoners het als tuin gingen gebruiken, het idee van een grote, gemeenschappelijke tuin. Maar dat idee werkt niet omdat er duizenden ogen op je zitten te kijken. Mensen willen gewoon iets meer privacy.

-
-Dat monotone vind ik juist soms een zegen en juist dat weelderige groen in zulke wijken contrasteert heerlijk met dat strakke van de flats.
Kwestie van smaak. Maar de meerderheid vind het wel degelijk saai en deprimerend.

·
Gouda's Glorie
7,880 Posts
Discussion Starter · #20 ·
Kan zijn. Maar het aantal van die flats met een gevarieerde bevolking is zeldzamer dan sneeuw in Australië.
De bevolking van de Hoeken is juist heel divers. Iets té divers misschien, want dat zorgt voor veel onderlinge irritaties. Oud en jong, 10 kinderen of bewust kinderloos, blank, zwart, geel, bruin, rood, alles leeft er door elkaar...

1 - 20 of 35 Posts