SkyscraperCity Forum banner

Flevoland broedt op giga-circuit

17343 Views 49 Replies 23 Participants Last post by  Sol

1 oktober 2009 - Tekst: Roland Tameling

In de provincie Flevoland moet vanaf 2012 een auto- en motorsportwalhalla verrijzen waarop zelfs Grand Prix kunnen worden verreden. Er moeten nog wel een paar hobbels worden genomen voordat het zo ver is.
Het moet even groot worden als 900 voetbalvelden en plaats bieden aan een 4x4-parcours, ’n motorcrossbaan, een FIA-goedgekeurd racecircuit en nog veel meer. Drie Nederlandse ondernemers broeden op een plan om een enorm evenemententerrein te bouwen in de polder bij Emmeloord in Flevoland. Het complex moet IChallenge Park Emmeloord gaan heten en een waar walhalla worden voor fans van auto- en motorsporten.
Dit complex moet de grootste sportaccommodatie van Europa worden, maar voor autoliefhebbers is het geplande circuit het meest interessant. Architect Ed Wassenberg tekende het plan: “Dit circuit zal voldoen aan alle eisen van de motorsportbonden, en dat zorgt er voor dat we zelfs Grand Prix kunnen verwelkomen.” Het bijzondere van dit circuit is dat het zowel linksom als rechtsom bereden kan worden. “Rechtsom is het een middelsnel circuit van ongeveer 5.500 meter lang, terwijl de route linksom wat langzamer is met ’n lengte van zo’n vier kilometer. Daar kunnen prachtige auto- en motorraces verreden worden.”

Werk en innovaties
Het IChallenge Park moet veel bezoekers trekken naar de lege akkers rond Emmeloord, waar nu nog een gebrek is aan werk. Wassenberg: “Het park moet ervoor zorgen dat diverse bedrijven zich in deze regio vestigen, waardoor we in eerste instantie 400 à 500 banen creëren. Binnen een paar jaar kan dit groeien tot zo’n 1.200 banen.” Er moet een complex ontstaan van bedrijven en instellingen waar particulieren plezier kunnen beleven terwijl professionele en amateursporters kunnen trainen. “Op dit moment biedt Nederland bijvoorbeeld nauwelijks plekken waar mensen vrij kunnen offroaden; wij willen die kans wél bieden. En dat kun je uitbreiden naar de meest diverse sporten; kitesurfen, jetskiën, boogschieten of ballonvaren, je kunt het zo gek niet bedenken.”
Daarnaast moet het complex een plek worden waar bedrijven en scholen werken aan technische innovaties, aldus Wassenberg. “We willen bijvoorbeeld ook plaats bieden aan techniekstudenten, die hun uitvindingen meteen op de diverse parcours kunnen uitproberen en beproeven. Bovendien wekken de bedrijven hun eigen energie op door middel van windmolens en zonnepanelen op de daken. En als er eventjes niet ontwikkeld wordt, kunnen bezoekers zelf actief bezig zijn of naar wedstrijden kijken. Op het IChallenge Park valt straks ieder weekend wel wat te doen!”

Toekomstdroom
Dat zijn mooie woorden, maar vooralsnog zijn al deze plannen nog dromen. Dat weet ook Wassenberg: “Nu ligt de bal bij de politiek. Die moet bepalen of onze plannen haalbaar zijn en uitgevoerd mogen worden. In onze plannen wordt het een duurzaam complex, dus ik heb alle vertrouwen dat ook de geijkte tegenstanders enthousiast worden.” De eerste paal moet in 2012 of 2013 de grond in, maar gezien de Nederlandse cultuur van bezwaren en commissies, zou het zomaar nog jaren langer kunnen duren. We houden u op de hoogte.

Bron: Autoweek
See less See more
1 - 20 of 50 Posts
Vet, check hier de plannen op Omroep Flevoland en interview met initiatiefnemer.
http://www.omroepflevoland.nl/Nieuws/63906/nop-wellicht-internationaal-in-beeld

Dit mag van mij ook wel in de lege polders ten noordoosten van Almere :)
Zolang als het maar ergens in Nederland komt te staan waar het flink waait :)
we hebben al een prachtig circuit, maar zolang niemand hier heel veel geld aan ome bernie wil betalen komen er hier geen f1-autootjes rijden.
^^ Dan wachten we toch totdat Ome Bernie niet meer de baas van de F1 is? Met zijn +80 jaar zal hij sowieso niet zolang meer te gaan hebben (ik gun hem dat hij 100 wordt, daar niet van ;)) en binnen de F1 is hij toch ook steeds meer medestanders aan het verliezen.

Bovendien is dit circuit niet morgen klaar. Dat wordt eerder 2015 of zo. ;) Het is in elk geval beter dan dat onbereikbare Zandvoort. :( Dus de bereikbaarheid wordt voor vrijwel iedereen in NL en omstreken met dit circuit, als het ooit gebouwd wordt, een stuk beter. :)
See less See more
Wat een onzin, Nederland beschikt met Assen al over een prachtig circuit, dat zelfs wereldwijde bekendheid geniet. Het is zo nutteloos om dan een nieuw circuit aan te leggen om daarmee te gaan concurreren.
^^ Het betreft hier niet alleen een race-circuit, maar ook vele andere voorzieningen zoals een Wildwaterbaan, een Jetski-locatie een waterskilocatie, een kartbaan, een kitesurf-locatie, een klim-locatie.

Het zal denk ik niet direct concureren met Assen. Daar is het immers alleen voor racen.
Ik zie het als een mooie vervanger voor Zandvoort. Wel zie ik dit circuit liever dichter bij de Randstad liggen, bijvoorbeeld ergens ter hoogte van Zeewolde.
Wat een onzin, Nederland beschikt met Assen al over een prachtig circuit, dat zelfs wereldwijde bekendheid geniet. Het is zo nutteloos om dan een nieuw circuit aan te leggen om daarmee te gaan concurreren.
Circuits als deze zijn geen concurrentie, maar een verrijking. Leuk iniatief is dit trouwens. F1 zie ik niet naar Nederland komen, maar andere raceklasses zijn ook welkom (Le Mans series ofzo). :)
See less See more
Wow! De Formule I bij onze voordeur in de toekomst. Ik hoop dat men het snel kan gaan aanleggen, dat circuit nabij Emmeloord. Wat veel mensen niet weten is echter, dat er flink veel bomen staan in de Noord-Oost Polder. Het valt best wel mee met die wind, hoor.

Er is trouwens helemaal geen gebrek aan werk in de NOP, zoals door de plannenmakers wordt gesteld. Waar ze die onzin nou weer vandaan halen, ik weet het niet. Zolang er in de arbeidsintensieve landbouw nog veel Polen, Letten, Esten en Roemenen werkzaam zijn, ik kan het even niet bevatten, hoor. Ik kom regelmatig in de NOP en ik vind het een behoorlijk welvarend gebied, de dorpen liggen er uitstekend bij, er is beslist geen armoede!
See less See more
Nou woont er ook natuurlijk bijna niemand, maar dat terzijde.
Hmm, Urk heeft als gemeente 18.161 inwoners, de Noord-Oost Polder heeft als gemeente 46.013 inwoners, maakt dus 64.174 inwoners. Waarvan 25.222 inwoners in Emmeloord zelf. Alle inwoners keurig geconcentreerd in voornamelijk twee grote kernen, daar om heen is het inderdaad soms wel erg leeg. Maar rondom Emmeloord liggen ook veel kleine dorpjes (Rutten, Creil, Marknesse, Bant, kent u ze nog?), en daar kunnen nog wel eens flink wat Nimby`s wonen, hoor.

Bron: Wiki.
See less See more
URK zegt NEE tegen het circuitpark.

En de plannen kunnen de koelkast in, ja zelfs de diepvriezer in. Want vandaag heeft de gemeenteraad van Urk zich massaal tegen de komst van dit circuit uitgesproken. De verwachtig is, dat de gemeenteraad van de Noordoostpolder (Emmeloord) de `Nee-houding` van Urk zal volgen.
Bron: Leeuwarder Courant, 07-10-09.
See less See more
Niet getreurd, er is vast wel een dorre, identiteitsloze polderstad in het land te vinden waar ze dit soort plannen verwelkomen.
Ik kan me vaag herrinneren dit plaatje al een poos geleden te hebben gezien, maar ik weet niet meer waar.
Als autosportliefhebber ben ik natuurlijk verrukt over elk plan voor een nieuw circuit. De locatie vind ik echter wat vreemd. Ons land telt slechts 2 serieuze circuits, (en een 3-tal ovalbanen en een rallycrossbaan, maar die trekken toch een ander publiek), waarvan er 1, namelijk Assen, al relatief dichtbij ligt. En dat alles in het relatief dun bevolkte noorden. Een betere locatie zou wat mij betreft zijn het midden, het oosten of het zuid-westen van Nederland. Het westen en het noordwesten zijn met Zandvoort al bedient, en in het Zuid-oosten van Nederland zijn de circuits van Zolder en Spa in Belgie niet al te ver weg. Het oosten van Nederland heeft ook nog eens als voordeel dat daar veel autosportliefhebbers wonen, getuige het aantal rally's met veel publiek in de omgeving.

Aan de andere kant, in Nederland is het niet zo makkelijk om een locatie vooor dit soort dingen te vinden, dus als een gemeente dan wil meewerken, dan moet je mischien al snel blij zijn.
Zeewolde is overigens een bijzondere plek, vanwege de fabriek van Spyker.

Ik ben overigens beniewd hoe ze de kortere rechtsom-baan voor zich zien. Uit het plaatje kan ik niet opmaken over hoe dat zou moeten lopen.
See less See more
Niet getreurd, er is vast wel een dorre, identiteitsloze polderstad in het land te vinden waar ze dit soort plannen verwelkomen.
Hoofddorp?
En de plannen kunnen de koelkast in, ja zelfs de diepvriezer in. Want vandaag heeft de gemeenteraad van Urk zich massaal tegen de komst van dit circuit uitgesproken. De verwachtig is, dat de gemeenteraad van de Noordoostpolder (Emmeloord) de `Nee-houding` van Urk zal volgen.
Bron: Leeuwarder Courant, 07-10-09.
Zo'n circuit is provinciaal belang, dus de provincie Flevoland staat vrij een inpassingsplan te maken en de gemeente Noordoostpolder te passeren. :)
See less See more
^^ Als het plan echt serieus wordt verwacht ik dit ook. Voor Flevoland is dit bijna "to good to be true" ;)
Flevoland is geen eenheid.

De Provincie Flevoland kan de Gemeente Noordoostpolder eenvoudigweg niet zomaar passeren met een zogenaamd inpassingsplan. Nee blijft dus nee. Als je de verhouding een beetje kent tussen Emmeloord en Lelystad, dan kun je er misschien wel in komen. Want de NOP heeft jarenlang bij Overijssel behoord, er wonen veel mensen uit de omliggende drie provincies Frl/Dr/Ov, kortweg gezegd: Die hebben gewoon niks met het provinciaal bestuur op. Het is zelfs zó erg daar in de Noordoostpolder, dat al meerdere malen op ludieke wijze is gezocht naar aansluiting bij Overijssel of zelfs bij Friesland.

Dus de provinciale overheid kijkt wel beter uit, zal dus nooit zo snel een Noordoostpolder passeren met zo`n project. Wat ook meespeelt is de achtergrond van twee totaal verschillende bevolkingsgroepen in Flevoland, dat maakt de provincie geen eenheid. Je hebt enerzijds de urbane bevolking van Lelystad en Almere versus de rurale (landbouw/visserij-georiënteerde)bevolking van alle overige dorpen, van Urk, Emmeloord, Biddinghuizen, Dronten en Zeewolde, deze groep overigens met een sterk Christelijke inslag.
See less See more
De Provincie Flevoland kan de Gemeente Noordoostpolder eenvoudigweg niet zomaar passeren met een zogenaamd inpassingsplan. Nee blijft dus nee. Als je de verhouding een beetje kent tussen Emmeloord en Lelystad, dan kun je er misschien wel in komen. Want de NOP heeft jarenlang bij Overijssel behoord, er wonen veel mensen uit de omliggende drie provincies Frl/Dr/Ov, kortweg gezegd: Die hebben gewoon niks met het provinciaal bestuur op. Het is zelfs zó erg daar in de Noordoostpolder, dat al meerdere malen op ludieke wijze is gezocht naar aansluiting bij Overijssel of zelfs bij Friesland.

Dus de provinciale overheid kijkt wel beter uit, zal dus nooit zo snel een Noordoostpolder passeren met zo`n project. Wat ook meespeelt is de achtergrond van twee totaal verschillende bevolkingsgroepen in Flevoland, dat maakt de provincie geen eenheid. Je hebt enerzijds de urbane bevolking van Lelystad en Almere versus de rurale (landbouw/visserij-georiënteerde)bevolking van alle overige dorpen, van Urk, Emmeloord, Biddinghuizen, Dronten en Zeewolde, deze groep overigens met een sterk Christelijke inslag.
Natuurlijk is het de vraag of je de bestuurlijke verhoudingen met een inpassingsplan niet te scherp zet. Dat neemt echter niet weg dat de provincie de bevoegdheid heeft dit instrument in te zetten en daarmee de gemeente te passeren.
See less See more
1 - 20 of 50 Posts
This is an older thread, you may not receive a response, and could be reviving an old thread. Please consider creating a new thread.