SkyscraperCity Forum banner

Formule 1

4179 Views 33 Replies 16 Participants Last post by  Rkastelan
  • Like
Reactions: 1
1 - 20 of 34 Posts
Ik zou niet eens weten waar dat in Amsterdam zou kunnen mocht je ook iconische beelden van de stad willen hebben. In Rotterdam zou het wel gaaf zijn om te hosten maar lijkt me toch een vrij kostbare operatie met al die tramrails en andere oneffenheden in het wegdek die weggehaald moeten worden.
Ik zou niet eens weten waar dat in Amsterdam zou kunnen mocht je ook iconische beelden van de stad willen hebben. In Rotterdam zou het wel gaaf zijn om te hosten maar lijkt me toch een vrij kostbare operatie met al die tramrails en andere oneffenheden in het wegdek die weggehaald moeten worden.
Gelukkig is de F1 een meer dan vrij winstgevende business. Er wordt daar niet gekeken op een miljoen meer of minder. Een F1 in de stad zou Rotterdam meteen op de kaart zetten, vooral ook in Azië.
De F1 zelf is een miljardenbusiness ja. Als het uit kan lijkt het me prachtig hoor. Met de Bavaria City Race viel me vaak juist op dat ze maar op weinig plekken voluit konden rijden.
Met Max als nieuwe ster en Heineken als nieuwe sponsor is het alleen maar logisch dat er naar Nederland wordt gekeken als nieuwe locatie voor een GP.

Het meest lastige van een stadscircuit zal ook in Rotterdam zijn om een locatie te vinden met genoeg ruimte en brede wegen die een hele week helemaal dicht kan voor al het verkeer, inclusief voetgangers, fietsers en trams. Het zal dus zeker niet midden in de binnenstad gehouden kunnen worden zoals de Bavaria City Race, of ergens in woonwijk aan de rand van het centrum. Dat geeft gewoon veel te veel overlast voor alle bewoners en ondernemers. Misschien zou het rond de Kuip kunnen, of anders ergens in de haven.
  • Like
Reactions: 3
^^ Plus dat je voor 100.000 bezoekers allerlei voorzieningen en logistiek moet regelen.
Dan is het havengebied meer geschikt, al levert dat niet zulke mooie beelden op als F1 wagens over de Erasmusbrug.
Met Max als nieuwe ster en Heineken als nieuwe sponsor is het alleen maar logisch dat er naar Nederland wordt gekeken als nieuwe locatie voor een GP.
Denk ook dat het wel te maken heeft dat de Max fans steeds nadrukkelijker zich laten gelden op de circuits die een paar uur van Nederland af liggen. Dit geeft mooie beelden dan de soms halflege tribunes in het Midden Oosten of zoals laatst bij Maleisie. Spa is dit jaar voor het eerst uitverkocht geweest. In een F1 die jarenlang minder tv-kijkers trok en vaak een monotoon kampioensjaar brengt Verstappen wel wat broodnodig leven in de brouwerij.

Het meest lastige van een stadscircuit zal ook in Rotterdam zijn om een locatie te vinden met genoeg ruimte en brede wegen die een hele week helemaal dicht kan voor al het verkeer, inclusief voetgangers, fietsers en trams. Het zal dus zeker niet midden in de binnenstad gehouden kunnen worden zoals de Bavaria City Race, of ergens in woonwijk aan de rand van het centrum. Dat geeft gewoon veel te veel overlast voor alle bewoners en ondernemers. Misschien zou het rond de Kuip kunnen, of anders ergens in de haven.
Dit zal in Londen of Singapore toch niet anders zijn?
Moeten ze vooral de Coolsingel gaan versmallen...
^^
Als de baan rondom de rivier wordt geconcentreerd, dan is de Coolsingel niet nodig.
Onder de Coolsingel ligt nog altijd een metro, dus dat zie ik niet als het probleem, maar er zijn genoeg straten waar het wat lastiger gaat. Je zult minimaal één grote oeververbinding open moeten houden voor het verkeer als de Maas gekruist wordt, dus de Willemsbrug gebruiken in het circuit is dan onvermijdelijk. Maar wat ga je dan doen? De Erasmusbrug aan je voorbij laten gaan is niet handig (verkeer moet alsnog kruisen), dus moet je de Maastunnel missen. De Euromast kan nog wel vanaf het Drooglever Fortuynplein worden vastgelegd. En zo begint er een (voor F1-standaarden zeer lange) route te ontstaan...

Of je maakt een lus bij de Erasmusbrug aan de zuidkant, rijdt over de Westzeedijk, dan verder over de 's-Gravendijkwal (verkeer omleiden via Claes de Vrieslaan en dan ongelijkvloers kruisen bij Mathenesserlaan), doorlopen in Henegouwerlaan, afslaan naar Wee, oh chips, moeten we daar weer iets bedenken!

(wil het Kruisplein vrijhouden van F1-wagens)

Bij Weena zouden ze namelijk de tunnel kunnen gebruiken, vervolgens over het Hofplein en dan de Coolsingel, Leuvehaven en voilá

Gelukkig zijn in Rotterdam legio ongelijkvloerse kruisingen en andere trucjes waarmee het verkeer omgeleid kan worden. In Amsterdam is het verkeer veel 'platter' geregeld (minder metro's, veel minder ongelijkvloerse kruisingen en ook minder brede wegen, rijdt ook niet lekker snel) in het centrum met als gevolg dat je daar de doorstroming/veiligheid binnen het circuit niet voldoende kan garanderen.
See less See more
Dit zal in Londen of Singapore toch niet anders zijn?
Bij andere stratencircuits zie je dat er gebruikt wordt gemaakt van de ruimte die er de vaak veel grotere binnensteden aanwezig is. De circuits van Londen en Singapore lopen voor een groot gedeelte door grote parken heen. Bij alle circuits van bijvoorbeeld de Formule E, waar alleen maar stratencircuits zijn is dit het geval. Nergens doorkruist zo'n circuit het gehele centrum, wat wel gebeurt als je bijvoorbeeld het circuit over de Coolsingel laat lopen.

Ik denk dat uiteindelijk in Amsterdam misschien wel meer ruimte is, bijvoorbeeld rond de Amsterdam Arena is best makkelijk een circuit aan te leggen zonder dat het al teveel last oplevert voor bewoners en het bedrijfsleven.
Hofplein, Coolsingel, Schiedamsedijk, Erasmusbrug, Stieltjesstraat, Noordereiland, Willemsbrug, Mariniersweg, Goudsesingel.
Erasmusbrug moet er natuurlijk wel bij :)

Dit evenement past veel meer bij Rotterdam dan bij Amsterdam.
Amsterdam is meer de knusse gezellige stad, Rotterdam meer de harde en stoere.
Een circuit over de Erasmusbrug is volgens mij niet mogelijk, omdat de rijbanen te smal zijn en de tram op een verhoging ligt:

https://www.google.nl/maps/uv?hl=en...d=0ahUKEwi5koO7h-bWAhUBOxoKHZk1C9wQpx8InAEwDg

In 2 richtingen over Willems- en Koninginnebrug zou eventueel passen, maar dan is het Noordereiland per definitie onbereikbaar.
Of Erasmusbrug, Westzeedijk, Maastunnel, Brielselaan, Maashaven, Hillelaan, Posthumalaan. 7 km, mooi rondje; genoeg rechte stukken, brug, tunnel (die dan weer veilig is) en plek zat voor tribunes. De Rotterdamse schoonheden mooi in beeld.
Er zijn genoeg mogelijkheden als je zoiets als dit ziet:

See less See more
  • Like
Reactions: 3
Probleempje is natuurlijk ook dat het parcours op vrijdag zaterdag en zondag in gebruik is.

Dit gecombineerd met het hoge Nederlandse nimby gehalte...

Zal echt nog niet meevallen om dit van de grond te krijgen.
Aboutaleb zal geen nee zeggen.
Gemeenteraad: geen idee, zal geen volmondig ja zijn.
En dan alle bezwaarprocedures.
Dit zet inderdaad de stad op de kaart in Azie. Over ruimte maak ik me geen zorgen (zie inderdaad Monaco). Ik zou het circuit zeker over de Willemsbrug *en* Erasmugbrug laten gaan, dat levert mooie beelden op.

Als je toch het circuit bouwt, ligt een combinatie met Formule E een dag voor of na Formule 1 race voor de hand. Geen uitlaatgassen, minder herrie. En als in de toekomst het belang van F1 afneemt, en FE toeneemt, dan heb ik je in ieder geval de toekomst al aan de stad gebonden.
1 - 20 of 34 Posts
This is an older thread, you may not receive a response, and could be reviving an old thread. Please consider creating a new thread.