SkyscraperCity Forum banner

Foto-compilatie : Limburgse steden

3094 Views 13 Replies 10 Participants Last post by  Roer
In de loop der jaren heb ik een aardige hoeveelheid foto's gemaakt in Limburg. Van landschappen, maar ook van steden. Inmiddels is het (eindelijk) zo ver dat ik van alle Limburgse steden foto's heb. Over de definitie stad kan natuurlijk altijd gediscussieerd worden, maar ik ben uitgegaan van een plaats met minimaal 30.000 inwoners. Van sommige steden, zoals bijvoorbeeld Sittard, Maastricht en Heerlen heb ik honderden foto's, van andere, zoals Landgraaf, maar een handjevol. Deze compilatie is dan ook niet bedoeld om van elke stad een compleet beeld te geven. Per stad ben ik uitgegaan van minimaal 7 en maximaal 10 foto's.

Ik begin bij de kleinste stad (Geleen) en eindig bij de grootste (Maastricht). Hierbij wel alvast een preview van Maastricht:

124

Geleen

Inwonertal : 32.000

1. Nieuwbouw in het centrum van Geleen.
026

2. & 3. Door de steenkolenmijnen groeiden 3 dorpjes in rap tempo uit tot een stad : Geleen. In sommige wijken tref je nog oude bebouwing aan van de oorspronkelijke dorpjes, zoals hier in Oud-Geleen.
026 (9)

3.
024 (9)

4. Geleen was vroeger bekend vanwege Pinkpop, maar toen dit uit haar voegen barstte verkoos men het terrein van de draf en renbanen in Landgraaf. Maar Geleen heeft nog steeds een leuk festival! Mama's Pride : gratis toegankelijk en met veel aandacht voor opkomend talent.
20170514_192220

5. De Lindenheuvel, een oude mijnwerkerskolonie, met daarachter de industrie van het Chemelot terrein.
013 (9)

6.
525

7. Geleen en Sittard zijn vrijwel tegen elkaar aangebouwd. Tussen beide steden in verrees een nieuw ziekenhuis ter vervanging van het ziekenhuis van Sittard en Geleen.
DSC_0332

Sittard

Inwonertal : 37.000

8. De Markt : het middelpunt van de stad. Links zie je een vakwerkhuisje uit de 16e eeuw.
017 (3)

9.
DSCN8923

10. De Rosatoren : met een hoogte van 46 m. beduidend lager dan de naburige kerktorens, maar toch een mooie aanvulling op de bescheiden skyline van de stad.
DSCN9047

11.
Untitled

12. De Oude Markt met de toren van de Petruskerk, misschien wel het symbool van Sittard.
369

12. De Rosa processie wordt al meer dan 300 jaar gehouden.
014 (8)

13.
084

14. De Basiliek.
DSCN5902

Landgraaf

15. De Wilhelminaberg is een oude terril (mijnsteenberg), die in nu een toeristische functie vervult : de langste trap van Nederland brengt je naar de top. Op de helling is een grote indoor skibaan aangelegd.
004 (3)

16. Uitzicht vanaf de Wilhelminaberg op de draf en renbaan tijdens Pinkpop.
013 (5)

17.
014 (5)

18.
015 (4)

19. Landgraaf is een jonge stad : in 1982 werd Nieuwenhagen, Schaesberg en Ubach over Worms samengevoegd en vormen sindsdien Landgraaf. Wel heeft elke kern nog haar eigen centrum. Van 1 groot stadscentrum is dan ook geen sprake. In de centra van de kernen ben ik nog niet geweest, foto's hiervan ontbreken. Onderstaand een reflecterende zonsondergang in een galerijflat ergens in Landgraaf.
028 (3)

20. Karakteristieke mijnwerkershuizen op de grens van Landgraaf met Heerlen.
DSC_0615

21. En als afsluiter de tuinen van Mondo-verde.
DSC_0867

Venlo

22. Links zie je de voormalige Nedinsco fabriek, een rijksmonument dat enkele jaren geleden een nieuwe bestemming heeft gekregen.
084

23. De Romertoren, met een hoogte van 65 meter een van de hoogste 'torens' van Limburg.
101

24. Venlo is een drukbezochte winkelstad, waar ook veel Duitsers op afkomen. Ik bezocht de stad echter op een (vroege) zondagochtend en toen was het nog erg rustig op straat.
112

25.
146

26.
162

27. Fraaie panden aan de Straelseweg.
189

28. En als afsluiter het stadhuis.
209

Weert

Inwonertal : 40.000

29. Uitzicht vanaf de Langstraat op de St.-Martinuskerk.
090

30.
093

31. De St.-Martinuskerk van binnen..
100

32. ..en van buiten.
121

33. & 34. De Zuid-Willemsvaart.
154

34.
157

35.En als afsluiter het Stadhuis (links) en een appartemtencomplex.
166

Kerkrade

Inwonerstal : 46.000

Kerkrade maakt deel uit van Parkstad Limburg (voorheen Oostelijke Mijnstreek), met ruim 220.000 inwoners het meest verstedelijkte gebied van Limburg. Net zoals Landgraaf bestaat Kerkrade uit verschillende kernen, maar heeft wel een stadscentrum. De stad kampt, net zoals de andere Zuid-Limburgse steden met bevolkingskrimp, al blijkt de krimp (althans tot nu toe) minder erg te zijn dan werd voorspeld. Ik bezocht het centrum op een zondagochtend in september 2016 : de eerste keer voor zo ver ik kan me kan herinneren (wel eerder in Kerkade geweest, maar niet in het centrum). Het centrum maakte weinig indruk op me. Het is vrij klein voor de grote van de stad. Misschien ook niet vreemd als je bedenkt dat het centrum van Heerlen (87.000 inwoners) op 6 km afstand ligt en het centrum van Aken (243.000 inwoners) op 9 km. Daarnaast staan er maar een handjevol mooie gebouwen. Hoewel het centrum mij tegenviel heeft de stad toch veel te bieden, zoals Abdij Rolduc (zie foto 39 en 40 ), de GaiaZoo (verkozen tot leukste dierentuin van Nederland) , fraaie 'mijnwerkersarchitectuur' en door de hoogteverschillen een buitenlands tintje.

36. (&37.,38,41.) Het centrum.
DSCN5625

37.
DSCN5635

38.
DSCN5642

39. In de gebouwen van Abdij Rolduc is het seminatie gevestigd, maar ook een hotel en congrescentrum. Het bestaat uit verschillende, veelal fraaie gebouwen en mooie 'klooster'tuinen. Op de foto zie je de Watertoren uit 1676. De geschiedenis van Rolduc gaat bijna 1.000 terug in de tijd.
DSCN5711

40.
DSCN5734

41. Terug in het centrum vang ik nog een glimp op van het Stadhuis.
DSCN5753

42. Het Parkstad Limburg Stadion : de thuisbasis van Roda JC.
DSC_3218

Roermond

Inwonerstal : 45.000

43.
026

44. Appartementencomplexen aan het Kazernevoorterrein. Dit gebied, grenzend aan de binnenstad werd pakweg de afgelopen 15 jaar fors onder handen genomen. Zo kwam er een Outletcentrum, met ruim 200 winkels en meer dan 4 miljoen bezoekers per jaar een ware publiekstrekker. Ook een megabioscoop en andere voorzieningen werden gerealiseerd. Ook nu nog zijn er bouwprojecten in ontwikkeling, waaronder de woontoren Manhattan.
050

45. Doorkijkje langs de Roer richting de Kathedraal.
084

46. en 47. De Munsterkerk.
115

47.
198

48.
202

49.
203

50. Uitzicht vanaf de Roer. Op de voorgrond zie je de ECI, een voormalige fabriek die is omgebouwd tot 'cultuurtempel'. Op de achtergrond de Tv-toren.
221

Heerlen

Inwonerstal : 87.000

51. De Saroleastraat, een van de hoofdwinkelstraten.
005 (4)

52. Doorkijkje naar het Glaspaleis : dit voormalige warenhuis uit 1934 (nu in gebruik als culturele instelling) kwam op lijst van 1.000 belangrijkste gebouwen van de 20e eeuw van de International Union of Architects. Heerlen is een stad die in de eerste helft van de 20e eeuw een enorme bevolkingsgroei te verwerken kreeg. Het oude centrum werd grotendeels gesloopt en ervoor in de plaats kwam, voor die tijd, moderne bebouwing. Naast het Glaspaleis zijn er nog tal van andere moderne monumenten zoals de Royal Bisoscoop en het Stadhuis.
006 (4)

53. Een paar kilometer noordelijker, aan de rand van Hoensbroek, tref je het gelijknamige Kasteel aan.
020 (6)

54. Hoogbouw en Limburg lijkt niet zo'n goed huwelijk te zijn, Heerlen lijkt echter een uitzondering te zijn. Nergens is zo veel hoogbouw te vinden als in de tweede stad van Limburg. Op de foto de Euterpeflat en de Valkenstaete.
044 (2)

55.
069 (3)

56. De mijnschacht van de Oranje Nassau.
184 - kopie

57. Het Maankwartier : de stationsomgeving van Heerlen krijgt een compleet ander aangezicht. Een nieuw Centraal Station, appartementen, kantoren, een hotel, winkels en een park. Een gedeelte is inmiddels voltooid, de rest is in aanbouw. Persoonlijk vind ik het erg mooi geworden.
20170614_204437

58.
DSC_0668

59. Tientallen murals sieren gevels in de stad op.
058 (3)...

Maastricht

Inwonertal : 122.000

60. Het Stadhuis op het Marktplein.
137

61.
100

62.Uitzicht vanaf de St.-Pietersberg op de oostelijke Maasoever.
Selmaastrichtvanafpietersbergvrb

63. Ceramique : op de terreinen van de aardewerkfabrieken verrees een stadswijk met o.a. appartementen, kantoren, de bibliotheek en het Bonnefantenmuseum.
065 (3)

64. Gelukkig is niet alle oude industrie verdwenen. Zoals hier aan de Boschstraat, net ten noorden van het centrum. Het witte gebouw uiterst links is verbouwd tot een Student Hotel met rooftopbar.
141

65.
063 (2)

66.
123

67.Het Vrijthof met de St.-Janskerk en de St.-Servaas Basiliek.
071 (2)

68. En als afsluiter het uitzicht vanaf de St.-Janskerk in oostelijke richting.
121 (2)
1 - 14 of 14 Posts
Mooie serie!

Het blijf fascinerend om eerst al die toch wat rauwe 'gemankeerde' steden te zien en dan het volstrekt perfecte en fotogenieke Maastricht.
Leuke serie! Ik ben een heel aantal keren in Maastricht geweest, helaas heb ik verder van Limburg nog maar erg weinig gezien. Moet ik snel verandering in brengen.
@Nemo & Pjee
Bedankt voor de reacties!
Stuk voor stuk leuke stadjes, vooral Maastricht is een beauty :)
Mooie vaak onhollandse plaatjes!

Waarom zijn de inwoneraantallen van sommige steden verlaagd (oa Venlo) en andere niet (oa Heerlen)? Alle steden bestaan toch uit meerdere stadsdelen of opgeslokte dorpjes?
Mooie vaak onhollandse plaatjes!
Als je ervan uitgaat dat Holland de enige provincie is, inderdaad...
^^^ Ik ben opgegroeid in Venlo dus ik weet wel beter. Ik dacht nog, zal ik m editten voor alleen de knipoog? ;)
  • Like
Reactions: Nemo
^ Ik ben opgegroeid in Brabant en heb vier jaar in Maastricht gewoond voor studie en iedere keer als ik in Zuid-Limburg kom krijg ik nog steeds een buitenland gevoel, dat ik dan weer associeer met vakantie. Zo'n fotoserie roept ook weer die gevoelens op! :cool:
@Bagelvoort
Voor de inwonertallen ben ik uitgegaan van de steden zelf, niet de gemeentes. Dan kom je heel anders uit en komt Venlo qua inwoners op de tweede plaats (ca. 100.000 inwoners), na Maastricht. Nu kan het best zijn dat ik m'n huiswerk niet goed heb gemaakt. Ik heb een en ander tussen het uploaden van de foto's 'snel snel' nageken:nuts: Ik was in de veronderstelling dat de stad Venlo echt alleen uit Venlo bestond, maar lees nu dat bijv. Blerick al in 1940 al geannexeerd is.. En om een hele studie te houden wat nu wel en niet bij een stad hoort ging me wat ver.
^^

Blerick is een vreemd geval. Het heeft gewoon aan het begin een blauw bord met daarop "Blerick". Zelfs na de Maasbrug vanuit Venlo kom je dit bord tegen.
Dan zou je kunnen zeggen dat het een zelfstandige plaats is.

De postadressen zijn daartegen allemaal Venlo. In principe is het dus gewoon een stadsdeel van Venlo. Uniek is dit niet. In Groningen kom je deze situatie bijvoorbeeld tegen bij Hoogkerk.
Sjoen Limburgland. Ik hou ervan.

Schitterend, al die gezelligheid. In die verworven vrije en anonieme levensvreugde komt het allermooiste in de mens naar boven...
  • Like
Reactions: 8166UY
Leuk. Vanaf het pinkpop-terrein kun je die heuvel ook goed zien, maar niet dat er massa's mensen op staan om mee te genieten. :)
^^

Blerick is een vreemd geval. Het heeft gewoon aan het begin een blauw bord met daarop "Blerick". Zelfs na de Maasbrug vanuit Venlo kom je dit bord tegen.
Dan zou je kunnen zeggen dat het een zelfstandige plaats is.

De postadressen zijn daartegen allemaal Venlo. In principe is het dus gewoon een stadsdeel van Venlo. Uniek is dit niet. In Groningen kom je deze situatie bijvoorbeeld tegen bij Hoogkerk.
Ik denk dat je dit in veel plaatsen hebt. Het dorp Herten hoort bij de gemeente Roermond en ligt compleet vastgegroeid aan de stad Roermond en wordt door sommige daardoor als een stadsdeel gezien, maar midden in de straat in een woonwijk staat opeens het blauwe bord dat Herten aangeeft terwijl je het anders nooit door zou hebben dat je Roermond verlaat.
1 - 14 of 14 Posts
This is an older thread, you may not receive a response, and could be reviving an old thread. Please consider creating a new thread.