Skyscraper City Forum banner
1 - 10 of 10 Posts

·
Member
4,560 Posts
Discussion Starter · #1 · (Edited)
Alle foto's: 7-9 Apr 2002.

Een aantal foto's is in 'het verre verleden' al 'ns eerder gepost, de rest zijn leftovers. Hutongs zijn oude wijken in Beijing met veel smalle steegjes. De meeste foto's zijn gemaakt door een fiets te huren bij het hotel en daarna door de steegjes te fietsen. Een aantal van deze wijken is inmiddels gesloopt om plaats te maken voor moderne gebouwen.

1.

2.

3.

4.

5.

6.

7.

8.

9.

10.

11.

12.

13.

14.

15.

16.

17.

18.

19.

20.

21.

22.

23.

24.

25.

26.

27.

28.

29.

30.

·
Bike It!
22,249 Posts
Leuk hoor! Ik hou best wel van die oude stadsdelen met scheefgezakte huisjes en smalle stegen. Je weet de sfeer verdomd goed vast te leggen!
Jammer dat die stukjes urbane geschiedenis verdwijnen.
Stuk voor stuk aardige streetscenes.
Favo's #9, 13 en 18, maar eigenlijk vind ik ze allemaal goed. :eek:kay:

·
Registered
69 Posts
Dit zijn volgens mij die oude dorpjes die je op het platte land van China ook gigantisch veel ziet. Deze dorpjes liggen hier om de 2000 meter en dat over een oppervlakte van heel West Europa. Zie hieronder:

Deze dorjes groeien nu overal in West China aan elkaar door de toenemende verstedelijking, en volgens mij is dit ook het geval geweest bij deze oude dorpjes in Peking

·
Captain
3,357 Posts
D'r valt nog veel te veranderen in China. Ik kan het me i.i.g. moeilijk voorstellen om daarin fatsoenlijk te kunnen wonen. Wat dat aangaat, is het nog niet eens zo'n heel erg groot drama dat die wijken op de schop zijn gegaan. Mits de bewoners er wat beters voor terug hebben gekregen natuurlijk. Maar China kennende, zullen ze dat wel over het hoofd hebben gezien.
Wel jammer dat ook niet alle pagode's van culturhistorische waarde, de vernieuwingsdrift hebben overleefd. Een aantal van hen is in handen gevallen van rijke Chinezen, zodat die behouden konden blijven. Maar veel ook niet.

·
Registered
4,042 Posts
Mooie reeks van het 'echte' Beijing. Je hebt hier iets vastgelegd wat over 10 jaar waarschijnlijk niet meer bestaat. Dus je hebt een museumstukje ;).

De hutongs worden in een razendsnel tempo afgebroken. De huidige bouwgolf in China heeft wel wat weg van de modernistische plannen in Nederland in de jaren 50 en 60, al het oude moet wijken voor nieuwe idealen. Gelukkig is de schade in Nederland beperkt gebleven, in China lijkt deze al haast onherstelbaar. In Beijing lijkt het soms wel een race tegen de klok om zoveel mogelijk hutongs af te breken en te vervangen door nieuwbouw voordat de Olympische Spelen beginnen. Erg jammer naar mijn idee. Hopelijk komt men in Beijing snel tot het besef ook deze wijken een belangrijk onderdeel vormen van de historie van de stad en dat er wel wat bewaard mag blijven (en niet enkel voor de toeristen).

·
Hoogvlieger
1,791 Posts
D'r valt nog veel te veranderen in China. Ik kan het me i.i.g. moeilijk voorstellen om daarin fatsoenlijk te kunnen wonen. Wat dat aangaat, is het nog niet eens zo'n heel erg groot drama dat die wijken op de schop zijn gegaan.
Je projecteert daarmee onze westerse levensstijl en bijbehorende behoeftes op de chinese cultuur, maar die vergelijking gaat een beetje mank. Westerlingen kunnen zich misschien moeilijk voorstellen hoe iemand kan leven zonder een appartement van minstens 100 vierkante meter, een vaatwasser en een flat screen. Maar heel veel bewoners van dit soort wijken (en niet alleen in China) zijn erg gelukkig met de manier waarop ze wonen en hebben helemaal geen behoefte aan meer luxe.

Overigens: leuke sfeervolle serie! Ik zou er zo weer eens heen willen.

1 - 10 of 10 Posts