Skyscraper City Forum banner
1 - 20 of 20 Posts

·
Member
4,560 Posts
Discussion Starter · #1 · (Edited)
Alle foto's: 31 mei 2008.

De Berge Stahl is 's-werelds grootste bulkcarrier. Het schip van 343m lang en 65m breed vaart continu tussen Brazilië en Rotterdam om ijzererts naar Europa te brengen (dit is trouwens een mooie 3D-animatie van het schip, wel wat langdradig maar dan stop je het gewoon).

Gisteravond is het schip weer aangekomen in Rotterdam dus een goed moment om voor €5,00 retour de nieuwe Fast Ferry van de RET naar de Maasvlakte te proberen. Nu vaart er een tijdelijk bootje voor maximaal 30 passagiers. Deze vaart in 22 minuten van Hoek van Holland naar de Maasvlakte. Vanaf 1 juli komt er een grote ferry voor 130 passagiers met meer afvaarten en meer haltes. De vraag is natuurlijk of er voldoende animo is van werknemers op de Maasvlakte. Die nieuwe ferry is van hetzelfde type als die tussen Rotterdam en Dordrecht. Op die schepen kan/mag je niet op het dek, dus foto's maken is er dan niet meer bij. Echt hele indrukwekkende foto's heeft de Berge Stahl niet opgeleverd, daarvoor is het landschap te wijds. Luchtfoto's laten nog het beste de grootte van dit schip zien.

Wilde vanaf de ferryhalte lopen naar het Maasvlakte-strand maar dat was niet mogelijk door 'aanvallende' meeuwen. Aan beide zijden van de weg broeden meeuwen, een heleboel meeuwen, op grote braakliggende terreinen. Die meeuwen vliegen vlak over je hoofd, laten soms steentjes vallen en poepen ook nog eens. Na 20 minuten lopen maar omgekeerd. Ben er vanaf gekomen met een poepflard op de rugzak en eentje op m'n shirt. Wellicht dat fietsers er minder last van hebben.

1. Ferry arriveert in de haven van Hoek van Holland. Enorme schepmachine aan de overkant.

2. De Berge Stahl vanuit de haven van Hoek van Holland, rechts achter de scheidingsdam.

3. In de tijdelijke ferry zijn RET-busstoeltjes geplaatst. Op de deur een foto van de nieuwe ferry die straks gaat varen.

4. Ben de enige passagier dus kan alle kanten uit op het dek, Berge Stahl in zicht.

5. Daar gaat een volle grijper uit het ruim naar de kade. Na 1 dag lossen is het schip al wat omhoog gekomen, je ziet de lichtere kleur van de romp.

6. De havenmond bij Hoek van Holland.

7. Er gaat net een containerschip weg.

8. Het is de Maersk Kingston uit 2003, 304m lang en 40m breed. Geen supergroot schip met TEU 6252 (TEU=20ft container), maar ook geen kleintje.

9. Klaar om te keren met hulp van de sleepboten.

10. De Cosco Europe uit 2008, 337m lang, 46m breed en TEU 10062. Nog lang niet supergroot want 's-werelds grootste containerschepen is een serie van 8 identieke Maersk-schepen, ieder 398m lang, 56m breed en TEU 14500.

11. Hier wordt een schip uit een transport-dokschip getrokken. Het dokschip kan omlaag (zinken) en omhoog. Op de terugweg zien we meer van dit dokschip.

12. De Tor Line die vrachtwagentrailers vervoerd.

13. Ponton van de nu enige halte 'Tor Line'. Aan de overkant de ECT Euromax containerterminal in aanbouw.

14. Bij het dokschip is het getransporteerde schip nu weggesleept. We kijken tegen de achterkant en in de 'laadruimte' van het dokschip. Als het dokschip vaart ligt de romp wel boven water. Het schip komt al naar boven, volgens de 'meetlat' ligt het laadruim nog zo'n 10 tot 11 meter onder water.

15. De Cosco Europe weer.

16.

17. Nu gaan we dichterbij langs de Berge Stahl, hier zwiept een open grijper het ruim in.

18. Onlangs is de opbouw wit geverfd. De oude lichtgroene kleur was mooier en karakteristieker.

19.

20.

21. De haven van Hoek van Holland weer in zicht.

22. Ferryboten van de Stena Line van Hoek van Holland naar Harwich/UK.

23. In de haven liggen o.a. schepen van de loodsen.

24. Deze catamaran van de loodsen is pas nieuw, ziet er wat vreemd uit maar schijnt erg stabiel te zijn in woeste zee.

·
Bas
14,553 Posts
Leuke serie, HB 010! Ik denk, dat ik ook een keer de oversteek maak, als de Port of Rotterdam site melding maakt van een paar interessante schepen die er dan liggen. En die gele loodsboten uit Hoek van Holland zie ik ook regelmatig in Harlingen voorbij komen. Wat ze dààr doen, is mij een raadsel. Dat maakt havens altijd interessant, er gebeurt zoveel wat je niet weet. Lijkt mij ook aardig, als het stormt om die oversteek te maken.

Trouwens, heb jij de koers enigszins kunnen beïnvloeden door te zeggen dat je een foto-reportage aan het maken was?

·
Moderator
53,445 Posts
Mooie serie. Die grote schepen zijn toch wel erg indrukwekkend. Zeker in vergelijking met wat hier op de IJssel voor binnenvaart vaart.

·
Registered
1,246 Posts
Erg indrukwekkende en leuke serie :)
Kwas enigzins verbaast Griekse letters achterop de Maersk Kingston te zien(best Scandinavische naam) maar dan doet dat me toch weer denken aan het feit dat 1/5 (!) van alle schepen ter wereld in bezit is van Griekse rederijen..

·
Registered
1,697 Posts
Mooie fotoserie :d

Wel grappig om de berge stahl eens vanaf een andere kant te zien.
Maandag ga ik weer aan boord.
Het is namelijk 1 van onze vaste bezoekers voor ons agentschap.

·
Registered
14,151 Posts
Mooie serie!

Het is toch eigenlijk raar dat veel mensen uit de stad bijna niets van de haven weten en er ook niet willen werken.

·
Member
4,560 Posts
Discussion Starter · #9 ·
Datacenter in USA is sinds vannacht volledig down (vanwege explosie/brand transformator), daarom deden de plaatjes het niet meer. Nu zijn ze op een andere server geplaatst.

1/5 (!) van alle schepen ter wereld in bezit is van Griekse rederijen
Dit schip is van Maersk maar is geregistreerd in Griekenland vanwege kosten/belasting.

·
Helder
2,689 Posts
Fantastische serie! Als stadsmens ben ik zeker wel een havenfan.

Die nieuwe ferry is van hetzelfde type als die tussen Rotterdam en Dordrecht. Op die schepen kan/mag je niet op het dek, dus foto's maken is er dan niet meer bij.
Van het weekend voor de lol de fast ferry naar Dordrecht genomen, en daar heb ik het grootste gedeelte van de tocht op een soort achterdek buiten gestaan.

·
Illustrateur
13,124 Posts
Erg toffe reeks dit. Ik ben verliefd op die uitHoek. Indrukwekkend ales wat daar is te vinden. Door de grote schaal van alles daar verlies je het besef van hoe groot het werkelijk is. Bedankt voor het delen! :)

·
Registered
4,270 Posts
Schitterende foto's van havenactiviteiten in Rotterdam ! Ik ga zelf de laatste tijd weleens kijken bij de grote sluis van Ijmuiden. Door de containeractiviteiten bij Ceres is daar nu wekelijks een containerschip met een max van 8000 TEU te zien. De afmetingen van deze schepen zijn 323 x43 en meestal van rederij OOCL. Doordat ze in een sluis liggen die zelf een afmeting heeft van 400x50 kun je goed zien dat deze schepen op dit moment voor Amsterdam de max zijn.

·
Registered
1,352 Posts
Wat een bakbeest zeg,jammer dat de Amsterdamse haven geen ruimte heeft voor schepen van dat formaat.
En ik denk dat dat ook niet verandert met de evt.aanleg van een 2e sluis in IJmuiden.

Mooie foto's overig!

·
Moderator
53,445 Posts
1/5 (!) van alle schepen ter wereld in bezit is van Griekse rederijen
Dit schip is van Maersk maar is geregistreerd in Griekenland vanwege kosten/belasting.
Volgens mij is dat met Liberia ook zo. Er zijn 2.000 schepen onder Liberiaanse vlag, waarvan 98% niet Liberiaans is.

·
Registered
1,246 Posts
^^ en Panamese

Het is trouwens ook weer zo dat een groot deel van de Griekse schepen varen onder de vlaggen van bovenstaande landen. Dat komt door een regeling die bepaalt dat het grootste deel van de bemanning op een schip onder de vlag van een bepaald land, uit inwoners van dat land moet bestaan. En reders kiezen dan liever voor goedkopere, bijvoorbeel Liberiaanse of Panamese, arbeidskrachten.

·
-
3,632 Posts
Leuke foto's! Het lijkt me ook wel eens interessant om de haven te bekijken en wat foto's te maken. Is toevallig ook bekend wanneer de Berge Stahl weer in Rotterdam te vinden is?

·
Captain
3,358 Posts
Een mooie serie inderdaad. Denk dah'k binnenkort ook maar 'ns een tochtje ga maken met die lijndienst.

·
Cosa dire cosa fare
3,439 Posts
Dat principe wat gebeurt met Griekenland, Liberia, Panama en vele andere hebben we vorig jaar nog geleerd. Dat zijn landen met 'goedkope vlaggen'. En zo zijn er vrij veel…

·
visit the world
8,145 Posts
ja leuke serie foto's!! :)
zal me benieuwen wat ik morgen op de foto kan zetten als we (uitstapje met het bedrijf) met P&O richting Engeland (York) gaan :)

Hopen op een beetje droog weer...

1 - 20 of 20 Posts