SkyscraperCity banner
1 - 15 of 15 Posts

·
Registered
290 Posts
Discussion Starter · #1 · (Edited)
Gistermiddag (9 april) mocht ik een half uur het panoramadek van de Achmea toren in Leeuwarden bezoeken. Na een hele mooie heldere dag, trok het rond 15.00 dicht... en 15.35 mocht ik naar boven. Zie hier het (teleurstellende) resultaat:

1. Waddenstreepjes. Met het blote oog waren de Waddeneilanden nog net te herkennen. Bij helder weer zie je zelfs de veerboten heen en weer pendelen. Op de foto is niet meer dan dit zichtbaar...

2. Het NS Station met een paar speelgoed autootjes.

3. Met z'n allen naar beneden turen.

4. Een ander Leeuwarder panoramadek: de 42 meter hoge Friesland Bank koepel.

5. Stadschouwburg de Harmonie, het Paleis van Justitie, en verder weg de Oldehove.

6. Het Zaailand: op de rechterhelft, bovenop de huidige ingang van de ondergrondse parkeergarage, zal naar alle waarschijnlijkheid het nieuwe Fries Museum gebouwd worden. Op dit moment wordt dit (ultiem lelijke) plein overigens tijdelijk als parkeerplaats gebruikt, vanwege de aanleg van een andere ondergrondse parkeergarage onder het Oldehoofster Kerkhof.

7. Crystalic (de glazen pyramide voor ICT bedrijven) en het Europaplein (de in een cirkel opesteld woonflats).

8. De 76 meter hoge Avero toren, met daarachter de 55 meter hoge Postbank paddestoel. Recht vooruit, aan het einde van de zogenaamde Tesselschadestraat het, kun je het FEC beurscomplex herkennen. Alles samen daar gaat binnenkort gebruik maken van de naam WTC Leeuwarden.

9. Meer getuur richting de Wadden.

10. De Leeuwarder Courant, naast het riviertje de Potmarge.

11. En het weer werd niet beter...

12. Een toekomstige HHF-er?

13. En weer terug naar beneden...

... samengevat: jammer van het weer :(!

·
Registered
139 Posts
Leuke foto's thuner! Jammer dat het weer niet echt mee zat.

Mag ik vragen wanneer je het kaartje voor deze open dag hebt gekocht? Ik wil ook graag een keer naar boven, maar toen ik mijn kaartje wilde kopen waren ze al weer uitverkocht. :( De volgende open dag wil ik toch echt een keer meemaken.

·
Registered
290 Posts
Discussion Starter · #6 ·
@ Nemo01: Ergens rond 8 maart of zo waren de kaarten nog beschikbaar. Ik had nog een tweetal liggen uit 2003 (afgelast vanwege problemen met de panoramaramen) die ik om kon wisselen.

@ Bobdebouwer: Dat zal dan liggen aan het heiige weer. Daardoor lijkt de stad uitgestrekter dan ze is. Ik heb foto's bij kraakhelder weer gezien, waarop de stad juist bijzonder klein leek. De grenzen leken aan de voet van de toren te liggen; voor de rest... weilanden tot de horizon...

·
-
3,628 Posts
Urban sprawl in het hoge noorden.;)

Wat is dat op foto 13, balken in het trappenhuis om de val te 'breken' ofzo?

·
Weestwel?
1,713 Posts
Nee dat zijn lappen stof, geen idee waarom ze er hangen eigenlijk. Je val breken zullen ze in ieder geval niet :)

·
Registered
290 Posts
Discussion Starter · #10 · (Edited)
Thuner said:
Wat mij in ieder geval opvalt, is dat een stad duidelijk niet gemaakt is om van boven bekeken te worden :). Neem nu de stadsschouwburg. Lijkt maar een lelijk gedrocht op de foto's. Niets is minder waard... hier, op herhaling:

14. De Westersingel, met daarachter Stadsschouwburg De Harmonie (Frits van Dongen), en de twee bekende torens.

·
Registered
290 Posts
Discussion Starter · #11 · (Edited)
Thuner said:
15. Het Beursgebouw (openbare bibliotheek) met daarachter de Friesland Bank koepel, die op deze foto toch ineens weer aardig veel groter lijkt.

@ RDJ: Jij heb toch een aantal leuke foto's van de koepel vanaf de Voorstreek (ong. vanaf de pijp bij de Apotheek). Daar zie je pas echt wat voor lomp ding het is... repost?

PS. Ik ben nog altijd niet zo te spreken over dat groene koper op die koepel... om maar te zwijgen van die glazenwasserstrappen...

·
Weestwel?
1,713 Posts
Thuner said:
@ RDJ: Jij heb toch een aantal leuke foto's van de koepel vanaf de Voorstreek (ong. vanaf de pijp bij de Apotheek). Daar zie je pas echt wat voor lomp ding het is... repost?
Nee ik heb geen foto's vanaf die kant maar weet wat je bedoeld. Je moet dan wel de pijp aan de Eewal nemen, vanaf de Apotheek zie je niets volgens mij.

Thuner said:
PS. Ik ben nog altijd niet zo te spreken over dat groene koper op die koepel... om maar te zwijgen van die glazenwasserstrappen...
Tja ik vind het een mooie kleur, maar moet toegeven dat het beter tot zijn recht komt met mooi weer. Ik zal als voorbeeld vanavond een paar foto's posten.

1 - 15 of 15 Posts