SkyscraperCity banner
1 - 20 of 76 Posts

·
...
173 Posts
Discussion Starter · #1 ·
Frank Gehry heeft een nieuw ontwerp voor de Beekman Tower in New York onthuld. De 76 verdiepingen hoge toren, waarvan de bouw al is begonnen, komt te staan in Manhattan. Het gebouw heeft met staal beklede, golvende gevels.

De golvingen suggereren stromend water, of smeltend ijs. Ook aan de binnenzijde wordt het golfpatroon gevolgd: de appartementen hebben eveneens golvende muren. Het visuele effect van het exterieur wordt versterkt doordat de blokken van de toren (met een klassiek T-plattegrond) ten opzichte van elkaar zijn verschoven.

http://www.architectenweb.nl/aweb/redactie/redactie_detail.asp?iNID=14449

·
a.k.a. Sequentia
21,664 Posts
@ Arggh

Volgens mij zijn verdiepingen in de USA iets hoger, maar kan me vergissen!

·
Registered
1,246 Posts
Ja, Freedom Tower gemiddeld 5 (!) meter per verdieping (108 verdiepingen, 541 meter, maar wel met spire dan..)
Dan zou deze dus (76 x 5 is) 380 meter moeten worden. Nou is dat een kantoortoren, en niet appartementen zoals deze, appartementen zijn gemiddeld 4 meter per verdieping (Chicago Spire) dan zou deze ongeveer 300 meter moeten worden. Maar de Chicago Spire is wel ff 2 x zo hoog dus die heeft ook meer stevigheid nodig per verdieping denk ik. Denk dat we bij deze rond de 270 meter uitkomen dan ;)

·
a.k.a. Sequentia
21,664 Posts
Weinig concreet? Enig idee hoe bizar veel er in aanbouw is? :D
Er worden op dit forum zelfs torens van 180m 'ontdekt' die opeens al maanden in aanbouw blijken te zijn.

·
a hacked brain
837 Posts
Op die render van-straat-naar-top vind ik het wel wat weg hebben van H.R. Giger's creaties.

Maar vooral met dat glimmende materiaal (net als de Chrysler Building) vast erg mooi straks.

·
Hoogbouw terrorist
2,880 Posts
Kijk Dubai, zo kan het dus ook!

Mooie toren, vooral de 'golvende' gevels zijn erg goed gelukt op deze impressies. Benieuwd hoe het er in het echt uit gaat zien.

·
Registered
114 Posts
Wat een fantastische toren op een mooie locatie! Het verbaasde mij dat dit een appartemententoren is. Je merkt dat er van alles aan wordt gedaan om Lower Manhattan meer leven in te blazen buiten kantoortijden om. Langs de Hudson is dit natuurlijk al in vergevorderd stadium, maar blijkbaar moet de oost zijde er nu ook aan geloven. Een mix tussen wonen en werken kan ongetwijfeld ook daar goed functioneren.

·
Moderator
16,916 Posts
Prachtig ontwerp, had m in het highrises forum ookal gezien :)

·
Visual aid
797 Posts
Met dit soort ontwerpen krijg ik een beetje het gevoel dat we een tweede Barok ingaan, hetzij niet kerkelijk. Een mooi ontwerp is het wel. De massa's komen me alleen een beetje onzeker over. De gevel is prachtig!

1 - 20 of 76 Posts