SkyscraperCity Forum banner

Frankfurt vs. Rotterdam

19833 Views 148 Replies 47 Participants Last post by  INVISIBLE
Om de off-topic heden (van Frankfurt vs. Rotterdam) vanuit de Maastorentread te stoppen kunnen we hier verder gaan met deze discussie.

Welke stad is nou mooier?
Welke stad heeft meer dichtheid?
en ga maar zo door.

Verder vind ik zelf dat Rotterdam gewoon mooiere gebouwen heeft staan, mooi aan de maas ligt, maar ik mis toch enkele uitschieters die Frankfurt toch wel heeft :)
1 - 20 of 149 Posts
Is city vs. city weer toegestaan?

De skyline van Frankfurt overtreft die van Rotterdam natuurlijk, maar dat wil niet zeggen dat het een mooiere stad is. Ik denk dat Rotterdam meer fotogeniek is dan Frankfurt vanwege de spreiding van de torens, maar density is natuurlijk niet minder belangrijk. Ik ga niet kiezen tussen deze twee...
Qua hoogte is Frankfurt zonder meer interessanter dan Rotterdam, maar qua design en dichtheid vind ik Rotterdam een stuk interessanter dan Frankfurt. Verder is de Maas van een duidelijke meerwaarde. Wel denk ik dat het toekomstperspectief van de Rotterdamse skyline wat mooier is dan in Frankfurt: waar hier 'maar' de helft van de projecten wordt gecancelled, wordt in Frankfurt zowat alles gecancelled lijkt het wel, de Frankfurt-thread is dan ook niet de vrolijkste op dit forum... maar goed: de economie trekt weer aan, alles is weer mogelijk!
Ben 5 jaar geleden voor het laatst in FF geweest en ik moet zeggen…ik vond er geen zak aan!
Veel hoogbouw en een aardige skyline, dat wel, maar als stad dodelijk saai.

Dan Rotterdam:
Persoonlijk vind ik de Rotterdamse skyline veel mooier. Minder hoog, maar breder en voor mij dus aantrekkelijker.
Helaas vind ik Rotterdam ook niet echt een hele leuke stad om zomaar een beetje in rond te hangen, maar in ieder geval stukken leuker mooier en interessanter dan FF.

Voor mij wint Rotterdam dus, met gemak!
Leuke vergelijking maar men vergeet dat Frankfurt een veel oudere en veel belangrijkere stad dan RD is. Het Duitse parlement hield lang zetel in Frankfurt. En denk enkel alleen al aan de namen Frankfurt en Frankrijk. Zo'n voorsprong is best 'rot'. Frankly speaking of course. C'est ne que juste mes deux francs ;) disons, mes deux centimes naturallement.
Frankfurt, qua skyline. 200 meter vs. 100 meter...
Het verschil is nog veel groter. Volgens de hier op SSC populaire indeling der wereldsteden is Frankfurt top5 en Rotterdam ergens tussen 40 en 80, samen met Utrecht. Dankzij Leefbaar ben ik Rotterdam een nog zieliger dorp gaan vinden terwijl het voor de Pimmania op de goede weg leek :cry:
Bikkel said:
Leuke vergelijking maar men vergeet dat Frankfurt een veel oudere en veel belangrijkere stad dan RD is. Het Duitse parlement hield lang zetel in Frankfurt. En denk enkel alleen al aan de namen Frankfurt en Frankrijk. Zo'n voorsprong is best 'rot'. Frankly speaking of course. C'est ne que juste mes deux francs ;) disons, mes deux centimes naturallement.
Nope, Frankfurt is nooit zetel geweest van het Duits Parlement (ondanks dat er wel parlementsgebouwen staan; deze zijn nooit in gebruik genomen als parlement)
De stad is wél al jarenlang het financiele hart van Duitsland, ook is het één van de rijkste steden van de EU en daardoor is/was er net wat meer mogelijk dan in Rotterdam!
ik ben 2 jaar geleden in Frankfurt geweest en ik moet zeggen, ik was echt onder de indruk van de hoogtes daar. maar inderdaad de stad zelf voelde daar nogal dood aan, beetje somber allemaal.

Ik vind ook over het algemeen de designs van de hoogbouw hier veel beter en vrolijker dan in Frankfurt, is me allemaal iets te zakelijk daar. Omgeving rond Frankfurt is wel erug mooi, veel natuur. vanaf de bergen heb je een fantastisch uitzicht op de stad!!
Als je niet weet waar je moet zijn, dan is elke stad saai, ibidem Rotterdam. Frankfurt biedt echt niet minder dan Rotterdam op het gebied van cultuur, ook niet op het gebied van de subcultuur. Frankfurt is een stad met eigen 'sound' dankzij het Force Inc Music label. Rotterdam vond gabba uit, Frankfurt clicks_+_cuts. Frankfurt was de broedplaats zoals in NL steden als A'dam of Nijmegen dat zijn.
Tja, om eerlijk te zijn ben ik niet heel bekend met zowel Frankfurt als Rotterdam. In beide steden ben ik wel geweest, maar echt kennis en inzichten daarin heb ik niet.

Qua skyline vind ik Frankfurt mooier. Qua architectuur en hoogbouw vind ik Frankfurt ook mooier en indrukwekkender. Dat heeft niet alleen met de hoogtes te maken, maar ook met wat ik gewoon mooi vind.

Bikkel said:
Als je niet weet waar je moet zijn, dan is elke stad saai, ibidem Rotterdam. Frankfurt biedt echt niet minder dan Rotterdam op het gebied van cultuur, ook niet op het gebied van de subcultuur. Frankfurt is een stad met eigen 'sound' dankzij het Force Inc Music label. Rotterdam vond gabba uit, Frankfurt clicks_+_cuts. Frankfurt was de broedplaats zoals in NL steden als A'dam of Nijmegen dat zijn.
Frankfurt heeft wel de eer om de eerste, erkende hardcore plaat te hebben: Mescalinum United / We Have Arrived. De subcultuur en de uiteindelijke sound van hardcore mag dan wel uit Rotterdam komen, het startschot klonk in Frankfurt.

Vergeet daarnaast niet dat Frankfurt na Berlijn (in Duitsland) de belangrijkste plaats is voor zowel techno als electro. Nu ben ik even aan het speculeren, maar sinds in Berlijn de bekende club Tresor zijn deuren heeft gesloten lijkt Frankfurt toonaangevend te zijn in techno. Deze stad kent de clubs Cocoon van Sven Vath en U60311 van Chris Liebing.

Ik ben zelf een keer in Frankfurt geweest, op woensdagavond... Toen was alleen een r&b club open (niet mijn hobby). Die bleek elke avond open. Al met al is het precies als Bikkel zegt: "Als je niet weet waar je moet zijn, dan is elke stad saai." Frankfurt is dus niet saai. ;)
See less See more
DvW said:
Is city vs. city weer toegestaan?
Ik wist niet dat het niet toegestaan was:)
frankfurt is een pannekoek met een paar uitschieters, rotterdam heeft een echte brede skyline.
im_from_zw038 said:
frankfurt is een pannekoek met een paar uitschieters, rotterdam heeft een echte brede skyline.
Sao Paulo heeft ook een bredere skyline dan Chicago... ;)
Frankfurt heeft meer indrukwekkende hoogbouw. De toekomst is in het voordeel van Rotterdam (denk ik)
909 said:
Sao Paulo heeft ook een bredere skyline dan Chicago... ;)
En als desktop heb ik Sao Paulo en niet Chicago. Chicago ben ik geweest, Sao Paulo niet. Maar puur afgaande op foto's vind ik die zee van torens in SP vele malen interessanter. Chicago vond ik ook enigszins saai, en ik denk dat ik dat van SP nooit zou kunnen zeggen.

Uiteraard geef ik ook graag toe dat Chicago op het gebied van wolkenkrabber geschiedenis één van de belangrijkste, zo niet, de belangrijkste stad ter wereld is.
Het station van Frankfurt is indrukwekkender dan dat van Rotterdam!
Ik ben 2 jaar geleden 3 dagen in Frankfurt geweest en vond het een redelijk saaie stad. Uiteraard een paar hele mooie indrukwekkende torens, maar toch doet Rotterdammer stadser aan. Zowel de totale dichtheid als het straatbeeld en de drukte.

Wat me echt verbaasde overigens was het aantal niet-westerse 'allochtonen' dat ik er zag rondlopen. Ik miste echt die overvloed aan verschillende culturen. Veel Thaise restaurantjes, dat dan weer wel!
Frankfurt is werkelijk gewoon een lelijkerd en een saaie boel. Rotterdam wint makkelijk.
1 - 20 of 149 Posts
This is an older thread, you may not receive a response, and could be reviving an old thread. Please consider creating a new thread.