SkyscraperCity banner
1 - 7 of 7 Posts

·
Hallleeejkes
287 Posts
Ik kwam toevallig dit artikel tegen op Wikipedia
http://nl.wikipedia.org/wiki/Maquette_van_Maastricht
Weet iemand hier meer vanaf? En heeft iemand misschien foto's?
Ik was vorig jaar (voor t eerst) in Madame Tussauds en daar was toen een tentoonstelling over het ontstaan van Amsterdam met zo'n vergelijkbare maquette

Edit
Ik zag het verkeerd, dit is een "redelijk" gewone maquette, in madamme tusseauds was het op ee soort hele grote rol die bewoog waarbij je de verandering in de loop der jaren zag. Ook erg appart!!

·
Registered
254 Posts

bron: wikipedia

De maquette van Bergen op Zoom is zowel in Frankrijk als in het Bergse Markiezenhof te bezichtigen :)

·
Registered
1,751 Posts
In de kelder van het musée des beaux arts van Lille heb je idd zo'n collectie met een hele reeks van maquettes waaronder die van Maastricht en een hele reeks Belgische steden. Zeer indrukwekkend hoe precies die wel niet zijn.

·
Registered
609 Posts
Discussion Starter · #5 ·
Ik vind het echt geweldig, zo kan je zien hoe de steden er in de 17e en 18e eeuw uitzagen. Je kunt er zo een "wandeling" door maken :)

·
The only way is up
86,574 Posts
Byzonder om ook de geschiedenis achter die maquettes te lezen. Die steden hadden meer weg van forten en hebben ook heel wat oorlog moeten doorstaan. :)

·
L'Europe en marche
889 Posts
Ik heb hem wel eens gezien in het centre ceramique. Het schijnt om militaire doeleinden gemaakt te zijn voor (franse) genie en ingenieurs om het militaire landschap van maastricht te bestuderen.

1 - 7 of 7 Posts