Een tijdje geleden ben ik op Terschelling geweest. Daarbij heb ik ook Harlingen en Franeker aangedaan. Omdat het mooi weer was ogen de foto's ook aardig, dus heb ik besloten ze met jullie te delen. Deels in ieder geval. Hoop dat jullie er iets mee kunnen.
Harlingen
1
2
3
4
5
6
7
8
9
^ Huis met typische gevelhoekstenen, of hoe heten die dingen. Een soort draaikolk.
10
^ Tenenkrommend contrast.
11
12
13
Schitterende en gigantische pakhuizen. Worden die door één bewoner bewoond?
14
15
^ Hendrick de Keyser-pand staat in de verhuur.
16
17
^ Misschien wel één van de smalste steegjes van Nederland: De Sint-Christoffelsteeg.
18
19
20
21
^ Moderne op pakhuizen geïnspireerde architectuur.
Ik zie niks, zelfs niet op 2 verschillende computers. Klik op eigenschappen, dan zie je wel waar het aan kan liggen. Doe vervolgens hetzelfde met een andere foto van dit forum.
Ik heb momenteel Photobucket, werkt prima. Fries huisje? Even kijken of die Groninger boerderij in Haulerwijk (Frl) doorkomt:
Leuke serie! Harlingen en Franeker zijn bijzondere stadjes, echte Elfstedenstadjes. Ik heb zelf tot mijn 10e in Franeker gewoond.
Franeker blijft toch een bijzonder stadje, het stadje begon met de potentie een grote stad te worden, door onder andere de sluiting van de universiteit door Napoleon en het dichtslibben en inpolderen van de Middelzee is het bij een schattig provinciestadje gebleven.
^^Napoleon vond twee universiteiten in het noorden niet nodig.
De universiteit heeft ruim 200 jaar bestaan. Het is lange tijd best goed gegaan, wel met pieken en dalen. Eind 18e eeuw liep het aantal studenten snel terug, dat zal misschien een reden geweest zijn.
Gele en rode baksteentjes, met daartussen slecht cement (zilt zand er door gemengd), dat typeert volgens mij ook de Friese huisjes. Leuke reportage, al kunnen we op Google Streetview er natuurlijk ook meer over te weten komen.
Trouwens, in Leeuwarden is een steeg, die waarschijnlijk nog smaller is. Daar kan ik in de breedte precies doorheen, dat is dan 53 cm. Armen vooruit :lol:
Ik denk van wel, maar deze steeg is vanzelfsprekend niet druk en niet zo lang. In Leeuwarden noemt men deze spelonken ook wel `Gloppe(s)`.
Veel stegen worden afgesloten, waren pishokken en stonken derhalve.
This is an older thread, you may not receive a response, and could
be reviving an old thread. Please consider creating a new thread.
SkyscraperCity Forum
A forum community dedicated to skyscrapers, towers, highrises, construction, and city planning enthusiasts. Come join the discussion about structures, styles, reviews, scale, transportation, skylines, architecture, and more!