Hallo allemaal! Vandaag had ik helemaal niks te doen, dus dacht ik laat ik maar eens een flinke (+/- 60 km in totaal) fietstocht maken in en rond de stad Groningen. Lunch, flesje water, camera met extra set batterijën, en good to go. Aan het eind nog een paar bonusfoto's van een paar avonden terug. Hieronder staat het resultaat. De foto's staan een beetje door elkaar maar dat maakt niet zo veel uit lijkt me. Veel plezier (hopelijk) met het bekijken van deze serie, en commentaar is natuurlijk geen probleem!
:cheers:
1. De Martinitoren gezien vanaf het einde van de Ebbingestraat.
2. Het eerste deel van de nieuwe stadswijk CiBoGa (Circus-, Boden- en Gasterrein) zoals het er nu bij ligt. De vijver is blijkbaar opgedroogd door het weer.
3. Vergane glorie. Over 'een aantal jaar' staat hier de rest van CiBoGa.
4. Recreatiegebied Kardinge, geschoten vanaf de (kunstmatige) gelijknamige berg.
5. Klimcentrum 'Bjoeks' met een buitenklimmuur (gele 'toren') genaamd Excalibur (met zijn37 meter de hoogste van Nederland). Voor de klimmers onder ons: Op deze klimmuur zijn routes van 5a tot 7c/8a+.
6. Op deze kunstmatige berg kan ook een sport beoefend worden, namelijk mountainbiken (waarschijnlijk heeft deze tak een speciale naam, maar ik ben niet zo thuis in die wereld). Dat het vrij gevaarlijk is spreekt voor zich, maar toch ook nog baanregelementen
7. Wanneer wordt voldaan een de baanregelementen start je vervolgens met deze paar bultjes
8. De 'Walfridusbrug' over het van Starkenborghkanaal, ten gunste van hogere schepen en een spoorverdubbeling tussen Groningen-Noord en Sauwerd. De brug heeft een overspanning van circa 90 meter. Voor Groningse begrippen dus enorm.
9. Eenmaal op de brug kwam ik een van de nieuwe Arriva-treinen in volle vaart tegen.
10. En vanaf de brug had je ook een aardig uitzicht op de binnenstad. Op de foto natuurlijk de Martinitoren.
11. Bij de rand van Paddepoel (waar de Friesestraatweg wordt gekruisd) heb je een leuk zicht op de Palladium (dun!) en de in aanbouw zijnde Fortuna.
12. Hierna vervolgde ik mijn weg richting het noordwesten van de stad. Op de foto is te zien het opgeknapte fabrieksterrein 'De Ommelanden'. Tegenwoordig zitten hier kantoren.
13. Hierna kwam ik een doorkijkje tegen richting het Zernike-terrein met het nieuwe torentje (45 meter).
14. Aan de rand van Hoogkerk (een dorp ten westen van de stad Groningen) had je na een minuut of 5 lopen opeens een leuk uitzicht op Vinkhuizen.
15. Na even genoten te hebben van het mooie weer fietste ik door naar Hoogkerk-zuid. Hier had je vanaf een dijk tussen de vloeivelden van de CSM (suikerfabrikant) een leuk zicht op de stad. Op de foto wederom Vinkhuizen.
16. En uitzicht op de grote broer, de SuikerUnie.
17. Ook de binnenstad kan vanaf dit punt niet ontbreken. Helemaal links het torentje van de universiteit. Vlak daarnaast de Martinitoren. Aan de rechterkant zien we de A-kerktoren herkenbaar aan de gele top.
18. Even doorfietsen en we komen langs een van de stadsgrensmarkeringen. Deze zoals te lezen is door Daniel Libeskind. Het 'ding' links is zijn creatie.
19. Ook in Groningen bestaat snelwegarchitectuur, helaas.
20. Idem.
21. Gelukkig is van afstand de Rokade te zien. Toch een doel om heen te fietsen.
22. Door vervolgens even door te fietsen komen we langs het Gasunie gebouw. In de verte kunnen we het Dinkelpark in aanbouw herkennen.
23. Even zoomen dan maar.
24. Vanaf de Laan Corpus Den Hoorn ziet de Rokade er toch wel fijn uit, ondanks dat hij een beetje scheef staat :bash:
Bonus-beelden: wat nachtshots van Groningen.
25. Het nieuwe stationsplein.
26. Stationsgebied.
En nog wat uit de vorige serie
27. Westerhaven.
28. Regentes en het Cascade-complex.
29. Een van de vele singels die Groningen nog rijk is.
30. En ingezoomd.
Ik hoop dat het de moeite waard was om te bekijken en te lezen! :cheers: