SkyscraperCity banner

1 - 13 of 13 Posts

·
Registered
679 Posts
Discussion Starter #1 (Edited)
ik ben ongeveer in dezelfde week als Timon óók naar Polen gegaan.
ik bleef van 20 tm 27 februari in polen waarvan de eerste 3 dagen in Gdansk, en de laatse 3 dagen in Warschau.
polen heeft mij aangenaam verrast: aardige mensen, prachtige steden, goed nachtleven, lekker goedkoop en we hebben de hele week zon gehad!
zeker Gdansk is een bestemming waar ik zomers nog wel is naar terug wil,
maar goed, hier komen de foto's
1. de opvallend roze wizzair vliegtuigen

2. het personeel was ook roze:D

3. maargoed, polen

4. volgende fotos zijn op verschillende dagen in het centrum van Gdansk gemaakt

5.

6.

7.

8.

9. mooise foto van Gdansk voor mij:

10

11

Trojmiasto betekend 3 steden: samen met Gdynia en Sopot vormen ze de Trojmiasto, een 'metropool' met ruim 1 miljoen inwoners.
Sopot is de partytown in zomer met mooie huizen en luxe hotels, terwijl Gdynia meer een nieuwe stad is waar weinig te vinden is. daarom begin ik met Gdynia!
tussen deze 3 steden rijdt een frequente trein wat meer aandoet als een tram, hier zaten we in een lekker zachte ouderwetse trein:

12

13

14 Trojmiasto's hoogste:

15 met uitzicht over de bevroren zee

Sopot:
16. heeft de langste pier van europa:

17.

18.

19. Dancing house

20

daarnaast ook nog naar Malbork gegaan, een stadje (38.000) 1 uur met de trein naar het zuidoosten van Gdansk. er staat een gigantisch kasteel waar we graag naar toe wilden. jammer dat het gesloten was (5u) toen we aankwamen.

21. kasteel in de verte

22. kasteel

23. met zonsondergang

hier nog wat fotos van de verlaten haven van Gdansk, die kranen zien er erg indrukwekkend uit!

24.

25.

26.

volgende foto's van Warschau.
de trein naar Warschau is ongelovelijk sloom, je doet er ruim 7 uur over over een afstand die volgens mij minder is dan Amsterdam-Parijs.

27. uitzicht van ons hostel:

28. geweldig gebouw!

29. en daar hoort n geweldig uitzicht bij

30.

31. oude gebouwen, weet niet wat het precies is maar volgens die foto's zijn allemaal joodse mensen, het zal dus wel wat met de tweede wereldoorlog zijn.

32. dit kerkje stond ervoor

33. 'old town' . net zoals in veel andere poolse steden was warschau ook zwaar beschadigd. ze hebben een gedeelte van de stad weer helemaal herbouwd, net zoals Gdansk.

34.

35.

36.

37. een halfuurtje rijden met de bus, richting het vliegveld, is een park met een heuvel waar een skipiste op is.

op de top van de heuvel had je een geweldig uitzicht naar het centrum, helaas was het te heiig om goede fotos te maken.

·
Moderator
51,061 Posts
de trein naar Warschau is ongelovelijk sloom, je doet er ruim 7 uur over over een afstand die volgens mij minder is dan Amsterdam-Parijs.
Nog geen 350 kilometer.

Kon je een beetje met Engels uit de voeten daar? Of Duits?

·
Moderator
16,781 Posts
Dat trojmiasto is een beetje een moeilijke en oude naam toch? Hedendaags zeg je gewoon Gdynia volgens mij. Leuke serie foto's.

·
Moderator
51,061 Posts
Trójmiasto betekent "driestad" (trój > trzy > drie, miasto > stad)

Trójmiasto omvat dus niet alleen Gdynia maar ook Gdańsk en Sopot.

·
Bike It!
22,086 Posts
^^ Inderdaad, waarbij Gdynia het minst boeiende is. Sopot is een lieflijke badstad en Gdansk een mooie oude havenstad. Gdynia is een industriestad.
Kon je een beetje met Engels uit de voeten daar? Of Duits?
Ik herinner me de povere kennis van beide talen, vooral vergeleken met de buurlanden.

·
Error
5,783 Posts
^^Klopt, maar als je dan toch met een taal aankomt is Engels altijd beter om eerst te proberen dan Duits.

Leuke serie, daneo! Ik hoop komende zomer Warszawa nog wat beter te verkennen, de laatste keer dat ik er was, was ik er maar kort en was het weer vrij slecht. De treinen in Polen zijn niet altijd even snel inderdaad, maar 7 uur is wel vrij lang voor dat stukje. Heb je de interregio genomen ofzo?

·
Bike It!
22,086 Posts
^^ Altijd leuk zo'n foto uit genomen vanuit een oude raam. :)
Train between Warsaw and Gdańsk runs so slowly because the whole E65 route is being rebuilt, before it took 4 hours, after modernisation it will take 2,5h to get to the capital from Tricity. Thread about this investition.
Ik herinner me er een kleine 5 uur over gedaan te hebben, maar dat was tot Sopot, dat ook door diezelfde trein aangedaan werd.
Al kun je tussen de 3 steden ook de oude maar snelle SKM-treintjes nemen.

·
hipp-E
11,034 Posts
31. oude gebouwen, weet niet wat het precies is maar volgens die foto's zijn allemaal joodse mensen, het zal dus wel wat met de tweede wereldoorlog zijn.
Het is Próżnastraat waarvan het deel in het joodse getto lag. Dit zijn de enige panden die overgebleven zijn na de vernietiging van het getto.
De straat wordt binnenkort gerenoveerd. Link naar het poolse forum.

·
The only way is up
82,773 Posts
^^ De Duitsers hebben daar idd verschrikkelijk huisgehouden.

Mooie fotoserie. Het ziet er maar koud uit daar. :)
bij 4, 11 en 17 zijn trouwens wel wat vlekken op de lens te zien.

1 - 13 of 13 Posts