SkyscraperCity banner

wat vind jij van dit oudje?

• 1

Votes: 1 3.6%
  • 2

Votes: 0 0.0%
  • 3

• 4

Votes: 1 3.6%
  • 5

• 6

Votes: 2 7.1%
  • 7

Votes: 12 42.9%
  • 8

Votes: 8 28.6%
  • 9

Votes: 4 14.3%
  • 10

1 - 18 of 18 Posts

·
Registered
679 Posts
Discussion Starter · #1 · (Edited)
Pas 30 jaar na de oplevering van Het Witte Huis in 1898 werd de eerste paal geslagen voor een tweede hoogbouw project in Rotterdam. Het hoofdkantoor van het GEB (Gemeente Energie Bedrijf) werd in 1931 opgeleverd en werd met een hoogte van 58 meter het hoogste kantoorgebouw van Nederland.

In de Tweede Wereld oorlog werd het gebouw 6 meter hoger omdat het voor de Duitsers een goede plaats was voor een uitkijkpost en luchtafweergeschut.

Tot en met 1968 bleef de GEB-toren het hoogste kantoorgebouw van Nederland. Deze titel werd overgenomen door De Medische faculteit (tegenwoordig Het Erasmus Medisch Centrum)

Eind jaren tachtig vertrok het Energiebedrijf uit het gebouw. In 1993 kocht Stadswonen (voorheen St. Studentenhuisvesting) het GEB gebouw van de gemeente en maakten er studenten appartementen in.

Zelf vind ik dit echt een mooi gebouw, vooral voor die tijd:)

·
Registered
34,667 Posts
Ik geef hem ook een 8. Zeker voor die tijd was het een opvallend en imponerend gebouw. Dat ik er bijna 8 jaar in gewerkt heb zal misschien ook nog een rol spelen. ;)

Kleine correctie: GEB Rotterdam staat voor Gemeente-Energiebedrijf Rotterdam, niet voor Gemeentelijk. ;)

·
Registered
1,881 Posts
Zeker voor die tijd was het een opvallend en imponerend gebouw.
Mee eens, daarom ook een 8 van mij.

daneo said:
Het hoofdkantoor van het GEB (Gemeente Energie Bedrijf) werd in 1931 opgeleverd en werd met een hoogte van 58 meter het hoogste kantoorgebouw van Nederland.
..Dit jaar bestaat het gebouw 75 jaar.
?
Dat dit gebouw tot in de zestiger jaren het hoogste kantoorgebouw van Nederland was, vind ik opmerkelijk. Leuke poll

·
Le penseur
1,656 Posts
Ik vind het altijd zo teleurstellend dat Nederland het in die tijd moest doen met een hoogste gebouwtje van 58m, terwijl er in NY rond die tijd al gebouwen werden neergezet van 300m+. Nouja een 7, want zo heel mooi vind ik hem nou ook weer niet.

·
Registered
5,952 Posts
Ik ben opgegroeid in de Zwaerdecroonstraat. Dat is 2 straten achter de Rochussenstraat. Heb daar van 1974 tot 1984 gewoond.
Als mijn vriendjes en ik naar 'Het Park' gingen om te gaan voetballen, liepen wij langs het GEB gebouw. Het maakte elke keer indruk op me.
Vooral de vorm en de antenne boven op vond ik toen al amerikaans aan doen.
Als ik het een cijfer moet geven is het een 9, omdat het een 'one of a kind' is in Nederland.

·
Registered
388 Posts
Ik geef een 7.5. Niet zo mooi, maar wel een belangrijk gebouw voor hoogbouw in Nederland.

Vooruit dan een 8, omdat 7.5 geen optie is ;)

1 - 18 of 18 Posts