SkyscraperCity banner

21 - 40 of 60 Posts

·
Registered
11 Posts
Bier vloeit weer uit ketels in hartje stad

GEEL - Als het van een Duits investeerdersduo afhangt, borrelt er vanaf januari 2017 weer bier op in de nu nog verlaten gebouwen van de vroegere brouwerij Aerts in hartje Geel.

In het voorstel dat het schepencollege maandag ter goedkeuring aan de gemeenteraad voorlegt, pompt het Duitse duo Becker-Siebel bijna 500.000 euro in het stadsvernieuwingsproject Brouwerij Aerts. Die plannen kwamen als meest consistente uit de bus na de oproep van het stadsbestuur om de leegstaande gebouwen met de markante fabrieksschouw tussen de parking en de Nieuwstraat en de Markt van Geel nieuw leven in te blazen.

Meer info en een afbeelding van hoe het er uit moet gaan zien: www.madeinkempen.be/nieuws/500-000-euro-voor-renovatie-geelse-stadsbrouwerij/

·
Registered
11 Posts
Markant kantoorgebouw wint architectuurprijs

GEEL - Het markante hoofdgebouw van IOK op de hoek van de Geelse Ringlaan en Antwerpseweg heeft dinsdagavond in Brussel de Belgische Prijs voor Architectuur 2015 gewonnen in de categorie niet-residentieel privaat gebruik.

De zes verdiepingen hoge kantoortoren met de opvallende houten buitengevels is een ontwerp van architectenbureau HUB uit Antwerpen in samenwerking met Architecten Archiles uit Geel. De constructie werd door de Kempense aannemers Vanhout-Van Roey uitgevoerd. De jury vond het gebouw een beetje Duits aandoend, maar waardeerde “de compactheid, het repetitieve van zijn houten gevel en het feit dat zijn vorm in de omgeving absoluut ter zake is”.

Link naar het artikel en afbeelding: www.gva.be/cnt/dmf20151216_02023740/markant-kantoorgebouw-wint-architectuurprijs

·
Registered
489 Posts
GEEL - De vzw Astor heeft een bouwaanvraag ingediend om een complex met 172 woongelegenheden voor ouderen op te trekken. Een torengebouw van veertien verdiepingen vormt de absolute blikvanger.

Naast de spoorlijn op het einde van Groenhuis in Geel wil vzw Astor het gelijknamige wooncomplex voor ouderen bouwen. De investeerder diende een bouwaanvraag in voor een cluster van drie gebouwen met daarin 124 serviceflats en zes woongroepen met telkens acht bewoners. Op het gelijkvloers van de panden zijn verschillende diensten ondergebracht. Aan het project hangt een prijskaartje van 25 miljoen euro.

“Dat het hoogste gebouw veertien verdiepingen telt, heeft onder meer te maken met het feit dat de stad pleit voor verdichting door te bouwen in de hoogte”, zegt bestuurder Michiel Verhaegen van Astor. “Voor het comfort van de ouderen speelt het geen rol. Als we mensen over het project spreken, schrikken ze soms wel van de hoogte. Maar zodra ze het zien, wil iedereen zo hoog mogelijk gehuisvest worden.”

Het openbaar onderzoek loopt nog volop, maar zodra Astor over de nodige vergunningen beschikt, wil het onmiddellijk met de bouwwerkzaamheden starten. In dat geval zou het complex over goed anderhalf jaar in gebruik genomen kunnen worden.​

Bron: GVA.be

·
Registered
489 Posts
^^ Stevige verdichting voor het voor de rest toch landelijke Geel :)
GEEL - Dat in Holven een zorgcomplex met veertien verdiepingen gepland is, zint de omwonenden niet. Enkele buurten verenigden zich om zo veel mogelijk bezwaarschriften in te dienen.
Advertisement
Zwarte vlaggen wapperen in enkele woonstraatjes naast de spoorlijn in het Geelse Holven, een visueel uitvloeisel van de facebookgroep ‘Nee tegen hoogbouw in hartje Geel’. De aanleiding is het plan van de vzw Astor om een zorgcomplex met een toren van veertien verdiepingen in Groenhuis op te trekken.

“Heel belangrijk in dit verhaal is dat wij absoluut niet tegen de komst van het zorgcentrum zijn”, zeggen woordvoerders Nele Geerts en Hilde Mertens van de actiegroep. “Maar in het begin was er nog sprake van gebouwen van drie verdiepingen, een paar weken geleden kregen we plots te horen dat het een toren van vijftig meter hoog zou worden. Het is die omvang waar we wel heel veel problemen mee hebben.”

De buurtbewoners vinden dit ruimtelijk niet passen en vrezen vooral verkeersoverlast. “Het centrum telt 172 wooneenheden, maar er werken ook nog eens negentig personeelsleden. Dat geeft elke dag extra veel verkeer in onze straatjes. Bovendien komt het project pal op de fiets-o-strade te liggen die langs het spoor loopt. Er rijden nu al heel veel fietsertjes via onze straatjes naar school. Het project brengt de verkeersveiligheid in het gedrang.”
Daar zijn de eerste protestacties al. Had gisteren ook een briefje van hun in de bus zitten. Ik begrijp nog altijd niet tegen wat ze protesteren?! Want ze zijn niet tegen het zorgcentrum maar wel tegen de toren, want dat gaat veel verkeer met zich meebrengen.. Nu of die toren 14 verdiepen hoog is of ze zetten daar 3 blokken van 3 verdiepen neer gaat het verschil niet maken kwa verkeer denk ik dan.

·
Moderator
19,840 Posts
Discussion Starter · #26 ·
nee, het project op zich is even groot gebleven qua wooneenheden. Dus qua verkeer zal er geen verandering geven. Alleszins is de geplande toren echt wel hoog ten opzichten van de omliggende huisjes :)

·
Registered
489 Posts
nee, het project op zich is even groot gebleven qua wooneenheden. Dus qua verkeer zal er geen verandering geven. Alleszins is de geplande toren echt wel hoog ten opzichten van de omliggende huisjes :)
Dat weer wel. Maar dat is een evolutie die bezig is in centrum Geel.. Overal worden woningen afgebroken en kleine appartementen op gezet. Ik vind dit dan weeral beter dan heel dat terrein vol kleinere gebouwen te zetten en weer een pak groen dat verdwijnt zo.

·
Bike It!
22,245 Posts
Hm, ik ken de situatie ter plaatse en het project niet in detail, maar ik begrijp de noodzaak niet echt om daar een toren van 15 verdiepingen neer te zetten. Is er schaarste aan bouwgrond in Geel, is bouwgrond er zo duur?

Ik begrijp de omwonenden ook wel, al vind ik hun mobiliteitsargument minder overtuigend. Het lijkt me gewoon wat onzinnig om in een kleine provinciestad plots een hoge woontoren te gaan neerpoten, niet eens een clustertje of zo. Goed, Boom heeft er ook een, maar die ligt eerder binnen het grootstedelijk gebied Antwerpen en is in feite toch al even misplaatst.

Wie in een grootstad woont of in een hoogbouwwijk gaat wonen, neemt een toren meer of min er maar bij. Ik kan me voorstellen dat het in een woonbuurt met eensgezinswoningen voor tegenstand zorgt. Inkijk in de tuinen bijvoorbeeld. Lijkt voor een Brusselaar misschien belachelijk, maar wie de privacy van zijn tuintje gewoon is, wil daar niet plots met de terrassen van 45 turende en glurende bejaarden geconfronteerd worden.

Als er geen onmiddellijke buren zijn, zou zo'n toren eventueel nog kunnen, maar dan nog vind ik het stedenbouwkundig toch maar een zinloze rariteit.

·
Registered
489 Posts
Hm, ik ken de situatie ter plaatse en het project niet in detail, maar ik begrijp de noodzaak niet echt om daar een toren van 15 verdiepingen neer te zetten. Is er schaarste aan bouwgrond in Geel, is bouwgrond er zo duur?

Ik begrijp de omwonenden ook wel, al vind ik hun mobiliteitsargument minder overtuigend. Het lijkt me gewoon wat onzinnig om in een kleine provinciestad plots een hoge woontoren te gaan neerpoten, niet eens een clustertje of zo. Goed, Boom heeft er ook een, maar die ligt eerder binnen het grootstedelijk gebied Antwerpen en is in feite toch al even misplaatst.

Wie in een grootstad woont of in een hoogbouwwijk gaat wonen, neemt een toren meer of min er maar bij. Ik kan me voorstellen dat het in een woonbuurt met eensgezinswoningen voor tegenstand zorgt. Inkijk in de tuinen bijvoorbeeld. Lijkt voor een Brusselaar misschien belachelijk, maar wie de privacy van zijn tuintje gewoon is, wil daar niet plots met de terrassen van 45 turende en glurende bejaarden geconfronteerd worden.

Als er geen onmiddellijke buren zijn, zou zo'n toren eventueel nog kunnen, maar dan nog vind ik het stedenbouwkundig toch maar een zinloze rariteit.
Ze willen in Geel vooral de open ruimtes behouden door meer de hoogte in te gaan. Er staan hier nogal wat plannen om hogere gebouwen neer te zetten niet bepaald in die omgeving maar verspreid over Geel. Geel Centrum is best wel volgebouwd.

Ergens in het midden van die groene zone zou die toren komen.

·
Bike It!
22,245 Posts
Oke, als de buren er geen last van hebben en het een beetje een mooi ontwerp wordt, kan het een meerwaarde betekenen. Maar dan nog vind ik het een beetje een rariteit daar. Dan liever meteen een cluster met bescheiden torens. Beetje zoals Sint-Maartensdal in Leuven.

·
Registered
489 Posts
Oke, als de buren er geen last van hebben en het een beetje een mooi ontwerp wordt, kan het een meerwaarde betekenen. Maar dan nog vind ik het een beetje een rariteit daar. Dan liever meteen een cluster met bescheiden torens. Beetje zoals Sint-Maartensdal in Leuven.
Dat het een rariteit is kan goed zijn. Maar ik vind het gewoon verkeerd dat je actie voert onder het mom van veiligheid voor fietsers maar dat je in dezelfde zin zegt dat je niets hebt dat er een complex komt dat waarschijnlijk evenveel kamers gaat tellen. Die toren genereert niet meer verkeer.

·
Bike It!
22,245 Posts
Zoals ik zelf al schreef is hun mobiliteitsargument weinig overtuigend. Over de rest van de tegenargumenten op hun FB-pagina (schaduw, inkijk...) kan ik me niet uitspreken. Een openbaar onderzoek zal moeten uitwijzen of er hinder is voor de buren. Een goede communicatie met de buurt over het waarom van hoogbouw (sparen groene ruimte), kan al een en ander uitklaren.

·
Registered
489 Posts
Zoals ik zelf al schreef is hun mobiliteitsargument weinig overtuigend. Over de rest van de tegenargumenten op hun FB-pagina (schaduw, inkijk...) kan ik me niet uitspreken. Een openbaar onderzoek zal moeten uitwijzen of er hinder is voor de buren. Een goede communicatie met de buurt over het waarom van hoogbouw (sparen groene ruimte), kan al een en ander uitklaren.
Schaduw kan ik enkel meegeven dat ze op haar hoogste punt staat in het midden van onder. Dus de schaduw valt op het hoogste punt naar boven het groen in.

·
Registered
489 Posts
De vzw Astor wil aan Groenhuis in Holven een zorgcomplex voor ouderen bouwen, met als blikvanger een torengebouw met veertien verdiepingen."In onze landelijke buurt is geen plaats voor zo'n wolkenkrabber", zegt een woordvoerder van actiecomité Groenhuis. De buren vrezen verkeersoverlast en inkijk.
JOLIEN BOECKX

Het zorgcomplex is een proefproject voor ouderenzorg van de Vlaamse overheid. Het bestaat uit drie gebouwen en biedt plaats aan 172 woongelegenheden, een dagverzorgingscentrum, een lokaal dienstencentrum en een beperkt kinderdagverblijf.

De vzw Astor werkt voor het project samen met het Openbaar Psychiatrisch Ziekenhuis (OPZ) en met het Medisch Pedagogisch Instituut (MPI) uit Geel. "Mensen met een beperking worden ook oud en in ons zorgcomplex kunnen zij hun oude dag doorbrengen. Net zoals pleeggasten van het OPZ die misschien al jaren in een pleeggezin wonen. Soms worden die pleeggezinnen uit elkaar getrokken als de pleegouders naar het rusthuis moeten. In ons zorgcomplex, dat bestaat uit assistentiewoningen, is er plaats voor iedereen", zegt Michiel Verhaegen van de vzw Astor.

Grootstad
Tegen het project op zich komt geen protest, wel tegen de omvang en de inplanting ervan. De bouwheer wil namelijk één van de drie zorggebouwen 50 meter hoog optrekken. "Eerst was er sprake van gebouwen van drie verdiepingen hoog. Plots gaat het om véértien verdiepingen. Zoiets hoort thuis in een grootstad of op een industriepark, maar toch niet in een landelijke omgeving zoals Holven?!", schrikt Nele Gevers van actiecomité Groenhuis.

"Het torengebouw komt bovendien pal in onze tuinen te staan. We vrezen een schending van onze privacy", zeggen de actievoerders. "Daarenboven zal dit project de mobiliteit allesbehalve ten goede komen. Groenhuis is een klein doodlopend straatje, waar heel veel fietsers en voetgangers passeren. Onze straat zal binnenkort een verbinding vormen in de fiets-o-strade van de provincie. Onze trage weg gaat helemaal verdwijnen. Wij verwachten grote problemen", benadrukt Nele.

Laagbouw
Het actiecomité vraagt aan de vzw Astor om de opvang van het zorgcomplex aan te passen en aan laagbouw te doen. "We steunen het project op zich nog steeds. Als ze ons vragen om mee te denken over hoe het project anders ingepland kan worden, springen we direct op de kar", nuanceert Nele Gevers.

"We bouwen in de hoogte omdat ouderen die slecht te been zijn, zich beter verticaal kunnen bewegen dan horizontaal", reageert Michiel Verhaegen van de vzw Astor. "Het is gemakkelijker voor hen om de lift te nemen dan lange gangen te voet af te leggen. Bovendien kunnen we op deze manier onze ecologische voetafdruk verminderen. We kunnen het perceel ook volledig vol bouwen, maar dan gaat het landelijke aspect nog meer verdwijnen én komen de gebouwen dichter bij de buren te staan. De inkijk zal dan net wel een probleem zijn", vervolgt Verhaegen. "Het torengebouw staat nu meer dan 60 meter van de dichtstbijzijnde woning, waardoor inkijk niet mogelijk is. Bovendien gaan we tussen het gebouw en het dichtstbijzijnde huis nog drie rijen bomen zetten."

De vzw Astor heeft al een bouwaanvraag ingediend bij de stad Geel. Het openbaar onderzoek loopt tot 13 februari. "We gaan zoveel mogelijk bezwaarschriften indienen. We denken toch wel zeker aan zeshonderd handtekeningen te geraken. Onze pagina op Facebook 'Nee tegen hoogbouw in hartje Geel' telt al bijna zeshonderd sympathisanten", vertelt het actiecomité.

Maandag trekken de actievoerders naar de gemeenteraad. Die bespreekt dan het dossier.
Ik kan me echt wel in de mening van Astor vinden.

·
Registered
489 Posts
GEEL - Eigenaar Dossche Mills heeft besloten om de Bloemmolens van Geel in Geel-Ten Aard eind deze maand definitief te sluiten. De acht werknemers kunnen elders binnen de groep aan de slag.
Dossche Mills uit het Oost-Vlaamse Deinze is een van de grootste maalderijen uit Europa. Om zijn positie op de bakkerijmarkt in de Benelux nog te versterken, nam het familiebedrijf in 2014 de NV Bloemmolens van Geel over. Het Kempense bedrijf was toen eigendom van de Franse groep Nutrixo. Maar het verhoopte succesverhaal pakte anders uit. Dossche Mills maakte bekend dat het de bloemmolens naast het kanaal Herentals-Bocholt in Ten Aard eind februari definitief sluit.

“Die beslissing is vooral een gevolg van het feit dat we vorig jaar een belangrijke klant hebben verloren”, zegt algemeen directeur Kristof Dossche van Dossche Mills. “Daardoor zijn onze productievolumes flink gezakt. Met de huidige orders kunnen we de verliezen bij de Bloemmolens van Geel niet wegwerken, laat staan de fabriek nog rendabel maken.”

Met de sluiting van het bedrijf in Ten Aard verliezen acht medewerkers er hun baan. Dossche Mills biedt hen de kans om in een andere vestiging van het bedrijf aan de slag te blijven. De dichtstbijzijnde stek is de productieafdeling in Merksem. “Maar als zij daar niet op ingaan, kunnen ze niet langer werkzaam blijven bij de Bloemmolens van Geel.”

Lofts en kantoren

Stiekem droomt Geel van invullingen met bijvoorbeeld kantoren, KMO's en woonlofts. “Maar dat wordt dan een private ontwikkeling, want als stad hebben we niet de middelen om dit te kopen.”

Bron: GVA.be

·
Registered
489 Posts

·
critical urbanite
301 Posts
Interessant debat
Wat me opvalt is dat het binnen de ring ligt, maar niet in het centrum.
De omgeving is vooral randstedelijk of gemengd gebruik te noemen.
Niet onmogelijk op zich, maar wel riskant en vooral communicatief moeilijk.
Het doet me vaag denken aan de sociale hoogbouw in sint Michiels Brugge, waar een torentje van 12 en eentje van 8 hoog staat. Temidden verkavelingen en rijtuigen maar wel aan de rand van een recreatiegebied.
Is er trouwens een hoogbouwnota in Geel?
Zo een document zou kunnen inschatten welke de plekken zijn waar wat hoger gebouwd kan worden. Misschien moet het stadsbestuur die eerst laten opmaken alvorens zijn visie te realiseren zonder duidelijk stedenbouwkundige kader.

·
critical urbanite
301 Posts
bedankt voor de doorverwijzing.
het is mooi dat een kleine stad werk maakt van een methode en afwegingskader.
toch moeten we nuanceren : de visie is juridisch niet bindend en er is uit de combinatiekaart af te leiden dat niet alle potentiele gebieden van de N - Z as even snel ontwikkeld kunnen worden. omdat sommige woonuitbreidingsgebieden bevroren zijn

·
Registered
11 Posts
Stationsomgeving krijgt nieuw uitzicht

De stationsomgeving in Geel moet er over enkele jaren helemaal anders uitzien. Concrete plannen zijn er nog niet, maar de stationsomgeving moet een aantrekkelijke plek worden. De Gelenaars mogen meedenken over hoe die er moet uitzien.

Link naar het volledige artikel: hln.be/regio/nieuws-uit-geel/stationsomgeving-krijgt-nieuw-uitzicht-a2615817

21 - 40 of 60 Posts