SkyscraperCity Forum banner

GENT | Bouwzonden en andere flaters

17907 Views 80 Replies 28 Participants Last post by  GentenaarVanToekomst
Waar in de stad staan volgens jouw echte bouwzonden en andere flaters die het stedelijk geheel totaal geen deugd doen ?
1 - 20 of 81 Posts
  • Het viaduct B401
    Een autosnelweg tot vlak in het stadscentrum! Heel praktisch voor mensen die vaak de baan op moeten, maar de lawaaihinder is groot en het verkeer dat het met zich meebrengt is gevaarlijk. Het is nodeloos lang gemaakt (het had als afrit net zo goed kunnen beperkt blijven tot Ledeberg Bellevue), en ging ten koste van zowat de helft van het Koning Albertpark. Weg met het viaduct en teruggeven dat park!
  • Zuiderpoortcomplex
    Een heel banaal kantoorgebouw. 't Is niet dat het lelijk is, maar het potentieel van de locatie is onderbenut. Het had half zo breed en dubbel zo hoog moeten zijn. Daarbij had men dan de mooie laagbouw die hoorde bij de UCO-toren kunnen bewaren. Nu is die voorgoed verdwenen en staat dat mooie icoon van de jaren '50 te veel in de schaduw van het nieuwe gebouw gedrukt.
  • Woodrow Wilsonplein
    De Zuid, eigenlijk. Met het Frankrijkplein en het Graaf Van Vlaanderenplein is weliswaar niets mis. Het W. Wilsonplein is weliswaar een onaantrekkelijk tochtgat. Een lelijke bestrating en karakterloze gebouwen errond. Het is dan ook driemaal dezelfde architect geweest, en niet degene met de meest opwindende stijl. Resultaat: een kaal, onuitnodigend plein. En dat terwijl het zowat het forum van Gent moest worden.
  • De Rabottorens
    Oké, ze zijn er, er wonen mensen in en dat kan je moeilijk ongedaan maken. Hoewel ik aanvankelijk voorstander was van afbraak, ben ik daar op teruggekomen. Maar men moet deze torens echt wel eens aanpakken. Ze zijn simpelweg te lelijk voor woorden, en doe daar dan nog eens hun vrij belabberde staat bij... 't is maar een triestig gegeven. Het ware beter geweest als men die torens gewoon nooit op die plaats gebouwd had.
  • Galerijflat aan het begin van Coupure Links
    Dat klinkt zo specifiek dat het misschien onnozel wordt, maar het is een galerijflat van 9 verdiepingen die een bres slaat in de anders zo mooie en vrij gave vroeg 20-eeuwse omgeving van de Coupure. Haar blinde zijmuren zijn een doorn in het oog en het meest van al stoort het gebouw omdat het over een groot deel van de Coupure het zicht op de Boekentoren direct blokkeert, terwijl dat monument er anders zo prachtig boven zou uittorenen. Echt een grote zonde, dat gebouw.

Dat zijn toch de eerste 5 die mij te binnen schieten.

Als er plots 30 Gentse forummers zouden zijn, dan voorspel ik dat er bijna 30 keer 'Belgacomgebouw' zou genoemd worden, maar ik vind dat feitelijk een prachtgebouw. 'k Moet toegeven dat dat ook een switch is geweest, want tot pakweg een jaar, een jaar-en-een-half geleden vond ik het nog een monster. Gewoon spijtig dat het zo grauw en afgeleefd uitziet. Er valt zo veel te doen met dat gebouw dat het spijtig zou zijn om het aan te tasten, laat staan het te vernietigen.
See less See more
  • Het viaduct B401
    Een autosnelweg tot vlak in het stadscentrum! Heel praktisch voor mensen die vaak de baan op moeten, maar de lawaaihinder is groot en het verkeer dat het met zich meebrengt is gevaarlijk. Het is nodeloos lang gemaakt (het had als afrit net zo goed kunnen beperkt blijven tot Ledeberg Bellevue), en ging ten koste van zowat de helft van het Koning Albertpark. Weg met het viaduct en teruggeven dat park!

vóór ik verder nadenk over gentse bouwflaters, wil ik even voortbouwen op "weg met het viaduct". Stel je eens voor dat ze, in plaats van het stuk viaduct in het Zuidpark af te breken, het park gewoon doortrekken tot óp het viaduct, zodat je vanuit een soort van "zwevend park" kan genieten van het geniale uitzicht op de Gentse skyline dat je van daar hebt. En om het helemaal utopisch te maken, zou je dan zelfs een discreet bruggetje kunnen maken vanop de viaduct naar de UCO, waar mensen dan met de lift verder kunnen naar ledeberg...
een schets volgt binnenkort voor meer duidelijkheid:)
^^ Vree wijs idee!

Een fietspad daarop zou ook best leuk zijn, maar dan zullen er wel een paar ingenieuze in-en afritten op moeten komen.
die B401 is in elk geval hetgeen mij altijd het meest irriteert in Gent. En ik heb toch liever dat die brug daar weggaat, dan dat er een park op die brug komt. Het blijft een vreselijke verminking.
en ook hier is mijn post weg precies?

Ik zei dus iets van "liever niet, dat viaduct is een vreselijke verminking, met of zonder park"
Je post staat er nog hoor - het forum doet de laatste tijd gewoon weer wat moeilijk. Ik ben het trouwens met je eens: dat viaduct moet gewoon weg. Niet alleen zijn functie is een verminking, maar ook gewoon de vorm ervan. Volledig eerherstel voor het park, graag. Het idee van een soort hangende tuinen en een park op het viaduct klinkt anders wel bijzonder creatief, en het zou toch wel iets speciaals zijn. Binnenkort kan je het ook eens testen als fietspad, blijkbaar:

De Gentenaar said:
Fiets Gent binnen langs de snelweg

GENT - Wie droomt er niet van om voor één keer langs de grote poort Gent binnen te fietsen? Op 14 september zullen naar schatting 10.000 fietsers in Gentbrugge de E17 oprijden, uiterst rechts blijven en 800 meter verder de afrit Gent Centrum nemen. En dan komt hét moment: met zijn allen de mooie afzink nemen en zo Gent binnenrijden naast het oude UCO-gebouw.

De organisatoren van Gent Fietst willen dit jaar alle records breken. De activiteiten van de fietsdag worden geconcentreerd op en rond het Sint-Pietersplein. Kers op de taart wordt de massale fietstocht die zijn apotheose kent op de afrit Gent-Centrum. De Gentse fotografen kijken al uit naar dat glorierijke moment! (rm)
klik

Moet toch wel de moeite zijn. En 't is meteen een kans om dan die beruchte skyline vanaf het viaduct eens vast te leggen.
waar een jobke in een callcenter niet allemaal goed voor is:)

Zoals beloofd, een schets van dat ideetje om het zuidpark door te trekken tot op het autostradeviaduct.

van linksonder naar rechtsboven:
-De zuilencollonade die er nu momenteel ook staat,
-Het standbeeld van één of andere krijger, dat nu wat verloren op de middenberm van de viaduct staat
-Een fiets/wandelpad dat over de gehele lengte loopt, en dat via een hellend vlak aansluit op het fietspad langs de Schelde
-Een camping, enkel voor tenten en bijvoorbeeld alleen tijdens de Gentse feesten?
-Een beetje wildernis, met bv. klimop die langs de randen van het viaduct hangt, net boven het drukke kruispunt van de R40
-Volkstuintjes, of in het lokale dialect: "lochtings", liefst met zo kitscherig mogelijke tuinhuisjes+ kabouters!
-Kleine boerderijdieren (die lomp getekende schaapjes ter hoogte van de UCO)
-wildernis/park tot aan de Schelde
(de invulling van het park is natuurlijk maar een voorbeeld, en dat donkere gebouw net boven de UCO is de parkeergarage die daar gepland staat)

Ik heb mij wel de artistieke vrijheid genomen om het viaduct een beetje in te korten en de Bellevue wijk wat te verkleinen, maar het moest dan ook allemaal op de achterkant van een cursusblad geraken ( op mijn studentenjobke in Synovate -een callcenter- is dat nog net klein genoeg om het niet té veel te doen opvallen dat ik tussen de telefoons door aan het tekenen ben:) )
See less See more
  • Like
Reactions: 1
Tiens, wij zijn collega's :) - hoewel ik er sinds 21 mei niet meer geweest ben.

Beestige schets, trouwens. Ook al ben ik eerder voor de totale afbraak van het viaduct tot aan Bellevue, 't is een bijzonder schoon idee!
Ik ben in principe voor het fors terugdringen van het wegverkeer, maar dan radicaal. d.w.z prima openbaar vervoer, andere concepten van wonen en winkelen en werken enzovoort, jammer genoeg een beetje utopisch.

Nu zit je ermee, met dat wegverkeer en als je die viaduct sluit zit dat verzadigd kruispunt aan de ring nog meer in de knoop. En ergens vind ik het wel iets hebben en lekker stedelijk dat viaduct, maar inderdaad, doodzonde voor het Zuidpark.
Prachtige schets!
Om te maken dat de mensen het zouden gebruiken, zouden er wel meer verbindingen moeten zijn met Ledeberg. Nuja de kans dat zoiets er komt is erg klein, maar misschien toch eens doorsturen naar de dienst stedebouw ofzo? Je weet nooit...
Zeker niet het woord bouwzonde waard maar wel zeer overgewaardeerd vind ik de meeste residentiële appartmenten rond het zuidpark. Deze hebben absoluut niet de flair van appartementen die we vinden in bvb de Rijselbergstraat.
misschien toch eens doorsturen naar de dienst stedebouw ofzo? Je weet nooit...
heb ik al met andere voorstellen gedaan, maar dat word bij de stad niet echt serieus genomen vrees ik:(

Tiens, wij zijn collega's
das ook toevallig! ik werk daar nu als een drietal weken, nu woensdag is mijn laatste dag, zal blij zijn als ik er vanaf ben. kga misschien in augustus of september daar nog een weekske werken, als ge der nog eens naartoe gaat, houd dan gewoon een groot bord met "puinkabouter" boven uw hoofd, dan zal ik u wel herkennen:lol:

Prachtige schets!
Himbaman for president!
merci!!!
"Een vijfde van erfgoed in Gent verdwenen"

Er gebeuren blijkbaar wel genoeg zonden en flaters

www.deredactie.be

"Een vijfde van erfgoed in Gent verdwenen"
wo 11/06/08 09:12 - De laatste dertig jaar is een vijfde van het bouwkundig erfgoed in Gent verdwenen. Dat zegt oppositiepartij Groen!.

Sinds eind jaren 70 staan 5.700 gebouwen in Gent vermeld als bouwkundig erfgoed.

Groen! zocht in 81 straten naar 1.100 van die gebouwen. Bijna een vijfde ervan bleek gesloopt te zijn.

Volgens Filip Watteeuw (Groen!) zijn niet alleen de meest recente gebouwen tegen de grond gegaan. "Gebouwen uit de 16e, 17e of 18e eeuw hebben relatief gezien evenveel kans om gesloopt te worden dan gebouwen uit de 19e of 20e eeuw", aldus Watteeuw.

"Als men zelfs deze gebouwen niet beschermt, dan ziet het er niet goed uit voor het bouwkundig erfgoed."

Het "winkelcentrum" op de Dendermondsesteenweg,

Ons prachtige Sofitel- hotel in de Belfortstraat, waar de aannemer "per ongeluk" enkele unieke art- nouveau- geveltjes heeft laten instorten...

Hier stond vroeger een mooi kopgebouw, dat deel uitmaakte van de monumentale as tussen de Zuid en de Sint- Michielsbrug. Spijtiggenoeg is het in de jaren 50'-60' vervangen door een iets minder monumentaal appartementsgebouw.

En natuurlijk het cliché-bouwmisbaksel: de Zuid.
Wist je trouwens dat zowel vader als zoon Bontinck de gebouwen rond het plein hebben ontworpen?
See less See more
5
Het is echt om zot van te worden!
Daar moet je toch echt geen hersenen voor hebben om zo'n prachtige gebouwen te slopen!!! Het Shoppingcenter aan de Zuid valt nog mee vind ik, het is toch stukken beter qua architectuur dan dat misbaksel aan de Dendermondsesteenweg.
Aan de Zuid vind ik het Urbiscomplex ook nog het meest meevallen van de 3 Bontinck Buildings - hoewel de binnenkant enorme nood heeft aan een nieuw kleedje... zo'n wansmakelijk interieur! Op de Zuid vind ik vooral het Administratief Centrum écht te triest voor woorden.

Er gebeuren blijkbaar wel genoeg zonden en flaters

www.deredactie.be
Er staat ook een artikeltje over in De Gentenaar vandaag:

De Gentenaar said:
Voorstellen voor beter beleid

GENT - 'We zeggen niet dat er geen beleid is. De bekommernis bij het stadsbestuur is vergroot, maar niettemin is een vijfde van het waardevol patrimonium verdwenen. Er was niet genoeg tegenkracht. Dat willen we de volgende dertig jaar voorkomen. Het beleid is te fragmentair en er is te weinig oog voor het geheel. Daarom doen we acht voorstellen', zegt Filip Watteeuw in naam van Groen!

Er komt straks een geactualiseerde versie van het naslagwerk 'Bouwen door de eeuwen heen'. Die inventaris moet de basis vormen voor de plannen met het bouwkundig erfgoed.

Een nieuwe start van de commissie monumenten en architectuur is aangewezen. Deskundigen kunnen er met politieke waarnemers discussiëren. 'Jammer dat het paarse stadsbestuur deze commissie liet teloorgaan.'

De dienst Architectuur moet meer armslag krijgen.

Groen! lanceerde bij de gemeenteraadsverkiezingen de idee van een bouwmeester en hamert daar opnieuw op. 'Gelukkig heeft schepen Temmerman dat overgenomen. De bouwmeester moet waken over kwaliteitsvolle architectuur.'

Het stadsbestuur moet een erkenningsprocedure als stedelijk monument ontwikkelen, naast de erkenning die er vanuit het Vlaams niveau voor monumenten zijn.

Een geactualiseerde lijst van mogelijke monumenten en stadsgezichten is nodig.

Ontwikkel richtlijnen en voorwaarden voor renovatie en herbestemming van historisch waardevolle panden. Zo kan waardevol bouwkundig erfgoed meer als een geheel worden bekeken.

Voer een herstelbeleid, wat kan, moet worden rechtgetrokken. Zegt Groen! Denk aan de verknoeide gevels van verbouwde winkels. Vooral kleine aantastingen kunnen ongedaan worden gemaakt. (kvk)
klik

't Zijn niet altijd zo'n slechte ideeën, die van Groen! :)
De zijkant van het Metselaarshuis vind ik wat misplaatst in de binnenstad.
See less See more
^^Dit is echt wel een van de grootste mislukkingen in de Gentse binnenstad.
1 - 20 of 81 Posts
This is an older thread, you may not receive a response, and could be reviving an old thread. Please consider creating a new thread.