- Het viaduct B401
Een autosnelweg tot vlak in het stadscentrum! Heel praktisch voor mensen die vaak de baan op moeten, maar de lawaaihinder is groot en het verkeer dat het met zich meebrengt is gevaarlijk. Het is nodeloos lang gemaakt (het had als afrit net zo goed kunnen beperkt blijven tot Ledeberg Bellevue), en ging ten koste van zowat de helft van het Koning Albertpark. Weg met het viaduct en teruggeven dat park! - Zuiderpoortcomplex
Een heel banaal kantoorgebouw. 't Is niet dat het lelijk is, maar het potentieel van de locatie is onderbenut. Het had half zo breed en dubbel zo hoog moeten zijn. Daarbij had men dan de mooie laagbouw die hoorde bij de UCO-toren kunnen bewaren. Nu is die voorgoed verdwenen en staat dat mooie icoon van de jaren '50 te veel in de schaduw van het nieuwe gebouw gedrukt. - Woodrow Wilsonplein
De Zuid, eigenlijk. Met het Frankrijkplein en het Graaf Van Vlaanderenplein is weliswaar niets mis. Het W. Wilsonplein is weliswaar een onaantrekkelijk tochtgat. Een lelijke bestrating en karakterloze gebouwen errond. Het is dan ook driemaal dezelfde architect geweest, en niet degene met de meest opwindende stijl. Resultaat: een kaal, onuitnodigend plein. En dat terwijl het zowat het forum van Gent moest worden. - De Rabottorens
Oké, ze zijn er, er wonen mensen in en dat kan je moeilijk ongedaan maken. Hoewel ik aanvankelijk voorstander was van afbraak, ben ik daar op teruggekomen. Maar men moet deze torens echt wel eens aanpakken. Ze zijn simpelweg te lelijk voor woorden, en doe daar dan nog eens hun vrij belabberde staat bij... 't is maar een triestig gegeven. Het ware beter geweest als men die torens gewoon nooit op die plaats gebouwd had. - Galerijflat aan het begin van Coupure Links
Dat klinkt zo specifiek dat het misschien onnozel wordt, maar het is een galerijflat van 9 verdiepingen die een bres slaat in de anders zo mooie en vrij gave vroeg 20-eeuwse omgeving van de Coupure. Haar blinde zijmuren zijn een doorn in het oog en het meest van al stoort het gebouw omdat het over een groot deel van de Coupure het zicht op de Boekentoren direct blokkeert, terwijl dat monument er anders zo prachtig boven zou uittorenen. Echt een grote zonde, dat gebouw.
Dat zijn toch de eerste 5 die mij te binnen schieten.
Als er plots 30 Gentse forummers zouden zijn, dan voorspel ik dat er bijna 30 keer 'Belgacomgebouw' zou genoemd worden, maar ik vind dat feitelijk een prachtgebouw. 'k Moet toegeven dat dat ook een switch is geweest, want tot pakweg een jaar, een jaar-en-een-half geleden vond ik het nog een monster. Gewoon spijtig dat het zo grauw en afgeleefd uitziet. Er valt zo veel te doen met dat gebouw dat het spijtig zou zijn om het aan te tasten, laat staan het te vernietigen.