SkyscraperCity Forum banner

Wie had jij liefst zien winnen?

GENT | De Krook | U/C

318000 Views 1178 Replies 77 Participants Last post by  Puinkabouter
8
Aan de Waalse Krook, dat is een bocht op de samenvloeiing van de Opperschelde met de Ketelvaart, wordt een verloederde hoek van het stadscentrum vervangen door een nieuwe Mediatheek. Het gebouw zal de nieuwe centrale vestiging zijn van de Openbare Stadsbibliotheek, die van opzet verruimt naar 'Stadsmediatheek', en zal ook het IBBT, enkele faciliteiten van de UGent, het nieuw op te richten Vlaams Instituut voor Audiovisuele Archivering en vooral ook een Centrum voor Nieuwe Media huisvesten. Het project omvat enerzijds een nieuwbouw aan de waterkant, en anderzijds een grondige verbouwing van renovatie van het verloederde Wintercircus in de Lammerstraat.

Feiten:

• Opdrachtgever: cvba. Waalse Krook (Vlaamse Gemeenschap, Prov. Oost-Vlaanderen, Stad Gent, AGSOB, UGent en IBBT)
  • Architect: Aranda-Pigem-Vilalta (Girona) ism. Coussée & Goris (Gent)
  • Realisatie: 2012-2015
  • Oplevering: najaar 2015
  • Bouwlagen: 6
  • Hoogte: - meter
  • Oppervlakte: 20.000 m²
  • Bestemming: bibliotheek en kantoor
  • Website: www.dewaalsekrook.be
  • Varia:
    • Ontwerper werd gekozen via een wedstrijd onder het toezicht van de Vlaamse Bouwmeester. De andere deelnemers waren nog Mateus-Beel (Lissabon & Gent), UNstudio (Amsterdam), Schmidt Hammer Lassen (Århus) en Toyo Ito (Tokyo)
    • Het is de tweede keer dat voor deze locatie een groots project wordt voorgesteld
    • Het gebouw zal in eerste plaats de Centrale Openbare Bibliotheek van Gent huisvesten, maar verder ook het Instituut voor Breedbandtechnologie (IBBT), het Vlaams Instituut voor Audiovisuele Archivering en de Universiteit
    • Behalve een ontwerp voor het nieuwe gebouw, moest de architect ook een visie opstellen voor het nabijgelegen oude Wintercircus. De concrete uitwerking van die visie wordt uitbesteed aan een andere architect.

Beelden:

^^ Alle afbeeldingen zijn aanklikbaar voor een versie in hoge resolutie​

Film:

Relevante Threads:

Recentste Updates:

See less See more
1 - 20 of 1179 Posts
33
Beelden van de andere 4 wedstrijdontwerpen:

Mateus-Beel (Lissabon-Gent)

Schmidt Hammer Lassen (Århus)

©Schmidt Hammer Lassen​

Toyo Ito & Associates (Tokyo)

Met dank aan dark_noire voor het verkrijgen van deze beelden. Ze zijn allen aanklikbaar voor een grotere versie.​

UNstudio

See less See more
19
Ivm met andere laureaten: heb navraag gedaan en beelden/projecten van hen gaan niet gepubliceerd worden. Maar ik moest morgen toch nog eens bellen voor zeker te zijn.

Over de winnaar nu, stel ik u voor.... :

We begonnen met een 3D wandeling. Begon al te zweten van miserie toen ik dit zag.

Vanaf nieuw plein aan Korianderstraat & Platteberg

Vanaf Kuiperskaai

Inkomhal. Je komt binnen via +1 die je boven ziet.

De grote leeszaal die drie verdiepingen inneemt.

De bouw begint in 2012 (als de grotere werken in de stad al voorbij zijn cfr.) en opening in najaar 2015.

De hele inhoud van de cd met HQ-renders en docs en zo heb ik hier geupload:
http://rapidshare.com/files/397018259/Persbericht_Bekendmaking_Ontwerpers_Waalse_Krook.zip.html

Dit was het. Niet zo bijster spectaculaire architectuur, maar 't is niet dat nu slecht is ook. :)

*kuch*
See less See more
Dequal zal voor de afbeeldingen zorgen, naast hem was ik ook aanwezig op de persvoorstelling, en mijn teleurstelling is zeer groot. Het is een zeer saai ontwerp geworden. Geen frivoliteit, waar in mijn ogen wel plaats voor was op deze speciale plek. De architecten zelf legden de nadruk vooral op de balkons die verreizen lans het water (vernieuwend?). Het gebouw bestaat voornamelijk uit rechte lijnen. Het heeft ook iets weg van het opeenstapelen van blokken. Ik denk dat de beleidsmensen, leden van de cvba hebben unaniem het ontwerp goedgekeurd, best een cursus inleiding tot de architectuur in de 21ste eeuw mogen volgen. Werkbezoeken in Hilversum (Mediacenter, Neutelings-Riedijk) en Seattle (Public Labrary, OMA) ten spijt, het heeft niet tot een dosis inspiratie kunnen leiden waardoor het winnende ontwerp echt niet de uitkomst die ik gehoopt had en velen onder ons. Het is geen meesterwerk, ondanks het feit dat het stadsbestuur, bij monde van Sas Van Rouveroij daar echt voor ging: "We willen een echt meesterwerk optrekken". Ik hoorde Lieven Decaluwe zeggen dat het gebouw over 20 jaar niet aan kracht zal inboeten, wel ik vrees hiervoor. En internationaal, denk ik dat de pers er ook niet warm van zal lopen. Ik vrees zelf, aangezien ik die wel nauwkeurig volg, dat men het bovenstaande ontwerp niet zal belichten.
See less See more
Inderdaad geen wereldarchitectuur maar zo slecht is het nu ook weer niet. Het past wel op de locatie en het is geen saaie schoendoos.

Alleen jammer dat de andere ontwerpen niet vrijgegeven worden, weet iemand trouwens waarom? Ik hoop dat ze ooit nog op de website van de resp. architectenbureaus zullen staan.

PS; op de bekleding en kleur na vind ik het een beetje lijken op het 'economisch gebouw' (of hoe dat ook noemt) van de UGent.
De grote leeszaal die drie verdiepingen inneemt.
Dit ziet er erg goed uit.

Voor de rest net echt spectaculair inderdaad. Niet lelijk, zeker niet zelfs, maar niet echt van internationale allures...

Is er iets gezegd over het wintercircus? En wat zal er gebeuren met de huidige bibliotheek?
Dit is niet slecht maar het moge duidelijk zijn dat ik, na de hoopgevende aankondigingen, de gebruikte referenties en de ontwerpen uit de voorgaande wedstrijd, op iets 'originelers' had gehoopt. Eigenlijk is dit zelfs behoorlijk teleurstellend. De eyecatcher waarop ik hoopte, is het in ieder geval niet geworden.

Nogmaals het bewijs dat België tegenwoordig honkvast blijft zweren bij de minimalistische, onopvallende architectuur. Daaruit komen soms schitterende ontwerpen voort (denk ik bijvoorbeeld aan de nieuwe universiteitsgebouwen iets verderop) maar voor deze locatie had het toch iets internationaler gemogen.

Ben nu wel ontzettend benieuwd naar de ontwerpen van de andere architecten (voornamelijk dan UNSTUDIO).
Zo onopvallend vind ik dit anders niet. Eigenlijk had ik iets in dezelfde aard verwacht, maar dan met de naam van Schmidt Hammer Lassen eronder. Soit, ik vind dat je dit onmogelijk slecht kan vinden. Het is niet omdat het niet organisch is dat het daarom niet modern is. Het moet qua spektakelwaarde vast wel de duimen leggen voor de bib van Seattle waaraan gerefereerd werd, maar het is zeker niet inferieur aan de Boston Public Library of de OBA waarnaar men ook openlijk verwees.

Anderzijds wil ik ook wel kwijt dat ik stiekem ook eerder op UNstudio-achtige krioelende witte lijnen had zitten wachten :D

Over de andere kandidaten: op de projectwebsite staat dat er in de maand juli een tentoonstelling zal plaatsvinden in de Achilles Musschezaal in de huidige stadsbib, waarin de ontwerpen van alle kandidaten zullen getoond worden - naast, uiteraard, een uitgebreide presentatie van het winnende project.
Het project zelf kan wel mooi worden, al hadden de meeste inderdaad iets meer spektakel verwacht waarschijnlijk. De presentatie zelf is gigantisch schraal ...
Presentatie stelde inderdaad niets voor. Waren zelfs nog probleempjes ook met de regie waardoor we af en toe moesten wachten en zo.

Beste van al zijn gewoon die renders geworden. Want rest van presentatie en inleiding was ook allemaal heel vaag.
RCR Arquitectos en Coussée & Goris hebben al eens eerder samengewerkt:

Duidelijk dezelfde stijl. We konden het dus eigenlijk verwachten.

Ik hoop dat bij de selectie niet meegespeeld heeft dat Coussée & Goris een Gents bureau is (dat zou ik flauw vinden).
See less See more
Ik moet er even aan wennen , maar niet direct een woooow gevoel. Doet me eerder denken aan het Londense Barbican begin jaren tachtig, maar dan in een huidige context bekeken.
Ondertussen zijn de architecten gekend: RCR Aranda Pigem Vilalta arquitectes uit Girona en Coussee & Goris architectenvennootschap bvba uit Gent. Er is een investering van 64.457.742 euro mee gemoeid. Link naar de architectenbureau's en de verdeling van die 64 miljoen: http://gentbrugge.blogspot.com/2010/06/catalaans-vlaams-bureau-ontwerpt.html
Ondertussen zijn de architecten gekend: RCR Aranda Pigem Vilalta arquitectes uit Girona en Coussee & Goris architectenvennootschap bvba uit Gent. Er is een investering van 64.457.742 euro mee gemoeid. Link naar de architectenbureau's en de verdeling van die 64 miljoen: http://gentbrugge.blogspot.com/2010/06/catalaans-vlaams-bureau-ontwerpt.html
Laat nieuws (zie hierboven) maar kom :cheers: Wel interessant dat artikel van je.
Pff...

Saai. (sorry voor het gebrek aan verdere inhoudelijke duiding ;) )
Ik vind het zeker geen slecht ontwerp.

Welke bestemming krijgt de huidige bibliotheek na 2015?
Welke bestemming krijgt de huidige bibliotheek na 2015?
Vroeg ik mij ook af. Misschien afbouwen (letterlijk) tot het originele ontwerp?:)
Ik denk dat het zal dienst doen als uitbreiding voor het Administratief Centrum.
1 - 20 of 1179 Posts