SkyscraperCity banner
Status
Not open for further replies.
1 - 20 of 500 Posts

·
Moderator
12,820 Posts
Discussion Starter · #1 · (Edited)
vervolg op deze thread

Een aantal pleinen en straten in het hartje van Gent, de Kuip, wordt heraangelegd. Het gaat om een locatie die zeer nadrukkelijk weegt op het gezicht van de hele stad, en omvat oa. de Korenmarkt, die geldt als hét middelpunt van de stad. Het ontwerp voor deze nieuwe publieke ruimte komt van het Gentse architectenbureau Robbrect & Daem, en de uitvoering is voorzien voor de periode 2009-2012.

Feiten:

• Korenmarkt

De Korenmarkt, hét centrumplein van Gent, is doorheen de de afgelopen decennia steeds met kleine ingrepen behandeld, zonder algemene visie. Dit resulteerde in een hectisch en onaantrekkelijk lappendeken van functies, inrichtingen en materialen, op een slechte manier van elkaar gescheiden door stoepranden en bijna willekeurig ingeplant straatmeubilair.

De plannen voorzien in een radicale nieuwe aanpak, waarbij het plein als een groot geheel wordt ingericht. Alles komt op één niveau te liggen, zonder stoepranden en wordt in met elkaar harmoniërende materialen aangelegd - vnl. Natuurstenen plaveien. De trambaan schuift op van het midden van het plein naar de westrand, om zo een groter verkeersvrij pleinvlak te hebben. De halteinfrastructuur van de trams (1 & 4) verhuist naar de Cataloniëstraat, waar eerder al de bussen (3, 17, 18, 38 & 39) hun stopplaats hadden, en de koppen van de Sint-Niklaasstraat en de Veldstraat (voor lijn 1). De lijnwinkel, voordien gevestigd in een klein bakstenen kotje midden op het plein, verhuist naar een pand tegenover de Sint-Niklaaskerk.

Op het plein komen 2 glazen zuilen, elk zo'n 28m hoog, als bakens tussen de "kleine" en "grote" Korenmarkt - een nieuwigheid. Zij zullen volledig omzoomd zijn met zitbanken en worden gerealiseerd in samenwerking met een kunstenaar. Wie, is nog niet bekend.

Overzichtskaartje

Alle afbeeldingen © Robbrecht & Daem / Kristien Daem

• Emile Braunplein

De verzameling pleinen tussen de Sint-Niklaaskerk en het Belfort, in de afgelopen eeuw opengewerkt tot één open ruimte zonder veel eenheid, wordt terug opgedeeld in verschillende onderdelen. Het Emile Braunplein, de grootste brok uit deze ruimte, wordt uitgegraven tot op het niveau van de vloer van de Sint-Niklaaskerk, waardoor een kuip ontstaat. Deze wordt als een klein park ofte 'green' ingericht. De architecten werkten voor het ontwerp daarvan samen met het landschapsbureau Wirtz.

De overige onderdelen van de open ruimte, nl. het Gouden Leeuwplein en de Poeljemarkt, zullen tegelijk van elkaar gescheiden en verbonden worden door een grote houten luifelconstructie, die de werknaam "stadshal" draagt.

Op deze maquettefoto blijkt hoe de huidige steenwoestijn wordt opgedeeld in 3 intiemere zones. Links ligt het verzonken Emile Braunparkje; tussen de stadshal en het stadhuis ligt de Poeljemarkt, en via een doorkijk tussen de stadshal en de bestaande bebouwing kijken we naar het Gouden Leeuwplein.

Onder de "stadshal" komt een hele ondergrondse zone met verschillende functies. Onder de stadshal zelf komt een brasserie. Naast de brasserie komt een ondergrondse fietsenstalling (ong. 200 plaatsen) en publiek sanitair.

De ruimte tussen de Sint-Niklaaskerk en het Belfort. Naast het verzonken Emile Braunparkje loopt de Cataloniëstraat, een belangrijke as voor tram en bus. Ook deze wordt heraangelegd (cf. infra).

Overzichtskaartje

Alle afbeeldingen © Robbrecht & Daem / Kristien Daem

• Overige

(nog aan te vullen: Cataloniëstraat, Sint-Niklaasstraat, Botermarkt, Belfortstraat, Veldstraat, Sint-Michielshelling)

Documenten

Er zijn 2 reeksen zeer rijkelijk geïllustreerde documenten verschenen op de website van de stad. De eerste reeks - 'masterplan' - schetst de algemene doelstellingen van het gehele project. De tweede reeks - 'voorontwerp' - gaat dieper in op de specificiteiten van de heraanleg van de verschillende zones.

• Masterplan:

• Deel 1: inventarisatie & analyse van de bestaande toestand - historisch, stromen, evenementen en materialen
    • Deel 2: inventarisatie & analyse van de bestaande toestand - functie en ruimte
    • Deel 3: globale visie - belevingsruimte
    • Deel 4: globale visie - bewegingsruimte en gebruiksruimte
    • Deel 5: krachtlijnen per deelruimte
    • Deel 6: illustratieve uitwerking masterplan

• Voorontwerp:

• Deel 1: ontwerp - algemeen
    • Deel 2: ontwerp - Korenmarkt, Veldstraat, Sint-Niklaasstraat, Cataloniëstraat
    • Deel 3: ontwerp - Sint-Michielshelling, Emile Braunplein, Botermarkt, Belfortstraat
    • Deel 4: details - zitbanken, pleinen en pleinvlakken, overgangen naar bestaande toestand
    • Deel 5: themakaarten 1 - OV, fietsers, integrale toegankelijkeheid, autoverkeer, taxi's en vvb's, hulpdiensten, laden & lossen, speelweefsel, "geheugen van de stad", kunstintegratie
    • Deel 6: themakaarten 2 - groen, terrassen, evenementen & voorzieningen, publiek sanitair, stadsmeubilair, afwatering, verharding

Termijn:

• Deelgebied 1: Korenmarkt en omgeving

• Fase 1: heraanleg Korenmarkt; april 2009-augustus 2010
    • Fase 2: bouw fietsenstalling Sint-Michielshelling; augustus 2009-december 2010
    • Fase 3: heraanleg Cataloniëstraat, Sint-Niklaasstraat & begin Veldstraat; november 2009-december 2010

• Deelgebied 2: Emile Braunplein & Klein Turkije

• Klein Turkije
      • Rioleringswerken: 11 oktober - 11 december 2010
      • Tijdelijke bestrating met kasseien en minder hindersteenslag
      • Aanleg nieuw wegdek: 2012
    • Emile Braunplein
      • Rioleringswerken (rijbaan kant Belfort): 11 oktober - 11 december 2010 (tussen Belfort en het stadhuis)
      • Rioleringswerken (Goudenleeuwplein en Poeljemarkt): oktober - december 2010
      • Bouw ondergrondse constructies en stadshal en aanleg stadspark: december 2010 - 2012
      • Aanleg plein: najaar 2011 - 2012

• Deelgebied 3: Botermarkt en Belfortstraat

• Botermarkt (zone bomen)
      • Aanleg nieuw wegdek: najaar 2011 - 2012
    • Botermarkt (kant stadhuis)
      • Archeologisch onderzoek, riolerings- en andere nutswerken: voorjaar 2011
      • Aanleg nieuw wegdek: zomer 2011
    • Botermarkt (kant cafés)
      • Archeologisch onderzoek, riolerings- en andere nutswerken: najaar 2011 - voorjaar 2012
      • Aanleg nieuw wegdek: zomer 2012
    • Belfortstraat. De heraanleg van die straat is gepland in de periode 2013-2014.

Updates:

Er is geen webcam die dit project opvolgt.

Recentste foto-updates:

·
Moderator
12,820 Posts
Discussion Starter · #2 ·
De vorige thread eindigde met een update-ronde door Nelsa123:

Ondertussen ben ik hier weeral met de nieuwe reeks. Ze zullen geen steen verleggen of ik ga het vastleggen :lol:.

1. De Korte Meer is voorzien van de 2de laag beton. De voetpaden zijn grotendeels gedaan, maar er is nog voor een dag werk aan stenen leggen.

[...]

Gevolgd door enkele korte opmerkingen over de fietsenstallingen en het gebruikte uitgewassen beton:

Tziet er al serieus goed uit. Binnen paar weekjes is er geen wolkje meer aan de lucht. Haha.
mmm nice update! en het gaat daar vooral goed vooruit.
Ik blijf mij toch vragen stellen bij die fietsen-nietjes...
Dat is toch echt veel te smal of is het de bedoeling dat je enkel het achterste van je fiets tussenduwt?
Op het eerste zicht lijkt mij daar wel een fiets tussen te kunnen eerlijk gezegd, al zou je wel eens kunnen blijven haken in het stuur van de fiets ernaast.
thx voor de mooie fotos
tgeeft mij wel zo direct een signaal nog ff weg te blijven daar :p

vraag me toch af hoe al diene beton er binne 5 jaar gaat uitzien.. Vol barsten enz? En is dat makkelijker te herstellen dan een laag asfalt?

·
Registered
271 Posts
^^
Damn, daar staat veel 'Nelsa123' tussen, eigenlijk overal :lol:. Nogmaals mensen, ik probeer gewoon mijn springuren nuttig op te vullen. Ik wil niet echt iemand zijn/haar werk afnemen. :)

·
Registered
271 Posts
Ok, het is maar een woord :lol:.
Nu dat ik die intro hierboven zo eens bekijk, besef ik dat die trampalen aan het Belfort minder erg gaan zijn dan die 2 lichtzuilen op de Korenmarkt.
Ik denk dat het de openheid van het plein gaat aanvallen en past eigenlijk totaal niet bij de rest. Wat denken jullie daarover?

·
Registered
12,443 Posts
^^Die zuilen worden nu ook niet in het midden van de Korenmarkt geplaatst. Het sluit eigenlijk vrij goed aan met de bebouwing.

·
(╯°□°)╯︵ ┻━┻
5,183 Posts
om de 500 posts een nieuwe thread ? wat is daar het praktisch nut van ?

·
Moderator
12,820 Posts
Discussion Starter · #11 ·
In het verleden hebben we inderdaad soms problemen gehad met lange threads die niet meer normaal laadden op de laatste pagina's. Anderzijds is het ook met het oog op de overzichtelijkheid. Een thread van 25 pagina's kan je in enkele minuten volledig doorgebladerd hebben en dus kan je er ook makkelijker iets (oude foto-updates, kaartjes die gepost werden, e-mails, overzichten, etc.) in terugvinden.

·
Registered
12,443 Posts
^^Maar worden die gesloten threads niet automatisch gepruned na verloop van tijd?

(eigenlijk is het verwijderen van oude threads sowieso jammer. In de huidige tijd kan opslagruimte toch geen probleem meer zijn?)

·
Registered
2,706 Posts
Nu dat ik die intro hierboven zo eens bekijk, besef ik dat die trampalen aan het Belfort minder erg gaan zijn dan die 2 lichtzuilen op de Korenmarkt.
Ik denk dat het de openheid van het plein gaat aanvallen en past eigenlijk totaal niet bij de rest. Wat denken jullie daarover?
Het nut, het doel of wat dan ook van die zuilen ontgaat mij volledig. De vernieuwde Korenmarkt is ongeveer de enige plek waar men er in geslaagd is om trams te laten rijden zonder die lompe palen. Zijn er dan niet voldoende interessante gebouwen en perspectieven op dat boomvrij plein om daar nog betwistbare toevoegingen te willen opdringen?

·
Registered
236 Posts
Het nut, het doel of wat dan ook van die zuilen ontgaat mij volledig. De vernieuwde Korenmarkt is ongeveer de enige plek waar men er in geslaagd is om trams te laten rijden zonder die lompe palen. Zijn er dan niet voldoende interessante gebouwen en perspectieven op dat boomvrij plein om daar nog betwistbare toevoegingen te willen opdringen?
Ik ben eerder voorstander van die zuilen. Maar ik erger me enorm aan het feit dat de stad Gent steeds meent op elk nieuw ontworpen plein een crèmecar te installeren.:nuts:

·
Registered
147 Posts
Vandaag ook eens over de korenmarkt gefietst, gestapt, geploeterd!
Nee ik overdrijf! Maar iets zegt mij dat deze winter de mensen weer hun vuile schoenen mogen aantrekken.

1. Emile Braunplein = weg van Belfort naar Korenmarkt

2. Emile Braunplein, in Klein Turkije zijn de werken ook volop aan de gang.

Verder ging alles zijn gewone gangetje:
- 20 man die aan de wissels voor het belfort sleutelen
- klinkers leggen
- sporen kuisen
- de boog in de Sint-Michielsbrug met een extra laagje stenen
- storten van beton tussen de sporen (zie foto 3)
- Installeren van de bovenleiding. Dit was nog niet vermeld maar was ook al te zien op foto's 8 & 9 van de update Nelsa123 op 22 oktober

3.Beton storten voor het Belfort onder de laatste prefab elementen.

Er hing wel een blauw politielint rond het Belfort dat blijkbaar te maken had met een bomalarm. Toeristen moesten (alleen waar mogelijk) in een grote boog rond het belfort lopen, de arbeiders mochten rustig voortwerken (dit was rond 14u.).
Bomalarm onder Belfort

* maandag 25 oktober 2010, 17u51
*
* Auteur: Geert Neyt

GENT - Nadat arbeiders van Stadsbader gisteren omstreeks 13.15 uur bij graafwerken aan het Braunplein op een obus waren gestoten, werd algemeen alarm egslagen. Om verder onheil te voorkomen werd de ontmijningsdienst DOVO gecontacteerd en besloot de politie het Belfort en de stadskantoren onder het monument te ontruimen. Dat was echt niet nodig geweest, zo bleek later, want de gevonden ‘obus’ bleek een ongevaarlijke brok metaal te zijn.

Gentenaar

·
Registered
271 Posts
update van vandaag. Blijkbaar heb ik altijd wel het geluk om iets interessants te zien :D.

1. De Volderstraat is weer open voor alle verkeer.

2. En hiermee wordt voorlopig het laatste deel uitgewassen beton gegoten. We gaan er normaal meer van zien in de Belfortstraat. Eén ding weet ik wel zeker, als ik ergens met mijn fiets zou moeten vallen (tja er zijn cafés in de buurt) dan val ik nog altijd liever op het asfalt van de Volderstraat dan op dat uitgewassen beton. Dat is werkelijk een scherpe bedoening. Maar goed, weer genoeg 'gezaagd' voor vandaag :lol:.

3. Onmiddellijk na het gieten van het beton wordt er een witte nevel op gespoten. Iemand die weet wat dat is? Een soort van kleurstof?

4. Enkele bovenleidingen zijn ook al geplaatst.

5. Close-up

6. Geheel overzicht. Alle prefabs zijn zo goed als geplaatst.

7. Overzicht van het knooppunt en ook al valt het recentste deel natuurlijk op, toch oogt het al veel rustiger dan ervoor.

8. Ook hier bijna alle prefabs geplaatst en onder het laatste stuk 'blote' rails worden er balken geschoven.

9. Het Emiel Braunplein, met achteraan een serieuze voorraad materiaal.

10. De huidige staat van Klein Turkije.

11. Aan de Sint-Michielshelling zijn we ook weer wat vooruit. Wel aan een laag tempo. De stenen aan het begin van de brug liggen nog steeds op een hoop.

·
Moderator
12,820 Posts
Discussion Starter · #20 ·
Compensatie voor de horeca in de buurt:

Hinder door werken? Gratis terras!
GESTE VAN DE STAD VOOR TIENTALLEN HORECAZAKEN IN CENTRUM

GENT - Omdat de grootschalige werken in de Gentse binnenstad zwaar blijven wegen op de horeca, heeft het stadsbestuur beslist om de terrastaksen terug te geven die tientallen cafés en restaurants dit jaar al betaald hebben. 'Dit is een kwestie van elementaire beleefdheid naar de getroffen middenstanders toe'.

De horecazaken op de Korenmarkt en in de Cataloniëstraat met een permanente vergunning voor een terras hadden voor dit jaar al een vrijstelling gekregen voor de belasting inname openbare weg. Die taks voor een terras op openbare ruimte bedraagt in het centrum van Gent 30,5 euro/m2. Voor een gemiddeld terras van 25 m2 komt dit neer op een jaarlijkse belasting van ongeveer 750 euro. Wie tijdens de Gentse Feesten een uitbreiding wil van dat terras, telt bovenop nog eens 4 euro per dag per extra vierkante meter neer. Die taks bedraagt al snel 400 euro.

'Het is logisch dat men ons die vrijstellingen gaf, want ik heb door de werken vlak voor mijn deur al twee jaar geen terras meer kunnen opstellen', zegt Frank Nuttens van eethuis en koffiesalon Passion. 'Het is al twee jaar doorbijten en overleven op de helft van de klanten die we vroeger over de vloer kregen.'

Afschermen

Nieuw is dat ook horecazaken die in de omgeving liggen van de Kobra-werken nu een vrijstelling hebben gekregen voor beide taksen in 2010. Omdat ze die al betaald hadden, zal het bedrag teruggestort worden.

'Een mooie geste', vindt Marie-Paule Pauwels van café Belleman in de Belfortstraat. 'Wij hadden bijna evenveel hinder van de werken als de rechtstreeks getroffen zaken. Niet alleen was ons café moeilijk bereikbaar, maar door de opengebroken straten was ons terras bij regenweer een modderbad en bij droog weer een woestijn. Klanten die buiten zaten moesten met hun hand hun drankje afschermen voor rondvliegend zand. Daarom heb ik mijn horecaburen warm gemaakt om samen naar het stadhuis te trekken en te vragen om de helft van de terrastaks terug te betalen.'

Met succes. Onder impuls van de schepenen De Clercq en Peeters besliste het stadsbestuur om de onrechtstreeks getroffen horecazaken in straten als de Bennesteeg, de Belfortstraat en het Sint-Baafsplein zelfs helemaal vrij te stellen van een terrasbelasting. Ook cafés en restaurants in de straten die hinder ondervinden van de werken rond het Sint-Pietersstation krijgen de terrastaks terug.

'Het is het minste wat we kunnen doen', zegt schepen van Financiën Christophe Peeters (Open VLD). 'Het getuigt van elementaire beleefdheid en respect voor de getroffen middenstanders. Omdat de immense werken ook volgend jaar nog voelbaar zullen zijn voor horecazaken rond het Emiel Braunplein is er voor bepaalde straten ook in 2011 - en wellicht ook in 2012 - een vrijstelling van beide taksen. De hele operatie kost de stadskas in 2010 ongeveer 100.000 euro en volgend jaar 40.000 euro, maar we moeten niet krenterig doen. De centrumhoreca heeft het door de werken immers hard te verduren. Let wel, wie enkel in de Gentse Feesten een gelegenheidsterras wil neerpoten in de centrale zone, zal uiteraard wel moeten betalen.'

De Gentenaar, 27-10-2010​

1 - 20 of 500 Posts
Status
Not open for further replies.