SkyscraperCity banner

41 - 60 of 929 Posts

·
Moderator
12,795 Posts
^^ Kunnen jullie 2 jullie persoonlijke vetes per pb uitvoeren, aub. Niemand anders heeft een boodschap aan jullie geruzie.

Waarom zie je dat niet zitten? De kleine ring is op dat punt toch breed genoeg? Of is het omwille van het konijnenpijpeneffect zoals in Brussel?
Om estethische redenen ;) Ik vrees in het geval van een ondertunneling van het autoverkeer voor de groene middenberm daar. Er is zo al te weinig straatgroen, zeker op de kleine ring. Bovendien voel ik meer voor een tramtunnel vanuit het Citadelpark, onder de Heuvelpoort - met het oog op de toekomstige vertramming van lijnenbundel 7. Kwestie van de tram in dat verhaal een strategisch voordeel te geven.

Er komen nauwelijks nog nieuwe wegen bij die uitsluitend voor het autoverkeer dienen.
Moet dat dan? Als er nieuwe wegen worden aangelegd vind ik het toch niet betreurenswaardig of oneerlijk dat er meteen ook infrastructuur voor voetgangers en fietsers wordt aangelegd. Het is m.i. zeer noodzakelijk dat er altijd een alternatief wordt aangeboden voor de wagen. En dat kan niet zonder infrastructuur.

Bovendien zijn er toch nog steeds behoorlijk noemenswaardige investeringen in zéér autogerichte infrastructuurwerken. In de ruimere context van Vlaanderen denk ik dan aan de AX in Brugge, de heraanleg van het klaverblad in Lummen of de Oosterweelverbinding in Antwerpen;

In de Gentse context: sluiting van de R4 in Merelbeke, of de parking en verbindingsweg in het project Gent-Sint-Pieters. Ook in het Noorden van de R4 zijn recent nog aanpassingswerken gebeurd in het voordeel van de wagen, en en plus staat op langere termijn de Sifferverbinding op til - ook een puur op de wagen gerichte investering.

Autoverkeer mag dan wel veel geld in het laatje brengen, het heeft een zware keerzijde en dat is overlast. In die optiek vind ik het niet meer dan logisch dat het geld dat het autoverkeer oplevert niet enkel wordt geïnvesteerd in de bevordering van het autoverkeer, maar ook en vooral in de indijking van de overlast die het veroorzaakt.

·
Registered
559 Posts
^^ Kunnen jullie 2 jullie persoonlijke vetes per pb uitvoeren, aub. Niemand anders heeft een boodschap aan jullie geruzie.
Ik heb geen persoonlijke vetes, doch als iemand publiekelijk onwaarheden over mij verspreidt, hou ik mij wel het recht voor om daar op te reageren en één en ander recht te zetten.

Om estethische redenen ;) Ik vrees in het geval van een ondertunneling van het autoverkeer voor de groene middenberm daar. Er is zo al te weinig straatgroen, zeker op de kleine ring. Bovendien voel ik meer voor een tramtunnel vanuit het Citadelpark, onder de Heuvelpoort - met het oog op de toekomstige vertramming van lijnenbundel 7. Kwestie van de tram in dat verhaal een strategisch voordeel te geven.
Je moet er dan wel zeker van zijn dat die tram effectief een alternatief is voor een groot deel van het autoverkeer dat daar nu passeert, anders blijft het daar vast staan.

Moet dat dan? Als er nieuwe wegen worden aangelegd vind ik het toch niet betreurenswaardig of oneerlijk dat er meteen ook infrastructuur voor voetgangers en fietsers wordt aangelegd. Het is m.i. zeer noodzakelijk dat er altijd een alternatief wordt aangeboden voor de wagen. En dat kan niet zonder infrastructuur.
Dat moet helemaal niet. Dat is enkel een vaststelling.
En ik ben er overigens ook voor dat bij heraanleg van straten en wegen rekening gehouden wordt me alle wenselijke en mogelijke mobiliteitsvormen.

·
Moderator
12,795 Posts
Je moet er dan wel zeker van zijn dat die tram effectief een alternatief is voor een groot deel van het autoverkeer dat daar nu passeert, anders blijft het daar vast staan.
True. Ik zou eigenlijk wel eens willen weten wat de precieze aard is van het verkeer op de kleine ring. Welk percentage ervan bestemmingsverkeer voor de binnenstad is, en welk percentage doorgaand verkeer is. Ik ben daarover nog nooit een duidelijke studie tegengekomen.

Voor het bestemmingsverkeer is de tram absoluut een valabel alternatief. De lijnenbundel 7 komt namelijk vanaf de Expo, via het Sint-Pietersstation, rechtstreeks naar de Zuid en verder naar de Dampoort. De Expo is een gigantisch parkeerterrein, en zal dat ook blijven, ondanks de ontwikkeling van The Loop. Ook het Sint-Pietersstation wordt een park&ride, aangezien er 500 ondergrondse plaatsen worden voorzien voor occasionele bezoekers. De Zuid is een typische eindbestemming voor veel mensen (hoge concentratie van winkels, theaters en cinema's, universiteit, bibliotheek, kantoren, woningen,...), en is momenteel ook een plaats waar het voor de occasionele autobezoeker niet altijd even makkelijk rijden is. Daarna doet de lijn ook nog het Dampoortstation aan. 2 stations, 2 grote park&rides en het belangrijkste OV-knooppunt in het centrum op één lijn - dat maakt het toch een aantrekkelijk alternatief voor bestemmingsverkeer, denk ik.

Het doorgaand verkeer in Gent zie ik op termijn afnemen, wanneer de R4 eindelijk wordt afgewerkt (R4 Merelbeke & Sifferverbinding), en het verkeer sneller rond de stad dan door de stad kan.

·
Registered
109 Posts
Ik vrees in het geval van een ondertunneling van het autoverkeer voor de groene middenberm daar. Er is zo al te weinig straatgroen, zeker op de kleine ring.
Ik denk dat daar die 2 meter gras een aanvaardbare opoffering is, ook al omdat er in de omgeving nog meer dan genoeg groen aanwezig is, de R40 loopt daar vlak naast het Citadelpark.

Trouwens volgens mij zou een tunnel daar echt wel goed zijn, heel wat verkeer daar staat er voor de vele lichten en heeft enkel als doel de autosnelweg, wat verder op, op te rijden. Als dat verkeer dat toch uit Gent wil sneller weg kan zal dit ook positieve gevolgen hebben voor het verkeer verderop, bv rond de Bijloke.

·
Moderator
12,795 Posts
Vandaag klein artikeltje over Cambio in De Gentenaar.

'In de stad kan je perfect zonder een eigen auto'
Gent Geert Gisquière, Cambio-bezieler, is trots op nieuwe uitbreiding 'autodelen'

GENT - Almaar meer Gentenaars ontdekken de voordelen van het autodelen: Cambio heeft de kaap van de 800 leden overschreden en breidt nog maar eens uit met een nieuwe 'standplaats', achter het Sint-Pietersstation.

'Ik herinner me nog goed hoe we nog geen vijf jaar geleden met een klein groepje enthousiastelingen van start gingen', zegt Geert Gisquière van Cambio. 'We hadden zeven auto's en al snel hadden we een 80-tal mensen die die samen wilden delen. Het autodelen in Gent heeft dus een vliegende start genomen, en eigenlijk is het sindsdien niet meer stilgevallen.'

Het is inderdaad opvallend hoe Gent intussen aan 800 autodelers zit, terwijl Antwerpen - dat toch dubbel zo groot is - er slechts 440 haalt. 'Een echte verklaring hebben we daar niet voor', zegt Gisquière. 'Al moeten we wel toegeven dat we hier in Gent stevig gesteund worden door het stadsbestuur. Voor de nieuwe standplaats die er nu bij komt, in de Tuinwijklaan achter het Sint-Pietersstation, helpt de stad ons zelfs om reclame te maken in de buurt. En de stad Gent zoekt ook actief mee naar nieuwe standplaatsen. Da's belangrijk voor ons. Zeker als je bedenkt dat meer dan 60 procent van onze klanten binnen de kilometer van zo'n standplaats woont.'

Met de Tuinwijklaan erbij, heeft Cambio nu elf standplaatsen in Gent. 'Dit jaar komen er nog zeker twee bij. Eén in mei, aan het Seghersplein. De andere komt dit najaar in Mariakerke. Want we merken dat de interesse voor het autodelen blijft toenemen.'

Zelf is Gisquière uiteraard ook een gebruiker van Cambio. 'We hebben ooit korte tijd een auto gehad, maar als je in Gent woont en er ook nog eens werkt heb je dat eigenlijk helemaal niet nodig. Ik ga naar mijn werk met de fiets en als ik een auto nodig heb reserveer ik er een via Cambio.'

Dat heeft volgens Gisquière het bijkomende voordeel dat je makkelijk kan afwisselen tussen verschillende types auto. 'Cambio heeft nu 28 wagens die in Gent rondrijden. De meeste daarvan zijn kleine stadsautootjes, maar we hebben daar ook drie mini-bestelwagens tussen - zoals een Renault Kangoo of een Opel Combo. Dat is handig als je grotere voorwerpen wil verhuizen. Behalve die bestelwagens hebben we trouwens ook een break en één kleine monovolume met zeven zitplaatsen. Zo kan wat meer mensen meenemen als dat nodig is.'

De Gentenaar, 18-03-2009​

Goed dat ze actief gesteund worden door het stadsbestuur :eek:kay:

·
Moderator
12,795 Posts
Ovonde moet verkeersknoop rond Sterre ontwarren

GENT - Het ingewikkelde kruispunt Sterre, waar de Oudenaardsesteenweg, Kortrijksesteenweg, Voskenslaan en Krijgslaan samenkomen, zal er over goed twee jaar helemaal anders uitzien. Een 'ovonde' brengt de oplossing.
Wie af en toe langs de Sterre passeert, weet dat het daar geen lachertje is. Het kruispunt is eigenlijk een opeenvolging van rotondes, wat het zowel voor automobilisten als voor fietsers heel onoverzichtelijk maakt om het over te steken.

Daar komt verandering in. Het kruispunt Sterre is een van de 800 gevaarlijke punten die het Vlaams Gewest onder handen wil nemen. Dat zal gebeuren in 2011. Dan komt er op het kruispunt Sterre een ovonde, dat zijn twee rotondes die verbonden zijn met een brede middenberm. Die middenberm zal verhoogd zijn, zodat er halfweg een onderdoorgang kan gemaakt worden om fietsers en voetgangers te laten oversteken. Op de verhoogde middenberm na zal de ovonde vergelijkbaar zijn met de even verderop gelegen langgerekte rotonde ter hoogte van het Don Boscocollege.

De werken aan het kruispunt Sterre starten pas na de aanleg van de nieuwe verbindingsweg tussen Gent-Sint-Pieters en de R4. Die moet af zijn tegen september 2010. ( DIH/KVK )

De Gentenaar, 25-04-2009​

Een kleine illustratie van wat de Sterre is - een plek waar nogal wat wegen samenkomen op een ingewikkeld en druk kruispunt.

Naar 't schijnt is het een van de klassiekers bij het afleggen van het praktisch rijexamen in Gent - ofwel krijg je de Sterre, ofwel de Dampoort. Twee stressvolle knooppunten waar te veel verkeer tezamen komt op te weinig plaats. En het zou erger kunnen worden wanneer The Loop verder tot ontwikkeling komt en het Technologiepark in Zwijnaarde verder uitgroeit. Aan dat technologiepark ligt trouwens als zo'n soort Ovonde - helaas gebeuren daar vrij vaak ongevallen. Hopelijk valt het aan de Sterre beter mee...

En dit kwam al eventjes ter sprake in het topic over het Arteveldestadion. Kleine ingreep noodzakelijk voor verkeersafwikkeling rond het stadion, in afwachting van het sluiten van de R4-buitenring tussen Zwijnaarde en Merelbeke:

Afrit UZ krijgt verkeerslichten

GENT - De op- en afritten van de E17 aan het UZ krijgen verkeerslichten. De werken daaraan beginnen volgende week en zullen duren tot einde mei.
Tezelfdertijd krijgt op diezelfde plaats de Heymansbrug een facelift. Zo komt er een dubbelrichtingsfietspad op die brug, waardoor fietsers de gevaarlijke op- en afritten niet meer hoeven te kruisen. Voor de brug krijgen de fietsers een oversteek met een beveiligde middenberm, om op een veilige manier het dubbelrichtingsfietspad te kunnen bereiken.

De inrichting van verkeerslichten moet de doorstroming op de op- en afritten - die ook worden ingekort - verbeteren

De Gentenaar, 25-04-2009​

·
Moderator
12,795 Posts
Gent krijgt op 20 september volwaardige autoloze zondag
STAD BINNEN DE RING R40 WORDT AUTOVRIJ GEBIED

Gent - Karin Temmerman (SP.A), schepen van Mobiliteit, zei in de gemeenteraad dat er op zondag 20 september een autoloze zondag binnen de R40 of de kleine ring komt. Alleen hulpdiensten en bewoners kunnen dit gebied binnen met de wagen. Er zal ook ruimte zijn voor initiatieven van bewoners.

Filip Watteeuw, fractieleider van Groen!, wilde weten hoe het nu stond met die autoloze zondag. Vorig jaar had een burgerinitiatief 'Gent de straat op' in amper twee maanden tijd 5000 handtekeningen van Gentenaars verzameld. Toen besloot de gemeenteraad unaniem om in 2009 één autoloze zondag te organiseren.

Groen! zegt tevreden te zijn met deze doorbraak. 'We hebben dit verscheidene keren voorgesteld. Nu komt er een volwaardige autoloze zondag', zei Watteeuw.

De Gentenaar, 30-04-2008​

·
Moderator
12,795 Posts
Vandaag in HNB/De Gentenaar 3 mini-items, waarbij aan de Vlaamse lijsttrekkers van de VLD, CD&V en VLD gevraagd werd wat ze in petto hadden voor mobiliteit in Oost-Vlaanderen. Niet enkel in Gent dus, maar dat komt wel het vaakst terug, en ik weet niet waar het anders terecht kan:

'Vrachtvervoer beter controleren'
Jan Roegiers, SP.A

GENT - 'De test is of Vlaanderen dat vrachtverkeer onder controle kan krijgen en de steden en de rand duurzaam kan ontsluiten', zegt Jan Roegiers. SP.A ziet twee prioritaire investeringen: een kilometerheffing voor vrachtwagens en de oprichting van een Vlaamse Wegcontrole, die met behulp van onbemande camera's en weegbruggen het vrachtvervoer controleert, en de aanleg van nieuwe tram- en trein-tramlijnen door investeringen in het treinnetwerk. 'De Dampoort, de Handelsdokbrug, de Sifferverbinding alsook een ondertunneling van de Heuvelpoort zijn onze prioriteiten', zegt Roegiers. 'Prioritair schuift SP.A een tramlijn naar voren die de kleine Ring volgt. Dat geeft een snelle verbinding tussen de twee Gentse hoofdstations. Ook een tramlijn door de Kanaalzone tot in Zelzate en een degelijk voorstadnet moeten er komen.'

Het Nieuwsblad, 30-05-2009​

- - -

'Strategisch plan voor De Lijn'
Joke Schauvlieghe, CD&V

GENT - Joke Schauvlieghe biedt ons heel wat concrete punten. 'Het wegwerken van zwarte punten, het realiseren van ontbrekende schakels in spoorweglijnen, beter bevaarbare waterwegen en een betere ontsluiting van de Gentse zeehaven en de Waaslandhaven. Deze ingrepen zijn meer dan nodig', zegt ze. 'We eisen ook de omvorming van de N49 tot de E 34, de R 4 tot de N 42, het afwerken van de N 60 Rondweg in Ronse en de N 41 in het Waasland. We pleiten ook voor een ISA-project of Intelligente Snelheids Aanpassing, dat de verkeersveiligheid moet opkrikken, files moet indijken en ongewenst verkeer uit dorpskernen moet weren. We vragen een Gewestelijk Expresnet (GEN) voor Dendermonde tot Geraardsbergen, het aanpakken van de stationsomgevingen in Ronse, Gent Dampoort, Aalst en Dendermonde en een strategisch plan voor De Lijn.'

- - -

'100 km nieuwe fietspaden'
Sas van Rouveroij, Open VLD

GENT - 'De onderfinanciering van het wegenonderhoud moet worden weggewerkt', vindt van Rouveroij. 'Een jaarlijkse inspanning van 60 miljoen euro, goed voor minimaal 100 km nieuwe fietspaden, is nodig net zoals de uitbouw van een fietsenfonds en voorstedelijke netwerken via onder meer vertramming en een light rail. 'Slimme' maatregelen (telematica en heffing), sterker inzetten op spoor en binnenvaart en openbaar vervoer op bedrijventerreinen zijn essentiële onderdelen van ons mobiliteitsbeleid. De goederenspoorlijn die door de haven loopt, kunnen we openstellen voor personenvervoer via light rail en doortrekken naar Zelzate en Terneuzen. Een duidelijk tijdsschema voor de realisering van de missing links R4 West-Oost-Zuid-Sifferverbinding is vereist.'

Standpunten van Groen!, N-VA, SLP, LDD heb ik niet meteen gezien op de website van HNB. Dat van VB kennen we ondertussen al... :eek:hno:

·
Registered
2,310 Posts
Veel blabla... een GEN tot Geraardsbergen? Waarom niet meteen tot Brussel? Aanpakken stationsomgeving Aalst? Plan ligt al klaar, uitvoering start binnen de kortste keren! Tram van St. Pieters nr de Dampoort via de ring? Dus gewoon een tramlijntje naast de sporen en strategisch (of dom) het knooppunt vd Zuid ontwijken?

·
Registered
361 Posts
Station Muide misschien terug open

NMBS heeft plannen op lange termijn voor stopplaats

GENT - Op het wijkdebat van de wijk Muide-Meulestede-Afrikalaan werd bekend dat de NMBS, voor het eerst sinds jaren, plannen heeft om de stopplaats Muide-station opnieuw te openen.

De Stad Gent organiseert regelmatig debatten in de 25 Gentse wijken. Donderdagavond was het de beurt aan de wijk Muide-Meulestede-Afrikalaan. De inwoners stelden vooral vragen over het mobiliteitsprobleem in de buurt.

Ook zijn ze vragende partij voor een heropening van het station Muide. ‘Dat is een vraag die wij al jaren stellen op het topoverleg met de NMBS', antwoordde schepen van Mobiliteit Karin Temmerman (SP.A). ‘Bij het laatste overleg werd duidelijk dat er vage plannen zijn om Muide-station te heropenen. Voor het eerst hebben ze zich daar alleszins niet negatief over uitgelaten.'

‘Ik kan u verzekeren dat het al bijzonder positief is als de NMBS aangeeft dat ze bereid is om daar over te praten', vulde burgemeester Termont aan. ‘Er is een studie uitgevoerd waaruit blijkt dat er potentieel is in de wijk, al wil dat natuurlijk niets zeggen over de concrete timing van de heropening. Dat kan nog jaren duren.'

De NMBS bevestigt dat er een studie is gemaakt naar de mogelijkheden van Lightrail in Oost-Vlaanderen. ‘Er werd onderzoek gevoerd naar een lijn Maldegem-Eeklo-Gent-Zelzate. Daarin zou onder meer een stopplaats zijn aan de Muide. De studie maakte duidelijk dat er voldoende potentiële gebruikers zijn voor die lijn, maar let wel: het gaat slechts om een studie', aldus NMBS.

De resultaten moeten nog voorgelegd worden aan de voogdijminister en daarna aan de raad van bestuur van de NMBS. Vervolgens moet ook nog naar financiering gezocht worden. ‘Vooraleer alles in kannen en kruiken is, moeten er nog veel watertjes doorzwommen worden. Het is dus een project op zeer lange termijn', besluit de NMBS.

·
Registered
361 Posts
Heraanleg Kortrijksesteenweg begint in oktober

GENT - De herinrichting van de Koningin Elisabethlaan en een deel van de Kortrijksesteenweg tot aan de stadsring begint midden oktober. De werken gebeuren in fasen: passage van wagens zal altijd mogelijk zijn en ook de tram blijft rijden.

Er komen bredere trottoirs en comfortabele fietspaden, alsook een vrije trambaan. Er blijft een grote halte over tussen de Van Nassaustraat en Van Marnixstraat. De werken moeten na de zomer van 2010 klaar zijn

·
Moderator
12,795 Posts
Nog een initiatief dat met het Europees geld van het Civitas-project wordt gefinancierd:

Platform voor stadsdistributie in Gent

CIVITAS is een Europees project dat steden helpt met hun plannen rond duurzame mobiliteit. Concrete acties en vernieuwende maatregelen maken steden leefbaarder, milieuvriendelijker en aangenamer. Een van de
25 maatregelen binnen CIVITAS is de oprichting van een platform voor duurzame stadsdistributie.

De Dienst Economie en de Dienst Mobiliteit nemen het initiatief om dit platform op te richten. Dit platform zal handelaars, leveranciers en andere belanghebbenden groeperen. Samen werken aan een draagvlak voor een vlot verloop van laden en lossen, gekoppeld aan de leefbaarheid van de stad voor bewoners en bezoekers, is het doel.

Ter voorbereiding van de vorming van dit platform hebben er een drietal workshops plaatsgevonden met handelaars, vervoerders en belanghebbenden waarin het thema stadsdistributie besproken werd. Op maandag 21 september 2009 worden de resultaten van deze workshops gepresenteerd en stelt het Vlaams Instituut voor de Mobiliteit haar project D-Via (bevoorrading via de weg met een bundeling van goederenstromen) voor.

Website Stad Gent, 16-09-2009​

·
Moderator
12,795 Posts
'Er rijden te veel auto's in Gent'
VERKEERSDESKUNDIGE REIKT OPLOSSINGEN AAN VOOR DE FILES IN CENTRUM

GENT - De werken aan het Braunplein en de Korenmarkt zorgen sinds het begin van het schooljaar voor taaie files op de as Laurentplein-Brabantdam-Kouter. 'Er zijn te veel auto's in de stad', zegt professor en verkeersdeskundige Johan De Mol. Hij geeft enkele oplossingen.

Eerst het goede nieuws: tegen alle verwachtingen in bracht de bijkomende omleiding - tot 23 oktober - voor de vervanging van de tramwissel op het Koophandelsplein (oud-justitiepaleis) gisteren geen extra files met zich mee in Onderbergen, Hoornstraat, Voldersstraat, Henegouwenstraat. Zelfs niet met de motregen.

Maar toch kan niemand er omheen dat het autoverkeer in Gent stilaan dichtslibt.

'Er rijden gewoon te veel auto's', zegt Johan De Mol, verkeersdeskundige verbonden aan de Gentse universiteit.

'De stad Gent zal het probleem niet oplossen enkel door het moeilijker te maken om de stad binnen te rijden. De stad moet er ook op toezien dat bedrijven een vervoersplan opstellen. Bedrijven moeten mee verantwoordelijk gesteld worden voor het stimuleren van de werknemers om de wagen op stal te laten staan. Een nieuw bedrijvenpark, zoals Rijvissche in Zwijnaarde, ligt vlakbij de E40. Zo lok je mensen om met de wagen te komen. Er zijn ook firma's die tientallen parkeerplaatsen in Gent huren en die dan gratis uitdelen aan hun personeel. Nogal logisch dat die mensen de auto nemen.'

'In een stad met 33.000 studenten en 7.000 personeelsleden uit universiteit en hogescholen moet ook het onderwijs ook het verschil maken. De manier waarop de stad het fietsen bij studenten aanmoedigt, is een voorbeeld. Maar neem nu de campus aan De Sterre. Daar kan je bij wijze van spreken met je auto de gebouwen binnenrijden. Het zou een voorzichtige eerste stap zijn om enkel parkings aan de ingang van de campus aan te leggen zodat je even goed met de bus kan komen.'

'En hoe kan je je kinderen naar school laten fietsen als ze die schrikwekkende knooppunten als de Dampoort en de Heuvelpoort moeten oversteken?'

'De Kouter zal dan weer een probleempunt blijven, zolang trams en auto's daar door elkaar worden toegelaten.'

De professor vindt dat ook het openbaar vervoer nog veel kan verbeteren. 'Voor wie daar niet dagelijks mee reist, is het moeilijk om te weten wanneer de volgende tram of bus eraan komt en waar die heen rijdt. Waar zijn de infoborden die heel eventjes aan enkele haltes hebben gestaan?'

Hij wijst er ook op dat de verkeerslichtenbeïnvloeding in Gent nog helemaal niet op punt staat. 'Aan de Zuid is dat heel goed te zien. Daar springen lichten op rood op de meest willekeurige momenten', aldus De Mol.

Ten slotte stelt hij ook voor om lossen en laden in de binnenstad 's nachts en met elektrische wagens te laten gebeuren.

Johan De Mol: 'Stad Gent zal het probleem niet oplossen enkel door het moeilijker te maken om de stad binnen te rijden.

De Gentenaar, 06-10-2009​

Hij heeft op alle vlak gelijk, behalve op z'n cijfers. In Gent zijn er opgeteld niet 33.000, maar een goeie 60.000 studenten. Het zijn er 33.000 aan de universiteit alleen. Ook die 7.000 personeelsleden zullen van de unief alleen zijn, zonder de hogescholen.

·
Moderator
12,795 Posts
Goed nieuws voor wie fietst tussen station en werk in Gent:

Ruim half miljoen euro voor betere bereikbaarheid Gentse bedrijventerreinen

Gent - Vlaams minister van Mobiliteit Hilde Crevits (CD&V) ondersteunt de werking van de Gentse vzw Max Mobiel met 556.984 euro. Max Mobiel werkt een reeks projecten (fiets- en businitiatieven) uit voor een betere woon-werkmobiliteit in de Gentse regio.

De initiatieven van de vzw Max Mobiel om de bereikbaarheid van een aantal Gentse bedrijventerreinen te verbeteren, passen in de beleidsvisie van minister Crevits, klinkt het in een persbericht. Zo bepaalt het Vlaams regeerakkoord immers dat er prioriteit moet gegeven worden aan het bestrijden van de verkeerscongestie en het bevorderen van de bereikbaarheid. Missing links in het openbaar vervoernetwerk moeten weggewerkt worden en voetgangers en fietsers moeten gestimuleerd worden.

Max Mobiel maakt deel uit van het Pendelplan van de Vlaamse overheid. Dat plan wil het gebruik van de auto in het woon-werkverkeer met 10 procent terugdringen tegen 2010 en het gebruik van de fiets en het openbaar vervoer in het pendelverkeer naar 20 procent doen stijgen.

De Gentenaar, 13-11-2009​

·
Moderator
12,795 Posts
Er komen nu ook dynamische verkeersborden op de Gentse autostrades.

'Na Brussel dreigt ook Gent dicht te slibben'
DYNAMISCHE VERKEERSBORDEN MOETEN VERKEERSINFARCTEN IN DE TOEKOMST TE VERMIJDEN

GENT - Op de snelwegen rondom Gent krijgen automobilisten voortaan automatisch boodschappen over files, ongevallen en alternatieve routes. Vlaams minister Hilde Crevits investeert 20 miljoen euro in een systeem met dynamische verkeersborden. 'Dat is nodig, want de snelwegen rond Gent zitten helemaal vol', zegt Hajo Beeckman van het Vlaams Verkeerscentrum.

Stel, je wil een dagje naar zee en rijdt in Destelbergen op de E17 in de richting van de kust. Jammer genoeg ben je vergeten om naar de verkeersinformatie te luisteren en weet je niet dat er op de E40 vanaf Drongen een kilometerslange file staat. Als je daar een paar uur moet aanschuiven, is je daguitstap om zeep.

Sinds gisteren hoeft dat niet meer het geval te zijn, want dan krijg je in Destelbergen al de boodschap dat er file is in Drongen. Als het verkeer echt muurvast zit, word je richting kust omgeleid via de R4 en de E34. Dat gebeurt met elektronische boodschappen die verschijnen op grote borden boven de autosnelweg. Die hangen niet alleen in de omgeving van het knooppunt E17-R4 in Destelbergen, maar ook in de buurt van de verkeerswisselaar E17-E40 in Zwijnaarde en het knooppunt E34-R4 in Zelzate.

De borden geven niet alleen informatie over files, maar ook over wegwerkzaamheden, ongevallen of obstakels op de weg. Ze kunnen ook een snelheidslimiet opleggen om het verkeer vlotter te laten doorstromen. Om snelheidsbeperkingen aan te kondigen, komen er langs de snelwegen ook 120 kleinere, elektronische verkeersborden. Vlaams minister van Mobiliteit Hilde Crevits (CD&V) kwam het systeem gisteren officieel inhuldigen. Zij trekt er tot eind 2011 20miljoen euro voor uit.

'In vergelijking met Brussel en Antwerpen blijft Gent vandaag nog relatief gespaard van files, maar ook hier zitten de autosnelwegen vol', benadrukt Hajo Beeckman van het Vlaams Verkeerscentrum. 'Op de E40 tussen Merelbeke en Wetteren passeren vandaag 120.000wagens per dag. Veel drukkere plaatsen zijn er niet in Vlaanderen. Gent heeft niet de massale pieken van Brussel, waar tussen 8 en 9 uur 's ochtends honderdduizenden pendelaars binnenrijden, en de stad is minder een internationaal verkeersknooppunt, maar ook in Gent moet er niet veel gebeuren om het verkeer helemaal in de soep te laten draaien. Het kleinste ongeval zorgt voor lange files.'

De dynamische borden zullen ongevallen of files niet uit de wereld helpen, maar zij kunnen het verkeer wel beter geleiden als er zich problemen voordoen. Door alternatieve routes aan te duiden, lossen de files sneller op en door tijdelijke snelheidsbeperkingen op te leggen, kan eenzelfde stuk weg meer wagens verwerken.

'Specialisten voorspellen dat er tegen 2020 nog dertig procent meer vrachtwagens op onze wegen zullen rijden', gaat Beeckman verder. 'In Gent heb je ook nog eens de ontwikkelingen rond Flanders Expo die meer verkeer zullen aanzuigen. Wij kunnen niet massaal autosnelwegen verbreden. Het dynamische verkeersgeleidingssysteem is een manier om de stijgende verkeersstromen op te vangen.'

De Gentenaar, 20-11-2009​

·
Registered
1,141 Posts
Circulation

La ville de Gand teste des passages pour piétons clignotants
Mis en ligne le 12/12/2009

Des passages pour piétons clignotants seront testés dès la semaine prochaine à Gand. Il s'agit là d'une primeur belge, rapporte samedi Het Laatste Nieuws.

Ces passages sont équipés de témoins lumineux LED qui clignotent lorsqu'un piéton s'engage sur le passage pour piétons afin de prévenir les automobilistes. "C'est un test. Après évaluation, s'il apparaît que le système fonctionne bien, nous pourrions l'étendre dans la ville", explique Karin Temmerman, échevine de la mobilité. "C'est surtout sur les passages pour piétons qui traversent plus de deux bandes de circulation que ce système pourrait éviter les accidents", ajoute l'échevine.

[...]
http://www.lalibre.be/actu/flandre/...te-des-passages-pour-pietons-clignotants.html

:eek:kay:

·
Moderator
12,795 Posts
^^ Ik ging het net ook posten, zie :) Alleen maakt dit artikel nog wel gewag van één andere plaats in België waar ze hier al mee experimenteerden:

Zebrapaden flikkeren als voetganger oversteekt

GENT - Gent heeft vanaf volgende week twee slimme zebrapaden. Als een voetganger wil oversteken, beginnen er automatisch lichten te knipperen. Dat moet de verkeersveiligheid op die plaatsen gevoelig verbeteren.

De flikkerende zebrapaden zijn nieuw in Vlaanderen. Het idee komt uit Oostenrijk en ook in het Waalse Châtelet zijn er al zebrapaden die met ledlichtjes uitgerust zijn. De dienst Mobiliteit van de stad Gent start er nu een proefproject mee op. Twee zebrapaden, een aan de Franklin Rooseveltlaan en een aan de Burggravenlaan, zullen vanaf volgende week met lichten beveiligd worden.

Het principe is simpel. In de straat, over de volledige breedte van het zebrapad, worden er acht ledlichten ingewerkt. Aan elke kant van het zebrapad staat er ook een paal met een zogenaamde 'signflash'. Die stralen infrarood licht uit. Als een voetganger wil oversteken, wandelt hij door de zone met infrarood licht en beginnen de lichten in de straat en op de paal automatisch te knipperen. Automobilisten zien meteen dat er een voetganger op komst is.

Donderdag treedt het systeem in werking. In de Rooseveltlaan is dat aan het zebrapad ter hoogte van de Guldenspoorstraat, in de Burggravenlaan ter hoogte van de Bommelstraat.

'Het gaat om een proefproject', verduidelijkt schepen van Mobiliteit Karin Temmerman. 'Na een jaar zullen we het evalueren. Als het systeem goed werkt, breiden we het uit naar andere plaatsen in de stad.'

De Gentenaar, 12-12-2009​

Stad Gent test knipperende zebrapaden

GENT - Vanaf volgende week liggen in Gent twee "knipperende" zebrapaden. Het gaat om een proefproject.

Het is de bedoeling dat led-lichtjes in het zebrapad aanflitsen als voetgangers willen oversteken, zo schrijft Het Laatste Nieuws zaterdag. Daarmee worden aankomende automobilisten gewaarschuwd.

"Het is een proefproject. Als na evaluatie blijkt dat het systeem werkt, kunnen we het verder uitbreiden in de stad", aldus mobiliteitsschepen Karin Temmerman (sp.a). "Vooral op zebrapaden die langer zijn dan twee rijstroken, kan dit veel problemen voorkomen."

Tegen donderdag zal het systeem geïnstalleerd zijn in de Burggravenlaan en de Rooseveltlaan in Gent. De installatie van beide zebrapaden kost 16.000 euro.

De Gentenaar, 12-12-2009​

·
amai
1,997 Posts
En vanaf vandaag zijn ze ook in werking

Lichtgevende zebrapaden officieel in werking
vr 18/12/2009 - 06:27
In Gent zijn de eerste lichtgevende zebrapaden officieel in werking gesteld aan de Rooseveltlaan. De zebrapaden lichten op als iemand er gaat opstaan.

De zebrapaden zijn uitgerust met ledverlichting in de weg en een detectiesysteem. Wanneer het systeem detecteert dat een voetganger oversteekt, begint de ledverlichting te knipperen. Op die manier zijn de voetgangers nog beter te zien.

De zebrapaden aan de Rooseveltlaan zullen een aantal maanden getest worden. Mogelijk komen er dan nog bij op andere gevaarlijke oversteekplaatsen waar geen verkeerslichten staan.​

Wie gaat ze gaan testen?:)

41 - 60 of 929 Posts