SkyscraperCity banner

901 - 920 of 929 Posts

·
12,668 Posts
Nu er in Birmingham gesproken wordt over een gelijkaardig circulatieplan, vestigt The Guardian best wel wat aandacht op het effect ervan in Gent. Vorige week verzamelden ze getuigenissen van Gentenaars via een online formulier:

'The streets are more alive': Ghent readers on a car-free city centre

We asked locals in the Belgian city to tell us how things have changed since the shake-up

‘Teaching my son to cycle has been a fun and relatively stress-free experience’

The city has become a pedestrians and cyclists’ joy, especially for people like me who live in the city centre and have no car. As I type, they are busy turning our street into a low-traffic, communal woonerf or ‘living street’. It has become easier and safer to navigate the town on foot or by bike. Having recently returned from the Middle East the changes are even more striking, especially when it comes to my son. We were not ready for him to cycle before but teaching him to cycle on the roads here has been a fun and relatively stress-free experience. The changes have made an enormous difference to people’s quality of life. Khaled Diab, journalist and writer

‘I sold my car and switched to electric car sharing’

Yes it was drastic, but I believe there is no other way if we want liveable cities. Banning cars isn’t the end of the world. I sold mine and switched to electric car sharing. I worried about it but didn’t use it as much as I thought. In town I use the bicycle and it makes me happy. There are some negatives though. Public transport could be better at times and the city was cursed with negative communication: everyone thought the plan would be hell. So at the start people stayed away from the city, but things have now balanced out. Ine

‘People walking and talking mixed with the quiet zoom of bikes is a vast improvement’

A city where you can hear people walking and talking mixed with the quiet zoom of bikes is such a vast improvement over the incessant noise of cars. One really has to drive along the Coupure at rush hour to appreciate it in full. Thousands of people on their bikes on the busiest road and yet there is a certain calm to it. Businesses are flourishing and the city didn’t die like many naysayers predicted. The whole thing is awesome. If your city is planning to do the same my only advice is: don’t listen to the haters. Manu Joye, 41, IT manager

‘The cycle streets make it much safer for cyclists’

The expanded area has made it much safer for cyclists. Complementary policies have been introduced like the cycle streets which have led people to cycle more. There are also fewer accidents and the city has become quieter to live in. My advice would be to focus on the whole city not just a small area to not disadvantage people who are not able to afford to live in privileged areas. Ghent has established several cycle streets where cars can’t overtake bikes. This, for me, is a very powerful addition to just having restricted areas for cars. Moritz Gallei, 26, university research assistant

‘Through traffic is managed better’

It has transformed the grey (but even then exciting town) where I came to study 38 years ago into the lively and diverse city it is now. Living just out of the centre and in the area where cars are still allowed there are positive consequences. As the plan contains a reduction of ‘gates’ you have to use to get to the parking spaces (many of which are in the centre as they were built before the plan was conceived) the through traffic is managed better. Koen De Maeseneir, 56, manager of the federation of community health centres in the city

‘Cyclists and pedestrians are king’

I have a safer feeling as a cyclist compared to the time before the circulatieplan. The border of each area is now demarcated by ‘knips’. At these points cyclists and pedestrians are king. It’s a big misunderstanding that the city is not accessible anymore – we only got rid of traffic that doesn’t need to be there. If you want to go from point A to B by car, you use the ring [road] and don’t go through the medieval city centre. That’s logical, isn’t it? If you’re thinking of doing the same, don’t be afraid of change. Stijn

‘The air tastes better’

It’s funny to hear people say how it was impossible to get around Ghent and that they couldn’t use their car. For me, living in Leuven, a town with a similar circulation plan, it sounded like people were talking about visiting a war zone. My brother and his family live in Ghent and they got rid of their car because it became obsolete. What stands out most is the silence. Gone was the typical noise of cars. The air also tastes better than in the small towns where traffic is denser than in the city. And then you have the wonderful experiments of ‘living streets’, where people turn their streets into sitting rooms and extra gardens. Without cars there is so much more space in a city. Tine Hens, journalist, Leuven

‘The city centre is fun to hang around in all day’

Before the plan, big parts of the city used to be gridlocked for several hours each day. Although there was already an extensive pedestrian area, many lovely streets were spoiled by queueing cars. Now the city centre is fun to hang around in all day through. The number of cyclists is increasing impressively. Pedestrians are having a good time and most shopkeepers are doing great business. Most people are taking the change for the better for granted already. Lieven Van de Woestyne, 54, teacher

‘My only hope is that it is expanded to smaller districts outside the city centre’

I’m pro circulatieplan and really glad the city introduced it. The city is much more enjoyable than before. Some busy streets were just used as a passing-through by cars, by people who don’t live in the city and who don’t really need to be there. This caused a lot of unnecessary traffic. The city is still perfectly reachable for cars. There was so much negative publicity before its introduction that visitors now think they cannot visit Ghent by car anymore, which is not true. In fact, the car-free zones are just a very small part of the city. My only hope is that they continue to expand it to smaller districts outside the city centre of Ghent (eg Muide, Brugse Poort, Bloemekenswijk). If you’re thinking about doing the same, just go for it! Jolien

‘People put their chairs out in the summer to sit on the pavement and talk’

The inner city is a dream to walk and cycle in since there are barely any cars except for some taxis. Most of the cars that do drive in the inner city also drive a lot slower than they used to. Personally I feel like the streets are more alive as they aren’t just for cars anymore. More people put their chairs out in the summer to sit on the pavement and talk, and some streets become ‘living streets’ where the kids can play outside, skate, and adults hold barbecues. Eline

The Guardian, Rachel Obordo, 20-01-2020​

·
Registered
12,405 Posts
Wat is wel een heel eenzijdig positief verhaal. Ik kan me niet voorstellen dat geen enkele Gentenaar een negatief verhaal verteld heeft aan de reporters. Want laat ons niet vergeten dat er ook heel wat kritiek was.

·
12,668 Posts
Doorklikken naar het artikel voor een foto van hoe zo'n treintje er uitziet :)

Gent krijgt Belgische primeur: ISPC levert aan restaurants met futuristisch, elektrisch treintje

Over duurzame en efficiënte stadsdistributie wordt al jaren gepalaverd, maar de Sligro Food Group gaat er echt mee van start. Nog voor het einde van het jaar zal een futuristisch vervoersmiddel, een elektrische trekker met één of twee wagons speciaal voor voedingswaren, door de stad snorren.

De tests lopen gelijktijdig in Gent en ’s-Hertogenbosch in Nederland, maar Gent krijgt dus de Belgische primeur. Sligro Food Group, bij de gewone mensen bekend als ISPC, laat een elektrisch voertuig door de binnenstad rijden om op een duurzame en zo efficiënt mogelijke manier aan klanten – vooral restaurants - te leveren. Vanuit een toekomstvisie op stadsdistributie en functionele eisen is een nieuw vervoersmiddel ontworpen en gebouwd. Het gaat om een volledig elektrische ‘trekker’ met daarachter één of twee wagons. De laadruimten zijn geschikt voor gekoelde en diepgevroren producten.

Elektrisch koelen, vriezen en rijden
Het ontwerp is niet gebaseerd op een bestaande elektrische bestel- of vrachtauto. Het gaat om een volledig nieuw systeem. De trekker werd ontwikkeld door TRENS-Logic. Dat bedrijf ging op zoek naar een duurzaam koel-vriessysteem dat niet via de elektrische accu van de trekker zou worden opgeladen, want dat verkort de actieradius van het voertuig. Er wordt nu gewerkt met een soort ‘koude accu’, die vooraf wordt opgeladen aan het elektriciteitsnet. De ventilatoren en sensoren in dat koelsysteem zorgen ervoor dat de temperatuur in de laadruimte constant blijft, zelfs als de deuren vaak worden geopend. Er kunnen twee Cold Pods, zoals de aanhangwagentjes gaan heten, aan elkaar gehangen worden, maar in Gent zal er vermoedelijk maar eentje gebruikt worden.

“We willen minder wagens in de stad en dragen op deze manier ons steentje bij aan een groenere binnenstad”, zegt Rudi Petit-Jean, algemeen directeur van Sligro Food Group Belgium. “Op het gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen willen we een voortrekkersrol invullen binnen de foodservice. Kortom, we willen op een rendabelere manier de binnenstad groen doen kleuren, letterlijk en figuurlijk.”

Het project zit volop in de testfase. Er wordt nog gewerkt aan de homologatie van het voertuig. Zodra dat rond is, zullen de voertuigen in Gent en ’s-Hertogenbosch te zien zijn.
Bron: HLN.be

·
Registered
10,197 Posts
Drie jaar na binnenstad nu ook circulatieplan voor wijken Oud Gentbrugge en Dampoort: waar komen de knips?

Na de binnenstad meer dan drie jaar geleden komt schepen van Mobiliteit Filip Watteeuw (Groen) nu met een nieuw mobiliteitsplan op de proppen. Wijken Oud Gentbrugge en Dampoort mogen over twee jaar een reeks knips verwachten. Gaat Gentbruggebrug op slot? En welke straten worden eenrichtingsstraten? Wij doorploegden de plannen en pikten er vijf heikele thema’s uit.

13.183 voorkeurstemmen. Dat was het persoonlijke resultaat van schepen van Mobiliteit Filip Watteeuw (Groen) in 2018. Na Mathias De Clercq en Rudy Coddens was hij afgetekend de derde populairste politicus van Gent. De invoering van het circulatieplan in de binnenstad legde hem geen windeieren en bij de onderhandelingen voor het bestuursakkoord speelde hij het dan ook hard. Coalitiepartners CD&V en Open Vld beloofden de kiezer in hun campagne aanpassingen aan het circulatieplan. Knips zouden herbekeken worden, maar dat gebeurde dus niet. Meer zelfs, Watteeuw kreeg het tijdens de onderhandelingen gedaan dat hij zijn plan ook richting de wijken en deelgemeenten mocht uitbreiden. Voor het groene kamp een stevige opsteker. Vandaag stelt hij zijn eerste ideeën voor.

Vier circulatieplannen
Concreet komen eerst wijken Oud Gentbrugge en Dampoort aan bod. Daarvoor liggen vier circulatieplannen op tafel. “Iedereen krijgt de kans mee na te denken”, legt Watteeuw uit. “Ga grondig door de plannen en doe aanbevelingen. We gaan er één uitkiezen. Wat nu op tafel ligt, zijn voorstellen. We gaan luisteren naar de wijkbewoners en gieten daarna alles in een finaal plan. Dat gaat dan in 2022 in voege.”

Wie wil weten hoe het plan er zal uitzien, moet nog even geduld hebben. Al geven de voorstellen wel een richting aan. Van een knip op Gentbruggebrug tot een reeks eenrichtingsstraten: de voorstellen ogen gewaagd. Watteeuw sprak eerder in interviews de hoop uit dat de discussies deze keer wat gemoedelijker zouden verlopen, al lijkt die kans eerder klein. In de zone die eerst onder de loep wordt genomen, wonen twintigduizend inwoners. Dat zij niet allemaal fan zijn van een circulatieplan staat als een paal boven water. Niet iedereen zit te wachten op nieuwe knips. Her en der zal er ongetwijfeld onvrede heersen. Wij vonden alvast vijf heikele thema’s.

1. Gentbruggebrug: knippen of enkele richting?

De brug volledig knippen, kiezen voor enkele richting of een knip voor de brug plaatsen. Die drie voorstellen liggen nu op tafel.

Gentbruggebrug is en blijft hét heetste hangijzer. De brug verbindt de twee wijken en wordt druk gebruikt, maar is erg smal. Voor fietsers is de oversteek levensgevaarlijk en daarom wil Watteeuw minder verkeer op de brug. Dat is echter makkelijker gezegd dan gedaan. Voor de inwoners van Oud Gentbrugge is het een eenvoudige verbinding met de stadsring en die zien velen liever niet verdwijnen. Al bij het eerste overlegmoment vorig jaar schreef een van de buurtbewoners het klaar en duidelijk op het ideeënbord. “Laat Gentbruggebrug open”, stond er in koeien van letters te lezen.

Buurtbewoners vrezen een knip op de brug en die vinden we inderdaad ook terug in een van de drie voorstellen. Ook de twee andere ideeën zijn ingrijpend. In een van de twee plannen is er alleen nog doorgaand verkeer van Oud Gentbrugge richting de Dampoortwijk mogelijk. In het andere plan blijft verkeer in beide richting mogelijk, maar komt er een knip net voor de brug in de Gentbruggestraat. De route dient alleen om de ring bereikbaar te houden vanuit Gentbrugge. Mocht je het je afvragen: dit gaat vuurwerk geven.

2. Gentbruggeplein autovrij?

Het mobiliteitsplan is meer dan een circulatieplan. Niet alleen waar wagens nog mogen rijden wordt bekeken, maar ook waar ze nog kunnen stilstaan. In zones met veel handelaars wil de stad kortparkeren invoeren. Dat wil zeggen dat je er ook als bewoner maximaal drie uur mag parkeren. Onder andere op Gentbruggeplein wordt nagedacht over het idee. Afgelopen zomer maakte de stad het plein al even autovrij, maar die test werd niet bepaald positief onthaald. Volgens de lokale handelaars zijn de parkeerplaatsen te belangrijk voor hun zaak om ze zomaar te schrappen. Daar was volgens Watteeuw ook nooit sprake van: “In de zomervakantie wilden we de buurt wat meer ruimte gunnen”, zegt hij. “Het project was maar tijdelijk. Op termijn gaan we over naar kortparkeren. Dat is de ideale oplossing. Het is namelijk niet het aantal parkeerplaatsen dat telt, maar wel het aantal beschikbare parkeerplaatsen.”

3. Meer verkeer in Robert Rinskopflaan?

Of er knip dan wel eenrichtingsverkeer komt: dat de Robert Rinskopflaan meer verkeer zal moeten slikken, is duidelijk.

Naast de kleine middenstand telt Oud Gentbrugge ook enkele grotere bedrijven. Er werken tweeduizend mensen in de buurt, onder andere op het bedrijventerrein waar ook het containerpark van Gentbrugge ligt. Net daar stelt Watteeuw een ingrijpende aanpassing voor. In twee van de drie plannen komt er een knip in de Frederik Burvenichstraat aan de Oude Brusselseweg. In het derde plan wordt de straat enkele richting, waardoor je het bedrijventerrein alleen nog via de Burvenichstraat kunt verlaten.

De keuze om verkeer uit de straat te weren, past binnen het grotere idee van het mobiliteitsplan. Wagens moeten vooral op de grote assen rijden, waardoor de wijken autoluw worden. Het bedrijventerrein in de Jan Samijnstraat kun je bijvoorbeeld alleen nog via de Robert Rinskopflaan bereiken. “Het verkeer zal daar toenemen”, bevestigt Watteeuw. “Maar die straat kan dat aan. Er is naar mijn aanvoelen voldoende capaciteit.”

4. Dendermondsesteenweg: enkele richting?

Watteeuw voegde als toetje nog een ‘inspiratieplan’ toe aan de lijvige bundel. Sluiten we de tunnels onder de Dampoort ooit af voor alle verkeer?

Geloof het of niet, maar ook deze vraag ligt op tafel. Watteeuw voegde als toetje nog een ‘inspiratieplan’ toe aan de lijvige bundel. “Als we even mogen dromen”, luidt de boventitel van het document, al zullen sommige buurtbewoners het eerder omschrijven als een nachtmerrie. In het idee wordt de volledige rol van de steenwegen herdacht. Zowel de tunnels onder het spoor - aan station Dampoort, Forelstraat en Devinlaan - worden geknipt, net als Gentbruggebrug. Er zou daardoor geen doorgaand verkeer meer mogelijk zijn. Een meer dan gewaagd idee, al is de kans bijna onbestaande dat het ooit zo ver zal komen. Over de N70 heeft de stad Gent bitter weinig te zeggen. Het is een gewestweg, dus de Vlaamse regering beslist wat ermee gebeurt. Dat laatste beseft Watteeuw maar al te goed. “We hebben dit plan achteraf toegevoegd”, geeft hij toe. “Een actiegroep had het aan mij bezorgd. Toen ik het kreeg, heb ik even achterovergeleund in mijn bureaustoel en het rustig doorgenomen. Volgens mij stemt het tot nadenken en dat is net wat we willen doen. Ik weet dat er op alle vier de plannen veel reactie zal komen uit de buurt, maar dat hoort erbij. We kunnen nu het debat ten gronde voeren.”

Bron: HLN - 23 november

·
Registered
10,197 Posts
Wie in het noorden van Gent woont of werkt wordt altijd eerst aangetrokken richting de binnenring om vanaf daar dan weer de weg te vinden naar zijn of haar eindbestemming. Vaak zijn die wegen daar niet op aangepast. Het gaat in die gevallen heel vaak om Wiedauwkaai, Meulestedebrug, New-Orleansstraat/Port Arthurlaan, Neuseplein!, Dok-Noord/Dok-Zuid, Muidepoort, Vliegtuiglaan en Oktrooiplein.

Die verkeersafwikkeling moet je doen buiten de stad. Mocht de sifferverbinding er ooit komen (tunnel of brug) dan zou dat Dampoortknooppunt gigantisch ontlast worden en daaraansluitend dus ook de Dendermondsesteenweg en Victor Braeckmanlaan. Dat komt omdat het meeste verkeer doorgaand is.
De sifferverbinding zou wel eens veel efficiënter kunnen zijn dan die vele knips of éénrichtingsstraten.

·
Registered
892 Posts
Haalt Gents stadsbestuur slag thuis? Vlaamse regering beslist voor zomer over ondertunneling Dampoort

Haalt Gents stadsbestuur slag thuis? Vlaamse regering beslist voor zomer over ondertunneling Dampoort

Vlaams minister voor Mobiliteit Lydia Peeters (Open Vld) belooft voor de zomer een beslissing te nemen in het Dampoort-dossier. Na meer dan twee decennia wordt zo eindelijk de knoop doorgehakt. Een tunnel, die bijna 180 miljoen euro zal kosten, draagt de voorkeur van de stad. Al ligt er ook een tweede voorstel op tafel.

“Voor de zomer moet de Vlaamse overheid beslissen. Anders schuiven we het dossier opnieuw jaren voor ons uit.” Schepen voor Mobiliteit Filip Watteeuw (Groen) dringt aan op een oplossing in het Dampoort-debacle. Sinds de fly-over over het drukke knooppunt in 1997 werd afgebroken, kwam er amper schot in de zaak. Opeenvolgende Vlaamse regeringen namen geen stappen en al meer dan twintig jaar ligt het dossier in de koelkast. Tot nu.

Het kabinet van Vlaams minister voor Mobiliteit Lydia Peeters (Open Vld) stuurde dinsdag een officiële vraag naar het Agentschap Wegen en Verkeer, De Lijn, de NMBS en de stad Gent. Concreet liggen er twee mogelijkheden op tafel: een tunnel onder Dampoort of een bovengronds kruispunt. Dat Peeters de stad voor een keuze stelt, vindt Watteeuw enigszins opmerkelijk.

“Uiteraard ben ik tevreden dat het dossier wordt opgepikt”, zegt hij, “maar wat de openbaarvervoermaatschappijen en Gent willen, is al jaren geen geheim meer. Wij gaan resoluut voor de tunnel. Die oplossing is niet alleen veiliger, maar ook beter voor de ontwikkeling van het gebied. Er ontstaat zo open ruimte waar we mee aan de slag kunnen. Er kan bijvoorbeeld een tram rijden en er is ruimte voor extra groen. Dat is voor iedereen mooi meegenomen.”

177 miljoen euro
Dat de tunnel er dan toch binnen afzienbare tijd zou komen, is enigszins verbazend. De stad heeft duidelijk stevig gelobbyd bij de Vlaamse overheid, want het project was eigenlijk niet opgenomen in het regeerakkoord. Er was dan ook geen apart budget, al voorzag de regering 637 miljoen voor ‘mobiliteit en openbare werken’. Dat geld is wel te verdelen over heel Vlaanderen en de ondertunneling van de Dampoort zou al een stevige hap uit dat budget nemen.

Uit de eerste ramingen blijkt dat de kosten voor de tunnel zijn begroot op 177 miljoen euro. Dat is heel wat meer dan het bovengrondse kruispunt. Dat zou ‘slechts’ 118 miljoen euro kosten, al mogen we die cijfers volgens minister Peeters niet zomaar tegenover elkaar zetten. “We lieten een MKBA (maatschappelijke kosten-batenanalyse, red.) opmaken. Met zo’n een studie kijk je naar de kosten en de baten voor de gehele maatschappij. De kosten die bijvoorbeeld het gevolg zijn van luchtverontreiniging nemen we mee in de vergelijking.”

Nu of nooit
Qua kosten-baten scoren het bovengronds kruispunt en de tunnel min of meer gelijk. Het AWV, De Lijn, de NMBS en de stad Gent krijgen nu twee à drie weken om hun bemerkingen te formuleren. Daarna wordt alles in een nota gegoten en die gaat begin mei richting de Vlaamse regering. Dat er eindelijk een beslissing zal vallen, stemt schepen Watteeuw tevreden: “We hebben een milieueffectenrapport laten opmaken voor de omgeving en dat vervalt binnenkort. Als de regering te laat zou beslissen, moeten we die studie helemaal opnieuw doen. Dat neemt maanden, zo niet jaren in beslag. Het is nu dat we ervoor moeten gaan.”

·
Registered
607 Posts
Ik hoop van harte dat Gent zijn tunnel krijgt, zeker gezien de kosten-batenverhouding dan nog eens even goed blijkt. Dit project maakt zo'n groot verschil op korte én lange termijn, dat de goedkoopste oplossing kiezen echt een vergissing van formaat gaat blijken. En ik heb de indruk dat Gent al véél te vaak aan het kortste eind getrokken heeft de laatste jaren als het op investeringen van hogerhand aankwam...

·
Registered
10,197 Posts
Ik hoop van harte dat Gent zijn tunnel krijgt, zeker gezien de kosten-batenverhouding dan nog eens even goed blijkt. Dit project maakt zo'n groot verschil op korte én lange termijn, dat de goedkoopste oplossing kiezen echt een vergissing van formaat gaat blijken. En ik heb de indruk dat Gent al véél te vaak aan het kortste eind getrokken heeft de laatste jaren als het op investeringen van hogerhand aankwam...
Waar het schoentje knelt, is dat het de Vlaamse regering is die beslist. De Vlaamse regering is eerder centrum-rechts terwijl Gent centrum-links is. Mocht de federale regering de knoop moeten doorhakken zou het waarschijnlijk een tunnel worden.

De enige hoop die je momenteel kan hebben is dat de vriendschap tussen Mathias De Clercq en Lydia Peeters goed zit. Als ze elkaar niet kunnen luchten zal het snel een kruispunt worden.

·
Registered
10,197 Posts
Bouw Verapazbrug aan Dok-Noord nu echt in laatste rechte lijn: openbare aanbesteding bijna afgesloten

Bij de grote wegenbouwers in ons land staat de datum ongetwijfeld met stip in hun agenda. Nog tot en met 22 maart loopt er een openbare aanbesteding voor de Verapazbrug.

Dat er effectief gezocht wordt naar een kandidaat, is goed nieuws. De toekomstige brug moet de Muidelaan over het Handelsdok met de Afrikalaan verbinden. Hierdoor zal de Gentse stadsring via de Afrikalaan naar de Dampoort lopen.

Qua timing hoopt het Agentschap Wegen en Verkeer, een dienst van de Vlaamse overheid, de brug tegen 2024 te openen. Binnenkort moeten de voorbereidende werken starten waarbij de nutsmaatschappijen de leidingen voor water, gas, elektriciteit en telecommunicatie vernieuwen. Als alles volgens planning loopt, start de bouw dan in augustus na het bouwverlof.

In de Afrikalaan sluit de brug aan op een nieuw verkeersplein. Zo kan u makkelijk richting de Dampoort of de Vliegtuiglaan en de R4.

Ook de Muidelaan wordt stevig onder handen genomen.

Bron: HLN - 2 maart

·
Registered
182 Posts
Worden onmiddellijk ook de tramsporen aangelegd voor dit gedeelte? Of zal men alleen de ruimte vrijlaten om pas bij volledige aanleg van de tramlijn tem Dampoort deze helemaal aan te leggen?

·
12,668 Posts
De tramsporen worden meteen aangelegd, met een bocht naar Dok Noord. Wanneer de Verapazbrug af is, worden Dok Noord, het Stapelplein en Dok Zuid heraangelegd en daar horen ook tramsporen bij. Er komt dan een tijdelijke terminus vlak voor de Dampoortrotonde.

Het is trouwens de Verapazbrug die het urgent heeft gemaakt om een beslissing te nemen ivm. de Dampoort. Wanneer de ring verhuist naar de andere kant van het Handelsdok, verandert daarmee ook de hoofdstroom van het verkeer op de Dampoortrotonde. De aansluiting van Dok-Zuid op de rotonde is groot genoeg voor een grote stroom voertuigen, en is daar ook op ingericht. De aansluiting van de Afrikalaan op rotonde is dat niet, en de keuze tussen een tunnel of een kruispunt heeft een impact op hoe dat kan verbeterd worden. Om écht goed te zijn zou die verandering al moeten gebeurd zijn vóórdat de Verapazbrug in gebruik wordt genomen. Dat is natuurlijk niet realistisch, maar er zou tegen die tijd toch minstens al een aanbestedingsprocedure moeten opgestart zijn.

·
Registered
45 Posts
Dat is de eeuwige discussie: genereert een ondergrondse parking significant veel meer verkeer?
Als er géén parking is, met als gevolg 3/4 minder auto's, maar die rijden wel 4 keer rond de blok om een plaatsje te vinden, wat heb je dan gewonnen?

Ik volg wel de kritiek dat de toegang naar bepaalde parkings verre van optimaal is.
Het probleem is, indien je meer infrastructuur voorziet voor auto's (meer parking, bredere wegen), voorziet dit op korte termijn wel een oplossing qua verkeersellende, maar op langere termijn lokt dit meer verkeer (de latente vraag), waardoor alles opnieuw terug verzadigd raakt. Nu zie je trouwens nog steeds velen rondjes rijden op zoek naar de beste parking. Denk maar aan het station van GSP, waar vroeger meer mensen met de lokale trein, tram,... naar het station gingen, nemen ze nu vlugger de auto, om dan op de IC te stappen. Een geflopt duurzaam mobiliteitsplan noem ik het, intenties waren goed. En de meeste maatregelen die men nu treft qua mobiliteit en duurzaamheid, sparen grotendeels de mensen die er warmpjes bijzitten, terwijl de lagere inkomens getroffen worden (ze wonen vaker in goedkopere gebieden met minder vlot OV naar steden, LEZ treft vooral de armeren met oudere auto's, ook subsidies komen veelal verkeerd terecht, duurdere parkeerplaatsen, rekeningrijden in de toekomst?... met mobiliteitsarmoede tot gevolg). Maar dit allemaal is een heel grote discussie / vraagstuk, waar we nog wel decennia zoet mee zijn.

Trouwens men mag iets doen aan de duidelijkheid van autovrije/LEZ zones op veel plaatsen (niet alleen Gent), moest ergens zijn 's nachts (anders had ik wel de trein genomen), maar vrees dat ik ergens ben gereden waar het niet mag (GPS gevolgd), ben niet zeker aangezien ik qua auto bijlange niet thuis ben in Gent, de boete is er alleszins nog niet, maar kan nog steeds komen (zou gelijk mijn allereerste boete zijn).

·
Registered
2,100 Posts
Trouwens men mag iets doen aan de duidelijkheid van autovrije/LEZ zones op veel plaatsen (niet alleen Gent), moest ergens zijn 's nachts (anders had ik wel de trein genomen), maar vrees dat ik ergens ben gereden waar het niet mag (GPS gevolgd), ben niet zeker aangezien ik qua auto bijlange niet thuis ben in Gent, de boete is er alleszins nog niet, maar kan nog steeds komen (zou gelijk mijn allereerste boete zijn).
Die duidelijkheid mag inderdaad verbeteren. Vaak betreft het enkele kleine zonebordjes met nauwelijks enige aanduiding waar het over gaat. Met het onderbordje "Camera" gaat men niet veel wijzer zijn.

In het geval van navigatiesystemen: het lijkt me dat deze hier ook wel een belangrijke rol kunnen spelen. Zelf coördineer ik met anderen Waze in België en daar hebben we alle lage-emissiezones op de kaart ingesteld staan. Zo krijg je een melding als je ingestelde route zo'n zone zou binnengaan en je de "pas" niet ingesteld hebt in de app. Tijdens het rijden zonder route is er echter geen enkele melding of visuele hulp. Maar het zou ook zonder hulpmiddelen duidelijk genoeg moeten zijn op straat wanneer je een bepaalde zone dreigt in te rijden waar je mogelijk niet mag zijn.

·
Registered
45 Posts
Die duidelijkheid mag inderdaad verbeteren. Vaak betreft het enkele kleine zonebordjes met nauwelijks enige aanduiding waar het over gaat. Met het onderbordje "Camera" gaat men niet veel wijzer zijn.

In het geval van navigatiesystemen: het lijkt me dat deze hier ook wel een belangrijke rol kunnen spelen. Zelf coördineer ik met anderen Waze in België en daar hebben we alle lage-emissiezones op de kaart ingesteld staan. Zo krijg je een melding als je ingestelde route zo'n zone zou binnengaan en je de "pas" niet ingesteld hebt in de app. Tijdens het rijden zonder route is er echter geen enkele melding of visuele hulp. Maar het zou ook zonder hulpmiddelen duidelijk genoeg moeten zijn op straat wanneer je een bepaalde zone dreigt in te rijden waar je mogelijk niet mag zijn.
Was via auto-gps, dus jah, was ergens omgeving Kouter dacht ik, ik zal het de komende dagen wel ontdekken haha, het is niet dat ik het bewust deed. (kleine) verkeersborden zijn zeker in steden achter straathoeken waar veel prikkels zijn (en ik concentreer me liever op zwakkere weggebruikers die plots kunnen opduiken) vaak heel onduidelijk, eenmaal je ze weet staan voelt het dom dat je erover keek. Vroeger als kind begreep ik nooit waarom er zoveel fouten gemaakt werden, maar eenmaal chauffeur zijnde, weet je dat het onmogelijk is altijd correct te zijn. Maar zijn discussies die je meestal verliest, politiek is het antwoord dat ze er wel degelijk duidelijk staan...

901 - 920 of 929 Posts