SkyscraperCity banner

921 - 929 of 929 Posts

·
Registered
8,178 Posts
Hier gaat het vooral om de leefbaarheid van de wijken langs dok zuid, en het bereikbaarder maken van de wijken aan andere kant van sporen, ook met de bus.

Dat de dampoort een hel blijft voor automobilisten lijkt me een gegeven, hopelijk in de toekomst minder voor fietsers, voetgangers, trein- en busgebruikers .

·
Registered
10,177 Posts
Trouwens men mag iets doen aan de duidelijkheid van autovrije/LEZ zones op veel plaatsen (niet alleen Gent), moest ergens zijn 's nachts (anders had ik wel de trein genomen), maar vrees dat ik ergens ben gereden waar het niet mag (GPS gevolgd), ben niet zeker aangezien ik qua auto bijlange niet thuis ben in Gent, de boete is er alleszins nog niet, maar kan nog steeds komen (zou gelijk mijn allereerste boete zijn).
Mijn vader is in november 2020 over een knip gereden op het Sint-Annaplein (enkel voor bussen/hulpdiensten en taxi's). Eerste keer met de auto in centrum Gent en de boete is er ook nog niet. Het is intussen een half jaar, denk niet dat die nog zal komen.

·
Registered
44 Posts
Mijn vader is in november 2020 over een knip gereden op het Sint-Annaplein (enkel voor bussen/hulpdiensten en taxi's). Eerste keer met de auto in centrum Gent en de boete is er ook nog niet. Het is intussen een half jaar, denk niet dat die nog zal komen.
Ik moest het plein opzoeken, zelf wist ik ook niet dat daar een knip was. Ben er wel al gepasseerd maar niet zelf met de auto. Zou visueel gewoon veel duidelijker op veel plaatsen moeten (ik denk dat velen deze mening delen, maar of er snel actie wordt ondernomen).

·
Kempische Gentenaar
839 Posts
Knip is het niet, gewoon 1 richting (behalve voor openbaar vervoer & fietsen), zelfde als in de Hoogstraat.
Nu, ik geloof best dat uw vader, op een plek waar hij nog nooit kwam, misschien eerder op de route dan op de wegmarkeringen heeft gelet, of een bus gevolgd heeft, maar er staan borden en wegmarkeringen. Op bepaalde plekken kan het misschien duidelijker of vroeger aangeduid worden, maar we kunnen moeilijk bij elke 1richtingsstraat flashy ledlichtjes hangen zodat de verkeersborden niet genegeerd worden. Als ge 90 rijdt waar ge maar 70 moogt, is "ik heb al die borden met '70' niet opgemerkt" ook geen excuus. Op een gegeven moment moet ge toch zeggen "sorry, maar ge moet letten op de weg ipv een 5 jaar oude gps"

·
Registered
44 Posts
Ik vind je antwoord wel kort door de bocht. Ik juich het mobiliteitsplan van Gent heel hard toe, alleen vind ik dat het op veel plaatsen héél onduidelijk, zeker als je niet gewoon bent er te rijden. Het kan raar klinken, maar langs een kant rij ik iets liever in Brussel dan Gent met de auto. Ik heb het nu ook in Gent voorgehad dat ik denk dat ik in een autovrije zone ben gereden. Ben niet zeker, boete is er alleszins nog niet (ofwel ga ik geluk hebben, ofwel reed ik toch net goed).

En qua snelheid is het meestal wel duidelijk op welke baan je zit, en als ik twijfel vertraag ik tot 50 als er huizen zijn, en anders 70. Je hebt er rotte appels bij die expres te hard rijden/verkeerd rijden, maar dat zal ik nooit doen (en uiteindelijk, de perfecte chauffeur bestaat niet). Langs de andere kant verwacht ik dan wel duidelijke visualisaties, en dat kan nu eenmaal beter op veel plekken. En als vreemde zit je in Gent heel snel fout te rijden, geloof me (soms zie ik ook bv. mensen op de tramsporen per ongeluk rijden ipv ernaast).

·
Registered
8,178 Posts
vind ik dat het op veel plaatsen héél onduidelijk, zeker als je niet gewoon bent er te rijden.
Absoluut. Korte anekdote, ik moest een paar maand na de invoering met de cambio na 2 andere niet-OV-toegankelijke bezoeken ook nog naar het centrum. Volg je de gewenste route via b401, maar parking zuid stond vol. Gelukkig heb ik nog in die buurt op kot gezeten, dus weet ik dat een beetje verder parking Reep ook nog is, dus gemakkelijk mij kunnen gaan parkeren.

Een paar uur later probeerde ik dan weer de E40 op te geraken zonder gps en zonder mobiele data, de stratenlayout in die wijken daar kennende. Eerst via Kuiperskaai proberen, nope. Dan via Tweebruggenstraat, ook niet. Langs Sint-Jacob ? Vergeet het. Brusselsestraat ? Laatste stukje tegenrichting.

·
Moderator
12,649 Posts
Als je parking Reep verlaat dan ga je via de Keizer Karelstraat, het Sint-Annaplein, de Lange Violettestraat en dan ofwel via de Brusselsepoortstraat (oprit Gentbrugge op de E17) of via de Sint-Lievenspoortstraat (B401). Al die straten hebben tweerichtingsverkeer over de hele lengte. Het staat heel beperkt aangegeven. In essentie kom je een keer een pijl tegen in de Lange Boomgaardstraat die je vertelt dat je rechtsaf moet op de Keizer Karellaan. Vanaf dan volg je in essentie de enige weg die je kan volgen.

·
Registered
8,178 Posts
De Brusselsepoortstraat was in het begin enkelrichting, en de Lange Violettestraat vind ik niet geschikt als hoofdas, en was dus niet mijn eerste keuze.

Maar voor de rest is dat inderdaad de route waar ik uiteindelijk beland ben (wel geen aanduideingen gezien)

·
Registered
10,177 Posts
Over twee jaar wordt ze afgebroken, maar herstelling Meulestedebrug kost tot 2 miljoen euro: “Files in het noorden van Gent wegen te zwaar door”

Gent - De herstelling van de Meulestedebrug in Gent zal wellicht 1,5 à 2 miljoen euro kosten. Dat liet minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open Vld) weten in het Vlaams Parlement. Een stevig prijskaartje, aangezien de brug over een tweetal jaar alweer wordt afgebroken.

Met werken in onder meer Oostakkerdorp, aan Dampoort en op de R4, ziet het najaar in het noordoosten van Gent er weinig rooskleurig uit. De wegen rond Wondelgem, Oostakker en de Muide slibben langzaam dicht, maar één grote werf zit alvast op schema. Minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open Vld) bevestigde in het Vlaams Parlement nogmaals dat de Meulestedebrug tegen juni hersteld moet zijn. Vorig jaar in oktober voer een schip tegen een van de brugdelen. Sindsdien is de enige schakel tussen Wondelgem en het ‘eiland’ Muide-Meulestede afgesloten.

“Vier maanden na het ongeval wegen de files in het noorden van Gent zwaar door”, erkent Stijn De Roo, fractievoorzitter voor de Gentse CD&V. Hij vroeg bij minister Peeters naar een stand van zaken. Hieruit blijkt dat de buurt wel degelijk kreunt onder de situatie. “Sinds de Meulestedebrug stuk ging, verwerkt het veer van Langerbrugge 40 procent meer wagens. Ik krijg veel vragen waarom het herstel zo lang op zich laat wachten. Toch is het me nu duidelijk dat dit over miljoenenschade gaat. De brug zit complex in elkaar.”

Meulestedebrug werd beschadigd en dat zorgt voor fileleed op onder andere de Wiedauwkaai en de Gasmeterlaan.

Arbeidsintensieve klus
Na inspectie blijkt dat een deel van de staalstructuur onherstelbaar beschadigd is. Deze delen moeten volledig vervangen worden door nieuwe elementen. Ook is een deel van de brug vervormd. Technici proberen deze delen recht te trekken. Een arbeidsintensieve klus, waardoor de reparatie geraamd wordt op 1,5 à 2 miljoen euro, zonder btw. Wie zal mogen opdraaien voor de kosten, wordt onderzocht.

Nieuwe brug
Dat het stevige prijskaartje een bittere pil is om te slikken, zal tot slot niemand ontkennen. De nieuwe Meulestedebrug is immers in aantocht. Ergens in 2023 moeten de eerste nieuwe brugdelen er staan en op dat moment wordt de stokoude brug, die als sinds de jaren 50 dienstdoet, afgebroken. De wagens rijden dan tijdelijk over de noordelijke brughelft, terwijl de zuidelijke brughelft wordt gebouwd. Tegen 2025 moet de nieuwe brug er dan volledig staan.

Dit is de timing die de Vlaamse Overheid vooropstelt.

Bron: HLN - 12 maart

921 - 929 of 929 Posts