Ik heb de indruk dat het netto toch gaat om een aanboduitbreiding. Het volledige lijnennet zou hertekend worden volgens dit plan. In buitengebieden worden voornamelijk dubbele verbindingen geschrapt (voor de kenners: naar Gistel en Brugge waren er 3 verschillende routes vanuit Oostende, dat worden respectievelijk 1 en 2 routes). Verlies is er vooral in het landelijk gebied rond Gistel. De belbus rond Middelkerke stopt ook. Bepaalde plekken in het buitengebied zouden er wel op vooruit gaan (Slijpe, een dorp met <1000 inwoners, krijgt bijvoorbeeld 2 bussen per uur naar Oostende, een volledige nieuwe verbinding elk uur met Middelkerke).En wat met de buitenlijnen? Want als er ergens aanbod bij komt moet dat ook ergens verdwijnen.
In Gent zullen enkele lijnen iets frequenter rijden maar dat is ten koste van een andere lijn of zelfs volledige schrapping van een bepaalde busverbinding.
Soms door routes te hertekenen krijg je op een punt in de stad meer verbindingen terwijl een andere lijn vandaag de dag soms 3 straten verder stopt en nooit op dat knooppunt een halte maakt. De reiziger moet hierdoor iets verder stappen (maar dat is zo erg nog niet).
In dit topic gaat het echter om Gent. Ik wou dit voorbeeld gewoon aanhalen omdat ik vreesde voor een serieuze inperking, maar het in de praktijk een grote uitbreiding van de stadslijnen in Oostende zou worden (volgens mijn berekening 22 -> 36 bussen per uur), terwijl het qua streeklijnen nog meevalt. Rond Gent zie ik redelijk wat kernen die blijkbaar geen vaste busverbinding zouden krijgen. Vaak gaat het echter over dorpjes die nu ook slechts enkele bussen per dag zien. De vraag rest dan of het zo erg is dat die busverbindingen niet meer blijven bestaan. Ik denk dat zoiets afhangt van hoe vlot het flexvervoer zal werken. Zal het bijvoorbeeld voor scholieren in Watervliet mogelijk blijven om op een betrouwbare manier met het OV naar school te gaan.