SkyscraperCity banner

1841 - 1860 of 1891 Posts

·
Moderator
12,380 Posts
Er wordt dus niet gewacht tot er sporen op Dok Noord en Dok Zuid liggen. Da's een beetje jammer, want de verknoping van lijn A en D is niet aantrekkelijk of praktisch zolang die knoop daar niet ook voor is aangelegd. Ik kan me niet voorstellen dat ze beide lijnen de lus rond de Voormuide zullen laten doen.

Het is wel een leesbaarder en robuuster netwerk zo.

Ook echt goed nieuws dat de tram eindelijk terug minstens tot middernacht zal rijden.

·
Registered
10,039 Posts
Mijn vrouw heel euforisch vanavond 'er komt een 4de tramlijn in Gent'. Ik heel droog terug 'nee hoor, ze hebben ze gewoon verknipt'.

Het is alsof je een briefje van 10 euro in 2 scheurt, dan heb je 2 briefjes van 10 euro ;)

·
Registered
2,256 Posts

·
Registered
844 Posts
Volgens mij is een psychologische truuk om de nieuwe prioriteiten/rangschikking in de tramlijnen duidelijker weer te geven. Tramlijn 1 - nu de hoofdas van het net - wordt nu tramlijn B (ipv. A). De A-lijn wordt nu de kortere centrale as. Dus voor iedereen is het dan 'duidelijker' dat de 1 - moest de nummering hetzelfde blijven - niet meer langs Gent-Sint-Pieters rijdt, maar de A dus wel.

·
Registered
357 Posts
Volgens mij is een psychologische truuk om de nieuwe prioriteiten/rangschikking in de tramlijnen duidelijker weer te geven. Tramlijn 1 - nu de hoofdas van het net - wordt nu tramlijn B (ipv. A). De A-lijn wordt nu de kortere centrale as. Dus voor iedereen is het dan 'duidelijker' dat de 1 - moest de nummering hetzelfde blijven - niet meer langs Gent-Sint-Pieters rijdt, maar de A dus wel.
Vreemde redenering. Voor het overgrote gedeelte van de gebruikers, en zeker voor mensen buiten Gent, is het belangrijkste deel van Lijn 1 het stuk tussen het station en Korenmarkt. Dit gaat in het nieuwe schema bedient worden door lijn A. Het is ook maar de vraag of dit effectief met letters zal uitgebaat worden, ik denk dat ze gewoon gaan hernummeren, doen ze ook met de buslijnen.

·
Registered
7,836 Posts
Beter is de vraag waarom Gravensteen - Muide slechter zou scoren dan het huidige minimum Gravensteen - WondelgemIndustrielaan ?

·
Registered
7,836 Posts

Ik weet niet of die hier al gepasseerd is ?

De timing lijkt me wel ook een verklaring te geven waarom tram 4 nu al geknipt zou worden : een deel van de werken aan de Verapazbrug (die volgend jaar eindelijk zouden starten) is om de tram van de Blaisantvest rechtdoor te trekken tot aan het dok. Wat uiteraard het gemakkelijkste gaat als er met de huidige situatie van afslaande trams geen rekening meer gehouden moet worden.

Daarnaast lijkt het hiermee dat de tram vanuit de Sleepstraat definitief niet tot over de brug getrokken wordt (en, daaraan gekoppeld, dat het treinstation niet opnieuw opengaat). Klopt dat ?

852602

·
Moderator
12,380 Posts
Het doortrekken van de tramsporen uit de Sint-Salvatorstraat tot over de Muidebrug is een project dat zelfs door de stad als 2e prioriteit wordt bestempeld (in het Ruimtelijk Structuurplan). De Vlaamse Overheid heeft geen enkele haast met veel tastbaardere tramprojecten, dus het is geen verrassing dat je geen tastbare aanzetten ziet voor een tram tot Meulestede.

Het is trouwens geen niemendalletje: om tot Meulestede te geraken moet de Muidebrug vervangen worden (dat is een beweegbare brug die niet voorzien is op zware, moderne trams), en moet er een gelijkvloerse spoorweg gekruist worden. Ik ken eigenlijk geen voorbeelden van gelijkvloerse tram/treinkruisingen. Het zou dus al moeten inhouden dat de spoorweg moet opgehoogd worden, of dat de tram onder of over de sporen wordt gehaald. Dat zijn twee knelpunten die tot serieus grotere budgetten leiden en een complexere samenwerking met andere instanties. Binnen Gent zijn er op korte termijn grotere winsten te halen uit andere tramprojecten (3, 7 & Handelsdok).

In het nieuwe vervoersplan vanaf 2022 krijgt Muide-Meulestede wel een veel sterkere busverbinding met de stad. In plaats van de eindeloze tangentlijn die ze nu hebben (bus 6), krijgen ze een directe lijn naar het centrum (Sint-Jacobs en Zuid), die en passant ook een betere overstap zal bieden op het tramnet ter hoogte van het Neuseplein (met overstappen om snel op Sint-Pieters of Dampoort te geraken). Dus ook zonder tram gaat de OV-situatie voor Muide-Meulestede er zeker op vooruit de komende jaren.

·
Registered
87 Posts
Misschien zie ik dat verkeerd, maar het is geen geëlektificeerde spoorlijn die moet gekruist worden. Dan zou een kruising met een tramlijn geen problemen mogen geven, op voorwaarde dat de elektriciteitskabels voor de tram hoog genoeg hangen. In Brussel waren er in het - meestal - verre verleden verschillende voorbeelden: Beliardstraat, Vooruitgangsstraat (met treinsporen die van Brussel Groendreef kwamen), de tram naar Vilvoorde, ...

·
Registered
3,053 Posts
Misschien zie ik dat verkeerd, maar het is geen geëlektificeerde spoorlijn die moet gekruist worden. Dan zou een kruising met een tramlijn geen problemen mogen geven, op voorwaarde dat de elektriciteitskabels voor de tram hoog genoeg hangen. In Brussel waren er in het - meestal - verre verleden verschillende voorbeelden: Beliardstraat, Vooruitgangsstraat (met treinsporen die van Brussel Groendreef kwamen), de tram naar Vilvoorde, ...
Ook een geëlektrificeerde spoorlijn kan gekruist worden, maar dan moet je werken met spanningssluizen. Boven het kruispunt komt er dan een geïsoleerd gedeelte dat dezelfde spanning krijgt als het voertuig dat het kruispunt wilt oversteken (bvb 3000 volt voor een trein en 600 of 750 volt voor een tram).

·
Registered
634 Posts
Laten we er maar vanuit gaan dat die spoorlijn in de loop van de volgende jaren geëlectrificeerd zal worden.
Op dit moment is men nog enkele jaren zoet met de electrificatie op de lijnen Mol-Hamont en Mol-Hasselt, maar daarna zal men wel verder gaan rond het Gentse.
Dieseltreinen hebben hun langste tijd gehad en ik verwacht niet dat de businesscase voor waterstof haalbaar is voor de passagierslijnen rond Gent

·
Registered
7,836 Posts
En infrabel is heel druk bezig alle gelijkgrondse overwegen weg te nemen, ik ben eerlijk gezegd verbaasd dat deze nog niet op de planning staat...

·
Registered
561 Posts
En infrabel is heel druk bezig alle gelijkgrondse overwegen weg te nemen, ik ben eerlijk gezegd verbaasd dat deze nog niet op de planning staat...
Infrabel is nu nog het laaghangend fruit aan het plukken, ofwel projecten die relatief eenvoudig zijn ofwel projecten die om een andere reden meteen gebruikt kunnen worden om een overweg af te schaffen. Deze overweg lijkt mij een duurder project te worden dat daarom nog niet direct in beeld is voor een snelle realisatie.

·
Registered
7,836 Posts
Ik zou de lijn brussel dendermonde geen laaghangend fruit noemen, er zijn meerdere locaties die niet simpeler zijn dan deze lijkt...

·
Registered
7,836 Posts
Dat was als reactie op Squizies "Infrabel is nu nog het laaghangend fruit aan het plukken".

·
Registered
383 Posts
Lijkt me ook niet zo simpel, aangezien je met 4 overwegen op korte tijd zit: Afrikalaan, Muidepoort, Terneuzenlaan (die in principe kan geknipt worden) en de Wiedauwkaai.

1841 - 1860 of 1891 Posts