SkyscraperCity banner

1881 - 1900 of 1924 Posts

·
Moderator
12,664 Posts
Het is op 10 jaar tijd inderdaad voelbaar verbeterd, onder andere ook door een herorganisatie van de haltes. Maar de tijd dringt echt voor een heraanleg van het Koophandelsplein, de Nederkouter en de Kortrijksepoortstraat. Die wegdekken zijn tot op de draad versleten en de tramsporen liggen er op verschillende plaatsen ook zichtbaar niet goed bij. De tram begint er te waggelen zodra die wat snelheid pakt. De haltes zijn er ook niet verhoogd. Idealiter verdwijnen dan ook de paar parkeerplaatsen op de Nederkouter. Die zorgen nog het vaakst voor vertragingen, door slecht geparkeerde voertuigen, terwijl de trottoirs er te smal aan het worden zijn. Die as is al enkele jaren aan een commerciële heropleving bezig, maar aan het openbaar domein kan je het niet aflezen. Ook in de Kortrijksepoortstraat denk ik dat straatparkeren best gewoon afgeschaft, of minstens sterk teruggedrongen wordt.

·
Kempische Gentenaar
841 Posts
Het is op 10 jaar tijd inderdaad voelbaar verbeterd, onder andere ook door een herorganisatie van de haltes. Maar de tijd dringt echt voor een heraanleg van het Koophandelsplein, de Nederkouter en de Kortrijksepoortstraat. Die wegdekken zijn tot op de draad versleten en de tramsporen liggen er op verschillende plaatsen ook zichtbaar niet goed bij. De tram begint er te waggelen zodra die wat snelheid pakt. De haltes zijn er ook niet verhoogd. Idealiter verdwijnen dan ook de paar parkeerplaatsen op de Nederkouter. Die zorgen nog het vaakst voor vertragingen, door slecht geparkeerde voertuigen, terwijl de trottoirs er te smal aan het worden zijn. Die as is al enkele jaren aan een commerciële heropleving bezig, maar aan het openbaar domein kan je het niet aflezen. Ook in de Kortrijksepoortstraat denk ik dat straatparkeren best gewoon afgeschaft, of minstens sterk teruggedrongen wordt.
En de Veldstraat! Die kasseien kunt ge zelfs te voet nog amper over lopen.

·
Moderator
12,664 Posts
Ik zag gisteren trams rondrijden met ongewone lijnnummers: 2b en 4b. Weet iemand wat daarmee aan de hand is?

Over lijnnummering gesproken: heeft DL eigenlijk een duidelijk beleid voor de benoeming van stelplaatsritten? Je ziet op trams die van het SPS via de Korenmarkt naar Gentbrugge rijden verschillende dingen door elkaar: "1 Stelplaats Gentbrugge", "4 - Stelplaats Gentbrugge (via Korenmarkt)", en ook gewoon "Stelplaats Gentbrugge", zonder lijnnummer. Ik vind geen een van die formules echt helder. Maar ik vind het vooral opvallend dat er verschillende dingen door elkaar gebruikt worden.

·
Registered
8,204 Posts
Op bussen in Brussel zetten ze iets in de trand van "1 - Gentbrugge Stelplaats (via Korenmarkt)", lijkt me duidelijker dan die 3? Of is dat omdat ik het gewoon ben?

·
Registered
553 Posts
Ik zag gisteren trams rondrijden met ongewone lijnnummers: 2b en 4b. Weet iemand wat daarmee aan de hand is?

Over lijnnummering gesproken: heeft DL eigenlijk een duidelijk beleid voor de benoeming van stelplaatsritten? Je ziet op trams die van het SPS via de Korenmarkt naar Gentbrugge rijden verschillende dingen door elkaar: "1 Stelplaats Gentbrugge", "4 - Stelplaats Gentbrugge (via Korenmarkt)", en ook gewoon "Stelplaats Gentbrugge", zonder lijnnummer. Ik vind geen een van die formules echt helder. Maar ik vind het vooral opvallend dat er verschillende dingen door elkaar gebruikt worden.
Gent: Werken Griendeplein
Van 8 februari tot 19 april voeren de Lijn en Farys wegenis- en rioleringswerken uit aan het Griendeplein. We vernieuwen de straat en leggen een nieuw rioleringsstelsel aan. Verder worden ook de tramsporen vernieuwd. We doen dit om de veiligheid van de weggebruikers en onze reizigers te verbeteren.

We zetten de verschillende fases op een rij met de impact op het openbaar vervoer en het verkeer.

Opgelet: De datums zijn onder voorbehoud van onvoorziene omstandigheden zoals slecht weer.

Fase 1: van 20 februari tot en met 28 februari

Hinder openbaar vervoer

• Lijn 1 rijdt enkel tussen de Rabotstraat en Flanders Expo.
  • Lijn 4 rijdt enkel tussen Rabot en Ledebergstraat.
  • Een gecombineerde lijn 1+4, tram 4B, rijdt tussen Evergem/Wondelgem - Rabot - Gent Sint- Pieters en UZ
  • Vanaf 8 februari tot en met 19 april rijdt bus N1 in omleiding.
  • Vanaf 15 februari tot en met 19 april rijden volgende bussen ook in omleiding
    • Lijnen 52,53,54,65,68,69 van/naar Zuid
    • Lijnen 53,65,67 van/naar Gent Sint-Pietersstation

·
Kempische Gentenaar
841 Posts
had mij logischer geleken om in 1 keer ook de inrichting van dat "plein" volledig te herbekijken

• Like
Reactions: vank

·
Registered
10,194 Posts
Door de invoering van het nieuwe OV-plan in Gent eind dit jaar, hoopt De Lijn in Gent 10% meer nieuwe reizigers aan te trekken.
Voor de chauffeurs zou het ook interessanter worden, zij krijgen een jaarplanning vanaf 2022 i.p.v. maandplanning.

·
Registered
8,204 Posts
Is dat niet heel/te lang, zeker bij bvb zwangerschappen?

·
Registered
10,194 Posts
Is dat niet heel/te lang, zeker bij bvb zwangerschappen?
Dat heb je in andere sectoren toch ook? Mijn vrouw werkt in het ziekenhuis en zij krijgen een 3-maandenplanning en daar verandert amper iets aan. De laatste tijd wel heel veel omdat er veel uitval is door coronagevallen en ze daardoor extra diensten moet doen.

Sowieso, bij een jaarplanning mag je er ook niet 100% op vertrouwen dat die 'intact' blijft. Dat kan geen enkele werkgever garanderen.

·
Registered
8,204 Posts
Een zwangerschap is geen 3 maand hé

Ik denk niet dat er veel mensen al weten wat ze over een jaar gaan doen op hun werk, zelfs de overgrote meerderheid die 'weet' dat er ook dan wel nog genoeg werk zal zijn. En je kweekt maar teleurstellingen doordat die beloften nooit waar te maken zijn.

·
Registered
7 Posts
Héél langzaam maar zeker begint het dan toch op gang te komen:
Deal over nieuwe brug aan Dampoort: “R40 wordt verplaatst naar de Afrikalaan”
GENT -
Na vele jaren van voorbereiden, lijkt de weg eindelijk finaal vrij te zijn voor de bouw van de Verapazbrug. Dat is een nieuwe, grote autobrug over de Oude Dokken, vlakbij de Dampoort. Voor de zomer start de klus. Eens de brug er is, moet alle verkeer op de R40 via de Afrikalaan.
Al vele jaren is er sprake van de bouw van een brug over het water aan de Oude Dokken. Die moet het vele verkeer verleggen van Dok-Zuid en Noord naar de Afrikalaan en de Dampoort een stuk ontlasten. Dok-Zuid en Noord worden autoluw, net zoals het Stapelpein. Er wordt een tram getrokken.
Bij de Vlaamse overheid ligt alles al enkele jaren klaar voor de brug: het geld en de plannen. Maar een gerechtelijke procedure dreigde alsnog voor vertraging te zorgen. Die is nu opgelost, meldt Vlaams minister van Openbare Werken, Lydia Peeters (Open VLD).

Het bedrijf Chisteyns was ongerust over de toegankelijkheid van haar zeepfabriek aan de Afrikalaan. “We zullen ervoor zorgen dat tijdens en na de werken zowel de algemene mobiliteit in de ruimere omgeving als de bereikbaarheid van de NV Christeyns gegarandeerd blijven”, zegt Peeters. “Nu dit laatste struikelblok is weggeruimd kunnen de werken aan de Verapazbrug van start gaan.”
De komst van de Verapazbrug betekent dat de verkeersstromen aan de Dampoort wijzigen. Na het openen van de brug zal er veel meer verkeer via de Koopvaardijlaan van en naar de Dampoort rijden. Daarom gebeuren er ook aanpassingen aan de Dampoort.
De bouw zal zeker twee jaar duren. Eens de Verapazbrug af is, kan ook tram 4 doorgetrokken worden over Dok-Zuid, tot aan de Dampoort. Als de planning gehaald wordt, zal die tram in 2026 tot vlak voor de rotonde van Dampoort rijden.
nieuwsblad.be
Tegen ten vroegste 2026 zou er dus een tramlijn Muide-Dampoort zijn. Als we van een zéér "best case"-scenario spreken begint in 2023/2024 de aanleg van lijn 7 tussen de Dampoort en Gent-Sint-Pieters maar toch zullen deze lijnen niet aan elkaar linken daar de toekomstige situatie aan de Dampoort nog niet beslist is...

Wie van lijn 7 op lijn 4 zou willen overstappen moet een bijzonder leuke overstap wandelen die het oversteken van de Dampoort inhoudt.

·
Moderator
12,664 Posts
Trams in Gent kunnen binnenkort verkeerslichten op groen zetten

In Gent zullen trams binnenkort zelf de verkeerslichten op groen kunnen zetten. Zo zullen ze minder moeten stoppen aan kruispunten, en kan het tramverkeer vlotter verlopen.

Vervoersmaatschappij De Lijn wil dat trams overal in Vlaanderen de verkeerslichten kunnen aanpassen. Maar Gent is de eerste stad waar dat echt gebeurt. Het systeem wordt op 2 tramlijnen getest. “De Lijn rolt een pilootproject uit in onze stad”, zei schepen van mobiliteit Filip Watteeuw (Groen) gisteren op de gemeenteraad. “Dat gebeurt op de tramlijnen 2 en 4. De andere tramlijnen zullen volgen. “

Extra maatregelen

Gent wil er ook op andere manieren voor zorgen dat de trams minder tijd verliezen. Dat kan door minder auto's te laten rijden in straten met trams. Maar ook door parkeerplaatsen te schrappen op plekken waar auto's vaak in de weg staan van passerende trams. Dat is al gebeurd in de Sleepstraat en dat blijkt een succes. “Maar we hebben nog veel andere plaatsen waar het beter kan, zoals op de Nederkouter”, zegt Watteeuw. "En we gaan ook kijken of we voor de bussen een betere doorstroming kunnen maken. Vrije busbanen staan daarbij op het programma."
Bron: VRTNWS.be

·
Registered
8,204 Posts
Ik ben wel eens benieuwd wat er eigenlijk écht veranderd, want in elke zin uitleg die ze geven staan wel een paar grote fouten...

·
Registered
892 Posts
Dat is weer zo'n onzin artikel. Verkeerslichtenbeïnvloeding bestaat normaal al jaren vooral in Antwerpen en de Kust. Als ik dit artikel lees is het 'opnieuw' een première - tenzij wat ze hier willen zeggen is dat De Lijn nog maar eens een 'eigen' systeem heeft uitgedacht voor de zoveelste keer. En dat er anno 2021 een 'pilootproject' komt voor een systeem dat in het buitenland al decennia - zelfs al bijna 60 jaar in Zwitserland - bestaat is gewoonweg weer typische 'goednieus'-show pers van de communicatiedienst van De Lijn. "Betrouwbaar Nieuws', noemt de VRT zichzelf, maar even snel googlen, of op de site van De Lijn feiten checken, dat hoort niet meer tot de basiscompetenties van een "journalist". :rolleyes: :unsure: (n)

Het Laatste Nieuws is al genuanceerder: Na de kust, nu ook in Gent: verkeerslicht springt automatisch op groen als tram aankomt

·
Registered
19 Posts
Tram en bus detectie bestaat al jaren in Vlaanderen maar het probleem is het feit dat de meeste lichten in beheer van AWV zijn. AWV zie niet echt een voordeel in absolute voorgang aan OV te geven (ze hebben zelf als doelstelling om de de doorstroming van auto's te verbeteren...).
Zelf met het beste detectie systeem in het wereld is het altijd een kwestie van wil om voorgang te geven aan OV.
OV prioritiseren gaat over keuze maken - ook in het geval ven het "vedelen van het groen" aan verkeerslichten...
De vergelijking met buurlanden (waar een duidelijke politieke wil is) is pijnlijk.

·
Registered
8,204 Posts
Bij de betrokken mensen van AWV is de wil er wel hoor, het probleem zit daar niet.

• Like
Reactions: KrisL
1881 - 1900 of 1924 Posts