SkyscraperCity banner

1921 - 1927 of 1927 Posts

·
Registered
356 Posts
Hoe oud is de huidige Muidebrug eigenlijk?
Heb een hele poos zitten zoeken maar ik vind het niet terug. Het moet wel van na 1993 zijn, want ik vond nog foto's van de ouwe brug terug die in dat jaar genomen zijn. De ophoging is er wel gekomen bij de nieuwe brug die er in de jaren vijftig is gebouwd.

En ik heb ooit een mooie foto tegengekomen van de tram die over de sporen liep aan station Muide, maar die vind ik ook al niet meer terug. Mijn zoekskills zijn niet meer wat ze geweest zijn.
Maar vroeger kon men decennialang met de tram over de sporen rijden, zou dat dan zo'n groot probleem zijn moest men dat in de toekomst opnieuw willen?

·
Registered
51 Posts
Uit persoonlijke ervaring, de Bijloke is géén verhaal van "AWV blokkeert het", maar van historisch gegroeide onaanvaardbaar slechte kruispuntinrichting, en er is in Gent geen budget om dit soort punten die niet tot op de draad versleten zijn op te lossen.
De lichtenregeling is na 20 jaar blokkering door AWV aangepast zonder dat kruispunt heringericht werd. Dus herinrichting heeft hier niets mee te maken.

·
Registered
8,281 Posts
Tell me more

·
Registered
356 Posts
Het is trouwens niet de Muidebrug die me het grootste obstakel lijkt, maar de kruising met de spoorweg (L58). Die spoorweg loopt gelijkvloers, en de tram uiteraard ook.
Ik heb een foto terug gevonden van station Muide, mét de tram die over de sporen dokkerde. Niet zo duidelijk, maar kijk. Geplukt van de Facebookpagina 'Ge zijt van Gent als ge...', credits voor gebruiker 'Clauske Gent'.

1485715

·
Registered
3,113 Posts
Ik heb een foto terug gevonden van station Muide, mét de tram die over de sporen dokkerde. Niet zo duidelijk, maar kijk. Geplukt van de Facebookpagina 'Ge zijt van Gent als ge...', credits voor gebruiker 'Clauske Gent'.

View attachment 1485715
Dan zou je boven dit kruispunt een spanningsluis moeten oprichten tussen de 3000 volt van de spoorweg en de 600 volt van de tramweg. Dat doe je met een geïsoleerd stuk bovenleiding boven het spoorwegkruispunt dat op 600 volt staat als de slagbomen openstaan en op 3000 volt als de slagbomen naar beneden zijn.

·
Registered
8,281 Posts
Alleszins in de eerdere studie rond spoor naar Terneuzen, is "al dan niet elektrificatie" als belangrijk vraagstuk voor verdere studies naar voren geschoven, en het zou vreemd zijn om dan niet direct tot Eeklo te gaan ook...

• Like
Reactions: Benonie and mato
1921 - 1927 of 1927 Posts