SkyscraperCity banner
Status
Not open for further replies.
1 - 20 of 500 Posts

·
Moderator
12,823 Posts
Discussion Starter · #1 · (Edited)
vervolg op deze thread

Met op een gemiddelde werkdag ongeveer 45.000 instappende reizigers is Gent-Sint-Pieters het derde drukste station van België, en het belangrijkste buiten Brussel. De huidige stationsinfrastuctuur beantwoordt weliswaar al tijden niet aan deze functie en de inrichting van de stationsbuurt liet de mogelijkheden geboden door een dergelijk knooppunt zwaar onderbenut. Het project Gent-Sint-Pieters ambieert beide zaken te veranderen.

Feiten & Beelden:

Het hele project Gent-Sint-Pieters heeft een goed onderhouden en heldere website: www.projectgentsintpieters.be. Op deze website kan je heel veel informatie terugvinden over alle aspecten van het project. Wie het project kort maar zeer goed samengevat wil, kan verderscrollen naar beneden en naar de presentatiefilmpjes kijken in de rubriek "film".

• Spoorwegstation

De 12 perrons van het station krijgen één grote, aaneengesloten overkapping in staal en glas. Deze loopt ongeveer over de breedte van het stationsgebouw. Voorbij die breedte blijven de perrons overdekt, maar dan met aparte luifels per perron.

Onder de perrons wordt de ruimte drastisch opengebroken. In feite wordt alles aan het huidige station behalve het stationsgebouw volledig afgebroken en vervangen. De reizigerstunnel wijkt voor een grote hal onder de sporen, met liften en roltrappen in beide richtingen voor elk perron, handelsruimtes en vooral véél meer plaats voor passage.

De achterkant van het station, langs de Sint-Denijslaan, wordt een volwaardige ingang van het station. Deze ingang komt aan een nieuw te creëren plein te liggen. Aan deze glazen buitenwand zullen gekleurde panelen hangen die elk symbool staan voor een van de perrons. Wanneer er een trein stilstaat aan een van de perrons, zal het overeenkomstige paneel oplichten. Dit thema zal op nog enkele plaatsen in het station terugkeren.

Conceptbeelden van de open hal onder de sporen.

Door de nutteloos geworden goederenperrons tussen de reizigersperrons te verwijderen, kunnen alle perrons met enkele meters verbreed worden.

Een deel van de vloer van de perrons zal in doorschijnend materiaal uitgevoerd worden, zodat er natuurlijk licht kan doordringen tot in de hal onder de sporen.

Informatie over de vernieuwing van het spoorwegstation vind je HIER.

• Tram- en busstation

Door de herorganisatie van het trein-, tram- en busvervoer in de omgeving, zullen alle transfers tussen deze vervoersmodi gebeuren rondom één locatie, die in het concept de naam "Magische Driehoek" meekreeg.

Onder de treinsporen komen 4 tramsporen, waar voortaan àlle tramlijnen die het Sint-Pietersstation aandoen zullen halt houden.

Pal naast het stationsgebouw, gedeeltelijk op de plaats waar het oude Postgebouw stond, komt een busstation met 12 platforms onder een grote stalen luifel.

Informatie over het nieuwe Tram- en busstation vind je HIER.

• Fiets

Op 2 plaatsen binnenin het stationscomplex komen fietsenstallingen, goed voor samen 10.000 plaatsen. Een van de twee zal direct onder de sporen liggen, net ten oosten van het stationsgebouw.

De andere fietsenstalling, de grootste, komt net ten westen van het stationsgebouw te liggen, op het niveau -1, onder het busstation.

Informatie over de nieuwe fietsinfrastructuur vind je HIER.

• Auto

Om het station beter aan te sluiten op het bovenregionale wegennetwerk, wordt een nieuwe verbindingsweg aangelegd tussen het station en de R4 en de E40. Deze weg zal via een nieuwe tunnel onder de spoorwegberm, die de Timichegtunnel zal heten, verbonden zijn met een ondergrondse parkeergarage met 2800 plaatsen. Door het toepassen van een snelheidsminderende inrichting wil men voorkomen dat het verkeer voorbij deze tunnel de nieuwe verbinding zal aanwenden als een nieuwe toegangsroute tot de stad.

De parkeergarage zal gedeeltelijk dienen voor pendelaars die naar het station komen met de wagen, maar ook voor de bewoners van de toekomstige woningen in Fabiolalaan zone A, een deel van de werknemers van kantoren en winkels daar, en gedeeltelijk als P&R faciliteit voor centrumbezoekers - dit alles volgens een strikte verdeelsleutel.

In het stationscomplex worden enkele Kiss & Ride-zones voorzien, die ook taxizones zijn. Eén daarvan zal op het niveau -1 liggen, onder het busstation, en zal dienen voor het verkeer komende van de Stationsbuurt Noord. Voor het verkeer komende uit de Stationsbuurt Zuid is er een Kiss & Ride-zone voorzien onder de sporen, naast het tramstation.

Informatie over de nieuwe auto- en parkeerinfrastructuur vind je HIER & HIER.

• Natuurgebied

Een aardig deel van de Overmeers wordt aangewend voor het realiseren van de verbindingsweg tussen de R4 en de parkeergarage. Bij wijze van compensatie wordt de rest van de Overmeers ontsloten en ingericht als natuurpark.

Informatie over de herinrichting van het natuurgebied Overmeers vind je HIER.

• Openbare ruimte

In het kader van het project Gent-Sint-Pieters is reeds de Clementinalaan heraangelegd, waarbij de tram zijn herintrede heeft gemaakt in een centrale OV-bedding.

Bij de heraanleg van de stationsomgeving zal gestreefd worden naar een uniformiteit in uitzicht en materiaalgebruik om de identiteit van de buurt te versterken.

Maria-Hendrikaplein

De bomencirkel en fontein op het Koningin Maria-Hendrikaplein zijn beschermd en zullen blijven. De bushaltes zullen verhuizen naar het nieuwe busstation, waardoor een bijkomend groot deel van het plein verkeersvrij kan worden gemaakt. Daar komt oa. een hellende tuin naar het niveau -1 van het stationscomplex.

Informatie over de herinrichting van het Maria-Hendrikaplein vind je HIER.

Mathildeplein

Aan de achterzijde van het station, waar het station in zijn huidige gedaante amper op te merken valt, ligt een mengeling van indiviuele panden, bus- en tramhaltes en een kaalslag die tijdelijk is ingevuld als fietsenstalling. Deze ruimte zal worden opengewerkt tot een nieuw plein, dat het "Mathildeplein" zal heten. Het plein zal mee het gezicht bepalen van de tweede toegang van het nieuwe stationscomplex.

Informatie over de creatie van het Mathildeplein vind je HIER.

• Projectontwikkeling

Mathildeplein

Langs de zuidzijde van het nieuwe Mathildeplein komt een nieuw gebouw over de hele lengte van het plein, in een gebogen vorm waarmee het de vorm van het plein zal afbakenen. Het zou in drie fases worden opgetrokken en voorzien in een keerplaats voor trams, eigen ondergrondse parkeerruimte, een commerciële gelijkvloers en woningen. De ontwikkeling is in handen van het AGSOB.

Een uitgebreide presentatie over het stedenbouwkundig ontwerp voor het Mathildeplein vind je HIER.

Fabiolalaan

Langsheen de spoorwegberm, tussen het Maria-Hendrikaplein en de Leie, ligt een lang terrein dat tot voor kort deel uitmaakte van de spoorinfrastructuur. Dit terrein wordt vrijgemaakt voor projectontwikkeling. Een algemeen concept werd uitgewerkt door Xaveer de Geyter. Het gebied wordt voor zijn ontwikkeling opgedeeld in 3 zones, elk met hun eigen karakter

Zone A

Zone A, het dichtste tegen het station aan, krijgt het meest stedelijke karakter. Het voorziet in een mengeling van kantoorruimte, handelsruimte en woningen. Na een internationale wedstrijd werd het Antwerpse architectenbureau Poponcini & Lootens geselecteerd om de inrichting van deze zone in detail uit te werken en ook de eerste van 3 torengebouwen te ontwerpen, die 90m hoog zal reiken. De ontwikkeling van zone A kreeg inmiddels de projectnaam "De Link" en een apart topic werd reeds aangemaakt voor dit deelproject.

De ontwikkeling van zone A is in handen van Eurostation, onderdeel van de B-holding, en zou afgerond zijn tegen 2015.​

Zone B

Zone B moet het concept "tuinkamers" reflecteren. Het wordt een overgangszone tussen de hoge densiteit in de directe omgeving van het station, naar een zone met meer open ruimte en verspreide bebouwing. Ook hier is een diversiteit aan functies voorzien, waaronder ook een sporthal. In de zone worden ook groene pleinen voorzien.

De ontwikkeling van zone B is in handen van het AGSOB en zou afgerond zijn tegen 2020.​

Zone C

Zone C wordt een zone met zgn. "campus"-karakter: de diverse gebouwen staan verspreid in een groenrijk gebied. De plannen voorzien enerzijds in de bouw van 'urban villas' en anderzijds in de bouw van een tweetal woontorens, waarvan de hoogte mag oplopen tot een 90-tal meter.

De ontwikkeling van zone C is in handen van het AGSOB, en zou afgerond zijn tegen 2015.​

Een uitgebreide presentatie over het stedenbouwkundig concept voor de Fabiolalaan vind je HIER.

• Budget

De totale investering werd in 2005 geraamd op € 386.000.000, met als verdeling:

• De Lijn - 14.5%
    • Stad Gent - 5.0%
    • Vlaams Gewest - 5.2%
    • NMBS-groep - 66.4%
    • Derden - 9.0%

De verdeling doorheen de tijd vind je HIER.

Film:

[dailymotion]x7hion_project-gent-sint-pieters-introfilm[/dailymotion]

Introductiefilm die het hele 'hoe, wat, waar, waarom' en ook een beetje het 'wanneer' van het hele project helder uitlegt. De gebruikte afbeeldingen zijn hier en daar wat gedateerd, de klanksynchronisatie is niet optimaal en de beeldkwaliteit is erg beperkt. Het is dus vooral interessant om naar te luisteren. Voor meer beeld en uitleg is er het volgende filmpje:

[dailymotion]xdxp84_architect-jacques-voncke_tech[/dailymotion]

Stationsarchitect Jacques Voncke geeft uitleg (met veel beelden) bij het ontwerp van het nieuwe station. Speel best af met "HQ" ingeschakeld en op volledig scherm.​

Algemene Timing:

• 2007: Heraanleg Clementinalaan, start bouw tunnels, start ruwbouw parkeergarage, herlokalisatie fietsen & NMBS-diensten
  • 2008: ruwbouw parking, bouw tunnels, start verbinding R4
  • 2009: idem
  • 2010: ruwbouw parking, wegenis op parking, in tunnels en op Fabiolalaan, afwerken verbindingsweg R4, ingebruikname eerste deel v/h nieuwe busstation, ingebruikname tijdelijke tramtunnel en Timichegtunnel, start bouw achterzijde station
  • 2011: Perron 11 & 12 buiten dienst, projectontwikkeling Mathildeplein, heraanleg Maria-Hendrikaplein
  • 2012: Perron 9 & 10 buiten dienst, projectontwikkeling Mathildeplein, heraanleg Maria-Hendrikaplein
  • 2013: Perron 7 & 8 buiten dienst, aanleg Mathildeplein
  • 2014: Perron 5 & 6 buiten dienst, aanleg Mathildeplein
  • 2015: Perron 3 & 4 buiten dienst, afwerking definitief bus- en tramstation
  • 2016: Perron 1 & 2 buiten dienst, afwerking definitief bus- en tramstation
  • 2017: Oplevering

Relevante threads:

Recentste Updates:

·
Registered
2,707 Posts
De vorige thread liep ten einde met een foto-update door mezelf. Klik op het blauwe pijltje naast mijn naam in het quote-venster om de volledige update te zien:
Prachtige foto’s. Alleen daarvoor mogen de werken voor mij lang duren.:)
Het einde van de voetgangerstunnel (uitgang St-Denijslaan) geeft architecturaal een “onafgewerkte” indruk, visueel versterkt nu die koterijen weg zijn. Had Louis Cloquet grotere ambities voor die uitgang? “Zijn” uitgang eigenlijk, want hij bouwde zijn eigen huis aan de Sterre (naast dat van Vaerwyck). In 1913 was de achterzijde van het station nog erg landelijk (Hof ter Mere was een uitgestrekt landgoed, boer Vervalcke stak dagelijks vanuit zijn boerderij -nu beschermd monument- op de hoek van de Tuinwijklaan de Voskenslaan over met zijn koeien, en de Redemptoristen waren nog niet neergestreken).

·
Registered
346 Posts
Spoor 11 wordt nog gebruikt tot 11 december. Vanaf de dag van de nieuwe NMBS-dienstregeling wordt een groot deel van de treinen verspoord (schuiven ze allemaal 1 spoor op naar het stationsgebouw).

·
fly me to the moon...
242 Posts
:bash:

ivm mijn laatste reply: ik bedoelde dus Van Monckhovenstraat ipv Zonnestraat. Zonnestraat ligt idd een beetje verder ;)

Maar goed, vandaag afgestapt aan de Van Monckhovenstraat en toen ik het Koningin Maria Hendrikaplein opstapte was de tram nog maar net het plein afgereden op weg naar zijn halte, en hij werd dan nog nergens door lossende trucks of dergelijke meer opgehouden. Dus het loont wel degelijk de moeite om aan de Van Monckhovenstraat af te stappen.

·
Registered
346 Posts
Volgens mijn schaffen ze de trein naar Eeklo gewoon af vanaf 12 december. Heb je al eens gekeken op de website van de NMBS?:nuts:

Vandaag dus bevestiging ontvangen omtrent de afsluiting van de toegangen tijdens de werken:

De vernieuwing van de stationsinfrastructuur zal gefaseerd worden uitgevoerd. Bovendien kan ik u geruststellen dat het station tijdens die werkzaamheden altijd toegankelijk blijft. Ook langs de kant Sint-Denijslaan waar de aannemer altijd voor minstens twee toegangen moet zorgen.
Dat ze één uitgang open houden terwijl ze aan de andere werken (ofwel de vroegere tramtunnel ofwel de voetgangerstunnel), maar die tweede zullen ze dan toch moeten extra creëren denk ik zo... :)

·
Registered
271 Posts
Ik ben heel snel even naar de Kortrijksesteenweg geweest om wat foto's te gaan maken. Ik had minder dan 20min om van de Kantienberg ernaartoe te gaan, foto's te maken en dan terug te staan aan de Kantienberg. Dus het snelstappen was weeral goed voor mijn conditie :lol:.

1. De tramsporen worden uitgebroken tot net niet op de rybaan van de R40.

2. Tot een kleine tien meter voor de verkeerslichten liggen er de rubberen matten er.

3. De sporen liggen tot aan de laatste zijstraat voor de verkeerslichten, de Filips Van Marnixstraat. Tussen deze straat en de Willem Van Nassaustraat komt de halte op de Kortrijksesteenweg. De sporen liggen al vastgecementeerd en uiteraard gelast tot aan de W.V.Nassaustraat (ongeveer waar de twee graafkranen staan). Je snapt ook wel waarom ik voor een keer snel terug naar school wou :lol:.

@Puinkabouter: Bedankt voor de ferme foto's en update!

·
G-4-Ever
1,492 Posts
2. Tot een kleine tien meter voor de verkeerslichten liggen er de rubberen matten er.
Waar de rubberen zwarte matten liggen, zullen er terug prefabelementen komen zoals tussen de KEL en iets verder dan de Van Egmontstraat.
Ze opteren dus voor prefabelementen buiten de tramhalte en een rail-aan-railaanleg van net voor tot net na de nieuwe tramhalte. (Waarom weet ik niet)
Wel eigenaardig dat er enkel rubberen matten liggen waar prefabs komen en niet waar er een rail-aan-railaanleg komt...

Wat mij wel opvalt, is dat er blijkbaar geen wissel wordt voorzien in de KS, wat in de KEL wel het geval is.

Daar alles nu wel aan verhoogd tempo vooruit gaat, zal ik jullie verder op de hoogte houden met wat 'Today's written update's' :lol:

·
Registered
271 Posts
^^
Voor zover ik weet zitten die rubberen matten er voor heel de Kortrijkstesteenweg onder. Als ik met de tram voorbijreed vroeger, zag ik toch ook die witte folie(zie foto 3) die ze net boven de rubberen matten leggen. Ik kan verkeerd zijn... :).
Bij het Kobra-project, in de Cataloniëstraat, hebben ze ook onder de uitgewassen beton rubberen matten geplaatst. Het zal wel misschien minder effect hebben dan wanneer ze met een roestvrij stalen tussenwand werken.

·
Registered
445 Posts
Volgens mij hebben de taxichauffeus hard gelobbyd voor deze openbaarvervoerstroken. Leuk hoor, zo'n racebaan voor jou alleen!
/zaagmodus off.

Bedankt voor de update!

·
Registered
2,320 Posts
Samen met de nieuwe dienstregeling gaat spoor 11 buiten dienst. 't Is nu niet zo dat alle treinen 1 spoor zullen opschuiven, in sommige gevallen gaat dat gewoon niet. De dienstregelingen en spoorversnijdingen zitten daarvoor té complex ineen.

·
Registered
167 Posts
Ik was in de intropost eens de renders aan het bekijken en 2 zaken vielen me op: de Kiss en Ride achteraan ligt op dezelfde plek waar op een andere render trappen naar het station liggen; dit lijkt me toch maar een chaotische combinatie te worden.

En daarnaast viel me op dat de Kiss and Ride/Taxi Stand vooraan naast de open helling voor het station komt. Dit lijkt me toch maar een mottige keuze, zo'n mooie helling en dan sta je beneden gewoon op een hoop taxi's te kijken. Dan vraag ik me af of de taxi stand niet iets meer weg van het station had kunnen geplaatst worden of 90° gedraaid zodat je niet pal op de wagens en bijbehorende weg loopt.

·
Registered
242 Posts
opnieuw geknoei met signalisatie

De tijdelijke tramtunnel in dienst, met rechts fiets- en voetgangersverkeer. Het is er wel niet duidelijk wie aan welke kant moet blijven, dan wel of het gewoon één vlak is met een strook voor blinden en slechtzienden...
Er staan geen borden "verplicht fietspad" of dubbele onderbroken fietpadstrepen, dus is het "fietspad" geen fietspad.
Volgens de wegcode moeten fietsers hier op de rijbaan rijden, dus tussen de trams en de bussen (die op hun beurt de fietsers van de baan zouden rijden).
:bash:

Gelukkig zijn de fietsers zo slim genoeg om hier hun eigen veilige doorgang te zoeken (n dus de wegcode te overtreden).
Maar de politie zou opnieuw controles kunnen houden en iedere fietser € 150 euro aansmeren...

Het is voor dit soort geknoei met signalisatie en rechtsonzekerheid dat er vroeger al protest was.

Als de verkeerstechnische afdeling van de politie kloten aan haar lijf had, zou ze dit soort werfsignalisaties gewoon moeten weigeren: signalisatie niet in orde? Dan niet beginnen aan de volgende fase en de bestaande doorgang openhouden!

PS. Zelfs al zetten ze borden dat dit een gecombineerd voetpad/fietspad is, is het te smal volgens de normen van de fiets- en voetgangersvademecums, zeker gezien de drukke stationsomgeving.

·
G-4-Ever
1,492 Posts
^^
Voor zover ik weet zitten die rubberen matten er voor heel de Kortrijkstesteenweg onder. Als ik met de tram voorbijreed vroeger, zag ik toch ook die witte folie(zie foto 3) die ze net boven de rubberen matten leggen. Ik kan verkeerd zijn... :).
Bij het Kobra-project, in de Cataloniëstraat, hebben ze ook onder de uitgewassen beton rubberen matten geplaatst. Het zal wel misschien minder effect hebben dan wanneer ze met een roestvrij stalen tussenwand werken.
^^er worden beduidend minder (en minder dikke) matten gelegd bij de rail-aan-railaanleg dan bij het gedeelte met prefabs. Waar de prefabs komen, worden zelf matten of roofing gebrand tegen de vertikale wand van de gegoten boordsteen. Dat is bij het niet-prefab gedeelte niet het geval.

·
Registered
2,707 Posts
Ik was in de intropost eens de renders aan het bekijken en 2 zaken vielen me op: de Kiss en Ride achteraan ligt op dezelfde plek waar op een andere render trappen naar het station liggen; dit lijkt me toch maar een chaotische combinatie te worden.

En daarnaast viel me op dat de Kiss and Ride/Taxi Stand vooraan naast de open helling voor het station komt. Dit lijkt me toch maar een mottige keuze, zo'n mooie helling en dan sta je beneden gewoon op een hoop taxi's te kijken. Dan vraag ik me af of de taxi stand niet iets meer weg van het station had kunnen geplaatst worden of 90° gedraaid zodat je niet pal op de wagens en bijbehorende weg loopt.
Ik deel je vrees, Belxos. De “Kiss&Ride” achteraan het station lijkt de achillespees van het hele project en kan zonder bijsturing op een verkeerstechnische nachtmerrie uitdraaien. Alle weggebruikers (bussen, trams, auto’s, fietsers, voetgangers) moeten elkaar wel dwarsen of kruisen op de hoek van de St-Denijslaan en de Voskenslaan. De grootste groep “Kiss&Riders” (auto’s) zal wel niet vanuit de Albertlaan die tunnel vooraan induiken, maar toestromen via de nieuwe verbindingsweg met de R4, om zo dicht mogelijk bij de achterkant van het station aan te schuiven. Tenzij er in de ondergrondse parking zelf een K&R-zone komt.

1 - 20 of 500 Posts
Status
Not open for further replies.