SkyscraperCity banner

361 - 380 of 402 Posts

·
Registered
10,039 Posts
Licht op groen voor tram 7

Minister van mobiliteit Ben Weyts (N-VA) heeft groen licht gegeven voor een tram tussen Gent-Sint-Pieters en Gent-Dampoort op het traject van buslijn 7. Daarmee ziet het er naar uit dat Gent eindelijk 6,7 kilometer nieuwe tramsporen krijgt. Al zal dat ook niet voor meteen zijn.

Minister Weyts antwoordde op vraag van Elke Sleurs dat De Lijn op korte termijn de nodige initiatieven zal nemen om de vertramming van lijn 7 tussen de twee stations concreet in gang in te zetten. Dat is groot nieuws want het dossier leek lange tijd in het slop te zitten. Zo werd er gekeken of een trambus (een soort elektrische bus, red) geen betere optie was. Maar nu is de kogel dus door de kerk. Het wordt een tram.

Gent had ooit al een tramlijn 7. Die werd in gebruik genomen in 1913 en in 1964 weer uit gebruik genomen. In de plaats kwam een buslijn die van het Sint-Pietersstation, via de stadsring, de dierentuinwijk, de Zuid en het Sint-Annaplein tot aan de Dampoort liep. De nieuwe tramlijn moet nagenoeg hetzelfde traject volgen en zal goed zijn voor zowat 6,7 kilometer nieuwe tramlijn. Voor Gent is dat ongezien want we werden de voorbije pakweg 15 jaar maar schamel bedeeld qua nieuwe traminfrastructuur. In 2016 opende de 900 meter tramspoor naar de ingang van het UZ en een jaar later het traject van twee kilometer naar Zwijnaarde.

Burgerparticipatie
Lijn 7 is veel technischer dan die voorgaande projecten. Om te beginnen zal die tram voor een stuk langs de stadsring rijden, meer bepaald van de Heuvelpoort tot aan de Tentoonstellingslaan. Het Sint-Annaplein wordt dan weer autoluw door de aanleg van de tramsporen. De tram zal op heel wat plaatsen een eigen trambedding moeten krijgen. “Die aparte beddingen zijn belangrijk voor de verkeersveiligheid van fietsers en voetgangers, en ook om de reistijd te verbeteren,” aldus Elke Sleurs. “Ik roep burgemeester De Clercq op om optimaal samen te werken met De Lijn bij het vaststellen van het definitieve tracé en bij het uitvoeren van de werken, en ook om te voorzien in de nodige burgerparticipatie”

“Ik ben blij dat de beslissing eindelijk is genomen”, zegt schepen van mobiliteit Filip Watteeuw (Groen). “Het staat nu vast dat het om een tram gaat en geen trambus. Dit gaat pas om het eerste gedeelte van tramlijn 7. Ideaal wordt die nog eens doorgetrokken tot Sint-Denijs-Westrem. Die tramsporen zullen er zeker niet snel zijn hoor. Het zal nog vele jaren duren vooraleer die werken kunnen starten maar het is een belangrijke stap.”

Minder goed nieuws is er voor de vertramming van Lijn 3 tussen Gentbrugge en Mariakerk. Dat tweede project gaat voor onbepaalde tijd ‘on hold’. “Die vertramming valt niet te rijmen met het circulatie- en mobiliteitsplan”, klinkt het bij N-VA. Dat betekent dat de tramsporen die vandaag voor het stadhuis en in de Belfortstraat liggen nog lang niet gebruikt zullen worden. “Het dossier van lijn 3 gaat van de koelkast naar de diepvries”, reageert Tom De Meester van de PVDA.

Knopen doorhakken
N-VA-fractieleider Anneleen Van Bossuyt, die tijdens de verkiezingscampagne vorig jaar nog vragen had bij de veiligheid van tramsporen, ziet in de beslissing een belangrijke bijdrage aan het verduurzamen van de Gentse mobiliteit. Ze merkt ook op “dat het een N-VA-minister is die in dit al lang aanslepende dossier knopen doorhakt.”

“Burgemeester Termont en zijn voorgangers zijn er nooit in geslaagd om hun partijgenoten in Brussel, onder andere minister van mobiliteit Kathleen Van Brempt, tot een positieve beslissing te brengen”, vervolgt ze.
HLN - 1 februari

·
Registered
5,992 Posts
Goed en onverwacht nieuws. Een plotse koersverandering net voor de verkiezingen. Zouden de afstraffing van de trambus en Anneleen Tramspoor door de Gentse kiezers er voor iets tussen zitten? Met de hete adem van Groen in Antwerpen en Gent herprofileert de N-VA zich duidelijk.

·
Registered
357 Posts
1. Er gebeurt niets, m.a.w., status quo en er komt geen lijn 7 ==> geklaag.
2. De knoop wordt doorgehakt ==> weer niet goed.

...
Versta me niet verkeerd, dat we eindelijk terug doorgaan met tram 7 na al die trambus onzin stemt me gelukkig, ik vind het gewoon ongelofelijk jammer dat ze door hun politieke spelletjes 5 jaar verloren hebben.

De plannen voor tram 7 waren in 2013-2015 in volle voorbereiding en eigenlijk was de knoop toen al zo goed als doorgehakt om in 2020 trams te laten rijden, nu mogen we blij zijn als ze in 2020 beginnen aan de werken:

2013

https://www.gentcement.be/2013/10/de-lijn-kiest-voor-tram-7
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20131104_00823249

2015

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20150503_01660663

Nu weet ik ook dat zulke plannen altijd te optimistisch zijn met hun deadlines, maar als je als minister dan ineens in 2016 dit zegt:
Maar minister Weyts (N-VA) maakte snel duidelijk dat er wat de grote mobiliteitsdossiers geen grote toegevingen moeten verwacht worden. “Wat de vertramming van buslijn 7 betreft zijn er nooit beloftes gedaan behalve dat we het zouden onderzoeken. Daar zijn we nu mee bezig en waarschijnlijk is het dan aan de volgende legislatuur om daar werk van te maken”, aldus Weyts. Daarmee schuift dat dossier dus op naar 2020.
https://www.hln.be/regio/gent/-tramlijn-7-misschien-in-2020~a4e8a325/

En er vorig jaar nog dit geluid te horen was:
Voor tramlijn 7, waar al sinds 2003 sprake van is, worden dit jaar de “voorstudies verdergezet”, klinkt het bij Weyts, “ter voorbereiding van een beleidsbeslissing”. Er is 1,15 miljoen euro voor vrijgemaakt in 2018. Maar het is aan de volgende Vlaamse regering – die start begin 2020 – om te beslissen of en wanneer de bouw van de tramlijn kan starten en in welke vorm. Eerder bleek al dat De Lijn ook de optie bekijkt om er een trambus van te maken, een bus die in een trambedding rijdt.
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20180305_03391203

En dan quote ik nog niet al dat trambus gezwets tussendoor. Nu is ineens het verhaal helemaal veranderd en wordt er nog rap rap voor het einde van de legislatuur een beslissing genomen, iets wat ze nota bene de vorige legislaturen kwalijk hebben genomen, dat doorschuiven van facturen.

Als er dan nog triestige verwijten komen van dit genre:

N-VA-fractieleider Anneleen Van Bossuyt, die tijdens de verkiezingscampagne vorig jaar nog vragen had bij de veiligheid van tramsporen, ziet in de beslissing een belangrijke bijdrage aan het verduurzamen van de Gentse mobiliteit. Ze merkt ook op “dat het een N-VA-minister is die in dit al lang aanslepende dossier knopen doorhakt.”

“Burgemeester Termont en zijn voorgangers zijn er nooit in geslaagd om hun partijgenoten in Brussel, onder andere minister van mobiliteit Kathleen Van Brempt, tot een positieve beslissing te brengen”, vervolgt ze.
https://www.hln.be/regio/gent/licht-op-groen-voor-tram-7~a6428fa9/

Sorry, maar dit is van zulk cynisch niveau. Kathleen van Brempt heeft dit dossier nooit tegengehouden, in de periode dat zij minister was (2004 - 2009) zat dit dossier nog in volle studiefase en heeft ze dat geen strobreed in de weg gelegd. Anneleen Van Bossuyt had daarentegen in haar programma voor de jongste gemeenteraadsverkiezingen het op termijn weghalen van de tram opgenomen en nu steekt ze ineens de loftrompet af voor verdere vertramming? Zum kotzen.

·
Registered
5,992 Posts
Ik had het al gepost in de andere OV draad. Maar het is inderdaad een slechte soap van een vuil politiek steekspel. De Gentse N-VA met Anneleen Tramspoor en hun absurd trambus programma is zwaar afgestraft geweest met de gzmeenteraadsverkiezingen . Ook in Antwerpen voelt de N-VA de hete adem van Groen in hun nek. Hun incomptetent anti-OV pro-auto beleid is een doodlopend spoor. Niet toevallig toch net voor de verkiezingen deze koerswijziging. Maar beter laat dan nooit.

Hoe zit dat juist met lijn 3? Wie weet er precies wat er zo moeilijk is aan dat dossier en waarom het circulatieplan het ingewikkelder zou maken. Het lijkt in ieder geval op moddergooien, ook van onze beste forumlid die hier beweert dat het stadsbestuur anti-OV is. Als een regeringspartij een stadsbestuur tegenwerkt en beleid herleidt tot verkiezingspropaganda, tja dan kan je bezwaarlijk van goed bestuur spreken. Dit is meer iets voor in de kindertuin.

·
Registered
5,234 Posts
@ Doppelot: leerzaam overzicht en samenvatting dat je hier postte, waarvoor dank!

Ik deel je mening dat zulke investeringen (zoals een nieuwe tramlijn) volledig van politiek goodwill afhangt: het is ook daar het geld vandaan moet komen en iedereen is overal vragende partij...

Natuurlijk bekijk ik het simplistisch, maar het tegenhouden is voor mij hetzelfde als het onderzoeken, heronderzoeken, bekijken van alternatieven enz. Natuurlijk, zoals ik eerder schreef, is het hier een complex(er) project, maar ik denk dat ze ondertussen toch wel al genoeg tracés en alternatieven bedacht hebben op al die jaren om meteen definitief te beslissen hoe de tram zal rijden? Of zie ik het hier weer verkeerd?

Zoals gezegd: ik heb liever dat er vandaag (sic) een beslissing wordt genomen dan dat er weer een nacht over geslapen wordt (her-sic). En de wijze waarop: daar kan je je vragen over stellen, maar dit is hier altijd zo geweest. Anders hadden de Antwerpse premetrotunnels al veel eerder *afgewerkt* (niet: gegraven) geweest...

focus1965

·
Registered
5,992 Posts
Dat tram 3 voorlopig nog niet op tafel ligt is inderdaad spijtig, maar daarvoor is de timing hopeloos vertraagd zoals Doppelot zo duidelijk uiteenzet. Was men nu deze legislatuur aan tram 7 begonnen kon men nu al tram 3 aankondigen.

Het goede nieuws is dan wel dat men er ineens toch voor kiest om een echt ringtramtracé aan te leggen. Met de heraanleg van de Dampoort en de hele herontwikkeling van de Oude Dokken is dit toch wel een kleine stedelijke revolutie.

·
Registered
5,992 Posts
Groen zelf over de vertramming vàn lijn 7:

"Ondertussen blijven we vragende partij voor de vertramming van lijn 3. Zodra de dossiers voor tramlijn 7 en 4 op de sporen staan, gaan we verder voluit voor tramlijn 3. Want het klopt niet dat er beslissingen genomen zijn in het circulatieplan die de komst van de tram zouden bemoeilijken, integendeel: dankzij het circulatieplan is de doorstroming van lijn 3 nu beter dan voordien."

·
Registered
5,234 Posts
Ik denk eerder dat het probleem (van lijn 3) eerder van financiële aard is: men moet het bekostigen, inclusief trams en nieuwe stelplaats.
Persoonlijk denk ik dat meer mogelijk zal zijn als Wissenhage in dienst zal zijn.
Dit zal ongeveer samen met lijn 7 in orde komen, en dan kunnen er bijkomende trams geleverd (en gestald) worden en over lijn 3 gesproken worden. Nu moet er eerst een nieuwe stelplaats komen (is beslist dacht ik), gaat lijn 7 er deels komen en dan de rest. Groen is terecht voor de vertramming van lijn 3 (ik ook!) maar het moet realiseerbaar zijn. Geld, stelplaats, trams.

focus1965

·
Moderator
12,380 Posts
Discussion Starter #370
Je kan ze inderdaad niet allebei tegelijk aanleggen zonder heel Gent een jaar of 2 een accuut verkeersinfarct te bezorgen. Lijn 3 is wellicht ook nog een iets complexer dossier dan lijn 7, want het volgt smallere straten en kruist verschillende waterlopen. Wellicht komt daar meer bij kijken dan zomaar sporen leggen op de bestaande bruggen. De lagevloertrams van vandaag zijn niet meer te vergelijken met de houten karretjes van de eerste helft van de 20e eeuw.

Er wordt voor tram 7 momenteel gesproken over het stuk tussen GSP en Dampoort. Een van de lastigste stukken wordt daarmee nog wat uitgesteld: de kruising van de Kortrijksesteenweg met de spoorweg (spoorlijn 75). Daarvoor zouden nieuwe tunnels moeten gebouw worden.

Het wordt wel druk op de keerlus voor het Sint-Pietersstation. Dat is ook een tijdelijke halte voor tram 2 en 4 zolang het Sint-Pietersstation niet af is. En dat is mogelijks nog steeds zo na de realisatie van de tram.

·
Registered
10,039 Posts
Wat zou er het langst op zich laten wachten? De oplevering van het Sint-Pietersstation of de aanleg van tram 7?
Ik neem toch aan dat we met z'n allen over 10 jaar (2029) een traminfrastructuur onder de treinsporen zullen hebben waar tram 1, 2, 4 en dus later ook die 7 zal stoppen.

·
Registered
7,836 Posts
Waarom denk je dat ? Zelfs als ze dit jaar nog verder beginnen te doen aan een vergelijkbaar tempo van de vorige sporen (beide onwaarschijnlijk), is 2029 heel optimistisch voor het opengooien van het huidige spoor één.

En De Lijn (ook al zo'n superefficiënte organisatie) kan maar beginnen eens die talud weg is...

·
Registered
10,039 Posts
Dat talud KAN over 10 jaar opengebroken zijn. Ik zeg kan omdat ik verwacht dat we wel nog een paar jaar vertraging zullen hebben.

Maar ik verwacht niet dat er over 10 jaar een tram 7 zal rijden. Ik zie in 2030 nog steeds een bus 71, 72, ... 77, 78 rijden.

·
Registered
7,836 Posts
Eventjes het deel van vanks post van gisteren quoten waar mijn opmerking op gebaseerd was :

Ik neem toch aan dat we met z'n allen over 10 jaar (2029) een traminfrastructuur onder de treinsporen zullen hebben

• Like
Reactions: Puinkabouter

·
Registered
78 Posts
Er is een tramhalte vrij aan het Sint-Pietersstation (binnenspoor boucle)

Voor tram 3 is het grote probleem de bevrijdingslaan, het zigzaggen van de bussen tussen de lossende vrachtwagens, zo lang daar geen oplossing voor komt blijft het on hold.

·
Urban dweller
13,452 Posts
Wat is de frequentie van de tram tussen Gent Sint Pieter en het stadscentrum, eigenlijk? Als ik naar Gent ga, doe ik dat altijd te voet, maar ik heb de indruk dat de frequenties wel naar boven kunnen, zeker in het weekend.

·
Registered
10,039 Posts
Tram 1 rijdt om de 7 min.
Dat is best al een hoge frequentie.

Tram 2 rijdt via een omweg het centrum in.

·
Registered
7,836 Posts
Dat is al redelijk inderdaad, maar gezien de vraag zou dat een stuk beter moeten.

361 - 380 of 402 Posts